GarminHephaGiantElectrobike
Sivu 127 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 27 77 117 125 126 127 128 129 137 177 227 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.781 - 3.810 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Meneekö muka muulla tavalla kuin leveä hammas ketjun leveään väliin ja kapea hammas kapeaan. Vaihtajanrissoissa yleensä sama juttu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Ketjun leveä väli paksulle hampaille ja kapea väli ohuelle hampaille.
    Lämmin kiitos

Tuosta kahvasylinterin yllättävästä jumiutumisesta; pitäisikö, tai olisiko hyvä suihkaista jotain voiteluainetta, vaikka silikonisprayta aika ajoin kohti mäntää?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jokiniemi 1 Katso viesti
    Mitkä tommoset ketjut mitkä venyy kahdessa viikossa?

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
    Shimanon HG-40

Mulla ois tuossa kunnostettavana siskon pyörä josta on takakiekko kadonnut teille tuntemattomille. 7 vaihdetta takana, aika niukasti tuntuu löytyvän noita 7-speed kiekkoja, sopiikohan 8speed lainkaan? Ja mites, oliko akselikiinnityksellä väliä, voiko mennä vikaan? Kunhan ei läpiakselia ota

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Tuosta kahvasylinterin yllättävästä jumiutumisesta; pitäisikö, tai olisiko hyvä suihkaista jotain voiteluainetta, vaikka silikonisprayta aika ajoin kohti mäntää?
    Kuis vanha tää kahva on?
    Muistelisin että Sram on näitä vaihdellut takuuna. Noin muutenkin yleensä hyvä ottaa edustajaan yhteyttä ennen kuin räjäyttää osat atomeiksi, varsinkin jos kyseessä on tunnettu vika.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Pikakysymys: Sramin Level TL jarru jumittaa. Palat ja satula on putsattu ja tuntuu niinkuin kahvan sylinteri liikkuisi huonosti. Silikonispray ja liikuttelu ei auttanut.

Kannattaako ajatella korjausta, vaiko suosiolla uudet jarrut tilalle?

Onko Sramin TL tietävien mielestä hyvä, vaiko joku muu? Paloja on varastossa joten mielellään samoilla paloilla oleva.
    Se mäntä turpoaa siellä kahvassa. Ei auta mikään litku. Edellisen pyörän guide ärristä hioin ne männät jollain 800 vesipaperilla niin paljon että putoovat itse sinne kahvaan, ilman työntämistä. Sen jälkeen vaan jarruvaseliinin kanssa kasaan ja ilmaus, ei uusinut mun aikana vika. Noihinhan saa niitä alumiinisia mäntiä niin ei ainakaan uusi vikaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Visqu Katso viesti
    Kuis vanha tää kahva on?
    Muistelisin että Sram on näitä vaihdellut takuuna. Noin muutenkin yleensä hyvä ottaa edustajaan yhteyttä ennen kuin räjäyttää osat atomeiksi, varsinkin jos kyseessä on tunnettu vika.
    Näin, jos siis haluaa viikkotolkulla olla ajamatta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Näin, jos siis haluaa viikkotolkulla olla ajamatta.
    Joo vaihtaa takuisiin uudet. Kuukausi menee varmaan

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Mielestänne on järkevää olla reklamoimatta huonosta, turvallisuuskriittisestä tuotteesta koska siinä kestää kauan?

Ymmärrän kyllä ettei haluaisi keskeyttää ajoja mutta joku tolkku nyt.

Mielestänne on järkevää olla reklamoimatta huonosta, turvallisuuskriittisestä tuotteesta koska siinä kestää kauan?

Ymmärrän kyllä ettei haluaisi keskeyttää ajoja mutta joku tolkku nyt.
    Jos on kyseessä tuorekkin jarrupari, niin siinä ei enää mitkään reklamoinnit taida auttaa jos sama vika ollut jostain vuodesta 2013...

Ja kuka sanoi ettei silti voi reklamoida vaikka itse korjaisikin?

Ite yritin ihan suoraan maahantuojalta kysyä, kun vaivautuivat vastaamaan, käskivät olla yhteydessä merkkihuoltoon, siinä kohtaa jo riitti.

Helloou. Hommasin Sutturaani uuden voimansiirron, sillä etelä-Suomen talvi oli tehnyt rattaille tehtävänsä. Kammet ovat siis RaceFacen Aeffect ja niiden kiinnitysstandardi on Racefacen oma Cinch-systeemi. Teoriassa ja youtube-videossa tuo on yksinkertainen purkaa ja koota (esimerkki: https://www.youtube.com/watch?v=ikIyVYhIKb0). Mulla vaan on sellainen ongelma, että kun olen kampia yhteenliittävän pultin irroittanut (ja tietysti sitä suojaavan muovikorkin), niin kammet eivät tahdo irrota toisistaan sitten mitenkään. Eli ilmeisesti Helsingin tiesuolat ovat vahvistaneet vasemman ja oikeanpuolen kammen liitosta. Olen hakannut kumivasaralla ja koittanut kammeta kampia kumivasaran varrella irti toisistaan. Olen myös yrittänyt maastanostotekniikalla nostaa kampea ja eturatasta irti. Onkos jollakin vinkkejä miten nuo saisin irtoamaan?

Jos on kyseessä tuorekkin jarrupari, niin siinä ei enää mitkään reklamoinnit taida auttaa jos sama vika ollut jostain vuodesta 2013...

Ja kuka sanoi ettei silti voi reklamoida vaikka itse korjaisikin?

Ite yritin ihan suoraan maahantuojalta kysyä, kun vaivautuivat vastaamaan, käskivät olla yhteydessä merkkihuoltoon, siinä kohtaa jo riitti.
    Jos kerta parempia mäntiäkin on saatavilla, voisi kuvitella että uudemmissa jarruissa olisi tehty jotain parannuksia.

Jos itse meet ronkkimaan niin taitaa takuut raueta. Keskustelitko pyöräsi ostajan kanssa tekemästäsi valmistajan virhevastuun poistavasta toimenpiteestä?

Takuuasiat yleensä hoidetaan myyjäliikkeiden kautta, he sitten ovat yhteydessä maahantuojaan jne. Ihan normihommia, turha valittaa.

Pyöräilynoviisina kysymys droppitankoon liittyen. Nykyisellä tangolla ala-asennossa ei tahdo löytyä ergonomista asentoa, jossa olisi samanaikaisesti ranteilla hyvä asento ja kahvoihin pääsisi kuitenkin käsiksi. Enkö vaan ymmärrä jotain ajoasentoon liittyvää asiaa vai onko tanko/kahvat vaan huonon mallisia? Onko tangon asentoa tapana säätää tällaisissa tilanteissa eri kulmaan? Äkkiseltään tuntuisi että kulman muuttaminen taasen huonontaisi asentoa ajettaessa yläasennossa, joka kuitenkin tuntuu ihan hyvältä tällä hetkellä. Tanko on Bontrager Comp VR-C ja kahvat Shimano Sora.

Eipä siellä dropeilla viihdytäkään kuin lyhyitä aikoja, joten tuskin kannattaa alkaa ohjaamoa säätämään sen perusteella. Tietysti jos kahvat on liian ylhäällä tangossa kiinni, niin niitä voi olla vaikea kurotella. En usko että millään droppitangolla saa ergonomista ajoasentoa sieltä ala-asennosta. Jos ajoasento on hyvä siellä "hoodseilla", eli yläotteella, niin en olisi huolissani. Itse käytän droppeja alamäissä ja vastatuulessa. Jarrukahvat pitää aina "haarukoida" sieltä sitten etusormille valmiiksi, eli jo vähän puristaakin tyhjän klapin pois.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oses Katso viesti
    Jarrukahvat pitää aina "haarukoida" sieltä sitten etusormille valmiiksi, eli jo vähän puristaakin tyhjän klapin pois.
    Hyvä kuulla, eli se on ns. normaalia että joutuu niitä vähän hakemaan ja ranteet ovat hieman solmussa. Kun ei ole kokemusta ajoasennosta droppitankoisella, niin on tosi vaikea sanoa, mikä on ylipäänsä ero normaalin, ihan ok:n tai peräti erinomaisen välillä.

Eipä siellä dropeilla viihdytäkään kuin lyhyitä aikoja, joten tuskin kannattaa alkaa ohjaamoa säätämään sen perusteella. Tietysti jos kahvat on liian ylhäällä tangossa kiinni, niin niitä voi olla vaikea kurotella. En usko että millään droppitangolla saa ergonomista ajoasentoa sieltä ala-asennosta. Jos ajoasento on hyvä siellä "hoodseilla", eli yläotteella, niin en olisi huolissani. Itse käytän droppeja alamäissä ja vastatuulessa. Jarrukahvat pitää aina "haarukoida" sieltä sitten etusormille valmiiksi, eli jo vähän puristaakin tyhjän klapin pois.
    Jotain on pielessä jos ei kykene ajamaan dropeilta pitkiäkin matkoja, eikä se ole uskon asia.

Tankoja on eri muotoisia ja kaikille löytyy oma kannattajakuntansa. Valitettavasti vain kokeilemalla ja sitä kautta karttuvalla kokemuksella löytyy mieleinen.

Ensi hätänä voit koittaa kahvojen reach-säätöä lähemmäs tankoa. Myös itse kahvoja voi koittaa asemoida uudelleen tankoon nähden, tankoa voi myös kiertää samalla. Säädöissä ei kuitenkaan kannata mennä överiksi, muutamia asteita suuntaan tai toiseen noin alkuun.

Kaikki ajoasennot on mahdollista saada mukaviksi.

Helloou. Hommasin Sutturaani uuden voimansiirron, sillä etelä-Suomen talvi oli tehnyt rattaille tehtävänsä. Kammet ovat siis RaceFacen Aeffect ja niiden kiinnitysstandardi on Racefacen oma Cinch-systeemi. Teoriassa ja youtube-videossa tuo on yksinkertainen purkaa ja koota (esimerkki: https://www.youtube.com/watch?v=ikIyVYhIKb0). Mulla vaan on sellainen ongelma, että kun olen kampia yhteenliittävän pultin irroittanut (ja tietysti sitä suojaavan muovikorkin), niin kammet eivät tahdo irrota toisistaan sitten mitenkään. Eli ilmeisesti Helsingin tiesuolat ovat vahvistaneet vasemman ja oikeanpuolen kammen liitosta. Olen hakannut kumivasaralla ja koittanut kammeta kampia kumivasaran varrella irti toisistaan. Olen myös yrittänyt maastanostotekniikalla nostaa kampea ja eturatasta irti. Onkos jollakin vinkkejä miten nuo saisin irtoamaan?
    Katso tuo video ajatuksen kanssa niin alkaa irtoamaan...

Kaikki ajoasennot on mahdollista saada mukaviksi.
    Fiilispohjalta tuntuu, että käyrän kulma, johon kädet pitäisi laittaa, on liian alhaalla kahvoihin nähden. Ranteita ei saa pidettyä suorana silloin kun taas ylettäisi kahvoihin mukavasti. Kun ranteet ovat mutkalla, ajoasento ei tunnu vakaalta ja juuri alamäissä kovassa vauhdissa kovasti toivoisi, että ote olisi vakaa ja tukeva.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jennije Katso viesti
    Fiilispohjalta tuntuu, että käyrän kulma, johon kädet pitäisi laittaa, on liian alhaalla kahvoihin nähden. Ranteita ei saa pidettyä suorana silloin kun taas ylettäisi kahvoihin mukavasti. Kun ranteet ovat mutkalla, ajoasento ei tunnu vakaalta ja juuri alamäissä kovassa vauhdissa kovasti toivoisi, että ote olisi vakaa ja tukeva.
    Kuulostaa siltä, että tangossasi on liikaa droppia ja/tai jarrukahvasi ovat asennettu liian ylös tangossa. Lisäksi itse dropin muoto vaikuttaa efektiiviseen dropin määrään. Myös kahvojen reach-säätökin voisi auttaa.

Muuttujia on aika paljon ja niiden vaikutukset yksilöllisiä, parhaiten kalustonsa kanssa pääse sinuiksi kun harjoittelee sen säätöä ja vaihtaa osia, sitä kautta tunnistaa miten mitkäkin asiat vaikuttavat tuntumaan.

Pienikätisille muuten on Shimanolla myös omat kahvamallinsa joissa kahvan reach on mahdollista säätää pienemmäksi kuin tavallisissa malleissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jusutus- Katso viesti
    Katso tuo video ajatuksen kanssa niin alkaa irtoamaan...
    Juu eli siinähän sitä ulkokorkkia "Raceface Cinch Puller Cap" käytetään hyödyksi kun halutaan ulosvetää kampi. No yritetäänpä vielä..

Se mäntä turpoaa siellä kahvassa. Ei auta mikään litku. Edellisen pyörän guide ärristä hioin ne männät jollain 800 vesipaperilla niin paljon että putoovat itse sinne kahvaan, ilman työntämistä. Sen jälkeen vaan jarruvaseliinin kanssa kasaan ja ilmaus, ei uusinut mun aikana vika. Noihinhan saa niitä alumiinisia mäntiä niin ei ainakaan uusi vikaa.
    Soittelin Sramin maahantuojalle ja asia on juuri kuten Qilty sanoo. Jotain puhuivat että sylinterin halkaisija on toleranssien alarajalla ja mäntä vastaavasti sattuu olemaan ylärajalla niin kun mäntä tosiaan turpoaa jarrunesteessä, tapahtuu kiinni muuttuminen.

Selkosuomeksi: Mäntä valmistettu halvasta ja heikkolaatuisesta materiaalista. Ei kunnolliset aineet missään jarrunesteissä muuta muotoaan.

Takuu on kaksi vuotta. Ja oma konkeli on jo neljä vuotta vanha. Eli kättä taskuun. Ei ihme että esimerkiksi Maguran ja Shimpan jarrut on myydyimpiä monissa nettikaupoissa. Ei taida vaikka Magurassa männät pahemmin paisuilla kun ovat paljon ostettuja?

Ei liity jarrunesteeseen vaan lämpölaajenemiseen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jusutus- Katso viesti
    Ei liity jarrunesteeseen vaan lämpölaajenemiseen.
    Lämpölaajenemiseen perustuvat mittojen muutokset palautuvat ennalleen lämpötilan laskiessa. Tällaista en ole havainnut vaan viileässä tallissa on jarru vähintään yhtä jumissa kuin aurinkoisella lenkilläkin. Ja noissa halkaisijoissa mitä kahvasylinterissä on, ovat lämpölaajenemisesta aiheutuvat muutokset todella pieniä.

Ja jos lämpölaajeneminen olisi syynä, pitäisi keski-ja etelä-Euroopassa esim. olla Sramin jarrut hyvin pahasti jumissa koko kesän.

Vaihdoin äsken muutaman viikon vanhat HG-40 ketjut. Testasin tulkilla läpi ketjun ja joka kohtaan meni 1% tulkki helposti.
    Nyt meni HG-71 tilalle ja pitääpä nyt oikein seurata näiden uusien venymään.

Weston Guest
    Voiko takakiekkoja vaihtaa ongelmitta päikseen vaikka niissä olisi eri vapaarattaat (hg, microspline, xd)? Olettaen, että ovat samoilla ominaisuuksilla esim. 12speed-pakka ja boost-napa. Tarkoitus siis käyttää eri vaparattaalla olevia kiekkoja toisina kiekkoina.

Nyt on ohjainlaakerit hakusessa, paikallinen pyörähuolto nosti kädet pystyyn, tilaustavaraa kuulemma.

Pyörän emäputkessa on ulkohalkaisijaltaan 41 milliset integroidut laakerit (ylä+ala). Meinasin vaihtaa siihen keulan, mutta koskapa vanha keula oli tuumaisella putkella ja uusi on 1 1/8 -putkella, niin ei sovi, ei passaa.

Lisämausteen tilanteeseen tekee se, että uudessa keulassa (RockShox Paragon Gold RL Solo Air) on pieni paksunnos, (29,5mm) venäläisellä työntömitalla, huonoilla silmälaseilla ja parallaksivirheellä kuikuiltuna.
    Koittanut perehtyä näitten laakereiden sielunelämään, mutta kaikkea ei kässää. Emäputken yläpäähän käy kaiketi IS41 -tyyppinen kikkare, esim:

https://foxcomp.fi/aheadset-is-41-integrated-1-1-8-threadless-headset

Mutta vajavaisen käsitykseni mukaan tuossa on alemman laakerin sisäkoolin sisämitta myös tuo 28.6mm. Eihän se sovi, eikä passaa.

Että millainen sekalaisen seurakunnan laakerointi tässä nyt pitää metsästää? Ja mistä löytyy? On vaimon pyörä, jonka lupasin korjata, eli ongelman dumppaaminen metallijätteisiin ei ole vaihtoehto! ;-)

Tuoda,yksistään tuo seikka , että siinä on aiemmin ollut tuumaisella putkella oleva keula, saattaa tehdä 1 1/8 keulan asentamisen mahdottomaksi.
    Olethan mitannut/tarkistanut emäputken sisämitan siltä laakereiden väliin jäävältä alueelta ?
    Ja olisi helpompi noiden laakereiden suhteen antaa vinkkiä, kun vielä kertoisit mihin pyörään se keula olisi tarkoitus asentaa ?

Minulla on napavaihteisessa (Nexus-8) pyörässä takakiekon kiinnityspulttien alla ulokkeelliset aluslaatat (non turn washer). Asennusohjeen mukaan uloke kuuluu laittaa kohti runkoa, mutta nyt en saa ketjua enää riittävän kireälle, koska tuo uloke ottaa kiinni dropoutin pohjaan. Käänsin nämä non turn washerit toisinpäin eli ulokkeet dropoutin avointa päätä kohti. Tuleeko tästä jotain ongelmia vai onko ihan normaali ratkaisu ketjun kuluessa? Voiko ketju olla jo vaihtokunnossa, vaikka pyörällä on ajettu vasta 1100 km?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Tuoda,yksistään tuo seikka , että siinä on aiemmin ollut tuumaisella putkella oleva keula, saattaa tehdä 1 1/8 keulan asentamisen mahdottomaksi.
    Olethan mitannut/tarkistanut emäputken sisämitan siltä laakereiden väliin jäävältä alueelta ?
    Ja olisi helpompi noiden laakereiden suhteen antaa vinkkiä, kun vielä kertoisit mihin pyörään se keula olisi tarkoitus asentaa ?
    Eikös emäputken ulkopuolelle tulevia laakereitakin ole olemassa?

Samanlaisia aiheita

1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •