GiantElectrobikeHephaGarmin
Sivu 313 / 380 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 213 263 303 311 312 313 314 315 323 363 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.361 - 9.390 / 11400

Aihe: Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia

  1. #9361
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    "Polkupyöräilijän ja linja-auton välinen liikenneonnettomuus" - miksei "polkupyörän ja linja-autoilijan välinen liikenneonnettomuus"?

    Mutta tässähän on kyse samasta, jo automaatioksi muodostuneesta tavasta ilmaista asia kuin silloin kun liikenneonnettomuuden toinen osapuoli on jalankulkija tai silloin kun kyseessä on kahden auton kolari, joten ei ehkä pitäisi hakea sen kummempaa tulkintaa. Vaan häiritsee se silti...


    Suomeksi linja-auton kuljettaja tuli kolmion takaa eikä katsonut tai ei nähnyt, Polkupyöräilijä tuskin ajoi tuhatta ja sataa ilman minkäänlaista itsesuojeluvaistoa.

    Taisi muuten olla joku palvelulinjan bussi? Visbynkujahan on käytänössä vain liikkeissä yms asioivien ajoväylä eli umpikuja joka päättyy (jos muistan oikein) jonkinlaiseen parkkipaikkaan.

  2. #9362
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.680
    Kai se oikea muoto olisi "polkupyörän ja linja-auton välinen liikenneonnettomuus". Linja-autoilija voi viitata myös liikennöitsijään tai jopa linja-auton matkustajaan.

    Mutta semantiikkaa. Kai tuon olisi voinut otsikoida "polkupyöräilijän ja sokean autonkuljettajan välinen liikenneonnettomuus". Tuskin on kasikymppinen tullut kovin lujaa tilanteeseen. Toivotaan ettei käynyt pahasti, tuon ikäisellä ei luut enää oikein parane.

  3. #9363
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Uutisoinnissa olisi loogista joko käyttää molemmista osapuolista ajoneuvon kuvausta tai sitten ajoneuvon kuljettajan kuvausta. Kuljettajahan siellä ajaa eikä auto (ainakin vielä).

    Tasapuolisuuden vuoksi voisi joskus uutisoida:
    - Polkupyörän ja autoilijan välinen liikenneonnettomuus
    - Nopeiden juoksukenkien ja autoilijan välinen liikenneonnettomuus. Okei, tämä on jo ehkä vähän kieli poskessa haettu, mutta sama periaate.

  4. #9364
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.680
    Olisi kiva tietää, mitä yliopistolla - tai missä sitten toimittajanplanttuja koulutetaan - asiasta opetetaan. Mutta totta on, että "auto vs. pyöräilijä"-otsikoinnissa hieman hävitetään sitä kuskin osuutta. Ihan kuin siinä olisi tosiaan ollut (juridisina) osapuolina auto ja se pyöräilijä.

  5. #9365
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    Eiköhän tässä kuitenkin tärkein asia ollut polkupyöräilijän jääminen ison ajoneuvon runtelemaksi? Oli sanamuotoilu sitten ehkä ei niin 100% täydellinen, mutta ainakin minulle valkeni uutisestä pääpiirteittäin mitä oli tapahtunut.

    Vanha ohjenuorani: älä oleta, että toinen on sinut nähnyt ja aikoo väistää...

  6. #9366
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    No autohan siinä ajaa ja kuljettaja on kyydissä. Vaikutusmahdollisuudet kuljettajalla on kovin pienet siihen mihin ja miten se auto kulkee, kun auto menee niin kovaa ja järjestää kuolleita kulmia yms. kuljettajan näkökenttään. Lisäksi kuljettajan tärkein tehtävä on katsoa puhelinta tai säätää radiota, eikä seurata liikennettä. Jalakulkijatkin monesti jäävät, siis jäävät ihan tahallaan auton alle, esim. suojatiellä. Väijyvät jossain puskassa että saavat hyvän mahdollisuuden jäädä auton alle.
    Aakoo muokkasi tätä : 30.06.2020 at 14.47

  7. #9367
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Yleisestihän tuolla ulkona päätelmät menevät tähän tyyliin "nää nykyautot on niin hyviä ajaa ja turvallisia että nopeusrajoituksia pitäisi nostaa kun vauhti ei tunnu missään"...
    The older I get the faster I was

  8. #9368
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Uutisissa ainoastaan rattijuopot ajavat aina päälle.

  9. #9369
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Taisi muuten olla joku palvelulinjan bussi? Visbynkujahan on käytänössä vain liikkeissä yms asioivien ajoväylä eli umpikuja joka päättyy (jos muistan oikein) jonkinlaiseen parkkipaikkaan.
    Mä kanssa ihmettelin, että miten tuolta kujalta jokin bussi tulee... mutta ehkäpä palvelulinja sitten. Ennen oli ikävämpikin risteys tuo, kun Citymarketiin riitti liikennettä.

    Muuten on kyllä ankeahko mielestäni tuo Kauppakartanontie ajella, kapea väylä ja sivukujia, joihin ei ole hyvä näkyvyys.

  10. #9370
    Liittynyt
    03/2008
    Viestit
    116
    Joo, linja-auton kuljettajaa ei mainita sanallakaan tiedotteessa. Miksi muuten on kerrottu pyöräilijän ikä, 80 vuotta? Paljastaako asian korostaminen jotain tiedotteen kirjoittajan katsantokannasta, onko kyseessä poliisin totuttu tapa tiedottaa vaiko onko tiedon julkistamiselle jokin oikea syy? Jotta kaikki 80-vuotiaiden omaiset tietäisivät nyt soittaa ja kysyä miten voit?

  11. #9371
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.096
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kulkuri Katso viesti
    Joo, linja-auton kuljettajaa ei mainita sanallakaan tiedotteessa. Miksi muuten on kerrottu pyöräilijän ikä, 80 vuotta? Paljastaako asian korostaminen jotain tiedotteen kirjoittajan katsantokannastat?
    Ehkä on haluttu painottaa mielikuvaa, ettei kyseessä ollut 40 km/h ajava yllättäen tuleva himopyöräilijä, vaan verrattain hitaasti etenevä vanhus. Eli korostettu bussinkuljettajan syyllisyyttä?

  12. #9372
    Liittynyt
    03/2008
    Viestit
    116
    Noin se voi tietysti olla. Itselle tuli kyllä ensin mieleen, että tiedotteen kirjoittaja ajattelee, että 80-vuotias on jo niin huononäköinen ja -kuuloinen ja kognitiivisesti alentuneella tasolla, ettei huomaa että bussi tulee ja ajaa siksi alle. Lisäksi 80-vuotias on fyysisesti jo niin hauras, että menee loukkaantumaan tuollaisesta pikku töytäisystä, normaali-ikäiselle ei olisi käynyt kuinkaan. Syyllistyn varmaan itse ylianalysointiin, mutta kun toisen osapuolen ikä kerrotaan ja toisen ei, niin jäin miettimään.

  13. #9373
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ebike-harrastelija Katso viesti
    Eiköhän tässä kuitenkin tärkein asia ollut polkupyöräilijän jääminen ison ajoneuvon runtelemaksi? Oli sanamuotoilu sitten ehkä ei niin 100% täydellinen, mutta ainakin minulle valkeni uutisestä pääpiirteittäin mitä oli tapahtunut..
    Toki näin, mutta tärkein ei ole ainoa merkityksellinen asia. Suomessa on tällä hetkellä menossa kiivas hybridisota ympäristöasioissa, jossa sopivilla sanavalinnoilla yritetään tuhota meidän kilpailukykyä. Asioista perillä olevat tunnistaa tuon, mutta suuret joukot kansasta menee vipuun.

  14. #9374
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Mitä väliä sillä on 1.6.20 lähtien? Jos on yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie tai molemmat rinnakkain niin jalankulkijan on silloin sitä käytettävä kulkiessaan asianomaiseen suuntaan kuten myös pyöräilijän. Jalankulkijan paikka on reunassa.

    https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Ha..._180+2017.aspx
    Tuo "asianomaiseen suuntaan" on mainittu jo vahan lain tieliikenneasetuksessa ”421. Jalkakäytävä” ja ”422. Pyörätie” liikennemerkkien kohdalla. ”Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä” väylät ovat haasteellisia. Ne ovat jalankulkijan kannalta jalkakäytävä ja pyöräilijän kannalta pyörätie. ”Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain” helpottaa tilannetta kun käyttäjäryhmät erotellaan eri puolille väylää.
    I’m on the Koskenkorva diet. So far I have lost 2 days.

  15. #9375
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tubelix Katso viesti
    ”Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain” helpottaa tilannetta kun käyttäjäryhmät erotellaan eri puolille väylää.
    Silloin kun puolet on selvästi eroteltu viivalla koko matkan. Turhan paljon näkee niitä väyliä, joissa erottelu on ilmoitettu ainoastaan väylän päissä merkillä D7 eikä erkkikään näytä sitä muistavan enää 20 metrin jälkeen.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  16. #9376
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Eikä sekään jalankulkija-erkki joka pysyy viivan oikealla puolella välttämättä edes tiedosta kulkevansa jalkakäytävällä tai ymmärrä ylittävänsä pyörätietä silloin kun kulkee sen viivan toisella puolella olevan osan poikki. Kaikkihan tietävät että kelvihän se on.

    ("Kevyen liikenteen väylä" taitaa siis käytännössä olla vain suunnittelussa ja rakentamisessa käytetty termi, jos lain kannalta kyseessä on joko yhdistetty tai erotettu jalkakäytävä ja pyörätie?)


    PS Siteeraan pätkän tekstiä jonka pätkä minulle ystävällisesti linkkasi:

    "Yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie osoitetaan liikennemerkillä 423. Liikenne yhdistetyllä väylällä on oikeanpuoleista ja yleensä kaksisuuntaista. Jalankulkijan on kuljettava väylän reunassa niin, että pyöräilijät ja mopoilijat voivat ohittaa hänet vaaratta ja haitatta. Pyöräilijän ja mopoilijan on puolestaan kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan annettava tälle turvallinen tila. Pyöräilijää ja mopoilijaa velvoittaa tieliikennelain 3 §, jonka mukaan jokaisen tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tämä merkitsee käytännössä, että jalankulkijoita lähestyttäessä nopeus on sovitettava lähelle jalkaisin liikkuvan nopeutta." (Lihavointi minun.)

  17. #9377
    ^ Uuden tieliikennelain 5 § mainitaan tuosta ajoneuvon nopeuden sovittamisesta tilanteisiin. Lisäksi 29 § sanotaan että "Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä." Uuden tieliikennelain myötä "Yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie" osoitetaan liikennemerkillä ”D6”. Liikennemerkit löytyvät uuden lain loppupäästä. Mainitsemasi siteeraus taitaa olla dokumentista "Hallituksen esitys eduskunnalle tieliikennelaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi", jolloin uutta lakia ei vielä ollut. Hyvä on toki tietää mihin uudella lailla on pyritty.

    Edit: Uudessa laissa 3 § on tämän näköinen:

    3 §
    Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

    Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

    Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata. Ajoneuvoa ei saa ajaa aiheettoman hitaasti eikä tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.

    I’m on the Koskenkorva diet. So far I have lost 2 days.

  18. #9378
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.680
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    "Yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie osoitetaan liikennemerkillä 423. Liikenne yhdistetyllä väylällä on oikeanpuoleista ja yleensä kaksisuuntaista. Jalankulkijan on kuljettava väylän reunassa niin, että pyöräilijät ja mopoilijat voivat ohittaa hänet vaaratta ja haitatta. Pyöräilijän ja mopoilijan on puolestaan kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan annettava tälle turvallinen tila. Pyöräilijää ja mopoilijaa velvoittaa tieliikennelain 3 §, jonka mukaan jokaisen tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tämä merkitsee käytännössä, että jalankulkijoita lähestyttäessä nopeus on sovitettava lähelle jalkaisin liikkuvan nopeutta."
    Minä lihavoin vuorostani tuon edellisen lauseen. Tulkitsen tuota myös niin, että sinne risteykseen ei sitten ajeta sellaisella nopeudella, etteikö ajoneuvoa (lue: pyörää) ole mahdollista pysäyttää ajoissa, jos toinen jättääkin väistämisvelvollisuutensa käyttämättä.

    Ja veikkaan, että harva meistä täällä jalankulkijan kohdatessaan hidastaa nopeuden kävelyvauhtiin. Itse en ainakaan niin tee. En kelvillä enkä ulkoilureitillä, tai mitä nämä väylät ovat mitkä kulkevat vaikka Itä-Helsingistä keskustaan rantoja pitkin tai Vantaanjoen vartta ylöspäin. Niillähän liikenne menee sikin-sokin.

  19. #9379
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Minä lihavoin vuorostani tuon edellisen lauseen. Tulkitsen tuota myös niin, että sinne risteykseen ei sitten ajeta sellaisella nopeudella, etteikö ajoneuvoa (lue: pyörää) ole mahdollista pysäyttää ajoissa, jos toinen jättääkin väistämisvelvollisuutensa käyttämättä.

    Ja veikkaan, että harva meistä täällä jalankulkijan kohdatessaan hidastaa nopeuden kävelyvauhtiin. Itse en ainakaan niin tee. En kelvillä enkä ulkoilureitillä, tai mitä nämä väylät ovat mitkä kulkevat vaikka Itä-Helsingistä keskustaan rantoja pitkin tai Vantaanjoen vartta ylöspäin. Niillähän liikenne menee sikin-sokin.
    Tuohan oletettavasti koskee myös moottoriliikennettä? Eli tuolla tulkintaperiaatteella risteyksistä ajetaan autoilla korkeintaan 20km/h nopeudella vaikka olisi etuajo-oikeus -merkit voimassa?

    Vaikka on velvollisuus vaaran ja vahingon välttelyyn, on voimassa kuitenkin myös luottamusperiaate. Muiden tienkäyttäjien liikennesääntöjen noudattamiseen saa edelleen luottaa.

  20. #9380
    ^ Taidat olla asian ytimessä. Risteyksiin tulisikin usein himmata myös moottoriajoneuvolla. Lisäksi uuteen tieliikennelakiin on tullut "Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus" (4 §). "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi." Missä menee sitten "arvailun" ja "ennakoinnin" raja, on veteen piirretty viiva.
    I’m on the Koskenkorva diet. So far I have lost 2 days.

  21. #9381
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.680
    ^^Luottamusperiaatehan kai tässä uudistuksessa poistettiin? Ja tilalle tuli tuo ennakointivelvollisuus.

    Ilmeisesti etuajo-oikeudella tarkoitat risteyksiä, joissa etuajo-oikeus on merkitty erillisin liikennemerkein (ei siis esim. kolmioilla)?

    Mutta joo, kyllä. Sama nopeuden sovittaminen koskee myös autoja. Tosin autoilla harvoin ajetaan laillisesti kelvillä, joten siltä osin tilanne on hiukka toinen. Pyöräkadulla, joka on siis uusi katutyyppi, autoilijoiden tulee sovittaa nopeutensa siellä ajavien pyörien mukaan. Mutta ei kai sitä ole määrätty, että ajoradalla ajettaessa näin tulisi toimia. Se aiheuttaisi jo mielenkiintoisia tilanteita maanteillä.

  22. #9382
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Ei luottamusperiaatetta ole poistettu eikä sitä oikein voikkaan poistaa, koska kyseessä on yleiseurooppalainen oikeusperiaate.

    Ennakointivelvoite on tarkennus, jolla lakiin on kirjattu sellainenkin itsestäänselvyys, ettei päälle saa "oikeutettuna" ajaa jos on mahdollisuus pysähtyä tai ilman vaaraa väistää. Lisäksi ennakointivelvoitteen perusteella mm. selkeästi liikennesääntöjä rikkovaa tienkäyttäjää tulee arvioda kyseisten rikkomusten perusteella ja antaa tilaa / varoa vastaavasti. Eli jos edellä ajava auto seilaa kaikilla kaistoilla, ei ehkä kannata koittaa ohi.

    Nuo ennakointivelvoitteen tulkintaohjeet löytyvät hallituksen esityksestä

  23. #9383
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^^Luottamusperiaatehan kai tässä uudistuksessa poistettiin? Ja tilalle tuli tuo ennakointivelvollisuus.

    Ilmeisesti etuajo-oikeudella tarkoitat risteyksiä, joissa etuajo-oikeus on merkitty erillisin liikennemerkein (ei siis esim. kolmioilla)?

    Mutta joo, kyllä. Sama nopeuden sovittaminen koskee myös autoja. Tosin autoilla harvoin ajetaan laillisesti kelvillä, joten siltä osin tilanne on hiukka toinen. Pyöräkadulla, joka on siis uusi katutyyppi, autoilijoiden tulee sovittaa nopeutensa siellä ajavien pyörien mukaan. Mutta ei kai sitä ole määrätty, että ajoradalla ajettaessa näin tulisi toimia. Se aiheuttaisi jo mielenkiintoisia tilanteita maanteillä.
    Luottamusperiaate ei ole kadonnut mihinkään. Autolla ajo tai ajamattomuus klv:llä ei liity mitenkään ennakointivelvollisuuteen eikä luottamusperiaatteeseen. Mitähän tuo edes tarkoittaa, autolla ajo kevyenliikenteen väylällä? Onneksi suurin osa pyöräilijöistä
    on jo oppinut ennakoinnin ennen kuin sitä on lakiin kirjattu. Foorumilta poistuisi luultavasti joka päivä jäseniä, jos ei väistettäisi kärkikolmion takaa klv:lle tunkevaa autoilijaa.


  24. #9384
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    338
    Tuosta risteykseen lähestymisen nopeudesta sen verran, että on joskus hyvin vaikea arvioida tilanteita jos auto kiihdyttää voimakkaasti risteykseen. Tilanteet tulee usein nopeasti eteen jos katsot että ehdin kyllä tuosta ja sitten yhtäkkiä se auto onkin edessä. Varmaan kaikki omat vaaratilanteeni on johtunut juurikin tästä syystä.

    Ja ihan sama pätee myös toiseen suuntaan. Autoilijoilla on tietty oletus kuinka nopeasti se pyörä etenee ja tilanne tulee yllätyksenä jos se pyörä onkin nopeampi ja ajaa järkevää tilannenopeutta kovempaa.

  25. #9385
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    ^ onko tämä nyt sitä mentaaligymnastiikkaa? Pyöräilijä on joka tapauksessa syypää, koska kuitenkin ajaa kovempaa kuin mitä autoilija voi olettaa?

    Tuntuu että on vähän unohdettu miksi ja kenen suojaksi mitkäkin pykälät on säädetty. Tilannenopeus sinänsä koskee kaikkia kaikissa tilanteissa, mutta enemmän se koskee väistämisvelvollisia kuin niitä, joita tulisi väistää (oletuksella, että toimitaan nopeusrajoitusten rajoissa). Eli jos väistämisvelvollinen ei kolmion takaa tullessaan tai kääntyessään ehdi varmistumaan, ettei ole ajamassa mahdollisesti nopeankin pyöräilijän päälle, on väistämisvelvollisen tilannenopeus ollut liian suuri.

  26. #9386
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.471
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti +€+ Katso viesti
    Tuosta risteykseen lähestymisen nopeudesta sen verran, että on joskus hyvin vaikea arvioida tilanteita jos auto kiihdyttää voimakkaasti risteykseen. Tilanteet tulee usein nopeasti eteen jos katsot että ehdin kyllä tuosta ja sitten yhtäkkiä se auto onkin edessä. Varmaan kaikki omat vaaratilanteeni on johtunut juurikin tästä syystä.

    Ja ihan sama pätee myös toiseen suuntaan. Autoilijoilla on tietty oletus kuinka nopeasti se pyörä etenee ja tilanne tulee yllätyksenä jos se pyörä onkin nopeampi ja ajaa järkevää tilannenopeutta kovempaa.
    Ja risteykseen kiihdyttäminen oli ainakin vanhassa laissa kiellettyä, uudesta en tiedä.
    Jos on itse väistämisvelvollinen, niin se tulisi osoittaa, vaikka uskoisi ehtivänsä vielä liikkui sitä millä ajoneuvolla tahansa.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  27. #9387
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.680
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Autolla ajo tai ajamattomuus klv:llä ei liity mitenkään ennakointivelvollisuuteen eikä luottamusperiaatteeseen. Mitähän tuo edes tarkoittaa, autolla ajo kevyenliikenteen väylällä?
    En kyllä mielestäni ollut kelvillä ajoa niputtanutkaan ennakointivelvollisuuden kanssa.

    Mitäs nämä, missä lukee "Tontille ajo sallittu"? Vai eikö sitä lisäkilpeä voi olla kelvin/jalkakäytävän yhdeydessä?

  28. #9388
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    En kyllä mielestäni ollut kelvillä ajoa niputtanutkaan ennakointivelvollisuuden kanssa.

    Mitäs nämä, missä lukee "Tontille ajo sallittu"? Vai eikö sitä lisäkilpeä voi olla kelvin/jalkakäytävän yhdeydessä?
    En tiedä voiko olla. Jos niin voi merkitä niin on selvää, että autoilija väistelee klv:n kulkijoita. Monessa paikassa, jossa autoliikenne on "klv:llä" sallittu käytetään neliskanttista pyöräilyreittimerkkiä ja vastaavaa merkkiä jalankulkijoille.

    Sillä kojelaudalle itsetulostetulla HUOLTOAJO lapulla ei ole mitään lainvoimaa.

    Edit. Kevyelle liikenteelle tarkoitettua tietä ei merkitä jalkakäytäväksi tai pyörätieksi, jos sillä joudutaan sallimaan esimerkiksi kiinteistölle suuntautuva moottoriajoneuvoliikenne.

    Kevyt liikenne ohjataan käyttämään kyseistä tietä merkeillä 681 (polkupyöräilijöille tarkoitettu reitti) ja 682 (jalankulkijoille tarkoitettu reitti) tai 645 (kevy- en liikenteen viitta)

    lähde: väylä liikennemerkkiohje





  29. #9389
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Autolla ajellaan pyöräteitä monestakin syystä, olen ajanut paljon itsekin. Mutta se tehdään äärimmäisen varovasti.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  30. #9390
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Missä tilanteessa ajat autolla pyörätietä? Oletko lumiauran kuljettaja? En heti keksi muita syitä kuin kunnossapitotyöt ajaa autolla pyörätietä.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •