Alkujaan tämän lähetti
Kepper
Puhun periaatteesta. Erilaisia turvallisuutta parantavia laitteita voi ottaa käyttöön ennen kuin niistä määrätään laissa. Ymmärrät mitä periaate tarkoittaa. Puhuin kameroista, en peileistä.
Tahallaan väärinymmärtäminen näyttää olevan Fillarifoorumilla vahvaa.
Niin, sinäpä sen sanoit. Väärinymmärtäminen on valttia. Minä lisäsin peilit juu, pointti oli uskomattomasti valittu pyörän takavalon ja kalliimmanpuoleisen kamerajärjestelmän investoinnin sovittaminen samalle viivalle.
Oletko koskaan ajatellut, että mitä enemmän ohjaamossa on näyttöjä, joihin pitää keskittyä, sitä vähemmän huomiokykyä riittää ulos? Tätä on tutkittu erityisesti lentokoneen ohjaamon suhteen moneenko näyttöön pystyy ihminen keskittymään. Toinen on näyttöjen asettelu niin, että ne ovat loogisissa paikoissa luonnollisen katseen suunnan kanssa. Vaikka lentokone lentääkin 3-ulotteisessa maailmassa, ei siinä tarvitse kovinkaan paljoa observoida eri suuntiin. Autossa tilanne on toinen. Väärään suuntautunut katse hävittää objektin meno- tai kääntymissuunnassa hyvinkin helposti. Toinen seikka on kamerasysteemien muutamat puutteet, jotka vaikeuttavat huomiokykyä tiheässä liikenteessä mm.:
- Valoheijastukset
- Etäisyyden arvioiminen, kamera kun latistaa etäisyyksiä
- Lähestyvien objektien vauhdin arviointi yo. ongelman takia
- Laajakulmakameroiden ominaisuus vaikeuttaa lisää etäisyyksien arviointia
- Monitorien asettelu. Erityisesti oikealle näyttävän kameran monitori olisi syytä olla kohtuullisen lähellä luonnollista katseen suntaan oikealle. Mutta ollakseen luonnollisen katseen suunnassa sopivasti, se osuu liian kauas ja pitäisi olla melkoisen iso, jotta siitä saisi riittävästi selvää
- Kameroiden rajattu näköala, peilistä näkee aina enemmän vähän kurkistelemalla sinne sun tänne
Ja lopuksi, oletko koskaan pyörittänyt yritystä? Kuljetusyrittäjälle ei välttämättä olekaan ihan niin helppo
a) pistää auto viikoksi tai pariksi asennuksia varten pajalle, semminkin jos se on se ainoa auto
b) investoida oikeasti kalliiseen järjestelmään. Siihen investointiin pitää löytää rahat yleensä per heti. Vähennykset tulevat joskus. Mitä useampi auto, sitä enemmän investointia
c) Hoitaa rikkoutuneet tai vikaantuneet laitteet
Silloin kun ei itse tarvitse investoida aikaa tai rahaa tai kumpaakin, on helppo heitellä sitä sun tätä vaatimusta toisille. Lisäksi teknologiauskovaiset uskovat tekniikan korjaavan inhimillisiä puutteita. Joissain määrin kyllä niin tapahtuukin, mutta on elomassa elämäksi kutsuttu asia, jossa tapahtuu irrationaalisia asioita ilman että kukaan varsinaisesti edesauttaa tahallaan tai tarkoituksella niiden tapahtumista. Olen itse iloinen, ettei niitä saada koskaan karsittua pois vaikka ne joskus ikäviä asioita aiheuttavatkin.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Kirjanmerkit