Toi ratas on niitattu spideriin, eli taitaa mennä kampisarja vaihtoon. Voi olla vaikea löytää kuitenkin lyhyitä kampia lastenpyörään
Toi ratas on niitattu spideriin, eli taitaa mennä kampisarja vaihtoon. Voi olla vaikea löytää kuitenkin lyhyitä kampia lastenpyörään
Toiseksi eniten ketuttaa kaikki
Hölmö kyssäri, jos poljette esim. 300km 20km-30km lenkeissä, kuivissa keleissä.
Lisäättekö öljyä ketjuun kuinka usein? Pesettekö pyörän/ketjun aina välissä ennen lisäystä?
Sent from my SM-G965F using Tapatalk
^ei tuo ole pikakysymys vaan on jaarittelua tiedossa.
Korkeintaan kerran. Emme.
Voiko uusissa jarruissa(uudessa pyörässä, esim. Magura/Shimano (high-end) olla hiuksen hienoja heittoja levyssä?
Esim. Vanteen pyöriessä se sihauttaa aina hitusen levyyn.
Olen aikasemmissakin pyörissänk, huomannut samaa.
Voi myös aavistuksen korjaantua, kun pääsee ensimmäisiä kertoja kunnolla kuumenemaan. Tarkemmalla jarrujen keskityksellä voi myös saada palat sopivan etäälle niin ettei se levy ihan ylläkään osumaan.
Ja jakoavaimella voi oikoa.
Ok, kiitoksia vastauksista.
Pyörässä mekaaniset levyjarrut, etujarru toimii ihan ok mutta takana ei. Jarrupalat on ikäänkuin vinossa, eikä palat ota kiinni levyyn koko pinta-alaltaan. Palat on kuin uudet ja oikein paikoillaan. Miten noita vois säätää?
Jarrut on tyyppiä Promax DSK-718R.
Jos en saa kuntoon, minkälainen hieman parempi satula tuon sijalle sopisi?
onkos porukalla kokemusta veltecin vanteista? yritin löytää keskustelua mutta en löytänyt. enemmän kestävyydestä kiinnostunut.
Huvikseni Googlasin tota jarrua, niin missä pyörässä toi on kiinni? Ei juuri Googlesta löydy mitään, mutta se vähä mitä löyty niin näytti että ois tuplasylinterillinen maantievetonen jarru, eli jonkinlainen TRP Spyre kopio tai muuten vaan saman tyyppisellä tekniikalla. Tuossa tapauksessa BB7 on ennemmin alaspäin päivittämistä, eli Spyret(melko kalliit) tai hydrauliset(tosi kalliit) ois parempaan suuntaa.
Testaa, säätyykö palan etäisyys levystä sillä pienellä kuusiokoloruuvilla satulan kyljessä.
Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
Xxl: hybridipyörässä tuli kuvan osat mukana, ekaa pyörää kasaan ja olisin kysynyt minne nuo mahtavat kuulua?
Sent from my SM-G965F using Tapatalk
Tuo nippuside tulee varmaan johonkin, jossa jotain vielä repsottaa, vaikkapa jarruletkuun. Nuo mustat muovirenkulat tulee jarrusatulan pultteihin johonkin väliin, itekään en niitä koskaan laita, jos joku osaa kertoa funktion niin ehkä laitan jatkossa? Kiiltävät pikku putkilot puristetaan vaihtajien vaijereiden päihin estämään rispaantuminen, kun oot ensin mitottanu sopiviksi. Tylsillä sivareilla onnistuu puristaminen.
Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
Nuo neljä mustaa on jarrusatuloiden kiinnitysruuvien aukikiertymisen estämiseen tarkoitettuja ja nuo kirkkaat jutut on vaijerin päähän asennetavia,ettei se vaijerin pää ala rispaantua.
Sivulla 12 kerrottu noiden mustien käyttö ;https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-TRBR001-02-ENG.pdf
Promax DSK-718R
Itselläni on kyseiset jarrut Cannondale Topstone Sorassa ja muistaakseni Cannondale käyttää joissain muissakin malleissaan noita. Joka tapauksessa näiden päivittäminen ei välttämättä mitään ihmeitä tuo. Jarruissa kumpikin mäntä liikkuu ja jarrutusteho on yllättävän hyvä oletettuun laatuunsa nähden. Promaxin jarruissa internetin haukut yleensä kohdistuu yksimäntäisiin malleihin. Vajaan vuoden näillä itse ajanut ja toiminut muuten paitsi takajarrun vaijeri pääsi talvella pariin otteeseen jäätymään, joka nyt on yleistä kaikissa ja ohjeet tämän hoitoon eri asia.
Otin ensikosketuksen näiden säätämiseen viime viikonloppuna, koska kahvoja sai painaa jo melkoisesti että, jarruttaa mutta kyse oli enemmänkin lopulta vaijerin venymisestä kuin palojen kulumisesta. Jarrusatulan molemmilla puolilla on pienet korkit, jotka aukeaa torx-avaimeilla (t20 tai t25 se oli). Näistä se, jonka korkin päällä lukee 3mm -> IN tjsp on se jonka alta oikeasti löytyy 3mm kuusiokoloavaimeilla löytyvä säätöruuvi, jolla kulunutta palaa voi säätää sisäänpäin... eli jos tätä ruuvaa, joutuu keskittään jarrusatulan uusiksi haarukassa.
Kun taas toiselta puolelta korkin aukaisee, onkin tämän vastakappaleena ilmeisesti jo se mäntä/painin eikä säätöä siis ollenkaan. Noh, ruuvailin tämän takaisin niin lopputulos oli sitten jarrupalat vinossa/kierossa eivätkä ottaneet koko pinta-alaltaan jarrulevyyn kiinni. Tässä kannatti siis sitten ottaa jarrupalat pois, aukaista se korkki ja kattoa että ne mäntä on suorassa sisällä ennenkuin ruuvaa takaisin kiinni. Sormella joutui vähän painaa mäntää sisäänpäin että asettui suoraan. Lopuksi palat takaisin. Tämän puolen toteutus oli jarrusatulassa selvästi huterampaa tekoa, josta suurimmat haukut antaisin.
Yhteenvetona siis sopivalla torx-avaimeilla ja parilla kuusiokoloavaimella pääset vauhtiin. Isompaa vahinkoa tossa ei helposti ainakaan pitäisi saada aikaseksi. Tärkeää on lopuksi kuitenkin uudelleenkeskittäminen jarrulevyyn nähden eli jarrusatulan kiinnityspultit auki, jarru pohjaan ja uudelleenkiristys.
lisäys: päivitysmielessä tai vaihtoa ajatellen on mahdollista valita paskemmatkin jarrut ja ainoat vaihtoehdot ovat kai Spyret, joissa jarrutustehoa ei välttämättä ole juuri sen enempää, kallis/paras(?) Paul Components Klamper sekä semihydrot HY/RD ja Juintech R1 sekä ainakin Giantilla ja Trickstuffilla taisi olla stemmiin kiinnitettävät systeemit, jotka käytti siitä eteenpäin oikeita hydrauliletkuja ja jarrusatuloita. Järkevämpää voi olla säästää nämäkin rahat voimansiirron päivitykseen uusine kahvoineen ja hydraulisiin jarruihin.
Nyt tärkeä huomautus kuitenkin, että nämä vain ja ainoastaan käyräsarvisten vaihtajien tapauksessa. Mikäli suoratankoisesta pyörästä nämä promaxit löytyy niin päivitys hydraulisiin on todella halpaa...
Kiitos avusta kaikille
Sent from my SM-G965F using Tapatalk
Löytyisikö foorumilta henkilöitä jotka olisivat testanneet jotain näistä?
Arvosteluja lueskellessa tullu paljon ristiriitaista tietoa tehokkuudesta sekä hienosäätöjen toimivuudesta.
Kaikkien pitäisi olla perkeleen tehokkaita jarruja mutta onko joku ylitse muiden? Luetun perusteella Saintin Free stroke säätö ei taida toimia yhtähyvin kuin RSC:n.
https://www.bike-discount.de/en/buy/...ake-set-895652
https://www.bike-discount.de/en/buy/...torm-hc-737701
https://www.bike-discount.de/en/buy/...ake-set-687941
Code rsc:tä kyllä testaajat aina vuolaasti kehuu. Shimanoissa jarrutusteho on ymmärtääkseni kovin mutta modulaatio heikompi. Jarruvoiman annostelu siten vaikeampaa mutta lienee tottumiskysymys. Itselläni ei ole noistä mitään, vaan ainoastaan halvan miehen Saintit eli Zeet, Srameista kokemusta vain Guide R-mallista (en tykkää) ja Maguroista käytössä halvemman pään mt5 trail mallit joiden jarruteho ei kyllä vakuuta. Takana maguroissani 2-mäntäiset ja edessä 4.
Pyörä vanha 80-luvun Crescent ja sen ajan jarrut, suunnilleen linkin mukaiset jarrupalat:
https://www.bike-components.de/en/Ja...-Shoes-p34543/
Ei kai tossa ole mitään estettä laittaa vaikka V-jarrujen jarrupaloja jos saisi lisää jarrutehoa?
Mä ottaisin saintit, hinta edellä. Vaikuttaako palat kuinka paljon modulaatioon? Omiin avidin jarruihin kun vaihdoin tarvike palat (xxl) niin teho parani ja vinkuminen lakkas. Olin alkuun päivittämässä jarruja uusiin tehottomuuden vuoksi, mutta palojen vaihto vaikutti niin paljon, että päivitys jäi tekemättä
Mahtaako 8-vaihteisen kampisetti rattaineen toimia 10/11-vaihteisen ketjun ja muun voimansiirron kanssa?
Onko odotettavissa ongelmia vaihtamisessa pieneltä isommalle tai toisinpäin?
Kakkosfillarista kun hajosi takavaihtaja enkä viitsisi Clarista ostaa kun hyllyssä on 11v-kampisettiä vaille oleva 105-satsi niin voisin ehkä upgreidata jos tuo kombo toimii?
Kiitos selventävästä vastauksesta, purin itsekin tänään koko satulan ja koitin perehtyä sen perehtyä sen toimintaan. Kun ottaa sen ei säätöpuolen kuusiokolon irti ja jos jarrupalat on myös pois, koko mäntä irtoaa. Näin kävi, ja siellä oli myös kolme pientä haulia, kaikki tippuivat teranssin laatoille. Ihme kyllä löysin jokaisen. En sieltä mitään vikaa löytänyt, palat on edelleen hieman vinossa, jarru tehoton sekä laahaa heti jos koittaa säätää paloja lähemmäs.
Täytyy huomenna tutkia lisää sen männän toimintaa, se on jotenkin erikoinen ja mitä virkaa niillä hauleilla on. Ilmeisesti se on todella tarkka oikeasta asennosta. Pitää vielä uudet palatkin ostaa varmuuden vuoksi jos siitä jotain apua olisi.
Etujarru on ihan toista maata, nappaa heti kiinni eikä laahaa.
Ohhoh, olisihan siinä voinut vahingossa ne haulit kadottaa. Mulle ei itselle tätä tapahtunut vaan kun törkkäsin sen männän takaisin sisään ja kiristin sen korkin/pultin niin sain tämän kuntoon. Siinä taisi hetki mennä, että sain tosiaan sen männän suoraksi ja kuusikolopultin järkevästi asemoitua ja kierteilleen. Yritin kovasti etsiä räjäytyskuvaa tuosta mutta löytyi vain Render 717:sta, joka on täysin eri jarru kuin tämä. Alla katalogista revityt tiedot sekä kuva kiinnostuneille :
BRAKE system MECHANICAL DISC BRAKE
DECODE R (DSK-718R)
[DUAL OPPOSED PISTON CALIPER]
Barrel cable adjuster design
Flat-Mount type for Road bikes FLAT MOUNT
Adapter info - P.67
Material: Aluminum [swing arm & body]
Pads: Sintered
Caliper: DC-718R
Disc rotor: DT-160G [96g]
DSK-718R = DC-718R + Disc rotor
Standard rotor size: 160mm [front & rear]
Option rotor size: 140mm [rear]
Weight: 148g (includes Caliper / Screws) Produced in: Taiwan
BRAKE SYSTEM PD099S
![]()
Kirjanmerkit