HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 113 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 13 63 103 111 112 113 114 115 123 163 213 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.361 - 3.390 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #3361
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Toi ratas on niitattu spideriin, eli taitaa mennä kampisarja vaihtoon. Voi olla vaikea löytää kuitenkin lyhyitä kampia lastenpyörään
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  2. #3362
    Hölmö kyssäri, jos poljette esim. 300km 20km-30km lenkeissä, kuivissa keleissä.
    Lisäättekö öljyä ketjuun kuinka usein? Pesettekö pyörän/ketjun aina välissä ennen lisäystä?

    Sent from my SM-G965F using Tapatalk

  3. #3363
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    ^ei tuo ole pikakysymys vaan on jaarittelua tiedossa.

    Korkeintaan kerran. Emme.


  4. #3364
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    362
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti A.M.® Katso viesti
    Toi ratas on niitattu spideriin, eli taitaa mennä kampisarja vaihtoon. Voi olla vaikea löytää kuitenkin lyhyitä kampia lastenpyörään
    Pitää vielä avata nuo kuusiokolot ja tutkia tarkemmin, mutta kait se niitattu on.. Sitten varmaan parempi upgrade päivittää esim. 9x tai 10x tarvittaessa.

  5. #3365
    Liittynyt
    03/2020
    Viestit
    45
    Voiko uusissa jarruissa(uudessa pyörässä, esim. Magura/Shimano (high-end) olla hiuksen hienoja heittoja levyssä?

    Esim. Vanteen pyöriessä se sihauttaa aina hitusen levyyn.

    Olen aikasemmissakin pyörissänk, huomannut samaa.

  6. #3366
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wason Katso viesti
    Voiko uusissa jarruissa(uudessa pyörässä, esim. Magura/Shimano (high-end) olla hiuksen hienoja heittoja levyssä? .
    Voi.


  7. #3367
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Voi myös aavistuksen korjaantua, kun pääsee ensimmäisiä kertoja kunnolla kuumenemaan. Tarkemmalla jarrujen keskityksellä voi myös saada palat sopivan etäälle niin ettei se levy ihan ylläkään osumaan.

  8. #3368
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Ja jakoavaimella voi oikoa.


  9. #3369
    Liittynyt
    03/2020
    Viestit
    45
    Ok, kiitoksia vastauksista.

  10. #3370
    Pyörässä mekaaniset levyjarrut, etujarru toimii ihan ok mutta takana ei. Jarrupalat on ikäänkuin vinossa, eikä palat ota kiinni levyyn koko pinta-alaltaan. Palat on kuin uudet ja oikein paikoillaan. Miten noita vois säätää?
    Jarrut on tyyppiä Promax DSK-718R.

    Jos en saa kuntoon, minkälainen hieman parempi satula tuon sijalle sopisi?

  11. #3371
    Liittynyt
    09/2001
    Paikkakunta
    Korson räkkärimarketti
    Viestit
    202
    onkos porukalla kokemusta veltecin vanteista? yritin löytää keskustelua mutta en löytänyt. enemmän kestävyydestä kiinnostunut.

  12. #3372
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hulius Katso viesti
    Pyörässä mekaaniset levyjarrut, etujarru toimii ihan ok mutta takana ei. Jarrupalat on ikäänkuin vinossa, eikä palat ota kiinni levyyn koko pinta-alaltaan. Palat on kuin uudet ja oikein paikoillaan. Miten noita vois säätää?
    Jarrut on tyyppiä Promax DSK-718R.

    Jos en saa kuntoon, minkälainen hieman parempi satula tuon sijalle sopisi?
    Onko se jarrusatula siis suorassa levyyn nähden? Jos ei, niin pultit auki, laita suoraan ja takaisin kiinni. Avid BB7 on aika varma valinta mekaaniseksi levyjarruksi.

  13. #3373
    Liittynyt
    03/2019
    Viestit
    178
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hulius Katso viesti
    Pyörässä mekaaniset levyjarrut, etujarru toimii ihan ok mutta takana ei. Jarrupalat on ikäänkuin vinossa, eikä palat ota kiinni levyyn koko pinta-alaltaan. Palat on kuin uudet ja oikein paikoillaan. Miten noita vois säätää?
    Jarrut on tyyppiä Promax DSK-718R.

    Jos en saa kuntoon, minkälainen hieman parempi satula tuon sijalle sopisi?
    Huvikseni Googlasin tota jarrua, niin missä pyörässä toi on kiinni? Ei juuri Googlesta löydy mitään, mutta se vähä mitä löyty niin näytti että ois tuplasylinterillinen maantievetonen jarru, eli jonkinlainen TRP Spyre kopio tai muuten vaan saman tyyppisellä tekniikalla. Tuossa tapauksessa BB7 on ennemmin alaspäin päivittämistä, eli Spyret(melko kalliit) tai hydrauliset(tosi kalliit) ois parempaan suuntaa.

    Testaa, säätyykö palan etäisyys levystä sillä pienellä kuusiokoloruuvilla satulan kyljessä.

    Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

  14. #3374
    Xxl: hybridipyörässä tuli kuvan osat mukana, ekaa pyörää kasaan ja olisin kysynyt minne nuo mahtavat kuulua?

    Sent from my SM-G965F using Tapatalk

  15. #3375
    Liittynyt
    03/2019
    Viestit
    178
    Tuo nippuside tulee varmaan johonkin, jossa jotain vielä repsottaa, vaikkapa jarruletkuun. Nuo mustat muovirenkulat tulee jarrusatulan pultteihin johonkin väliin, itekään en niitä koskaan laita, jos joku osaa kertoa funktion niin ehkä laitan jatkossa? Kiiltävät pikku putkilot puristetaan vaihtajien vaijereiden päihin estämään rispaantuminen, kun oot ensin mitottanu sopiviksi. Tylsillä sivareilla onnistuu puristaminen.

    Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

  16. #3376
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Nuo neljä mustaa on jarrusatuloiden kiinnitysruuvien aukikiertymisen estämiseen tarkoitettuja ja nuo kirkkaat jutut on vaijerin päähän asennetavia,ettei se vaijerin pää ala rispaantua.
    Sivulla 12 kerrottu noiden mustien käyttö ;https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-TRBR001-02-ENG.pdf

  17. #3377
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    298
    Promax DSK-718R

    Itselläni on kyseiset jarrut Cannondale Topstone Sorassa ja muistaakseni Cannondale käyttää joissain muissakin malleissaan noita. Joka tapauksessa näiden päivittäminen ei välttämättä mitään ihmeitä tuo. Jarruissa kumpikin mäntä liikkuu ja jarrutusteho on yllättävän hyvä oletettuun laatuunsa nähden. Promaxin jarruissa internetin haukut yleensä kohdistuu yksimäntäisiin malleihin. Vajaan vuoden näillä itse ajanut ja toiminut muuten paitsi takajarrun vaijeri pääsi talvella pariin otteeseen jäätymään, joka nyt on yleistä kaikissa ja ohjeet tämän hoitoon eri asia.

    Otin ensikosketuksen näiden säätämiseen viime viikonloppuna, koska kahvoja sai painaa jo melkoisesti että, jarruttaa mutta kyse oli enemmänkin lopulta vaijerin venymisestä kuin palojen kulumisesta. Jarrusatulan molemmilla puolilla on pienet korkit, jotka aukeaa torx-avaimeilla (t20 tai t25 se oli). Näistä se, jonka korkin päällä lukee 3mm -> IN tjsp on se jonka alta oikeasti löytyy 3mm kuusiokoloavaimeilla löytyvä säätöruuvi, jolla kulunutta palaa voi säätää sisäänpäin... eli jos tätä ruuvaa, joutuu keskittään jarrusatulan uusiksi haarukassa.

    Kun taas toiselta puolelta korkin aukaisee, onkin tämän vastakappaleena ilmeisesti jo se mäntä/painin eikä säätöä siis ollenkaan. Noh, ruuvailin tämän takaisin niin lopputulos oli sitten jarrupalat vinossa/kierossa eivätkä ottaneet koko pinta-alaltaan jarrulevyyn kiinni. Tässä kannatti siis sitten ottaa jarrupalat pois, aukaista se korkki ja kattoa että ne mäntä on suorassa sisällä ennenkuin ruuvaa takaisin kiinni. Sormella joutui vähän painaa mäntää sisäänpäin että asettui suoraan. Lopuksi palat takaisin. Tämän puolen toteutus oli jarrusatulassa selvästi huterampaa tekoa, josta suurimmat haukut antaisin.

    Yhteenvetona siis sopivalla torx-avaimeilla ja parilla kuusiokoloavaimella pääset vauhtiin. Isompaa vahinkoa tossa ei helposti ainakaan pitäisi saada aikaseksi. Tärkeää on lopuksi kuitenkin uudelleenkeskittäminen jarrulevyyn nähden eli jarrusatulan kiinnityspultit auki, jarru pohjaan ja uudelleenkiristys.

    lisäys: päivitysmielessä tai vaihtoa ajatellen on mahdollista valita paskemmatkin jarrut ja ainoat vaihtoehdot ovat kai Spyret, joissa jarrutustehoa ei välttämättä ole juuri sen enempää, kallis/paras(?) Paul Components Klamper sekä semihydrot HY/RD ja Juintech R1 sekä ainakin Giantilla ja Trickstuffilla taisi olla stemmiin kiinnitettävät systeemit, jotka käytti siitä eteenpäin oikeita hydrauliletkuja ja jarrusatuloita. Järkevämpää voi olla säästää nämäkin rahat voimansiirron päivitykseen uusine kahvoineen ja hydraulisiin jarruihin.
    Nyt tärkeä huomautus kuitenkin, että nämä vain ja ainoastaan käyräsarvisten vaihtajien tapauksessa. Mikäli suoratankoisesta pyörästä nämä promaxit löytyy niin päivitys hydraulisiin on todella halpaa...

  18. #3378
    Liittynyt
    03/2019
    Viestit
    178
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Nuo neljä mustaa on jarrusatuloiden kiinnitysruuvien aukikiertymisen estämiseen tarkoitettuja ja nuo kirkkaat jutut on vaijerin päähän asennetavia,ettei se vaijerin pää ala rispaantua.
    Sivulla 12 kerrottu noiden mustien käyttö ;https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-TRBR001-02-ENG.pdf
    Kiitos uudesta tiedosta!

    Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

  19. #3379
    Kiitos avusta kaikille

    Sent from my SM-G965F using Tapatalk

  20. #3380
    Liittynyt
    06/2019
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    126
    Löytyisikö foorumilta henkilöitä jotka olisivat testanneet jotain näistä?
    Arvosteluja lueskellessa tullu paljon ristiriitaista tietoa tehokkuudesta sekä hienosäätöjen toimivuudesta.

    Kaikkien pitäisi olla perkeleen tehokkaita jarruja mutta onko joku ylitse muiden? Luetun perusteella Saintin Free stroke säätö ei taida toimia yhtähyvin kuin RSC:n.

    https://www.bike-discount.de/en/buy/...ake-set-895652

    https://www.bike-discount.de/en/buy/...torm-hc-737701

    https://www.bike-discount.de/en/buy/...ake-set-687941

  21. #3381
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Code rsc:tä kyllä testaajat aina vuolaasti kehuu. Shimanoissa jarrutusteho on ymmärtääkseni kovin mutta modulaatio heikompi. Jarruvoiman annostelu siten vaikeampaa mutta lienee tottumiskysymys. Itselläni ei ole noistä mitään, vaan ainoastaan halvan miehen Saintit eli Zeet, Srameista kokemusta vain Guide R-mallista (en tykkää) ja Maguroista käytössä halvemman pään mt5 trail mallit joiden jarruteho ei kyllä vakuuta. Takana maguroissani 2-mäntäiset ja edessä 4.

  22. #3382
    Liittynyt
    06/2019
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    126
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Itselläni ei ole noistä mitään, vaan ainoastaan halvan miehen Saintit eli Zeet.
    Noitakin kattelin, ootko ollu tyytyväinen?

  23. #3383
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Pyörä vanha 80-luvun Crescent ja sen ajan jarrut, suunnilleen linkin mukaiset jarrupalat:

    https://www.bike-components.de/en/Ja...-Shoes-p34543/

    Ei kai tossa ole mitään estettä laittaa vaikka V-jarrujen jarrupaloja jos saisi lisää jarrutehoa?

  24. #3384
    Liittynyt
    06/2015
    Viestit
    231
    Mä ottaisin saintit, hinta edellä. Vaikuttaako palat kuinka paljon modulaatioon? Omiin avidin jarruihin kun vaihdoin tarvike palat (xxl) niin teho parani ja vinkuminen lakkas. Olin alkuun päivittämässä jarruja uusiin tehottomuuden vuoksi, mutta palojen vaihto vaikutti niin paljon, että päivitys jäi tekemättä

  25. #3385
    Liittynyt
    03/2019
    Viestit
    178
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Pyörä vanha 80-luvun Crescent ja sen ajan jarrut, suunnilleen linkin mukaiset jarrupalat:

    https://www.bike-components.de/en/Ja...-Shoes-p34543/

    Ei kai tossa ole mitään estettä laittaa vaikka V-jarrujen jarrupaloja jos saisi lisää jarrutehoa?
    Mä tein tuon virheen ja jarrut hävis tyystin! Eli vanhoilla jarruilla ei saa tarpeeksi puristusta v-jarrupalan isommalle pinta-alalle ja jarrut ei hidasta käytännössö ollenkaan. Nyt on toi sun linkkaama pala ja ihan ok on.

    Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

  26. #3386
    Liittynyt
    05/2018
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    42
    Mahtaako 8-vaihteisen kampisetti rattaineen toimia 10/11-vaihteisen ketjun ja muun voimansiirron kanssa?
    Onko odotettavissa ongelmia vaihtamisessa pieneltä isommalle tai toisinpäin?
    Kakkosfillarista kun hajosi takavaihtaja enkä viitsisi Clarista ostaa kun hyllyssä on 11v-kampisettiä vaille oleva 105-satsi niin voisin ehkä upgreidata jos tuo kombo toimii?

  27. #3387
    Liittynyt
    06/2019
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    126
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti janik Katso viesti
    Mä ottaisin saintit, hinta edellä.
    Saintteihin pitäisi levyt vielä ostaa jolloin kokonaishinta on n.374e. Käyköhän Sramin 200mm centerlinet noiden kanssa päikseen, vaikuttaakohan 3mm alitus paljoa?

  28. #3388
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J4nn3R Katso viesti
    Mä tein tuon virheen ja jarrut hävis tyystin! Eli vanhoilla jarruilla ei saa tarpeeksi puristusta v-jarrupalan isommalle pinta-alalle ja jarrut ei hidasta käytännössö ollenkaan. Nyt on toi sun linkkaama pala ja ihan ok on.

    Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
    Ehdin jo tilaamaan mutta eipä tossa suurta vahinkoa tapahtunut kun menevät toiseen pyörään kyllä jossain vaiheessa. Näköjään ihan Biltemasta löytyy jotain.

  29. #3389
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti palikka Katso viesti
    Promax DSK-718R

    Itselläni on kyseiset jarrut Cannondale Topstone Sorassa ja muistaakseni Cannondale käyttää joissain muissakin malleissaan noita. Joka tapauksessa näiden päivittäminen ei välttämättä mitään ihmeitä tuo. Jarruissa kumpikin mäntä liikkuu ja jarrutusteho on yllättävän hyvä oletettuun laatuunsa nähden. Promaxin jarruissa internetin haukut yleensä kohdistuu yksimäntäisiin malleihin. Vajaan vuoden näillä itse ajanut ja toiminut muuten paitsi takajarrun vaijeri pääsi talvella pariin otteeseen jäätymään, joka nyt on yleistä kaikissa ja ohjeet tämän hoitoon eri asia.

    Otin ensikosketuksen näiden säätämiseen viime viikonloppuna, koska kahvoja sai painaa jo melkoisesti että, jarruttaa mutta kyse oli enemmänkin lopulta vaijerin venymisestä kuin palojen kulumisesta. Jarrusatulan molemmilla puolilla on pienet korkit, jotka aukeaa torx-avaimeilla (t20 tai t25 se oli). Näistä se, jonka korkin päällä lukee 3mm -> IN tjsp on se jonka alta oikeasti löytyy 3mm kuusiokoloavaimeilla löytyvä säätöruuvi, jolla kulunutta palaa voi säätää sisäänpäin... eli jos tätä ruuvaa, joutuu keskittään jarrusatulan uusiksi haarukassa.

    Kun taas toiselta puolelta korkin aukaisee, onkin tämän vastakappaleena ilmeisesti jo se mäntä/painin eikä säätöä siis ollenkaan. Noh, ruuvailin tämän takaisin niin lopputulos oli sitten jarrupalat vinossa/kierossa eivätkä ottaneet koko pinta-alaltaan jarrulevyyn kiinni. Tässä kannatti siis sitten ottaa jarrupalat pois, aukaista se korkki ja kattoa että ne mäntä on suorassa sisällä ennenkuin ruuvaa takaisin kiinni. Sormella joutui vähän painaa mäntää sisäänpäin että asettui suoraan. Lopuksi palat takaisin. Tämän puolen toteutus oli jarrusatulassa selvästi huterampaa tekoa, josta suurimmat haukut antaisin.

    Yhteenvetona siis sopivalla torx-avaimeilla ja parilla kuusiokoloavaimella pääset vauhtiin. Isompaa vahinkoa tossa ei helposti ainakaan pitäisi saada aikaseksi. Tärkeää on lopuksi kuitenkin uudelleenkeskittäminen jarrulevyyn nähden eli jarrusatulan kiinnityspultit auki, jarru pohjaan ja uudelleenkiristys.

    lisäys: päivitysmielessä tai vaihtoa ajatellen on mahdollista valita paskemmatkin jarrut ja ainoat vaihtoehdot ovat kai Spyret, joissa jarrutustehoa ei välttämättä ole juuri sen enempää, kallis/paras(?) Paul Components Klamper sekä semihydrot HY/RD ja Juintech R1 sekä ainakin Giantilla ja Trickstuffilla taisi olla stemmiin kiinnitettävät systeemit, jotka käytti siitä eteenpäin oikeita hydrauliletkuja ja jarrusatuloita. Järkevämpää voi olla säästää nämäkin rahat voimansiirron päivitykseen uusine kahvoineen ja hydraulisiin jarruihin.
    Nyt tärkeä huomautus kuitenkin, että nämä vain ja ainoastaan käyräsarvisten vaihtajien tapauksessa. Mikäli suoratankoisesta pyörästä nämä promaxit löytyy niin päivitys hydraulisiin on todella halpaa...
    Kiitos selventävästä vastauksesta, purin itsekin tänään koko satulan ja koitin perehtyä sen perehtyä sen toimintaan. Kun ottaa sen ei säätöpuolen kuusiokolon irti ja jos jarrupalat on myös pois, koko mäntä irtoaa. Näin kävi, ja siellä oli myös kolme pientä haulia, kaikki tippuivat teranssin laatoille. Ihme kyllä löysin jokaisen. En sieltä mitään vikaa löytänyt, palat on edelleen hieman vinossa, jarru tehoton sekä laahaa heti jos koittaa säätää paloja lähemmäs.
    Täytyy huomenna tutkia lisää sen männän toimintaa, se on jotenkin erikoinen ja mitä virkaa niillä hauleilla on. Ilmeisesti se on todella tarkka oikeasta asennosta. Pitää vielä uudet palatkin ostaa varmuuden vuoksi jos siitä jotain apua olisi.
    Etujarru on ihan toista maata, nappaa heti kiinni eikä laahaa.

  30. #3390
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    298
    Ohhoh, olisihan siinä voinut vahingossa ne haulit kadottaa. Mulle ei itselle tätä tapahtunut vaan kun törkkäsin sen männän takaisin sisään ja kiristin sen korkin/pultin niin sain tämän kuntoon. Siinä taisi hetki mennä, että sain tosiaan sen männän suoraksi ja kuusikolopultin järkevästi asemoitua ja kierteilleen. Yritin kovasti etsiä räjäytyskuvaa tuosta mutta löytyi vain Render 717:sta, joka on täysin eri jarru kuin tämä. Alla katalogista revityt tiedot sekä kuva kiinnostuneille :

    BRAKE system MECHANICAL DISC BRAKE
    DECODE R (DSK-718R)
    [DUAL OPPOSED PISTON CALIPER]
    Barrel cable adjuster design
    Flat-Mount type for Road bikes FLAT MOUNT
    Adapter info - P.67
    Material: Aluminum [swing arm & body]
    Pads: Sintered
    Caliper: DC-718R
    Disc rotor: DT-160G [96g]
    DSK-718R = DC-718R + Disc rotor
    Standard rotor size: 160mm [front & rear]
    Option rotor size: 140mm [rear]
    Weight: 148g (includes Caliper / Screws) Produced in: Taiwan
    BRAKE SYSTEM PD099S


Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •