Gravelpyöräbuumi onkin näköjään aiheuttanut melkoisen kysyntäbuumin customteräspajoille ja se näkyy siinä, että runkojen hinnat on nousseet aika rajusti sitten viime kerran. Kyselin muutamasta paikasta, että mitä maksaisi, jos Cyclon valmiilla piirustuksilla tilaisi uuden, täysin identtisen rosterirungon, niin hinnat pyörii vähintään 2500 euron paikkeilla. Jos Cyclo olis pysynyt kasassa, olis se näköjään ollut parempi sijoitus kuin LJL:n Rolex - rungon arvo olis liki kaksinkertaistunut kolmessa ja puolessa vuodessa. 
Tilausjonot ja toimitusajat on myös aika pitkiä eikä korona tilannetta paranna ainakaan lyhyellä tähtäimellä. Jopa Gunnarilla, jossa on valmiit geot, kaikki putket ja hilut tulee suoraan tehtaan hyllystä ja on yleensä muutaman viikon toimitusajat, vakio-Crosshairs mahtuis just ja just vasta toukokuun loppuun valmistuvaan erään.
Suomesta ei juuri kyselyitä saati tilauksia tule kuulemma, mutta heti jo muista Pohjoismaista kyllä ja Euroopan, Australian, Japanin ja tietenkin USA:n markkinat vetää. Suomessa varmaan vähäinen väkimäärä aiheuttaa sen, että kysyntä on heterogeenistä, mutta silti ei voi olla miettimättä, että mikähän on fillarifoorumin vaikutus. Kiinnostaa myös, että mitenköhän kysynnän käy koronaepidemian jälkeen. Euroopan pajoista monet on noissa Etelä-Euroopan maissa, joissa koronan kanssa pissii pahiten. Tuleekohan tilanteen helpotuttua hirveä ruuhka, kun nyt hommat joissain paikoissa seisoo vai vaikuttaako talouden romahdus niin, että kysyntäkin romahtaa.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit