GiantElectrobikeFillariHepha
Sivu 339 / 371 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 239 289 329 337 338 339 340 341 349 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.141 - 10.170 / 11127

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

  1. #10141
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Nyt kun katsoo JJ kuviota, niin miksi kaikki nappulat on melkein samassa rivissä, poikkisuuntaan katsottuna? Jos vaikka ne keskinappulat olisi 10 mm eri "rytmissä" niin siihen nappuloiden väliin ei jäisi tyhjää mutakanavaa...
    Toisaalta, kun vetäsee vaikka isolla Knardilla mutapaskaan vs jumbo, niin JJ ihan tyhjä paskasta hetkessä ja pitoa on taas, kun Knardin kestää ikuisuus tyhjentyä.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  2. #10142
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.970
    Eilen kun oli vähän kuivempaa oli JJ ihan ykkösvalinta taas. Valintoja, valintoja. Toisaalta, mudassa on tullut pyöräiltyä nyt pitkin talvea.

  3. #10143
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Toisaalta, kun vetäsee vaikka isolla Knardilla mutapaskaan vs jumbo, niin JJ ihan tyhjä paskasta hetkessä ja pitoa on taas, kun Knardin kestää ikuisuus tyhjentyä.
    Joo. IsoKnard on kiva rengas isolla ilmatilalla ja hyvä rullaamaan ja muutenkin hyvä mutta just pito märissä paikoissa on sen selvä, ehkä jopa selvin, puute. Näissä tilanteissa JJ toimii minustakin paremmin.
    Nyt on Bud edessä mutta kun kelit kuivuu niin voi hyvinkin päästä isoKnard käyttöön.

  4. #10144
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Villetre Katso viesti
    Laittakaa jotkut oikein raskaat renkaat alle ja JJ tuntuu taivaalliselle.  Ajoa ja ajoa sanon minä. JJ on hyvä kumi kun tiedostaa puutteet kuitenkin positiiviset puolet suuremmat. Laskekaa paineita, tubelekset käyttöön, ja ennakoivaa ajoa maastossa. Lisäksi ostakaa myöhään syksyllä uudet aina. Silloin terävät nappulat toimii parhaiten. Saksasta kun saa halvalla kumia.
    Tässä puheenvuoro, johon yhdyn täydellisesti. Edellä muutama viesti sitten kehuin sattumalta syntynyttä Bud (löytyi hyllystä) & JJ komboa (sai halvalla). Minulla alkoi tuon jälkeen uusi kausi läskipyöräilyssä. Kun se upottava suo/mutalieju, jossa me niin tykkäämme lillua, ei ala aivan takapihalta, pitää sillä läskillä ajella varsinaiselle tapahtumapaikalle. Tuo kombo nimenomaan on lisännyt halua lähteä läskilenkille hyvän rullaavuuden (vrs. esim. Bud - Lou) ja mukavuuden vuoksi. Sitten mitä tulee pitoon, niin kuten kollega tuossa totesi, niin paineet niin alas kuin ikinä. Eilen oli takana oman mittarin mukaan 0,28 ja minulla elopainoa 90 kg. Tubeleksina tietty.

    Lumi on sitten toki vähän eri juttu ja ennen kaikkea riippuen sen koostuneisuudesta. Pöperössä ei tahdo pitää mikään ja etelän liukkailla (ei viime "talvi") eniten olen kaivannut nastojen pitoa.

  5. #10145
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.970
    Pitääkin tässä hankkia yksi Bud. Voisi keväisin ja syksyisin ajaa tuolla Bud + JJ kombolla, näin minulla oli edellisessä sähköläskissäkin. Ehkä etukiekko budille.

    Minulla on nyt alla JJ 4.8" liteskinit, niitä voisi ehkä vähän säästellä kun niitä ei enää saa.

  6. #10146
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.480
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Pitääkin tässä hankkia yksi Bud. Voisi keväisin ja syksyisin ajaa tuolla Bud + JJ kombolla, näin minulla oli edellisessä sähköläskissäkin. Ehkä etukiekko budille.

    Minulla on nyt alla JJ 4.8" liteskinit, niitä voisi ehkä vähän säästellä kun niitä ei enää saa.
    Bike Componentsiltä löytyy myös 4,8” liteskinejä.
    https://www.bike-components.de/en/Sc...g-Tyre-p57241/

  7. #10147
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    Tässä puheenvuoro, johon yhdyn täydellisesti. Edellä muutama viesti sitten kehuin sattumalta syntynyttä Bud (löytyi hyllystä) & JJ komboa (sai halvalla). Minulla alkoi tuon jälkeen uusi kausi läskipyöräilyssä. Kun se upottava suo/mutalieju, jossa me niin tykkäämme lillua, ei ala aivan takapihalta, pitää sillä läskillä ajella varsinaiselle tapahtumapaikalle. Tuo kombo nimenomaan on lisännyt halua lähteä läskilenkille hyvän rullaavuuden (vrs. esim. Bud - Lou) ja mukavuuden vuoksi. Sitten mitä tulee pitoon, niin kuten kollega tuossa totesi, niin paineet niin alas kuin ikinä. Eilen oli takana oman mittarin mukaan 0,28 ja minulla elopainoa 90 kg. Tubeleksina tietty.

    Lumi on sitten toki vähän eri juttu ja ennen kaikkea riippuen sen koostuneisuudesta. Pöperössä ei tahdo pitää mikään ja etelän liukkailla (ei viime "talvi") eniten olen kaivannut nastojen pitoa.
    Olen samaa mieltä, että rullaavilla kumeilla ajon miellyttävyys kasvaa reilusti. Mutta minusta suurin tekijä rullaavuuteen on kuitenkin aina renkaan paineilla, ja sopivalla kelillä isonappulaiset renkaat voi pitää kovemmilla paineilla paremmin kuin JJ:n tapaiset, tuloksena rullausero voi jopa mennä sen isompinappulaisen kumin eduksi. Toki tämä koskee vain hankalia olosuhteita vaikkapa lumella. Oulun tampatuilla poluilla on kyllä ollut tänä talvena melkeimpa sama mikä rengas siellä pyörii pitävällä kelillä, jäisellä kelillä sitten pääasia että siellä on ne nastat niin voi edes vähän hallita mihin suuntaan se pyörä etenee .

  8. #10148
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Sehän tässä yllättää, että nuo JJt rullaa todella hyvin myös alemmilla paineilla. Ja erityisen suuri merkitys alhaisilla paineilla on tuon mutamöyrimisen onnistumiseen. Mutta: se optimi paine on kyllä usein todella pienestä kiinni.

  9. #10149
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    Sehän tässä yllättää, että nuo JJt rullaa todella hyvin myös alemmilla paineilla. Ja erityisen suuri merkitys alhaisilla paineilla on tuon mutamöyrimisen onnistumiseen. Mutta: se optimi paine on kyllä usein todella pienestä kiinni.
    Joo, ne ei ole niin herkät paineiden vaihtelulle kuin monet muut kumit.

  10. #10150
    Liittynyt
    02/2020
    Viestit
    33
    Täytyy näin aloittelevana läskipyöräilijänä kysyä noista alhaisista paineista. Jos ollaan tuollaisissa 0,5bar paineissa niin tuntuu että takarengas elää vanteella eikä mutkaan kanttaaminen ole kovin miellyttävää kun tuntuu että pyörä jatkaa matkaa kun rengas joustaa liikaa alla. Hitaampaa ajaessa ei ongelmaa ole, mutta kyllä ne vauhdit monesti tuppaa kasvamaan maastossakin. Onko tämä ominaisuus vai onko paineet liian pienet yli satakymppiselle kuskille?

  11. #10151
    Riippuu vähän renkaastakin ja vanteesta, mutta vauhdin kasvaessa pitää niiden paineidenkin vähän nousta. 4.8" kumilla joku 0.5baria riittää kyllä melko pitkälle vauhdikkaassakin ajossa. 3.8" kapealla vanteella, niin sitä painetta saa olla minimissään joku 0.6-0.7baria.

  12. #10152
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.970
    Oma painokin vaikuttaa, ja vanteen leveys verrattuna renkaan leveyteen.

    Nyt tuli Knard Budin kaupanpäällisinä joten kohta niistä juttua.

    Tulee mielenkiintoiseksi kun on kolme rengaskertaa ja kiekkokertoja kaksi. Tulee kiertoa;

    - talvella 1 kiekoissa johnny nasta ja 2 kiekoissa bud + knard
    - myöhemmin keväällä ja kesällä 2 kiekoissa bud + knard ja 1 kiekoissa J ja J
    - syksyllä ja talvella 1 kiekoissa johnny nastoilla ja 2 kiekoissa bud+knard
    - taas keväällä 2 kiekoissa bud+knard mutta nyt 1 kiekot saa J ja J päällensä

  13. #10153
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.393
    ^Mistä tuli knard kaupan päällisinä?

  14. #10154
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.970
    fillaritorista löysin rengasparin. Olin ostamasssa Budia, mutta samalla tuli ostettua tuo Knard joten kokeillaan nyt sitä.

    Taisin eilen tilata parin 29x3" knardit myös, sekä Düroc 50 vanteet ja DT navat.

  15. #10155
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.393
    Jooh. Mullaki lähtee nyt iso knardi budin kans kokeiluun ens kesäksi.
    Saa nähä kuin se rullaa. JJ ei oo kovin mukava rengas ahterille. Ainakaan snakeskin.

  16. #10156
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.970
    JJ on kyllä OK, se on vain todella tarkka ilmanpaineesta. Hiukan liian paljon niin on pomppupallo, hiukan liian vähän niin vanne soi kuin kirkonkello. Just sopivasti niin on hyvä, mutta tämä tietenkin vaihtelee ilmanpaineen, -lämpötilan mukaan. Budissa on enemmän vaimennusta itse renkaassa, jos Knard on ollenkaan samanlainen kuin Bud niin tästä tulee kyllä melkoinen ilmalaiva jolla voi ajaa missä vain.

  17. #10157
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.970
    No nyt on eka lenkki takana Bud+IsoKnard kombolla. Tubeless ja ~130 ml stania. Lähtiessä 0.45 takana ja 0.40 edessä, saman verran kun 26x4.8" Jumbo Jim Liteskineissä olen pitänyt. Matkan aikana vähentelin paineita ja kotona oli enää 0.35/0.35 bar. Silti tämä kombo rullasi nopeutta eräässä pitkässä loivassa alamäessä vähintään sen, mitä JJ-pari yleensä rullailee. Metsässä ihan juhlaa kun juuret ja kivet uppoavat vain renkaan sisään blop blop.

    Näin äkkiseltään en keksi yhtään ominaisuutta, jossa JJ olisi parempi. Taitaa mennä kiertoon, etenkin kun ja jos saan 29x3" knardit alle kesärenkaiksi.

    Budilla uskallan nyt taas kanttailla poluilla, yhtään samanlaista luottoa JJ:hen minulla ei ole. Se tuntuu jotenkin kulmikkaalta kun lähtee kallistamaan mutkaan, enkä niin luota sivuttaispitoon muutenkaan.

    Tuo oli muuten harvinaisen totta että näihin renkaisiin voi laittaa vähän enemmän painetta, ja pitoa on edelleen enemmän kuin Jumbo Jimeissä. Bud+IsoKnard kombossa voi näköjään vähentää paineita Jumbo Jimejä enemmän, ja siltikin rullaavaat paremmin kuin JJ:t samoilla paineilla.

    Nyt oli metsässä ja ylästön mutarännissä melko kuivaa, joten isoknardin pidosta en voi muuta sanoa kuin että ei lipsunut kertaakaan. Ei sivu- eikä pitkittäissuunnassa.

    Tyytyväinen tähän komboon nyt vähäksi aikaa. Saa nastattomat Johnnyt jäädä kauppaan, halvempikin näin.

  18. #10158
    Liittynyt
    11/2015
    Viestit
    421
    Eikös sulla ole sähköpyörä?!

  19. #10159
    Liittynyt
    11/2015
    Viestit
    421
    JOS mulla olisi sähköpyörä niin Bud ja Lou kombo koko ajan,ei tarvi miettiä raskautta.

  20. #10160
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.970
    Totta, mutta kyllä sen huomaa siinäkin jos rengas on kuin tukki. Jos esimerkiksi alamäkeenkin pitää polkea.

  21. #10161
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    Eikös täällä ole jo muuutamaan kertaan kerrottu että Bud on the Eturengas...? IsoKnardi on muuten hyvä mutta sopiva muta tukkii kuvion ja sit tulee jännää.
    Tietty, kaikkihan pitää ite kokeilla
    Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne

  22. #10162
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.970
    On kyllä. En vain muistanut kuinka iso ero olikaan. Entinen Bud lähti edellisen pyörän kanssa.

  23. #10163
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    362
    Itsellä oli Feltissä ostaessa 4.0" JJ:t ja talvella takana 4.8" JJ ja edessä Bud. Huomasin että noilla isoilla renkailla esteiden ylitys on selkeästi helpompaa ja kammet ei kolise kiviin niin paljoa. En haluaisi tällä hetkellä uusia renkaita ostaa ja Budia voisi säästää ensi talven ajoihin. Onko 4.0" JJ takana ja 4.8" JJ edessä ihan älytön ajatus? Eikös tuossa samalla vähän keulakulma loivenisi?

  24. #10164
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti eakin Katso viesti
    Itsellä oli Feltissä ostaessa 4.0" JJ:t ja talvella takana 4.8" JJ ja edessä Bud. Huomasin että noilla isoilla renkailla esteiden ylitys on selkeästi helpompaa ja kammet ei kolise kiviin niin paljoa. En haluaisi tällä hetkellä uusia renkaita ostaa ja Budia voisi säästää ensi talven ajoihin. Onko 4.0" JJ takana ja 4.8" JJ edessä ihan älytön ajatus? Eikös tuossa samalla vähän keulakulma loivenisi?
    Mulla on takana 4.4” JJ ja edessä 4.8”. Hyvin pelaa, eikä 4.4” ja 4.0” taida valtavaa eroa olla. Ennemmin tekee mieli katsella jotain tuon etusen tilalle, kun mukavilla paineilla tuo JJ tuntuu vetelevän liikaa. Budia olen pitänyt turhan järeänä, mutta ehkä siihen voisi palata kun kerran varastosta yksi löytyy...

  25. #10165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti eakin Katso viesti
    Onko 4.0" JJ takana ja 4.8" JJ edessä ihan älytön ajatus? Eikös tuossa samalla vähän keulakulma loivenisi?
    Tämähän on sama millä ainakin vm. 2017 Konan Wozo tuli kaupasta ja hyvin se edelleen kulkee samalla yhdistelmällä.

  26. #10166
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    472
    Bud+Lou komboilla menty kesät talvet nyt toista vuotta sekä omassa että vaimon pyörässä. Kivan toimiva kombo.
    Suosittelen kaikille kellä ei ole hirveä kiire, sekä niille kiireisille joilla on Robert Förstemannin reidet.

    j

  27. #10167
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jakkok Katso viesti
    Bud+Lou komboilla menty kesät talvet nyt toista vuotta sekä omassa että vaimon pyörässä. Kivan toimiva kombo.
    Suosittelen kaikille kellä ei ole hirveä kiire, sekä niille kiireisille joilla on Robert Förstemannin reidet.
    j
    Kiitos, pitää panna korvan taakse.

  28. #10168
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.970
    Nyt on vähän enemmän kokemusta tuosta IsoKnardista takarenkaana. Huomattavan paljon mukavempi kuin JJ ja vetopito syvässä mudassa yllätti positiivisesti. Luulin että olisin jatkuvasti jäänyt sutimaan mutta ei, aina on päässyt lätäkön läpi.

    Märillä juurilla sivuttaispito ei ole parasta A-luokkaa, mutta sitä en odottanutkaan. Eikä se puute niin haittaa takana, saa vähän sladitella. Märät kivet on pienoinen haaste, mutta mille renkaalle se ei olisi?

    Rengas rullaa just sen verran mitä mun mielestä sen pitäisikin.

    Ilmanpaineelle on enemmän skaalaa kuin JJ:ssa jossa on vain yksi paine jolla on pitoa, rullaavuutta eikä pompi. Sekä Bud että isoKnard toimivat minun painolla paremmin 0,3-0,35 paineilla kuin JJ. Bud on kylllä kuten on aikaisemmin sanottu The Eturengas. JJ on liian lattea keskellä, bud pysyy pyöreänä ja taipuu mutkiin paljon paremmin. JJ:tä saa yrittää pakottaa kääntymään ohjaamalla selvästi ulospäin mutkassa, mutta tuntuma ei anna luottamusta että mutka jatkuisi raiteilla niin kuin Budilla.

    Sekä Bud että Knard nousivat helposti Mulefütilla, ja ovat pitäneet ilmansa hyvin. Käytettynä ostetut ja ennenkin litkutetut tosin.

  29. #10169
    Pitäisi mulefut/jj kombot tubeloida -> meinasin, että vetäsen maatilateipin vannenauhan päälle ja orangesealin litkun. Onko toiveita saada toimivaa vai pitäisikö pistää lateksia tai hirveä kierto lisäksi?
    Vinkit kelpaa, kun ekaa kertaa pappia kyyditellään...
    raiveli muokkasi tätä : 21.04.2020 at 03.09

  30. #10170
    ^Tässä on montaa eri koulukuntaa. Itse menen kolmissa eri kiekoissa gorillateipillä ja toimivat kyllä moitteetta. Uskaltaisin kyllä tuolla maatilateipilläkin kokeilla jos vaan leveys riittää.
    Itseasiassa onhan Puusilmä tuolla sivulla 321 tuolla kyseisellä teipillä onnistuneesti juuri mulefitit teipannut.
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •