Saikohan näitä Suomesta? Jostain on esite saatu.
Saikohan näitä Suomesta? Jostain on esite saatu.
Saksalaista huumoria.
(Kuvat kännynäpsyjä, skannerointiin ei vielä riittävää mökkihöperyyttä)
1994 osakatalogi ( Mountain Bike Keskus )
Kyllä niitä Diamond Backeja sai Suomesta. Tuollainen Response Sport oli mun ensimmäinen maastopyörä joskus -95 vuoden kohdalla. Kuvassa alkuperäinen elastomeerikeppi on vaihtunut mehevän oranssiin Manitoun keulaan. Ohjaustangon vaihdoin kunnon raiseriin ja nousukahvat toki piti olla. Alkuperäiset kantileverit vaihdoin siihen aikaan vaarallisina pidettyihin V-jarruihin. Oranssi keula käänsi niihin aikoihin katseita siihen tahtiin, että pyörä hävisi varkaiden käsiin joskus 90-luvun lopulla.
![]()
Mika.Mak muokkasi tätä : 31.03.2020 at 09.14
Mahtavia kuvia, kiitos!
(ysäri-izmoa yhä odotetaan)
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Mulla on Marsun XC700 projektina mun -93 Kona HeiHei:hin. Ostin keulan kympillä, sen jälkeen se oli Fillariosassa "huollossa", jolloin hinta 15-kertaistui ja nyt sitten sovitellaan paikalleen. Kaulaputki liian lyhyt ja nyt mulla tilauksessa parit ehdokkaat, jos sen saisi vaihdettua. Tuossahan on kaikki putket pulteilla ja puristusliitoksella kiinni kruunussa.
Laittelen kuvia, kun (jos) saan sen kasaan. Alunperin, tai siis silloin kun ostin tuon fillarin, siinä oli sininen SID, joka on nyt vaihtunut harmaaseen SID:iin. Mutta kun kumpikaan SIDeistä ei ole aikakauden tuote, niin vaihdan siksi tuohon marsuun. Vaikka painossa sitten ottaakin turpaan, mutta on se vaan jotenkin rumalla tavalla kaunis.
Hienoja kuvia ja muistoja!
Diamond backin keulakulmahan näyttää modernilta. Mitähän se on asteissa?
Vähän Cannondalea sekaan
Mulla on siinä Konassa myös noi cannarin billet-kammet & etulimppu. Ekat meni jo roskiin, kun pienin ratas porsi, mutta löysin edullisesti uudet jostain (jo vuosia sitten). Noitahan myytiin tyyliin $50 / kipale silloin kun cannari tyhjensi varastojaan. Olis pitänyt ostaa varastoon...
Taisin hiplata tuota F-osassa. Hieno keula, ajossa voi olla jännän tuntuinen nykykeuloihin verrattuna.
Muistelen että joku tutun tuttu oli saanut noita hajotettua kammen osuttua kiveen. Toinen ongelma Cannärilla taisi olla Ravenit joista ratkesi satulatolpan kiinnitykset aika monella - itselläni ei ollut silloin mahdollisuuksia moiseen arvopyörään mutta isoilla pojilla niitä oli.
Scottin esitteitä on vielä kuvaamatta, tulee joskus. Omia pyöriä ei pahemmin kuvattu, ekasta ei ole ainoatakaan kuvaa mutta toisesta saattaa löytyä todistusaineistoa... ainakin siitä että MBA:n vinkkien toteuttaminen oli huono idea kotimaisissa ajomaastoissa.
Jos noilla billet-kammilla tarkoitatte noita codan / magic motorcyclen kampia, jotka tuossa super v dh:ssakin on kiinni, niin noistahan oli takaisinkutsu tietyn isohkon erän osalta. Se koski pikaisella tarkistuksella sarjanumeroita 7182-8214. Tuon meitsin kunnostaman sv dh:nkin alkuperäinen omistaja oli niistä hajoittanut toisen kammen, kun niistä kyselin perään.
Tarkoitan noita vasemmalla olevia. Eli tuo kolmen rattaan kombo on CNC-jyrsitty yhdestä alumiinimötikästä. Kampi on sitten liimattu & muistaakseni varmistettu pulteilla. Kammet on myös CNC-koneistettu, mutta ei niissä kai varsinaisesti ole mitään ihmeellistä. Ainakaan vasemmassa kammessa, muuta kuin että koneistuksen jäljet näkyy.
Löytyihän niitä vanhoja ajokkeja. 96 tai 97 ostettu Schwinn 96.1, tuossa vaiheessa jo aika pitkälle tuunattuna. Jälkikäteen voi miettiä että ajoasento oli melko sporttinen.
Scott Boulder -evoluutio 1990 - 1994
(tulikohan ne oikeaan järjestykseen?)
Dodi... helvetinmoisen kiroilun ja kämmentämisen jälkeen lopputulos on tämä:
Värimetallia... ja xtr:ää
Ja ne Codan billet-kammet
Pikalinkut tyylin mukaan
Ei nyt maailman kevyin. Paino kuvan asussa ja sisureilla.
Fillari on alunperin ostettu Vartiokylän pyörästä muistaakseni 2000. Sen oli kasannut legendaarinen Karza Paganus (rauha hänen sielulleen).
Huomatkaa tosiaan värimetallin käyttö ja radiaalisesti puolatut kiekot. Mitään en ole tuohon tehnyt, paitsi vaihtanut satulan kerran, nyt tuon keulan ja sitten kulutusosia (renkaat, ketjut, ym). Renkaat vaihdettu myös tänään.
Tämä on mulla nykyään hyvin harvoin ajossa. Viime vuonna en ajanut ollenkaan, mutta olishan tolla kiva nyt lähteä johonkin vintage-tapahtumaan, kun keulakin on oikeaa aikakautta(runko siis kai vm -93).
Ohjaus on mallia nopea, stonga on 530-millinen ja tuo keula ei nyt paljon sitä rauhoittanut.
Hitto... muisti palaa pätkittäin, jos silloinkaan. Kaivelin miljoonalaatikkoa, kun etsin tämän XTR-lukkopolkimia vuodelta 2000 tjsp ja siellähän on kolmirattaiset lähes NIB XTR-kammet odottamassa asentamista. Ja titaanikeskiö...
Varmaan pitää ottaa vielä työn alle jossain sopivassa vaiheessa.
Kai tämäkin retroksi lasketaan? Marin Muirwoods, -97 vuosimallia ilmeisesti. Stemmiä, satulaa ja renkaita lukuunottamatta alkuperäisessä kunnossa. Rungossa lukee että kolmoisohennettua Tange-putkea, mutta Marinin alkuperäisen esitteen mukaan pitäisi olla kaksoisohennettua
Siirtyy seuraavaksi projekti-ketjuun ja rakennellaan tästä sopiva kaupunki/kauppa/baaripyörä.
Ketju on täynnä hienoja retrofillareita, joten vähän epäilyttää kysyä apua sekasikiön rakenteluun. Täältä löytyy kuitenkin varmasti osaamista, jota itsellä ei ole.
Ostin vanhan GT:n maasturin josta ajattelin remontoida kesäajan arkipyörän. Suurimpana ja eniten kysymyksiä herättävänä hommana edessä on voimansiirron uusiminen. Tuossa on ilmeisesti kierteellinen takapakka/vapaaratas ja nyt yritänkin selvittää, mitä hankkia tilalle.
Alla muutama kuva nykyisistä osista ja linkit osiin, joiden kuvittelisin sopivan. Olenkohan ihan hakoteillä? Ilmeisesti tarvin ainakin pakan vaihtamiseen jonkun työkalun? Ajattelin myös ottaa etuvaihtajan pois ja ajella 1x7 asetuksilla. Riittää kesäajan tarpeisiin hienosti. Tästä syystä testasin isoimman rattaan paikalle bashringiä.
Rataspakka
Vaihtaja
Eturattaat
Menisikö nämä vaivattomasti tuohon tilalle?
Pakka
Ketju
Entäs eturatas? Onko tuohon jotain halpaa ratkaisua, jolla estäisi ketjun tippumista? Kaikki narrow-wide rattaa näyttäisi liikkuvan jossain 50e hujakoilla. Itselläni saattaisi tosin yksi käytetty ja kulunut olla jossain tallessa, jota voisi ainakin aluksi kokeilla. Tuskin tuo on kaupunkiajossa niin kriittistä.
Toinen mikä mietityttää on vaihtajan rissat. En löytänyt haulla yksiselitteistä vastausta, että millaiset tuohon vaihtajaan pitäisi hankkia. Käykö ihan perusmalli?
Kiitos jo etukäteen...
- Ukkis
Vihdoin tuli tällekin käyttötarkoitus. Tuntuu keula melko kevyeltä kun on täysi miehitys.
Lähetetty minun SM-A520F laitteesta Tapatalkilla
Rannanjärvi ei todellakaan ole kuollut.
Jostain kumman syystä vanhat Konat tuntuu mukavilta perssiin alla, tuossa uusin hankinta, kunnostusta vailla oleva -95 Kula:
![]()
Puolitoista vuotta siinä kului, mutta alkuviikosta viimein valmistui! Kyseessä titaanirunkoinen GT Lightning -97, josta muutin alkuperäisen ja käytön jälkiä täynnä olevan kuulapuhalletun pinnan harjatuksi pinnaksi, ja anodisoin nuo dekaalit tuohon alkuperäisten mukaisiksi. Sopivien (ja järkevän hintaisten) osien etsiminen vei eniten aikaa, mutta mikäs kiire näillä on
Sent from my iPhone using Tapatalk
Dami muokkasi tätä : 15.06.2020 at 14.27
Johan on helvetin hieno GT.
^+1. En tuolla uskaltaisi naarmujen pelossa ajella, pitäisin vaan kuin kukkaa kämmenellä.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
"Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"
On kyllä tyylikäs peli.![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Kirjanmerkit