^Joopa, no potkaisin itseni ulos tuolta HePon FB-ryhmästä ja eroaisin koko HePosta, jos muistaisin, että olenko maksanut jäsenmaksua. Mutta mun puolesta fillaritalebanit saa kiihkoilla omassa kuplassaan.
^Joopa, no potkaisin itseni ulos tuolta HePon FB-ryhmästä ja eroaisin koko HePosta, jos muistaisin, että olenko maksanut jäsenmaksua. Mutta mun puolesta fillaritalebanit saa kiihkoilla omassa kuplassaan.
Autokamerastani saisi törttöilevistä pyöräilijöistä joka päivä julkaistavaa materiaalia. Ei maksa vaivaa, ei se mitään auttaisi. Ajaisivat silti ihan mistä sattuu jatkossakin.
Tämä kommenti tuohon kepperin videoon.
Tässäkin genressä lisääntyy sama kuin tapahtuu globaalisti viestinnässä ja ihmisten asenteissa. Etsimällä etsitään virheitä toisten ryhmien käyttäytymisestä ja kärjistetään.
Tällainen käytös ei ole enemmistön tapa, mutta muutama äänekäs saa paljon (hallaa) aikaan, koska maltilliset ja 'tolkun' ihmiset ovat pääsääntöisesti hiljaa.
Toivottavasti HePoa ei valtaa talebanit niin kuin kävi pyöräliitolle (IMHO).
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
^valitettavan helposti se äänekäs "ääriryhmä" saa vallan, kun tolkun ihmistä hävettää kuulua tuon pienen porukan leimaamaan ryhmään ja hän jättäytyy pois..
Miten niin tyhmä kysymys??
Olen entistä vakuuttuneempi, että suurimmat mielensäpahoittajat löytyy tältä foorumilta. Voitaisiin perustaa yhdistys "Pyöräilijät pyöräilyn edistämistä vastaan".
Yleistäminen ja porukan jakaminen pyöräilijöihin ja autoilijoihin parasta.
Mikähän mahtaa olla keskimääräinen matka jonka ei-ammattikuljettaja autolla ajaa vuodessa? Itse olen viimeiset 6 vuotta ajanut yli 50 tonnia vuosittain. Autolla siis. Ja ollut kuitenkin monessa keskustelussa ja "keskustelussa" lähtökohtaisesti se -pyöräilijä joka ei tajua liikenteestä mitään-. Koska ratin takana istuva tietää nää jutut aina paremmin kuin sukkahousuihin pukeutuva ¤%!"**@
Samoin se on hauskaaa, että omaa pätevyyttä liikenneasioihin liittyen määritellään ajokokemuksella. Esim. miljoona kilsaa on monelle automiehelle kova meriitti ja siinä ei kannata muiden alkaa neuvoa.
Jokainen urheilua tavoitteellisesti harrastanut tietää lopputuloksen, jos vuodesta toiseen vain suorittaa ja toistaa virheitä. Ilmeisesti liikenteessä tämä ei päde. Siellä pätevöityy ajamalla. Väistämissäännötkin tulee kerrattua automaattisesti, kun katselee ratin takaa väärin ajavia pyöräilijöitä. Pätevöitymistä voi tehostaa vaikkapa torven soittamisella.
Jottei alkaisi kuulostaa liian yksipuoliselta, sama pätee myös pyöräilijöihin. Heillä onkin mahtava valttikortti taskussaan. Autoilijat on jo manipuloitu ajonopeuden ja ajotaidon välisen korrelaation osalta pilalle 70-luvun propagandan myötä, mutta onneksi pyöräilijä voi edelleen korostaa paremmuuttaan kovalla ajonopeudella.
Jos olisin katsonut tarpeelliseksi tai edes viihdyttäväksi ajankuluksi vastata kommenttiaan varten foorumille rekisteröityneelle "lihapiirakalle", joka kertoi kuinka hänen autokamerastaan saisi törttöilevistä pyöräilijöistä joka päivä julkaistavaa materiaalia, olisin kenties esittänyt arvaukseni siitä että
- 80% videolle otetuista tapauksista olisi sellaisia joissa pyöräilijä ajaa aivan oikein (mutta autoilija ei tunne tai ymmärrä liikennesääntöjä tai katsoo ettei niihin pitäisi tuijottaa koska pyöräilijään sattuu kolaritilanteessa enemmän)
- jäljelle jääneistä tapauksista 80% olisi sellaisia joissa pyöräilijän törttöilystä ei ole pienintäkään vaaraa eikä minkäänlaista haittaa kenellekään (koska kukaan ei joudu niiden takia reagoimaan, hidastamaan, kiertämään, pysähtymään tms)
- jäljelle jääneistä tapauksista 80% olisi sellaisia joissa pyöräilijä kuuluu johonkin selvästi erottuvaan erityisryhmään: lapset, puhelimeensa tuijottavat jopotytöt, ostoskorilla varustetulla naistenpyörällä liikkujat ym. joiden perusteella tehdyt yleistykset "pyöräilijöistä" ovat ehkä hivenen tarkoitushakuisiakin mutta ennen kaikkea kovin heppoisia.
Mulla on ehkä taas hidas aamu, mutta en nyt aivan bonjaa ketkä ja millä tavalla korostavat paremmuuttaan kovalla ajonopeudella? Tässähän kai puhutaan edelleen pätevyydestä liikenneasioista? On totta että jotkut - mukaanlukien meikäläinen - puolustelevat suuremmalla ajonopeudellaaan sitä miksi valitsevat kelvin asemesta ajoradan, mutta sehän on täysin eri asia.Jottei alkaisi kuulostaa liian yksipuoliselta, sama pätee myös pyöräilijöihin. Heillä onkin mahtava valttikortti taskussaan. Autoilijat on jo manipuloitu ajonopeuden ja ajotaidon välisen korrelaation osalta pilalle 70-luvun propagandan myötä, mutta onneksi pyöräilijä voi edelleen korostaa paremmuuttaan kovalla ajonopeudella.
Sellaiseen olen kyllä ollut törmäävinäni että joku pitää liikennekäyttäymistään viisaampana ja viime kädessä parempana sen vuoksi että hänen ajonopeutensa on alhaisempi. Toisin sanoen: koska hän osaa noudattaa "oikeaa tilannenopeutta", jolloin se kovempaa ajava on väistämättä vähemmän pätevä liikenneasioihin liittyen.
Monenlaista kulkijaa tuolla on. Osa ajaa lujaa, koska kokee taitonsa riittävän nopeuteen. Osa ajaa hiljaa, koska suhteuttaa nopeutensa tilanteeseen. Eräskin polkupyörälähetti hämmästeli sitä, että muut eivät osaa varoa kovaa ajavia lähettejä.
Vain harva käyttää nopeutta, jonka ymmärtää vaaralliseksi. Kyseisen lähetin tapauksessakaan lähetin ajotapa ei ollut ongelma, vaan muiden varomattomuus. Toki on eri asia rikkoa pyörätienkäyttövelvoitetta siksi, ettei viitsi ajaa riittävän hitaasti. Siksi en sitä puheeksi ottanutkaan. Sinä teit sen.
En kuulu Hepon ryhmiin (enkä Hepoon), mut kyllähän nuo ihmetyttää. Niin kauan ne ei haittaa pätkääkään, kun ne näkee. Mut talvella noi on välillä ikäviä ylläreitä, kun lumipeitteen alla on jäinen kasa tai kuulalaakereita, jotka huomaa just sillä hetkellä, kun niihin osuu. Tässä kohtaa tietenkin jonkun täytyy kommentoida, että voihan siellä olla jotain muutakin. Niin voikin, mut en silti kaipaa tielle yhtään ylimääräistä estettä.
Ite väittäisin, että tämä tieliikennelain kohta kieltää tuollaisen ansoittamisen, mut olen tietenkin väärässä:
"Tielle ei saa panna eikä jättää mitään, mikä voi vaarantaa tai haitata liikennettä."
Erityisesti ihmetyttää, koska asiahan on jo ratkaistu, mutta sitä ei vaan haluta käyttää Suomessa:
https://www.google.com/search?q=hors...=lnms&tbm=isch
^Samaa mieltä niistä lantapaakuista, että onhan ne ikäviä ja se lanta leviää vielä ikävämmin selkään näillä keleillä. Toki voisi aloittaa ketjun kurasuojista, mutta en ehkä sitten kuitenkaan, kun en itsekään sellaisia käytä.
"Keskustelu" kuitenkin meni siihen suuntaan, että saako poliisi ratsastaa kelvillä. Voidaan myös keskustella, että saako poliisi ajaa kelvillä prätkällä ja/tai maijalla. Ja ihmetellä näitä. Sekä sitä, kuinka nuoriso ei enää osaa käyttäytyä, toista se oli ennen. Vaikkei ollutkaan, mutta oli kuitenkin.
Noista lantarepuista en tiedä. Kannattaisi kysyä poliisilta. Voi myös olla, kun tuo hevonen on myös JOUHA-väline, niin pyritään välttämään mitään irrallisia pussukoita roikkumassa, jotka sitten haittaavat varsinaista toimintaa.
Enemmän minua kuitenkin haittaa koiranpaska kelveillä. Eritoten näillä keleillä. Ja lisäksi kun sitä on joka paikassa, eikä vain poliisien hevostallin vieressä.
Kun hevonen paskoo peräpäästään ja näyttää vielä pystyvän tekevän sen normaalin askelluksensa aikana ihan tuosta vain, ratsastajan lienee vaikea havaita ko. tapahtumaa, jollei vilkuile vähän väliä taaksepäin. Tiedä sitten, että vaikka huomaisikin, pysähtyisikö viskomaan kakkipalleroita pois tieltä.
Lähetit lienevätkin yksi erikoisryhmä eli he edustavat tietynlaista pyöräilijätyyppiä - mutta eivät hekään minusta "korosta paremmuuttaan kovalla ajonopeudellaan". Olen siis edelleen yhtä ymmälläni kuin ennen vastaustasi.
(Tilastotietoa ei taida olla olemassakaan, mutta veikkaisin etteivät lähetit kolaroi tai joudu onnettomuuksiin ajomääriin suhteutettuina muita pyöräilijöitä useammin. Ja kolareistakin osa lienee sellaisia joilta ei olisi välttynyt ajamalla hitaammin tai joita ei aiheuttanut tilanteeseen sopimattoman korkea ajonopeus.)
Minusta eräs ongelma on siinä että niissä jotka mielestään osaavat ajaa hiljaa ja sopeuttaa nopeutensa tilanteeseen ei osaa ajaa, piste. Hiljaa ajaminen ei ole mikään lupa esimerkiksi olla näyttämättä suuntamerkkiä, ajaa kääntyessään vastaantulijoiden puolelle, seilata keskellä kelviä tai ajaa kelviristeykseen edes sivulleen vilkaisematta.
Ihanko totta?! Mä mainitsin sen vain ja ainoastaan siksi että se oli ainoa asia jonka keksin tai pystyin kuvittelemaan jossa pyöräilijä jollain tapaa "voi edelleen korostaa paremmuuttaan kovalla ajonopeudella". Olisin helkutin iloinen jos viitsisit antaa jonkun esimerkin ajotavasta tai tilanteesta, jollaisten perusteella olet käsitykseesi päätynyt.Toki on eri asia rikkoa pyörätienkäyttövelvoitetta siksi, ettei viitsi ajaa riittävän hitaasti. Siksi en sitä puheeksi ottanutkaan. Sinä teit sen.
Aika jännä tuo ajatus että pyörätiellä tulisi lähtökohtaisesti ajaa "riittävän hitaasti". Se kieltämättä näkyy niin suunnitelussa kuin ennenkaikkea toteutuksessa, mutta se liikennefilosofisesti kiintoisin piirre on että autoilijalle riittävän alhaiseksi vauhdiksi katsotaan 30 km/h mutta esim 20 km/h pyöräilijä ajaa liian kovaa ja vain siksi ettei viitsi ajaa riittävän hitaasti. Tai siksi että haluaa korostaa paremmuuttaan kovalla ajonopeudella...
Itse tosin perustelen omaa pyörätienkäyttövelvoitteen noudattamatta jättämistä - silloin kun haluan sitä nimenomaan ajonopeudellani perustella- vain ja ainoastaan sillä että ajonopeuteni on "riittävän korkea" ajoradalle. Toisin sanoen, sillä että pysyttelen nopeusrajoituksen tuntumassa enkä köröttele (autoilijoiden kertomusten mukaisella) 20 km/h vauhdilla niin että taakseni muodostuu ajoneuvoletka.
Kyllä tämä on melkoinen en nyt sano sitä "sanaa" foorumi. Kauhea pänkytys kun minä sanoin sitä ja minä sitä meltä ja minä tein näin ja minä minä ihmiset pätee.
Yleensä muut on väärässä.
epäasiallinen maastopyöräilijä
Eihän silloin synny avautumisen tarvetta jos itse on ollut väärässä ja joku muu oikeassa! Törttöilynsä tunnustamiselle ja sen kyselemiselle miten pitää ajaa on omat ketjunsa, eikö vain?
Eikä keskustelua synny edes foorumitasolla jos ei kerro mitä mieltä jostain asiasta on ja perustele sitä miksi on sitä mieltä mitä on tai tee sitä mitä tekee. Jos keskustelua ei koe millään lailla omakseen, siihen ei tarvitse osallistua eikä sitä tarvitse edes lukea. Mutta sekin voi olla eräs pätemisen muoto...
^ niinhän se on mutta muista myös sinä että ottaa pari happea ennen kuin tulistuu, voi olla että on yksin kohta huutelemassa täällä....
Anteeksi kuinka?! Kuvitteletko todella tietäväsi milloin joku on tulistunut tai ollut rauhoittumisen tarpeessa ennen oman kommentinsä kirjoittamista?!
Avautumisen tarvetta kertyi jonkin verran torstaina ja perjantaina kun erehdyin ajamaan lenkit osin illan työmatkapyöräilyyn nähden vastavirtaan. Valottomia, kypärälampullisia, vastaantulijasta huolimatta ohittavia, mutkissa vastaantulijoiden puolelle leikkaavia, suuntamerkkiä näyttämättömiä, ilman näkyvää syytä puolelta toiselle seilaavia piisasi - vaikka positiivisesti ajatellen yli puolet oli asiallisesti varustautuneita ja fiksusti ajavia jotka ymmärsivät että ovat kelvillä ja ulkoilutielläkin osa liikennettä ja että se edellyttää jotain heiltä itseltäänkin.
no kirjoittelusta päättelin, no jos on normaali tapasi sitten olin väärässä *tips hat and bows* pahoittelut
Täytynee puolustaa Hepoa:
Erosin itse järjestöstä pari vuotta sitten, kyllästyneenä silloiseen keskustelu- ja toimintakulttuuriin, joka taisikin olla aiemmin mainitun laista. Nykyinen viestintä on kuitenkin asiallista, ja keskittyy konkreettisiin epäkohtiin. Taustalle tehdään todennäköisesti edelleenkin myös paljon muuta vaikuttamistyötä (lausuntoja liikenne- yms. suunnitelmiin jne.). Fb-ryhmissä (kuten tässä verkkokeskusteluryhmässä) on varmasti kaikenlaisia osallistujia (Hepon fb-ryhmäläisiä on tietääkseni paaaljon enemmän kuin Hepossa jäseniä). Yksittäisten kommenttien perusteella eroaminen olisi yhtä perusteltua kuin F-foorumilta lähtö (vaikka täällä keskustelu enimmäkseen onkin hyvin asiallista ja asiantuntevaa).
Hepo on kuitenkin ainoa nimenomaan pyöräliikenteen etua ajava järjestö pks:llä. Ja valitettavasti täällä on pyöräliikenneoloissa paljon tekemistä. Liittymiseni takaisin Hepoon häämöttää jo...
^Niin kauan kuin yhdistyksen mielestä suolaton pyörätie talvella on konkreettinen epäkohta joka vaatii korjaamista pysyn turvallisen etäisyyden päässä.
Memento mori
Helsingin ja muiden kaupunkien pitäisi ottaa Amsterdamista mallia keskustan pyöräistymisestä. Tietty ne välimatkat on piäkaapuntiseuvulla isompia ja pittää Mersulla töehin ehtiä..
Ministerittii voes pyörällä ajella.
^No, ilmastonmuutos hoitanee sen suurimman esteen. Eikä se Amsterdaminkaan tilanne niin ongelmaton ole, kuin miten se halutaan aina välillä esittää.
Mutta ilolla otan vastaan muutkin hyvät asiat sieltä, kuten punaisten lyhtyjen alueen, kanavat ja vapaat huumeet.
Kirjanmerkit