HephaElectrobikeGiantGarmin
Sivu 194 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 94 144 184 192 193 194 195 196 204 244 294 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.791 - 5.820 / 15450

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #5791
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mun rungon puhkiruostumisen suhteen kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että se oli vannejarruin varustettu OX Platinum-runko, jonka chainstayt on todennäköisesti ohuempaa tavaraa kuin yhdenkään tehdastekoisen levyjarruteräsrungon ja mitä ohuempaa teräs on, sitä nopeammin siitä korroosio päässee syömään itsensä läpi. Mutta en siltikään ehdoin tahdoin enää hankkisi suolaloskassa uitettavaksi muita kuin ED-pinnoitettuja tai vaihtoehtoisesti sellaisia runkoja, joiden ruostuminen ei aiheuta kovin suuria taloudellisia tai henkisiä tappioita
    Minulla on All City, uskaltaako sillä siis rungon puolesta ajella tuolla suolassa. Toistaiseksi olen jättänyt sen jäähylle suolalitkukeleillä.

  2. #5792
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.210
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Barracuda Katso viesti
    Minulla on All City, uskaltaako sillä siis rungon puolesta ajella tuolla suolassa. Toistaiseksi olen jättänyt sen jäähylle suolalitkukeleillä.
    AC:t on ED-pinnoitettuja, että sen puolesta kyllä.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  3. #5793
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.276
    Joo, tuskin ED-pinnoitekaan rungosta täysin ruostumatonta tekee, mutta pitäisi ainakin olla merkittävästi paremmin korroosiota kestävä kuin pinnoittamaton, vaika Tectyliä tms käyttäisikin. Itselleni hommasin rosteri-Gravan kaveriksi täksi talveksi ED-pinnoitetun Surlyn talvibiitteriksi ja ihan suiruitta olen suolissa ajellut sen kanssa, mutta aika näyttää kauanko se sitä kestää. Suolasta kyllä kärsii pyörässä potentiaalisesti moni muukin asia kuin vain runko, että sen mukaan pitää itse kunkin arvioida käyttönsä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  4. #5794
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    416
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nautiskelija Katso viesti
    Raporttia tänne sit stemmin toiminnasta
    Mä laitoin tuollaisen viime kesänä. Hyvin toimii, vaimentaa tangosta käsille tulevaa röykytystä. Ajossa ei huomaa haittoja / ongelmia. Elastomeerit jäykistyvät pakkasella, mikä hiukan harmittaa: niiden vaihtaminen edellyttää tangon irroittamista, eikä jaksa vekslata jos kelit heittelee kylmästä plussalle jne.
    Painavampihan tuo on kuin normistemmit.

    Lähetetty laitteesta Tapatalkilla

  5. #5795
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Standert Erdgeschoss vaikuttaisi aika passelilta. Yritin vähän muitakin rosteripyöriä guuglailla, mutta jotenkin tuntuu olevan vaikeata löytää tuolle kilpailijaa, ainakaan tuosta hintaluokasta. Pistin auton myyntiin ja ilmoitin vaimolle, että Standert lähtee tilaukseen heti, kun auto on myyty.

  6. #5796
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    389
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markkut Katso viesti
    Standert Erdgeschoss vaikuttaisi aika passelilta. Yritin vähän muitakin rosteripyöriä guuglailla, mutta jotenkin tuntuu olevan vaikeata löytää tuolle kilpailijaa, ainakaan tuosta hintaluokasta. Pistin auton myyntiin ja ilmoitin vaimolle, että Standert lähtee tilaukseen heti, kun auto on myyty.
    Komia vehje. Mutta eikö tuohon hintaan saisi jo titskua? Ei sillä, että rosteri huono vaihtoehto olis.

  7. #5797
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti santei Katso viesti
    Komia vehje. Mutta eikö tuohon hintaan saisi jo titskua? Ei sillä, että rosteri huono vaihtoehto olis.
    Aika usvaisia mielikuvia, mutta jotenkin se titaanin vaikeampi korjaus kai vähän tökkii. En tiedä onko rosterin hitsauskaan niin helppoa. Sinänsä ehkä merkityksetöntä pohdintaa, kun ei minulta ole vielä yhdenkään pyörän runkoa tarvinnut korjailla, niin miksi tätä tarvitsisi.

    Muoks: En kyllä äkkiseltään tuohon 1800 euroon löytänyt oikein muita titaanirunkosettejä kuin em. Planet X Tempestin.

  8. #5798
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.276
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti santei Katso viesti
    Komia vehje. Mutta eikö tuohon hintaan saisi jo titskua? Ei sillä, että rosteri huono vaihtoehto olis.
    Hmm...jos samaan rahaan saa rosteria, niin miksi joku valitsisi titskua...?

    (Ellei parin sadan gramman painoero titaanin hyväksi ole se merkitsevin yksittäinen valintaan vaikuttava kriteeri)
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  9. #5799
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    389
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markkut Katso viesti
    Aika usvaisia mielikuvia, mutta jotenkin se titaanin vaikeampi korjaus kai vähän tökkii. En tiedä onko rosterin hitsauskaan niin helppoa. Sinänsä ehkä merkityksetöntä pohdintaa, kun ei minulta ole vielä yhdenkään pyörän runkoa tarvinnut korjailla, niin miksi tätä tarvitsisi.

    Muoks: En kyllä äkkiseltään tuohon 1800 euroon löytänyt oikein muita titaanirunkosettejä kuin em. Planet X Tempestin.
    Nää tuli yhtäkkiä Tempestin lisäksi mieleen. Ribble taitaa olla halvempi ottaa kokonaisena. Okei myönnetään, osa on hieman tuota rosteriversiota kalliimpia. Mutta osa samanhintaisia tai halvempia.

    https://nordestcycles.com/en/product/albarda-ti-kit
    https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-cgr-ti-frameset/
    https://winstanleysbikes.co.uk/kines...-2020-frameset
    http://www.albannach.cc/torragar/
    https://www.reillycycleworks.com/pro...21231256993881
    https://www.alpkit.com/sonder/bikes/...frame-and-fork


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Hmm...jos samaan rahaan saa rosteria, niin miksi joku valitsisi titskua...?

    (Ellei parin sadan gramman painoero titaanin hyväksi ole se merkitsevin yksittäinen valintaan vaikuttava kriteeri)
    Oon antanut markkinointipuheiden vaikuttaa itseeni ja omaksunut ennakko-oletuksen, että titaani olisi kaikinpuolin parempi kuin teräs/rosteri. Kumpaakaan en tosin oo kokeillut, että voin olla pahasti väärässä. Itseäkin kyllä rosteri/titskurunko kiinnostaisi seuraavaksi rungoksi. Nykyinen on Kinesis Tripster AT aluversio.

  10. #5800
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.276
    Makuasioita osin, mutta ruostumattomaan teräkseen verrattuna titaani on jossain määrin luddiitia tavaraa. Siitä tehtiin 90-luvulla - ennen hiilikuidun valtakautta - kevyitä, ohutputkisia ja usein melko lyhytikäisiä kilparunkoja. Titaanin kulta-aika oli ehkä silloin. Nykymaailmassa titskusta tehdään pääasiassa runkoja melko suurilla putkihalkaisijoilla ja seinämävahvuuksilla, jotka ovat lähempänä alumiinirunkojen seinämävahvuuksia, jolloin rungot ovat kestävämpiä, mutta helposti myös melkolailla alumiinirunkojen kaltaisia olemukseltaan, niin ulkonäöllisesti kuin ajotuntumaltaankin.

    Rosteri on sen laadusta riippuen jonkin verran tai merkittävästi titaania kestävämpää ja jonkin verran jäykempää, jolloin siitä pystytään tekemään myös ulkonäöllisesti ja tuntumaltaan enemmän perinteisen teräsrungon kaltaisia runkoja ilman, että tarvitsee pelätä materiaalin väsymistä.

    Tehdasrungoissa EU:n ISO-standarit määrittelevät melkolailla paljon sitä, miten kestäviksi ja jäykiksi rungot pitää tehdä, jolloin erot eri materiaalien välillä kutistuvat ainakin osittain. Custom-rungoissa on enemmän varaa pelata putkien paksuuksilla ja seinämävahvuuksilla kuskin painon, ajotyylin ja muiden preferenssien perusteella.

    Tuolla esim. (sivu 4.) on vertailtu Reynoldsin eri teräslaatuja titaaniin. 9-alkuiset on ruostumattomia putkisettejä. Kalliimpi 6AL-4V-titaani puuttuu vertailusta ja se on jonkin verran 3AL-2.5V-titaania kestävämpää. Columbuksen XCR on ominaisuuksiltaan noin Reynoldsin 931:stä vastaavaa ja KVA:n MS3 vähän vahvempaa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  11. #5801
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.276
    Aijuu...se vielä, että hintoja vertaillessa kannattaa huomioida Erdgeshossin runkosetin hintaan sisältyvät Kingin ohjainlaakeri ja laadukas keskiölaakeri, joiden yhteisarvo lienee jossain 300 €:n paikkeilla, jolloin pelkän runkosetin hinnaksi voi laskea 1500 €.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  12. #5802
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Nätti tuo Standert. Saattaisi olla omakin valinta, kun nappaa nuo puoliksi maalatut rungot. Maalaamaton runko yhdistettynä mustaan keulaan on vähän tylsä.

    Runko on 100-200 g painavampi mitä saman hintaluokan titaanit, mutta tuokin ero tasottuu hieman Columbuksen 450g kuituhaarukalla, kun näkyy noissa halppis titaaneissa olevan nonbrand 550g kuitukeula. Käytännössä 1500 € hintakin ihan ok vaikka onkin taiwanilaista terästä, enemmän luottamusta se herättää kuin Manner-Kiinan halppis titaanirungot.

  13. #5803
    Erdgeschossia olen itsekin aiemmin katsonut vakavasti seuraavaksi uudeksi gravel-pyöräksi, todella hieno. Ainoa joka hieman harmittaa, on telinepaikkojen puuttuminen haarukasta. Sen verran mitä pidempiä reissuja olen ajanut, niin tuntuu että olisi aika olennainen mukavuutta lisäävä ominaisuus pyörää lastatessa.

  14. #5804
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.170
    ^ ja ^^ haarukan saa vaihdettua.


  15. #5805
    Toki, mutta ei fiilistä ostaa 1800e runkosettiä ja ensitöikseen lähteä vaihtamaan keulaa (ja maalauttamaan sitä runkoon sopivaksi). No, ehkä telinepaikkojen puuttuminen ei ole niin suuri juttu, sitten kun ostohousut joskus myöhemmin jalassa.

  16. #5806
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.276
    ^ Erdgeschossin designissa on ehkä enemmän haettu sellaista sporttista asennetta kuin retkijuhtaa. Bb-droppikin on vähän pienempi kuin nyky-gg:ssä keskimäärin.

    Keulassa mua hieman epäilyttää se raken säätömahdollisuus. Näppärä tietenkin toimiessaan, mutta onko pitemmässä juoksussa potentiaalinen kitinöiden tai naksumisen aiheuttaja?

    Lisäksi nyt vannejarrulliseen custom-teräskeulaan tottuneena ja sen takia, että ehkä arviolta noin puolet runkosetin mukavuudesta tai sen puutteesta, on etuhaarukan ansiota. Siitä huolimatta toi jostain ihmeen syystä toi tasaisin väliajoin huutelee mulle, että osta minut.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  17. #5807
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.276
    Saas nähdä kuinka kauan menee aikaa siihen, että näistä tulee vähän kapeampi gravelversio ja niistä Kiina-kopioita ja kuinka kauan sen jälkeen menee siihen, että korkeaprofiiliset levyjarruvanteet on ongelmajätettä. Vannejarrujen kanssa noi ei toimi, joten viimeistään siinä vaiheessa pitänee päivittää kalustoa...
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  18. #5808
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.710
    Sain nyt vaihdettua omaa gräveliini Salsan lehmäsilppurin (Cowchipper) ja täytyy sanoa, että lyhyen testauksen perusteella oli hyvä ja perusteltu vaihto. Ote on joka kohdassa parempi kuin Marinin mukana tulleella stongalla ja jarruihin ylettää selvästi paremmin sekä päältä että alhaalta ajettaessa.

  19. #5809
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.033


    Kasasin tollasen, täytyy ottaa joskus parempi kuva. Lauf True Grit erikoisvärillä ja GRX Di2:lla.

  20. #5810
    Liittynyt
    09/2018
    Viestit
    368
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti


    Kasasin tollasen, täytyy ottaa joskus parempi kuva. Lauf True Grit erikoisvärillä ja GRX Di2:lla.
    On kyllä hieno! Olisko tulossa raporttia tuntemuksista jossain vaiheessa?

    Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

  21. #5811
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    No nyt alkaa olla kunnnon vehjettä. Tuohon vielä joku satulatolppajousto ja 2 ratasta eteen maantieosuuksia varten niin olisi täydellinen.

  22. #5812
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.033
    No kieltämättä uutta Cane Creekin Thudbuster eeSilk:iä ois kiva kokeilla, mutta toisaalta eihän jäykkäperäisissä maastopyörissäkään yleensä kukaan käytä sellaista ja niillä kuitenkin ajetaan oikeessa maastossa. Kahta ratasta eteen en kyllä kaipaa, kun oon käyttänyt aina 1x:ää joka pyörässä. Ja pääseehän tuolla 42-11:lla vissiin 45km/h kun pyörittää 90rpm kadenssilla.

    Mutta makuja on tietysti monia, ite yritin tuossa buildissa ottaa vähän vaikutteita moderneista maastopyöristä. Esim. kun yläputki/reach on pyörässä hiukan pidempi kuin normisti, niin laitoin vastaavasti lyhyemmän 80mm stemmin ja Easton EC70 AX-tangon niin leveänä kuin kaupasta sai (46cm). Tuo kyllä tuntui ekoista metreistä alkaen täydelliseltä, eli ekaa kertaa tuntuu ettei kädet oo ajaessa V:n muotoisesti ja hartiat jumissa kun on tottunut maastopyörässä 78cm tankoon. Leveellä tangolla saa myös enemmän voimaa tangon kääntämiseen, jonka huomaa poluilla kun röykyt vääntää keulaa. Toinen juttu on noi GRX:n kahvat, jotka tuntuu mukavan slimmeiltä kädessä. Jarrutkin tuntuu kivan tehokkaalta tollaseen pyörään, kun on nostettu nivelpiste, ServoWave ja 160mm levyt edessä sekä takana.

    Keula tuossa on tietysti se isoin juttu, kun se syö huomaamatta kaikki kuopat, röykyt ja kanttarit miljoona kertaa paremmin mitä pelkkä 40mm rengas 2.5bar paineilla.

    Di2 tuntuu myös todella täsmälliseltä verrattuna mekaanisiin, mutta just eikä melkein oikean mittaisten johtojen speksaaminen tuntuu kyllä olevan oma taiteenlajinsa ainakin tälleen ensikertalaiselle. Mutta onneksi sentään Shimanolta sai riittävän pitkän piuhan takavaihtajalle kun runko ei tue akkua satulaputkessa ja joutui laittamaan sen MTB-tyyliin ohjainputken sisään sekä junction boxin stemmin sisään. Tästä johtuen piti hankkia Pro Discover Di2-(gravel!)stemmi ja Pro:n Di2-expanderi, että sai rojut piiloon.

    Noin muuten buildissa ei mitään ihmeempää, eli EC70 carbon tolppa, jonka aattelin mätsäävän henkisesti tuon tangon kanssa. Kiekot on DT Swiss XR 1501, jotka 22.5mm leveet (sweet spotti gravel-renkaille!) kevyet XC-kiekot kun tohon keulaan tarvii 15mm akselin. Toi sama settihän tulee vakiona paremmissa True Gritin factory-buildeissa ja ~1500g paino on ainakin itelle riittävän kevyt, sekä tärkeimpänä takanavassa on ratchet drive eikä kynsiä. Polkimet on uuden XTR:n trail/enduro-mallia, ettei kengät liukastele kun eksyy oikeille poluille.

    Kokonaisuus ei kyllä taida puristeja miellyttää.
    mehukatti muokkasi tätä : 21.02.2020 at 15.46

  23. #5813
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Kasasin tollasen, täytyy ottaa joskus parempi kuva. Lauf True Grit erikoisvärillä ja GRX Di2:lla.
    Toivottavasti en töpännyt viestissäni mutta varsin hienolta näyttää mehukatin pyörä. Lievästi kateelliset onnittelut ja varsinkin osaavasta kasaamisesta.
    Jani Mahonen muokkasi tätä : 26.02.2020 at 11.48 Syy: viesti fiksattu ;)
    I väntan på ännu dåligare tidet

  24. #5814
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Alkaa uhkaavasti näyttää siltä, että auto menee kaupaksi, joten kyselin tuota etuhaarukka-asiaa Standertilta. Ilmeisesti loppuvuodesta Erdgeschossiin on tulossa etuhaarukkaa laukuille sopivilla kiinnityspisteillä:

    "Unfortunately the Columbus fork (Gravel+) with the bosses for the racks won’t be available until the end of the year."

  25. #5815
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.276
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Di2 tuntuu myös todella täsmälliseltä verrattuna mekaanisiin, mutta just eikä melkein oikean mittaisten johtojen speksaaminen tuntuu kyllä olevan oma taiteenlajinsa...
    Jep, mä olen tullut siihen tulokseen, että jopa setämiestyyliseen teräsgraveliin, johon en levyjarruja saatikka jousitusta ole osannut edes kaivata, olisi sähkövaihteet todellinen parannus. Piuhoja pitkin liikkuva data tuntuu kyllä nykymaailmassa aika luddiittihommilta myös, joten Srampagnolo eTap AXS on vahvasti harkinnan alla. Jos olisin uutta pyörää speksaamassa ja pitäisi kustannus- tai muista syistä valita jousitus, levarit tai sähkövaihteet, niin empimättä valitsisin viimeisen.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  26. #5816
    ^^rupesi kyllä vakavasti kiinnostelemaan Erdgeschoss myös täälläkin. Tän kesän gravelit menee krossarilla, mutta ensi vuodeksi voisi päivittää kalustoa ja toi olisi aika täydellinen siinä vaiheessa.

    Ja todella siisti tuo True Grit myös!

  27. #5817
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.710
    ^^Muun puukädet ja puupää, puujaloista nyt puhumattakaan, ei oikein osaa tuntea eroa sähkövaihteiden ja normivehkeiden välillä. Yhtä täsmällisesti naksuu molemmat. Tosin nykyisen sähkövaihteet on muutenkin sähköisessä pelissä, joten voihan se olla, että siinä liika sähkö sekoittaa poloisen pään, mutta kunhan saan Ibiksen kasaan, niin siinäkin on Di2-vaihteet ja alkaa saamaan todellista vertailuaineistoa.

  28. #5818
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.276
    Juu lähinnä meinaan kahvapään toimintaa. Lyhyemmät ja kevyemmät liikkeet vivuissa ja saapi käyttöjärjestelmän toimimaan niin, että oikea käsi vaihtaa pienemmän rattaan suuntaan, vasen suuremman. Lisäksi pääsee eroon vaijereista, niiden kitkasta ja katkeilusta. Kun on tottunut ajalemaan paljon yksivaihteisella, jossa vaihteisiin tai niiden vaihtamiseen ei tarvitse kiinnittää huomioita lainkaan, haluaisi, että vaihdepyörässäkin vaihteet toimisi yhtä hyvin..
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  29. #5819
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.170
    Mullakin on vakaassa harkinnassa AXS etenkin jos tulee hankittua toisetkin kiekot XDR-vaparilla. Sitten mikään ei jarruta 12-kasettiin siirtymistä ja väistämätöntä kehityskulkua.

    Edelleen kyllä ne nappiparistot kahvoissa mietityttää. Pariin otteeseen auton avaimenperä teettänyt ongelmia talviliikunnan yhteydessä.


  30. #5820
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lankasähkövaihteet (Ultegra Di2 RX) on olleet työmatkakäytössä helkkarin hyvät. Tarkkuus on aivan omaa luokkaansa, suurelta osin siksi että hienosäädön voi tehdä ajaessa maagisesti. Kerran on akku loppunut kesken, ei lakannut ensin etuvaihtaja vaan oli epämääräistä vaihtamista, takaa pari pykälää yhteen suuntaan, hiljaisuutta, takaa pari pykälää toiseen suuntaan, hiljaisuutta. Mutta se oli vain yksi työmatkasiivu. Kaaduin myös kerran mustalla jäällä niin että takavaihtajan korvake vääntyi ja takavaihtaja otti runtua, mutta toimii edelleen kuin häkä. En enää menisi mekaanisiin. Maasturiin ajattelin kokeilla Sram AXS:iä, se on tosin jo aika hurjaa.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •