FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 400 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 300 350 390 398 399 400 401 402 410 450 500 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 11.971 - 12.000 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #11971
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pviitane Katso viesti
    Minkälainen tämä Big Cobber on häikäisyominaisuuksiltaan?

    Taajamapyöräilyssä tarve on useimmiten valolle, jonka autoilija huomaa, mutta tarkoituksena ei ole sokaista pyöräilijätovereita. Mulla on nyt XXL:n Magicshine, ilmeisesti 3200 (varmaan onkin..) lumenia; parina aamuna samassa kohdassa joku •••• vastaantulija on huudellut jotain valosta. Tämä siitäkin huolimatta, että lamppu on 60% tehoasetuksella ja suunnattu aika lailla eturenkaan eteen.
    Ei ainakaan vaikuta häikäisevän pahasti "rolling flash" moodilla. Tuohan ei ole sellainen suunnattu valo millä itse näkisi tarpeeksi hyvin pimeässä vaan enemmänkin huomiovalo.

  2. #11972
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.609
    Videon perusteella tosta tulee kyllä hälytysajoneuvo-vibat, ja miettisin tuommoisen käyttöä sitä kautta, että toivoisinko kaikkien pyöräilijöiden käyttävän samanlaisia valoja. En toivoisi.

  3. #11973
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Videon perusteella tosta tulee kyllä hälytysajoneuvo-vibat, ja miettisin tuommoisen käyttöä sitä kautta, että toivoisinko kaikkien pyöräilijöiden käyttävän samanlaisia valoja. En toivoisi.
    Työmatkoillani näen keskimäärin 1-3 pyöräilijää per suunta joten näen oman turvallisuuteni tärkeämpänä. Itsekästä? Ehkäpä mutta oma terveyteni painaa vaakakupissa selkeästi enemmän kuin jonkun satunnaisen pyöräilijän paheksunta.

  4. #11974
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.609
    Entäs niiden satunnaisten pyöräilijöiden turvallisuus? Vaikka niillä olisikin asianmukaiset valot, niin ne saattavat näkyä huonommin, koska jokin häiritsevämpi valo varastaa kaiken huomion.

  5. #11975
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Entäs niiden satunnaisten pyöräilijöiden turvallisuus? Vaikka niillä olisikin asianmukaiset valot, niin ne saattavat näkyä huonommin, koska jokin häiritsevämpi valo varastaa kaiken huomion.
    Luonnollisesti omassa vaakakupissa oma turvallisuus painaa enemmän.

  6. #11976
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Videon perusteella tosta tulee kyllä hälytysajoneuvo-vibat, ja miettisin tuommoisen käyttöä sitä kautta, että toivoisinko kaikkien pyöräilijöiden käyttävän samanlaisia valoja. En toivoisi.
    +1 Ei varmaan moisten käyttäjää vähempää voisi kiinnostaa, mutta minua tuollaisten ***keleen vilkkujen käyttäjät kyllä **tuttaa ihan kympillä. Mikä siinä on, että ei voida käyttää ihan niitä normaaleja, tavallisia hyviä valoja - ilman vilkkuja. Joo ja ei minulla ole epilepsiaa, enkä sitä pelkää noista saavani, mutta minusta nuo ovat häiritseviä ja pahimmillaan vielä näkyvät huonommin kuin "tasaiset" valot sekoittuessaa liikenteen vilinässä vilkkuviin valoihin.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  7. #11977
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    334
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TemMeke Katso viesti
    Jos kuitenkin kiinnostais ajella talvikin, niin suosittelen niin hölmöä valoa, ettei sitä edes kehtaa käyttää ku hetkellisesti. Tuollasen linkin mukasen valon ku laittaa vilkkumaan vähän ennen risteystä, jossa autoilijalla on väistämisvelvollisuus, niin sokeampikin autoilija ymmärtää olla ajamatta päälle. Mikään järjellinen valo ei vaan riitä, koska niitä autoilija ei näe, jos ei viitsi edes katsoa. Tuo vilkuttaa koko maastoa niin hyvin, että autoilija herää hetkeksi tähän maailmaan ja katsoo ympärilleen.

    https://www.ebay.com/itm/52000Lm-15x...p/264426623154
    (...mainoslumenit on mitä on, ei kannata tarttua siihen lukemaan...)

    Ihan sama, jos joku hernehtii asiasta. Oma henki menee tässä asiassa ykköseksi, kun mikään järkevä valo, vaatetus ja heijastus ei vaan riitä.



    ...tuon kaveriksi tarvitsee tietenkin varsinaisen ajovalon. Ei tuota tosiaan kehtaa koko aikaa pitää päällä. Eikä kyllä oo akkuakaan siihen.
    Ymmärrän ideasi mutta tuollainen kiinalamppu ei ole kovin kätevä käyttää tuollatavalla vauhdista. Kuminäppäimen painaminen pyöräyttää lampun ympäri ellei pidä vastaan linssipuolelta. Noita saa myös erillisellä liipaisinnäppäimellä jossa on äänekäs summeri samassa joka on parempi ratkaisu.

    Muuten nuo lamput ovat ihan muuta mitä mainoskuvissa (yllätys). Valokuvio on pistemäinen ja teho heikko ellei ole laittaa jotain 30V kehiin joka taas tarkoittaa sähköpyörän akusta virta suoraan tai jättimäinen kilonpainoinen akkupaketti riesana.

  8. #11978
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti d33b0 Katso viesti
    Luonnollisesti omassa vaakakupissa oma turvallisuus painaa enemmän.
    Onneksi auton ratissa noudatan samaa ajatusta. Vahvempi voittakoon.

    ---
    Mutta siis olisi toivottavaa, että pyöräilijöillä olisi edes jonkinlaiset valot. Varsinkin nyt täällä etelässä, kun on ollut läpitunkevan pimeää kolme kuukautta.

  9. #11979
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti d33b0 Katso viesti
    Luonnollisesti omassa vaakakupissa oma turvallisuus painaa enemmän.
    Siis riittää, kun jää henkiin, vaikka aiheuttaisi muiden kuolemia? Kaunis ja humaani malli.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  10. #11980
    Tässä pimeydessä pyöräilijän kultaiset säännöt ovat näy, näy, näy ja valmistaudu väistämään. Autoilija ottaa huomioon ja väistää, kun näkee. Niissä yhdessä prosentissa tapauksista, kun autoilija ei ota huomioon ja/tai väistä pätee tuo neljäs sääntö.

  11. #11981
    tempokisu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    +1 Ei varmaan moisten käyttäjää vähempää voisi kiinnostaa, mutta minua tuollaisten ***keleen vilkkujen käyttäjät kyllä **tuttaa ihan kympillä. Mikä siinä on, että ei voida käyttää ihan niitä normaaleja, tavallisia hyviä valoja - ilman vilkkuja. Joo ja ei minulla ole epilepsiaa, enkä sitä pelkää noista saavani, mutta minusta nuo ovat häiritseviä ja pahimmillaan vielä näkyvät huonommin kuin "tasaiset" valot sekoittuessaa liikenteen vilinässä vilkkuviin valoihin.
    Kiitos, joku sentään on samaa mieltä mun kanssa. Käännän sitten vaan päätä alas/sivulle, ja jos joku vilkuttelee takavalolla niin joko odotan tai meen toista kautta. Olen koko ajan ihmetelly minkä takia nää pirulaiset sitä vilkku-toimintoa käyttää? mikä siinä tasaisessa valossa on muka vikana ettei voi käyttää? kun minä nyt haluan, pitäisi ottaa huomioon muutkin liikenteessä kulkijat kiitos.

  12. #11982
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    +1 Ei varmaan moisten käyttäjää vähempää voisi kiinnostaa, mutta minua tuollaisten ***keleen vilkkujen käyttäjät kyllä **tuttaa ihan kympillä. Mikä siinä on, että ei voida käyttää ihan niitä normaaleja, tavallisia hyviä valoja - ilman vilkkuja. Joo ja ei minulla ole epilepsiaa, enkä sitä pelkää noista saavani, mutta minusta nuo ovat häiritseviä ja pahimmillaan vielä näkyvät huonommin kuin "tasaiset" valot sekoittuessaa liikenteen vilinässä vilkkuviin valoihin.
    Tarkastelin eilen työmatkan päätteeksi valoja edestä ja takaa pimeässä. Eivät häikäisseet käytännössä ollenkaan eivätkä ainakaan omaan silmiin tuntuneet normaaleja valoja ikävämmiltä. Valojen "rolling flash" moodi on pehmeä eikä terävästi vilkkuva.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Siis riittää, kun jää henkiin, vaikka aiheuttaisi muiden kuolemia? Kaunis ja humaani malli.
    Voi jeesus. Eiköhän ne autoilijat jotka ajavat väistämisvelvollisina pyöräilijöiden päälle ole niitä jotka niitä kuolemia oikeasti aiheuttavat. Ajan tosiaankin sellaista reittiä missä kevyenliikenteenväylillä ei ole lähes ollenkaan liikennettä joten en näe, että aiheuttaisin muille erityistä vaaraa.

  13. #11983
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti WECLIMITS Katso viesti
    Tässä pimeydessä pyöräilijän kultaiset säännöt ovat näy, näy, näy ja valmistaudu väistämään. Autoilija ottaa huomioon ja väistää, kun näkee. Niissä yhdessä prosentissa tapauksista, kun autoilija ei ota huomioon ja/tai väistä pätee tuo neljäs sääntö.
    Tämä. Ensisijaisesti jokainen on vastuussa omasta näkyvyydestään liikenteessä. Varsinkin nykyään kun valoja on joka lähtöön ja hintaluokkaan, että siitä se ei ainakaan jää kiinni.

  14. #11984
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Kommenttini oli lähinnä siihen, että oma asenteesi vaikuttaa olevan itsekeskeinen yleensä ja liikenteessä erityisesti.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti d33b0 Katso viesti
    joten en näe, että aiheuttaisin muille erityistä vaaraa.
    Ja autoilijat näkevät ja aiheuttavat tahallaan kenties jopa ennakkoon suunnittelevat niitä?
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  15. #11985
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    mikä siinä tasaisessa valossa on muka vikana ettei voi käyttää?
    Tietenkin voi käyttää vilkkumatonta valoa, mutta toisaalta vilkkuvassa valossa on puolensa.

    Vilkkuvaan valoon kiinnittää helpommin huomion. Valoissa on usein erilaisia moodeja, jotka vilkuttavat eri tavoin. Kaikki eivät edes näytä vilkkuvan, vaan useat ledit muodostavat ikäänkuin liikkuvan valopisteketjun (vrt. nykyautojen vilkut). Myös erilaisia portaattomasti himmeneviä/kirkastuvia valoja näkyy. Ihminen havainnoi näitä hyvin, liekö geeniperua jostakin savanniasumisajoilta, jolloin kannatti pitää petoeläinten liikkeitä silmällä.

    Pyöräilijän on ehdottomasti syytä pitää huoli siitä, että muut - erityisesti autoilijat - näkevät hänet. Tasaisesti palava pikku ledi häviää taajamassa muiden valojen sekaan tehokkaasti. Jos vilkkuvalla valossa saa näkyvyyden, niin en lähde sitä kovasti kritisoimaan. Laillisesti voi käsittääkseni kiinnittää vaikka joulukuusen vilkkuvalot vaatteisiin.

  16. #11986
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.049
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti WECLIMITS Katso viesti
    Tässä pimeydessä pyöräilijän kultaiset säännöt ovat näy, näy, näy ja valmistaudu väistämään. Autoilija ottaa huomioon ja väistää, kun näkee. Niissä yhdessä prosentissa tapauksista, kun autoilija ei ota huomioon ja/tai väistä pätee tuo neljäs sääntö.
    Kyllä, itsensä pitää tehdä näkyväksi, niin kesällä kuin talvella, ja erityisesti pimeään vuodenaikaan. Siltikään se ei tarkoita jotain 10 000 lumenin strobo-vilkkuvaloja. Näkymiseen riittää paljon vähäisempi valoteho, näkemiseen sitten maastosta ja paikasta riippuen vähän enemmän.

    Viimeisin sääntö on paras.

  17. #11987
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.609
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Tietenkin voi käyttää vilkkumatonta valoa, mutta toisaalta vilkkuvassa valossa on puolensa.

    Vilkkuvaan valoon kiinnittää helpommin huomion. Valoissa on usein erilaisia moodeja, jotka vilkuttavat eri tavoin. Kaikki eivät edes näytä vilkkuvan, vaan useat ledit muodostavat ikäänkuin liikkuvan valopisteketjun (vrt. nykyautojen vilkut). Myös erilaisia portaattomasti himmeneviä/kirkastuvia valoja näkyy. Ihminen havainnoi näitä hyvin, liekö geeniperua jostakin savanniasumisajoilta, jolloin kannatti pitää petoeläinten liikkeitä silmällä.

    Pyöräilijän on ehdottomasti syytä pitää huoli siitä, että muut - erityisesti autoilijat - näkevät hänet. Tasaisesti palava pikku ledi häviää taajamassa muiden valojen sekaan tehokkaasti. Jos vilkkuvalla valossa saa näkyvyyden, niin en lähde sitä kovasti kritisoimaan. Laillisesti voi käsittääkseni kiinnittää vaikka joulukuusen vilkkuvalot vaatteisiin.
    Kuitenkin kyseessä on vangin ongelman kaltainen tilanne, jossa oman näkyvyyden maksimoinnista on vahinkoa muille. Ja jos kaikki maksimoivat oman näkyvyytensä, on lopputulos kaikille epämiellyttävämpi ja turvattomampi, kuin jos kaikilla olisi maltillisemmat valot.

  18. #11988
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Mennään siis lain ja asetusten mukaan.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  19. #11989
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Kommenttini oli lähinnä siihen, että oma asenteesi vaikuttaa olevan itsekeskeinen yleensä ja liikenteessä erityisesti.
    Sinun mielikuvasi asenteistani kiinnostaa kuin kasa paskaa.


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Ja autoilijat näkevät ja aiheuttavat tahallaan kenties jopa ennakkoon suunnittelevat niitä?
    Mistä sinä tämän sait päähäsi? En ole missään vaiheessa väittänyt että autoilijat TAHALLAAN aiheuttavat muille ihmisille vaaraa. Osa autoilijoista vaan vetää laput silmillä eivätkä huomioi kevyenliikenteen väyliä joka aiheuttaa vaaratilanteita.

  20. #11990
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti d33b0 Katso viesti
    Osa autoilijoista vaan vetää laput silmillä eivätkä huomioi kevyenliikenteen väyliä joka aiheuttaa vaaratilanteita.
    Tämä on myös oma havaintoni. Pyöräilijää ei nähdä, koska ei havainnoida kunnolla liikennettä. Tähän auttaa se, että pyöräilijä pitää huolen siitä, että häntä ei voi olla huomaamatta. Tästä huolimatta pyöräilijän on aina oltava valmiina väistämään, koska auto on liian kova vastustaja törmäystilanteessa.

    Vangin dilemma voisi olla olemassa paikassa, jossa pyöräilijöitä on paljon. Ei kuitenkaan Suomessa.

  21. #11991
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti d33b0 Katso viesti
    Sinun mielikuvasi asenteistani kiinnostaa kuin kasa paskaa.
    Kerrankin joku, jota ei kiinnosta välttää paskakasassa rypeminen.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti d33b0 Katso viesti
    Mistä sinä tämän sait päähäsi? En ole missään vaiheessa väittänyt että autoilijat TAHALLAAN aiheuttavat muille ihmisille vaaraa. Osa autoilijoista vaan vetää laput silmillä eivätkä huomioi kevyenliikenteen väyliä joka aiheuttaa vaaratilanteita.
    Oman turvallisuuden kannalta kannattaa aina valita törmäys itseään kevyempään, vähemmän suojattuun ja heikompaan osapuoleen.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti d33b0 Katso viesti
    Luonnollisesti omassa vaakakupissa oma turvallisuus painaa enemmän.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  22. #11992
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Kerrankin joku, jota ei kiinnosta välttää paskakasassa rypeminen.

    Oman turvallisuuden kannalta kannattaa aina valita törmäys itseään kevyempään, vähemmän suojattuun ja heikompaan osapuoleen.
    Näissä sun vastauksissa ei ole järjen hiventäkään joten lopetetaan tähän. Aurinkoista viikonloppua.

  23. #11993
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti d33b0 Katso viesti

    Mistä sinä tämän sait päähäsi? En ole missään vaiheessa väittänyt että autoilijat TAHALLAAN aiheuttavat muille ihmisille vaaraa. Osa autoilijoista vaan vetää laput silmillä eivätkä huomioi kevyenliikenteen väyliä joka aiheuttaa vaaratilanteita.
    Kun kysytään laput silmillä ajavalta, onko tämän käytöksessä ongelmia, vastaus lienee kielteinen. Siitä tuossa edelläkin taisi olla kyse.

    Minun on vaikea ymmärtää koko keskustelua. Pyörää ei tarvitse keksiä uusiksi, koska todennäköisesti se on kulmikkaampi kuin alkuperäinen. Siksi valoissakin kannatta hankkia niin tehokas, että itse näkee, mutta häikäisemättömällä valokeilalla ja suunnata se oikein. Loput hoituu omalla ennakoinnilla. Millään tavalla mikään ei tuosta parane noilla maastopyöriin tarkoitetuilla, tieliikenteen ulkopuolisen käyttöön soveltuvilla valoilla. Kikkailu, kun suuntaus lähelle tai vilkuttaminen viestii muille vain siitä, että perusasiat on hukassa.

  24. #11994
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti d33b0 Katso viesti
    Aurinkoista viikonloppua.
    Turvallista viikonloppua niin Sinulle kuin ympäristöllesi.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  25. #11995
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.609
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Vangin dilemma voisi olla olemassa paikassa, jossa pyöräilijöitä on paljon. Ei kuitenkaan Suomessa.
    Kyllä tää mun mielestä jo keskisuuren kaupungin keskustassa toteutuu. Jotenkin kuvaavaa, että kun huomaa kauempaa vastaantulevan häikäisemättömän, mutta silti hyvin erottuvan valon, ajokki paljastuukin useimmiten sähköpotkulaudaksi, eikä pyöräksi.

  26. #11996
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.687
    Tänä talvena kun on ajanut pimeässä autolla taajamassa jokseenkin joka päivä, niin on käynyt selväksi, että pyöräilijä näkyy hyvin heikosti esimerkiksi autoihin verrattuna. Kun vastaantulevien autojen ja katuvalojen tuhannet lumenit siroavat tuulilasin vesipisaroista, niin pyörässä saa todella olla hyvät valot, jotta se erottuu. Vilkkuva valo erottuu paremmin tuosta valosaasteesta. Pimeällä tieosuudella yhden himmeämmänkin valon havaitsee helpommin.

    Autoissahan on yleensä useita valoja, joista aina useampi kuin yksi näkyy mihin tahansa suuntaan. Niissä on myös pinta-alaa ja tehoa, minkä vuoksi ne näkyvät. Jos pyörään laittaisi suunnilleen autoissa käytettävät valot, niin kyllähän sekin alkaisi näkyä. Vaikka olen ollut kiinteän valon kannattaja, niin olen asiassa muuttanut mielipidettäni ja käytän nykyään tietyissä paikoissa myös vilkkumoodia, koska ero havaittavuudessa on huomattava.

  27. #11997
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    131
    Ja parhaiten saa itselleen huomiota ja tilaa, kun käyttää vilkkuvaa sinistä valoa.
    Ajoneuvoissa ei saa olla vilkkuvia valoja pl. tieliikennelaissa mainitut.

  28. #11998
    Liittynyt
    05/2018
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    1.026
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Tänä talvena kun on ajanut pimeässä autolla taajamassa jokseenkin joka päivä, niin on käynyt selväksi, että pyöräilijä näkyy hyvin heikosti esimerkiksi autoihin verrattuna. Kun vastaantulevien autojen ja katuvalojen tuhannet lumenit siroavat tuulilasin vesipisaroista, niin pyörässä saa todella olla hyvät valot, jotta se erottuu. Vilkkuva valo erottuu paremmin tuosta valosaasteesta. Pimeällä tieosuudella yhden himmeämmänkin valon havaitsee helpommin.

    Autoissahan on yleensä useita valoja, joista aina useampi kuin yksi näkyy mihin tahansa suuntaan. Niissä on myös pinta-alaa ja tehoa, minkä vuoksi ne näkyvät. Jos pyörään laittaisi suunnilleen autoissa käytettävät valot, niin kyllähän sekin alkaisi näkyä. Vaikka olen ollut kiinteän valon kannattaja, niin olen asiassa muuttanut mielipidettäni ja käytän nykyään tietyissä paikoissa myös vilkkumoodia, koska ero havaittavuudessa on huomattava.
    Mun mielestä osin höpö höpö, erityisesti jos vertaa fillari vs. auto valoja. Autossahan valot (etuvalot) on enemmänkin A. sitä varten jotta näkee ajaa B, toisarvoinen asia itse näkyminen (parkkivalot huomattavasti pienemmät/himmeämmät) Kyllä toi vanha perusvalo "palaa jatkuvasti" fillarissa ihan ok, toki enemmänhän vilkkuvat herättää huomiota tai ennemmin joissain tapauksessa ärsytystä ja kun puhutaan nimenomaan taajamasta niin... jos ajetaan ajoradalla liikennesääntöjen mukaan niin autoilijalle näkyy se punainen pikku tai isompi valo ja heijastin joka kuuluu olla takana. Risteysalueella toki eri mutta kuiteskin.

    Aika harva kuitenkin pimeällä maantiellä ajelee toi vilkkuva päällä jos valossa se vaihtoehto on ja silloinkin kaksikaistaisella tiellä sä ajat oikealla, takaatuleva ajoneuvo näkee sut takaapäin ja edestätuleva varmaan huomaa se jatkuvasti palavan tuikunkin ja jos ei huomaa niin siinä on kuitenkin välimatkaa kaistojen välillä sen verran ettei se päälle tuu

    Voishan näistä spekuloida... kuten joku yllä sanoikin pääasia että näkyy ja joku valo!

  29. #11999
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    "Vilkkuvia" valoja kelveillä ja liikenteessä on jatkuvasti. Pensaat, näköesteet, kanssakulkijat (ainakin täällä vilkkaan liikenteen alueella) ja muut obstaakkelit pätkivät valoja ja aiheuttavat vilkkumista. Sitä ei pidä tietoisesti lisätä - ainakaan se ei paranna havaituksi tulemista.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  30. #12000
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.687
    Muistelen nähneeni jossakin referaatin, jossa oli tutkittu valon näkymistä. Siinä oli tultu johtopäätökseen, että valoja käyttävät joutuivat vähemmän onnettomuuksiin. Lisäksi näkyvyyteen vaikuttivat positiivisesti valon vilkkuminen, epäsäännöllinen vilkkumisrytmi sekä valon kirkkaus.

    Autojen valot on suunniteltu niin näkymiseen kuin näkemiseenkin. Muuten kai kaikki ajaisivat ilman valoja valoisalla? Auto näkyy kesällä kauempaa, kun siinä on valot päällä. Jarru/taka/suunta/päiväajovaloilla myöskään harvemmin varsinaisesti valaistaan tietä, vaan pyritään näkymään ja olemaan ennustettavia.

    Kohta, jossa pidän pyörän takavaloa lähes aina vilkulla, on juuri maantien piennar, oli pimeää tai valoisaa. Tuo on se paikka, jossa pyöräilijä kuolee, jos takaa päälle ajetaan. Vilkkuvaloa voi pitää vaikka klipsillä kiinni pyöräilytakin takataskussa, jolloin toiminta on myös tieliikennelain mukaista. Myös kirkas kiinteä valo toimii tuossa hyvin. Jos joskus vilkaisee takaapäin vierekkäin olevaa autoa ja polkupyörää, niin auton takavalot ovat lähes poikkeuksetta paljon kirkkaammat ja helpommin havaittavat. Tämä siitä huolimatta, että autossa luultavasti säilyy hengissä, jos joku ajaa perään.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •