FillariElectrobikeGiantHepha
Sivu 337 / 371 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 237 287 327 335 336 337 338 339 347 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.081 - 10.110 / 11127

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Paksupolkija Katso viesti
    Hyvä video! Jos pystyt vertailemaan helposti, niin talvinen jyrkkä mäennousukyky olis hyvä vertailupiste.

Gnarwhalihan on elukka kiipeämään ja maastossa rullauserot tasoittuu. Alamäkirullaus on hankala verrata jos on kuskeilla ja kalustolla painoeroa. Jäisellä maantiellä alamäessä itsellä gnarwhalit alla kaveri jäi jumboilla jälkeen ilman polkemista. Molemmilla oli n. 0.3bar mutta taisin painaa 10kg enemmän kalustoineen.
    Aika lailla samaa tasoa ovat nousussa Gnarwhal ja Cake Eater. Pehmeällä ilmanpaineella gnarrin isomat napit ottaa paremmin, letenkin loskassa. Gnarri ei luista reunalta kuten CE. Cake Eaterilla olen Oulussa ajellut nuo jäiset pyörätieltä nousevat jyrkät penkat ilman ongelmia. Se pehmeä lamelli CE:ssä ottaa hyvin jopa jäällä. Tänään ajelin peilijää+lumi polut ilman mitään ongelmaa. Välillä ei kestänyt edes kävellä, kun kokeilin pysähtyä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Yeti Katso viesti
    Kuviohan on ihan erilainen, vaikka valmistaja on sama. Kiva sinänsä lukea erilainen arvio Cake Eaterista, tähän asti en itse ollut lukenut kovin paljon positiivista siitä.
    Ainakin minä uskollan suositella Cake Eateria. Ei varmaankaan paras hötylumen kulkija mutkissa, mutta muualla ihan ok. Rengas ei tosin välttämättä uppoa vaikka tippuukin reitiltä. Tilanteen voi monesti pelastaa vielä. Barbegazilla oli tilanne jo ohi siinä vaiheessa :-) Ajelin aikoinaan Gnarwhal renkaalla ja kyllästyin siihen jatkuvaan polkukone fiilikseen. Nyt pystyy jo rullaileenkin välillä, kun CE alla. Barbegazia tuskin tulen enään talvi ajoissa käyttämään, koska pakkasella siitä tulee armoton jarru rengas - tuntuu ettei pääse yhtään mihinkään.

Olen ollut niin tyytyväinen Johnny 5:siin, että kesäkumeiksi tilaan Cake Eaterit 26" 4.6" - Pole Taigalla ajelen. Kesä taitaa alkaa täällä Kuopiossa maaliskuussa tätä menoa...
    Puusilmä muokkasi tätä : 09.01.2020 at 17.40
    Kun poljen pysyn paikallani, mutta maailmankaikkeus pyörii ympärilläni.

Minäkin mietin Johnny 5:ia kesäksi, jos niitä vaan saa jostain ilman nastoja.

Tuossa muuten jonkun kirjoittama blogi johnny-renkaasta Polessa: https://urkkaavaspeksaaja.blog/2019/...-talvirenkaat/

Terrene Johnny 5 nastoilla ovat minulla käytössä arkiajossa, mittaisin paineet pitkästä aikaa, edessä 0,4 bar ja takana 0,44 bar. Ilmankos muut menevät työmatkalla vauhdilla ohi!

Taidan olla työmatkatempoilun helpoin nakki - korkeintaan puoli pistettä.

Samanlaisilla olen itse ajanut. Koitan laittaa paineet +10°C tallissa niin, että ne ovat sitten lenkillä juuri 0,45 bar takana ja 0,40 edessä. Nämä Johnnyt kestävät kyllä enemmän painetta ilman että niistä tulee pomppupalloja, ja sen mitä joskus on unohtanut lämpötilakompensoida niin joskus olen tullut kotiin ja mitannut niin on ollut enää 0,30 baria painetta. Rullaa yllättävän hyvin vielä niilläkin. Sähköläski 25 kg, mies jotain alle 0,1 tonnia.

Tuo JJ 4.8" liteskin jos laittaa 0,60 bar niin se rullaa todella hienosti mutta rupeaa pomppimaan epätasaisella, täristää käsiä myös. Jos laskee paljon alle 0,45 bar rupeaa taas polkiessa pomppimaan minulla. Sen voi kestää jos on vain pienempi siirtymä. Johnny ei samalla tavalla pompi, rengas on jotenkin vaimeampi. Tuo 0,45 bar on osoittautunut aivan kelpo peruspaineeksi minulla 4.8" kokoluokan renkailla.

Tämä mies on 0,115 tonnia - läski ilman sähköä

Täytyy kyllä yhtyä haraldin lausuntoon siitä, että Johnny 5 on loistavan mukava ajettava kävellyllä jäisellä polulla/latupohjalla.

Askelkuoppaa oli jos minkälaista, matalaa siis kuitenkin, eikä haitannut yhtään. Aiemmin minulla oli sentään joustohaarukka ja joustosatula, renkaina ajossa Dille 4 ja JJ 4.0, jälkimmäinen vain yhden talvikauden. Muistelen jopa, että viimekevään 2XL olisi ollut hakkaavampi.

Pito riitti erinomaisesti. Joku oli liukunut jyrkkään alamäkeen nastakengillä sellaisia 40 cm askeljälkiä, ja minä menin ylös ilman suurempia ongelmia, vähäistä kevyttä alkavaa lipsumista vain.

Pakkohan tämä on jakaa: läskiurani aikana olen ajanut vain kahdella takarenkaalle eli Surly Loulla ja Dillingerin nastallisilla 5lla. Pitoa on ollut, etenkin Loun kanssa - paitsi jäisellä alustalla. Kovasti on mukavaa ollut, mutta välillä on (etenkin siirtymiä asfaltilla ajettaessa) vain tuntunut, että onpa vastusta ja että johan sen äänestäkin kuulee. Alla vielä vanha ja kankea Moonlander. Ostin jo aikoja sitten Snakeskini Jumbo Jimit halvalla kun sain. Siis sitä perusmallia ilman addixeja. Ajelin eilen pitkästä aikaa töihin ja takaisin pääsääntöisesti metsien kautta JJ takana (Budin ollessa edessä) ja nyt kyllä muuttui meno. Siis pyörähän rullasi aivan järjettömän hyvin ja vielä jopa vastatuuleen avoimessa peltomaisemassa. Muutos noihin edellisiin oli infernaalinen. Viikonloppuna tulin tosin todenneeksi, että täällä eteläisessä Suomessa vallitsevassa mutakylvyssä ei JJ ihan pidä toivotusti, minkä jo tiesin etukäteen. Mutta sitä rullausta ja nopeutta. Yleensä tulen ohitetuksi Moonlanderilla ajaessani, mutta nyt osat vaihtuivat.

Olen ollut jo pitkään sitä mieltä, että renkailla on todella iso merkitys pyöräilykokemuksen syntymisessä, mutta nyt taisi tulla kyllä alansa ennätys minun pyöräilyhistoriassani.

Renkailla ja paineilla on erittäin suuri merkitys läskipyöräillessä. Jos sinulla olisi ollut 12x197 runko olisi saanut kokeilla mun Johnny 5:et, vielä kun taidat asua melko lähellä.

Kiitos ajatuksestasi. Jää tosiaan teknisten yhteensopimattomuuksien vuoksi kokeilematta. Paineiden merkityksen olen entuudestaan toki tiennyt. Mutta 0,40 barillakin JJ rullasi todella hyvin laskettuani paluureissulla painetta 0,7sta. Eihän tämä varmaan ihmiskunnalle mikään iso uutinen ollut, mutta henkilökohtaisesti kyllä. Nykyisellä rengastuksellani tulen sitten ehkä ajaneeni enemmän läskillä, koska siirtymien välttely ei ole kenties enää niin iso ongelma. Minä kun en mielelläni autolla pyöriäni siirtele varsinaiselle harrastuspaikalle. Samoin työmatkaan taisi tulla uutta sävyä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    Eihän tämä varmaan ihmiskunnalle mikään iso uutinen ollut, mutta henkilökohtaisesti kyllä.
    On se hienoa, että ihmiset pääsevät kokemaan "valaistumisen" näissä rengasasioissa.

Mukava kuulla vertailuja. On sääli, että https://www.bicyclerollingresistance...t-bike-reviews ei tunnu enää lainkaan testaavan läskirenkaita.

Kesä alkaa olla jo ovella ja renkaat pitäisi hankkia. Johnny 5 ilman nastoja? Cake Eater 4.6? Jumbo Jimeistä jäi sellainen kokemus, että eturengas puhkesi kerran kevään hiekotushiekkahelvetissä ajaessani. Eikä pito tuntunut riittävän huonolla kuskilla juuri mihinkään. Siksipä varmaan päädyn CakeEateriin.

Pakkohan tämä on jakaa: läskiurani aikana olen ajanut vain kahdella takarenkaalle eli Surly Loulla ja Dillingerin nastallisilla 5lla. Pitoa on ollut, etenkin Loun kanssa - paitsi jäisellä alustalla. Kovasti on mukavaa ollut, mutta välillä on (etenkin siirtymiä asfaltilla ajettaessa) vain tuntunut, että onpa vastusta ja että johan sen äänestäkin kuulee. Alla vielä vanha ja kankea Moonlander. Ostin jo aikoja sitten Snakeskini Jumbo Jimit halvalla kun sain. Siis sitä perusmallia ilman addixeja. Ajelin eilen pitkästä aikaa töihin ja takaisin pääsääntöisesti metsien kautta JJ takana (Budin ollessa edessä) ja nyt kyllä muuttui meno. Siis pyörähän rullasi aivan järjettömän hyvin ja vielä jopa vastatuuleen avoimessa peltomaisemassa. Muutos noihin edellisiin oli infernaalinen. Viikonloppuna tulin tosin todenneeksi, että täällä eteläisessä Suomessa vallitsevassa mutakylvyssä ei JJ ihan pidä toivotusti, minkä jo tiesin etukäteen. Mutta sitä rullausta ja nopeutta. Yleensä tulen ohitetuksi Moonlanderilla ajaessani, mutta nyt osat vaihtuivat.

Olen ollut jo pitkään sitä mieltä, että renkailla on todella iso merkitys pyöräilykokemuksen syntymisessä, mutta nyt taisi tulla kyllä alansa ennätys minun pyöräilyhistoriassani.
    Kiitos ajatuksestasi. Jää tosiaan teknisten yhteensopimattomuuksien vuoksi kokeilematta. Paineiden merkityksen olen entuudestaan toki tiennyt. Mutta 0,40 barillakin JJ rullasi todella hyvin laskettuani paluureissulla painetta 0,7sta. Eihän tämä varmaan ihmiskunnalle mikään iso uutinen ollut, mutta henkilökohtaisesti kyllä. Nykyisellä rengastuksellani tulen sitten ehkä ajaneeni enemmän läskillä, koska siirtymien välttely ei ole kenties enää niin iso ongelma. Minä kun en mielelläni autolla pyöriäni siirtele varsinaiselle harrastuspaikalle. Samoin työmatkaan taisi tulla uutta sävyä.
    Siitä asti, kun JJ tuli saataville on minustäkin Bud ja JJ 4.8" kombo ollut paras kombo nopeutta/pitoa riittää ohjaukseen ja vetopitokin on hyvä, kunhan muistaa laittaa JJ.n reunanappulat tonttiin asti tarpeen vaatiessa. Lisäksi Bud on tosi kiva käsille, jos ajaa jäykällä keulalla. Minulla näissä nastat vielä talvi ajossa.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Mikäs järki on vertailla rolling resistancea jollain metallirullalla. Maastorenkaat on tehty maastoon. Koneen tulisi olla juoksumatto, jossa on vähintään epätasainen hiekkaneulaspohja satunnaislla kivillä ja juurilla höystettynä ja jollain tasolla joustava. Tällöin myös kumin muu rakenne olisi paremmin mukana mittaustuloksessa esim runko ja seos.

Itselle rullausta tärkeämpi ominaisuus talvella on ettei joka nyppylässä kumi lipsu alla. Vähän kuin perinteisen suksi näin vertauskuvallisesti. Työläämpi ajaa mutta kyllä siihen tottuu. Työläs se on lipsuvakin rengas ajaa jos täytyy työnnellä, varoa sutimista ja kaatuilua.

Mutta kukin tavallaan toki. Kesällä rullaava kumi on tottakai poikaa ja pito ei yleensä ole ongelma millään kumilla.

Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Siitä asti, kun JJ tuli saataville on minustäkin Bud ja JJ 4.8" kombo ollut paras kombo nopeutta/pitoa riittää ohjaukseen ja vetopitokin on hyvä, kunhan muistaa laittaa JJ.n reunanappulat tonttiin asti tarpeen vaatiessa. Lisäksi Bud on tosi kiva käsille, jos ajaa jäykällä keulalla. Minulla näissä nastat vielä talvi ajossa.
    Itse olen myös todennut tämän yhdistelmän toimivaksi. Viime talvena ajelin JJ:t molemmissa päissä mutta etunen karkaili sivuille pehmeässä turhan helposti. Bud rullaa edessä JJ:n veroisesti mutta pitää huomattavasti paremmin. Takana JJ rullaa kivasti ja vetopitoa piisaa omiin tarpeisiin hyvin. Nastoitettuna minullakin molemmat renkaat. Lisäksi Budissa on paljon vähemmän itseohjautuvuutta eli ei vetele itsekseen sivuille niinkuin JJ tahtoo tehdä.

Minulla tosiaan tuo Bud/JJ-kombo täysin sattumaa ja rahatilanteen sanelemaa, mutta jännä huomata että osalla se on ihan optimiratkaisu. Olen seuraillut viime aikoina aika huonosti tätä palstaa, mutta kuten todettua taisin taas innostua (kiitos JJn) uudestaan läskipyöräilystä.

Tein aikanaan gradun itseohjautuvuudesta, joten ilmiö oli tuttu ihmispuolelta mutta Budilla ajettaessa en oikein ymmärtänyt mitä ihmettä se voisi tarkoittaa läskeillessä. No, edellä mainitsemani Dillingerit sitten osoittivat, mistä on kyse.

Joku hullu ajaa läskillä myös maantieajoa - siksi rullausvastus olisi kiva tietää.

En tiedä, onko tämä nyt oikea osasto, mutta kysyn silti: mitkäs olis kevyet ja kestävät sisurit fatbikeen? Nyt kymmenen vuotta mennyt fläsässä litkurenkailla ja nyt kun uutta pyörää ajanut puolen kymmenentä lenkkiä (litkuvaraston täydennystä odotellessa) orkkissisureilla, olen huomannut tuntuman maastoon jotenkin paremmaksi. Liekö renkaan sivut jäykemmä tjs. Minulle on ihan sama, painaako rengas litkutettuna 1400 g vai sisurilla 1600g. Muutenkaan en rakasta vanhojen litkujen kanssa luttaamista ja tarkoitus on vaihdella renkaita vanteille useammin jää/lumitilanteen mukaan. Laiha- ja maantiepyörässä tubeless kyllä jatkaa.

Tämä on ollut sikahyvä läskissä, 4.8 Jumbojen kanssa toimii eli kyllä venyy. Järkevän painoinen.

https://foxcomp.fi/specialized-pv-tube-26x2-3-3-0

Myös se Onza siellä toimii. Niitä taisin käyttää kun oli 4.6 Ground Control kumit alla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mi2 Katso viesti
    En tiedä, onko tämä nyt oikea osasto, mutta kysyn silti: mitkäs olis kevyet ja kestävät sisurit fatbikeen? Nyt kymmenen vuotta mennyt fläsässä litkurenkailla ja nyt kun uutta pyörää ajanut puolen kymmenentä lenkkiä (litkuvaraston täydennystä odotellessa) orkkissisureilla, olen huomannut tuntuman maastoon jotenkin paremmaksi. Liekö renkaan sivut jäykemmä tjs. Minulle on ihan sama, painaako rengas litkutettuna 1400 g vai sisurilla 1600g. Muutenkaan en rakasta vanhojen litkujen kanssa luttaamista ja tarkoitus on vaihdella renkaita vanteille useammin jää/lumitilanteen mukaan. Laiha- ja maantiepyörässä tubeless kyllä jatkaa.
    https://www.prisma.fi/fi/prisma/schw...-120-559-sv13j

Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

Eikös tähän sisurikysymykseen kelpaa sama vastaus kuin about 5 vuotta sitten ?
    Eli Onza tai Continental. Onzan painoa en muista, mutta Conti 185 g
    Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,

En tiedä, onko tämä nyt oikea osasto, mutta kysyn silti: mitkäs olis kevyet ja kestävät sisurit fatbikeen?
    Itse olen ollut tyytyväinen Revoloopin sisureihin. Ovat riittävän kevyet ja tuntumassa en ole huomannut eroa litkutettuihin renkaisiin. Painoeroa litkutettuihin läskirenkaisiin ei ole juuri ollenkaan ja käyttö muutenkin helpompaa.

Materiaali on sen verran liukasta, että taitaa antaa ulkokumin "elää" tarvittaessa paremmin kuin perinteinen sisusgummi, varsinkin matalilla paineilla.

Negatiivisina puolina kallis hinta ja liukkaat muoviset venttiilin varret, joihin ei kaikkia pumppuja saa helposti pysymään kiinni. En ole vielä saanut omiani puhki, mutta jos puhki menee niin perinteiset paikat eivät ilmeisesti pysy normi-liimalla materiaalissa kiinni, vaan pitää olla esim. pikaliimaa tai muuta tiukempaa tököttiä.

https://revoloop.com/fatbike/22/revoloop.fat

Lähetetty OnePlus 5 -tyyppisestä käkättimestä, joten älä hämmästy jos näet lukihäiriöitä tai asiavihreitä

^ Tuohan on mielenkiintoinen tuttavuus, jotenkin mennyt ohi kokonaan.

Venyyköhän Revelooppi 27,5" kehälle?

Venyyköhän Revelooppi 27,5" kehälle?
    Enpä usko. Materiaali ei ole luonteeltaan elastista. Samasta syystä pienemmänkään koon sisuskumia ei saa täyttää ilman päällyskumia yli 0,5 bar. Muutokset ovat enemmän tai vähemmän pysyviä ja materiaali valmiiksi melko ohutta.

Lähetetty OnePlus 5 -tyyppisestä käkättimestä, joten älä hämmästy jos näet lukihäiriöitä tai asiavihreitä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukkis Katso viesti
    Ja niihin sisureihin sitten litkut sisään, 2v eikä kertaakaan kumi tyhjänä..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukkis Katso viesti
    Mikä se noin kevyt Contin fatbike -sisuri on? Koitin etsiä, mutten löytänyt.

Tämä conti venyy hyvin 80mm vanteella Bud/JJ 4.8

https://www.bike-discount.de/en/buy/...ide-sv42-60705

DILLINGER 5

Onko kellään kokemuksia tuosta jo tovi sitten uudistetusta 45Nrth Dillinger 5 (4?) renkaasta vs vanhempi versio?
    Nyt puhutaan lumikäytöstä.
    Tuo vanha versio joka minulla on tuppaa vetelemään ja kaatamaan sivulle jos löytää viistopintaa.
    Tuossa uudistetussa mallissa on isommat sivunappulat uudistuksena ainakin, joten löytyykö vakautta lisää versus vanha versio?
    Tuliko lisää vierintävastusta?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •