Onkohan kukaan punninnut Interceptoria tubeleksena, ei taida ihan mennä 12-alkavaksi paino kuitenkaan asiallisen litkumäärän kanssa...
Enemmän haittaa kokoajan kolisevat kammet. Suurin osa meistä ei kuitenkaan saa ulosmitattua pyörän ominaisuuksia mutta huonokin kuski huomaa kolinan.
Tehdään vielä vertailu kahdesta Whiten mallista jotta ei varmasti mene liian helpoksi kun kauppaan en pääse kuin ehkä ensi viikonloppuna.
White Interceptor:
- Paino 13,7kg
- Runko alumiinia ja keula hiilikuitua
- Osasarja Sram GX
- Hinta 1499€
White Pro:
- Paino 14,2kg
- Runko ja keula alumiinia
- Osasarja Sram SX
- Hinta 1199€
Runko on molemmissa täysin sama, pois lukien Interceptorin kuitukeula mikä selittää myös 0,5kg kevyemmän painon mikä taas on ihan yhtä tyhjän kanssa, lisäksi Pro mallissa heikompi osasarja. Pro mallissa myös eri takapakka vaikka välityssuhde on sama.
Loppuunsa Whitet, Kona ja Felt melko lähellä toisiaan, Whitet houkuttelee halvan hinnan puolesta, Kona taas olisi halvempi, kivan värinen ja runko on kaunis verrattuna Whiten yksinkertaiseen suoraputki runkoon mutta viitsiikö maksaa painavasta kauniista pyörästä? Felt on vähän tuommoinen Whiten ja Konan välimalli.
Saisikos vähän perusteluja tuohon rengas puoleen, miksi Jumbot on SnowShoeata paremmat? Fättien renkaat on aika arvokkaita niin niitäkään ei huvikseen viitsi vaihtaa, toki tämäkin on maku kysymys toiset tykkää varmasti enemmän SnowShoesta.
Kaiken tämän arvuuttelun huipuksi Whitet on ainoat mitä pääsen koeajamaan, Felt ja Kona pitäisi tilata koeajolle kotiin ja se menee vaikeaksi monen pyörän kanssa, tietysti jos geometria on lähellä toisiaan niin ei pitäisi periaatteessa olla isoja eroja mutta pienikin ero tietysti voi ratkaista.
Ja jos vielä spekuloi lisää niin paras vaihtoehto ehken olisi tuo Whiten näistä halvin Pro malli, varmasti minun käytössä kestävä osasarja, ei kauhen painava ja kun Xxl myy tuota Interceptorin kuitukeulaa hintaan 299€ niin voisi ensin totutella tuolla halvemmalla fätin saloihin ja päätää sitten tarvitseeko oikeasti kevympiä osia, tuon kuitukeulan kanssa olisi käytännössä sama pyörä kuin Interception ( paitsi eri osasarja ).
Tämä kaikki itsensä kiusaaminen tilastoilla ja fätti kuumeen luominen on sitten typerää.
Kuten itsekkin päättelit voisi pro malli olla sinulle se oikea ja se on ihan sinun hyvä valinta mutta kyllä interception on nimenomaan vaihteiston osilta huomattavasti parempi eli jo tämä ja kuitukeula on kyllä tuon välirahan arvoista tavaraa.
Kona on kyllä kasattu niin alkaen hinnat osilla että ihmettelen tuota hintaa ja kun vielä painoakin löytyy ihan riittämiin niin ei riitä vaikka hyvän näköinen pyörä onkin, lisäksi nuo halvemmanpään Konat on rungoltaan heikompaa tekoa kuin kalliimmat vaikka lähes saman geometrian omaavatki.
Harkitsisin tarkaan noiden kahden Whiten välillä sinuna kumman ottaisin, oma valintani olisi Interceptor mutta sinä valitset itse itsellesi sopivan.
Tuo Konan paino selittynee juuri noilla painavammilla renkailla, Jumbo Jimeillä olisi varmaan saman painoinen kuin Whiten Pro.
Eli konaan renkaat uudet, liki 200e ...sanoinhan että Kona on alkaen hinnat osat. Nuo renkaat olisi uusittava muutenkin kun pelkän painon takia jos hyvää haluaa.
^Juuri näin. Whiten Pro tai Interceptorin itsekin noista ottaisin ainakin speksien perusteella. Itse olen nyt vuoden Kona Wo:lla ajellut ja geo siinä ainakin on omaan makuun hyvä, rungot vaan aika heikkoja kun omaanikin se on nyt kertaalleen takuuseen uusittu.
Hahaha, uudet Jumbon speedgripit 65e kappale, R2bikes. Renkaita nyt kannata juuri speksata,joka vuodelle uudet vaan. Paras pito käytettävissä kun ensilumien alla aina uudet JJ:t alle. Kukaan kyllä ole koskaan pitänyt Snowshoesta.. Ellei nyt jotain vetopitoa näe parempana.
Huom vaikka erolla kokonaispainossa ei ole väliä, puoli kiloa eroa keulassa vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin. Kevyt keula ajossa nousee köykäisemmin esteiden yli ja on kivempi ohjattava. SX:lla en ole ajanut mutta hypistelemällä vaikuttaa aika rimpulalta ja onhan GX testattu ja todettu revikoissa moneen otteeseen laatuvaihteistoksi. SX:ää taas sanotaan Esson baarissa NX 12ssää huonompi laatuiseksi, ja kunnon arvosteluja on vaikea löytää. Tähän kun lisää vielä Interceptorin paremmat jarrut niin mielestäni valinta on aika selvä sikäli että Interceptor tarjoaa paremman hinta-laatu suhteen.
Parempaan kiinni vaan. Säästely väärässä paikassa on pahasta,tähän sortunut itse myös.
Interceptorin Jumbo Jimit on Performance halpismallia...
Konassa on snowshoe XL ja edessä avalanche.
Veikkaampa että lumisissa olosuhteissa paremmat ku JJ.
Mutta joku vois kertoa kokemuksia tosta combosta joka kyseisellä pyörällä ajaa
Ekaa läskiä ostamassa sähkötäpärin kaveriksi, joten mitään huippua en tarvitse satunnaiseen ajoon.
Tässä vaihtoehdot ja molemmat 799€, joka saa riittää kakkos pyörään.
White 7fat lite https://www.xxl.fi/white-7fat-lite-1...163484_1_style
+ JJ renkaat
+ Deoren vaihteisto.
+ enemmän kiinnityspaikkoja juomapulloille.
Iso miinus??? akselit vanhaa koulukuntaa.
Silverback Scoop Delight https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...zPDhD4SbhDHOH3
+ akselit fiksumpaa kokoa.
- vaihteisto halpis kamaa, mut toisaalta vaihteita ei ole koskaan liian paljoa etenkään möyrimis laitteessa. Orkkisten kuluttua päivitys 1x11 mut tietysti maksaahan sekin.
Joten kumpihan olisi parempi? Oikeestaan tuo Whiten akselihomma askarruttaa...
Haibike Sduro AllMtn 6.0
White 7Fat Prosta on muuten koeajo uudessa Fillarilehdessä.
Akseleiden perusteella en valintaa tekisi. En keksi, mitä huonoa noissa pikalinkuissa olisi. Whitessä on kytkimellinen vaihtaja, joten ketju pääsee vähemmän hakkaamaan chainstayhin. Whiten jarruista en tiedä kuinka hyvät ovat, tosin eivät Scoopinkaan jarrut kovin kummoiset ole. Mutta kyllä niillä pysähtyy. Scoopissa epäilyttää tuo verkkokaupan maininta, ettei vanteissa ole kevennysreikiä, mutta muuten speksit pitäisivät paikkansa. Onko Mulefüteja tehty ilman kevennysreikiä, vai onko pyörässä kuitenkin aivan muut vanteet?
Uudessa lumessa möyrimiseen JJ:t ovat melko huonot renkaat, mutta en osaa sanoa ovatko nuo toiset sen paremmat. Rullaavuuden (ja laiskuuden) vuoksi käytän kuitenkin itsekin JJ:tä ympäri vuoden, kun paikalliset polut on usein melko hyvin tampattu. Itse ottaisin ehkä vaihteiden ja renkaiden vuoksi Whiten ja vaihtaisin jarrut, mikäli ne tuntuisivat riittämättömiltä. Silloin toki budjetti paukkuisi. Jos ajatus 3x9 -vaihteistosta ei tunnu pahalta, ovat kumpikin varmasti hyviä vaihtoehtoja.
Kerran on pompannut taka-akseli hahlostaan omassa läskissä, mutta se oli varmaankin unohtunut liian löysälle. Scoopissa on oikeastaan kaikki perusteet kunnossa. Tosin molemmat ovat hinta-laatusuhteeltaan erinomaisia. Scoopin vaihteisto on 2x9 ja tuo M4000 toimii hyvin myös 1x-moodissa. Tubeless ja läpiakselit. Jarrutkin ihan ok. Bulldozerit on hyvät kompromissikumit tubelessina. Delightin mulefutit on tosiaan umpinaiset ja varmaankin samaa painoluokkaa kuin Whiten vanteet, mutta tubeless huomattavasti helpompi toteuttaa. Huonoin osakohta Scoopissa on nuo M2000 vaihtajan vivut. Itse säästäisin sen 200e lisää ja ostaisin tuon setin (ja vaikka myisin ne nastat jos ei itsellä käyttöä) https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...uxniQn23iQnxFt
Silverbackin suurimmat heikkoudet ovat tosiaan hinnat-alkaen-vaihteisto ja saman kategorian renkaat. Toisaalta mulefutit on maailman helpoimmat litkuttaa ja niissä on kiekkoa pitkäksi aikaa. Tässä on siis asialliset runko ja kiekot. M4000:n käyttöä 1x - setupissa rajoittaa se että isoin takapakan ratas voi olla 36t. Sillä ei saa välttämätä riittävää välitystä aikaan jos ei aja ainoastaan pohjanmaan pelloilla. Lähes pakollisia päivityksiä - jos muuten läskeily alkaa maistua - on vaihteisto ja renkaat. Sitten alkaa kohta kiinalaiset kammet epäilyttää.
Whitellä pääsee nopeammin mukavaan ajoon kiinni kun kaikki on kuitenkin kohtuullista. Kiekot on hiukan kysymysmerkki, oman aikaisemman 4fatin kiekot eivät olleet erityisen laadukkaat. Pikalinkkuja tosin ei voi oikein korvata mutta ei ne ainakaan minua tuossa 4fatissa haitanneet. Joidenkin kiekkojen saatavuutta saattaa rajoittaa kun nuo pikalinkut eivät ole enää maailman yleisimmät läskeissä ja läskikiekkojen valikoima on muutenkin ennemminkin kapenemaan päin.
Ei noita pikalinkullisia tarvitse pelätä vaikka läpiakselit paremmat onkin. Yksi ihan ok ajelija osti viime vuonna ton halvimman Whiten ja hänen mielestään jarrut on ihan riittävät jos ei varsinaisesti mitään alamäkiä ajele. Ja muutenkin ihan hyvä perusajeluun. Takanapa se kriittisin taitaa olla ja niissäkin pahimmat lastentaudit lienee jo voitettu.
Useammassa viestissä on pidetty Whiteja parempana Jumbo Jim -renkaiden takia. Haluaisin kuitenkin korostaa, että Whiteissä käytettyjä Jumbo Jimejä ei ole tarkoitettu tubeless-käyttöön.Voi ne toki litkuttaa, mutta mitään takeita ei ole, että kyljet pitäisivät ilmat sisällään. Kerran olen noihin sortunut ja todennut, etten halua renkaita, joita täytyy olla pumppaamassa aina ajoon lähtiessä.
Eikö se tiivistynyt millään tuhdimmalla litkullakaan, kuten vaikka Peaty's:llä? Eihän Liteskinillekään ole luvattu, mutta toimii kyllä jahka jaksaa odotella tihkumisen loppimista tai käyttää suoraan järeämpää litkua.
Schwalbella on sama ongelma kyllä ihan TLE-merkattujenkin kanssa ja ainakin taas performance-version g-onen taitaa saada litkutettua onistuneesti. Sillä vaan, ettei tuota kokeilematta voi tietää.
Ja mitä itse pyöriin, ja niiden pikalinkkuihin tulee, niin mikäli se olisi kovasti huono ratkaisu, olisi iso osa maailman pyöristä käyttökelvottomia. Toki joustokeulassa ja -perässä läpiakseli on systeemin jäykkyyden vuoksi tarpeellisempi.
M4000 toimii suoraan 11-40 pakan kanssa ja 11-42 menisi jos sellainen olisi olemassa.
Kammet oli yllättävän asiallisen oloiset. Myöskin 2x setuppia on turha dissata, se kun toimii loistavasti ilman muokkauksiakin.
Renkaiden päivityksestäkin voi olla kahtaa mieltä. Jos ajelee tiellä, niin ehkä se bulldozerien jurina voi alkaa kyrsiä, polulla ero on pieni.
Verkkokauppa.com:ssa on noita pakettitarjouksiakin. Saa nastarenkaat mukaan
Kaikki Jumbo Jimit tiivistyneet täydellisesti ihan kerrasta.. Kai laitoit litkua tarpeeksi? Tainnut 8kpl kulkeutua tässä pyörien vaihtuessa. Kyllä Jumbot hyvät talvirenkaat on ,vaatii tietysti hieman silmää ajossa.
Orange sealiä ja Stan'sia tuli tuolloin käytettyä joku 100 ml/rengas eikä tullut toivottua tulosta. Samoilla aineilla ja menetelmillä TLE-merkityn JJ:n kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Kyllä tuon performance-versionkin varmasti olisi tarpeeksi tiiviiksi saanut, jos olisi ollut kärsivällisyyttä kokeilla eri litkut ja muut poppakonstit. Itse en jaksanut, kun alunperin valitsin 1x läskin menopeliksi juuri sen takia, että huollettavaa ja säädettävää olisi mahdollisimman vähän.
Vuos sitten väijyin noita samoista syistä, mutta kun Hibikeen tuli Muklukin runko alle 1500€ ja sen geo on käytännössä sama kuin Beargreasen, niin otin sen ja hyvä niin.
Vähän hirvitti kun se on kaikissa kuvissa aika ruman retkipyörän näköinen, vaan kun siihen laittoi saman asennon kuin edellisessä alu-beargreasessa niin kyllä sitä kestää hyvinkin katsella ja tuntuu vähintäänkin yhtä sporttiselta. Niin ja se on musta ja sen kanssa tuntuu hyvältä haaveilla seikkailuista.
Hibikessa oli pari kk sitten koko Muklukkeja reilu 1800€, nyt siellä näkyy olevan pelkkä runko ~2300€ kun Bike24:ssä sen ~1800€.
No joo. Mulla on vähän kokemusta molemmista, ja koetin ilmaista kokemukseni mukaisen näkemyksen. M4000 lienee ainoita 9-vaihtajia, jotka toimii ainakin 40 hampaiden pakan kanssa ilman isompaa säätämistä (ja varaa vielä jäi, ohessa kuva). Ja onhan niissä kammissa merkki ja esite muistaakseni löytyi jopa netistä, ei niistä kaikista merkkikammistakaan paljon sen enempää dataa löydy.
![]()
Kirjanmerkit