ElectrobikeHelkamaHuntteriRideGiantCanyon
Sivu 185 / 458 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 85 135 175 183 184 185 186 187 195 235 285 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.521 - 5.550 / 13716

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #5521
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.022
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Vähän päälle sata cadenssilla menee 50 piikkiselläkin kuuttakymppiä. Riippuu paljon kuskin jaloista, että piisaako.
    Tarpeita on monia. Minulla ei ole tarvetta pysyä alamäessä muiden peesissä, joten jos seudun suurimmassa alamäessä pääsen vain 55 km/h (eikä tuo ole välityksistä kiinni), ei se keskinopeuteen paljon vaikuta. Mielummin lepuutan hiukan alamäessä, että jaksan nousta alamäen jälkeen ylämäkeäkin.

    53-piikkisellä rattaalla ei taida kovinkaan paksun puunrungon yli polulla päästä ilman, että hampaat tarraa puuhun?

  2. #5522
    Toimiskohan 1x riittävän hyvin, jos ajaa tempoa, triathlonia, greiveliä, maantietä 34 kmh ja muutaman yön bikepacking? Nyt käytössä Rival 22 (50/34_11/32). Kahdet vanteet. Tärkeintä tempo ja bikepacking.

  3. #5523
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.293
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laerppi Katso viesti
    Toimiskohan 1x riittävän hyvin, jos ajaa tempoa, triathlonia, greiveliä, maantietä 34 kmh ja muutaman yön bikepacking? Nyt käytössä Rival 22 (50/34_11/32). Kahdet vanteet. Tärkeintä tempo ja bikepacking.
    Mä oon ajellut nyt valtaosin 38 x 11-36 kombolla jolla menee lastattuna pitkiäkin pätkiä (100km ++) vähän päälle 30km/h keskarilla (jos olosuhteet on muuten ok) ja soralla pärjää vielä ihan kivasti. Jos pitäisi painua syvemmälle maastoon ajamaan alle 10km/h nopeuksia ja samaan aikaan pitäisi päästä asfaltilla pitkiä etappeja 35km/h tuntumassa, niin yhden kiekkosetin toteutuksena toi voi olla hieman hankalaa, etenkin jos haluaa pitää vaihdevälit kohtuullisena.

    Jatkossa saattaisin ottaa 11 speed pakat esim. seuraavasti, jos edessä on 40T limppu.
    *Maantielle 11-36 tai 11-32
    *Soralle 11-42 tai 11-46
    *Maastoon 11-50
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  4. #5524
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.391
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Vähän päälle sata cadenssilla menee 50 piikkiselläkin kuuttakymppiä. Riippuu paljon kuskin jaloista, että piisaako.
    67 km/h, 50-11, kadenssi 113 alamäkeen. Sitten loppuivat kierrokset kuskin jaloista. Minusta maantiepätkillä on hyvin tärkeää, että saa kadenssin itselleen sopivaksi. Esim. Shimanon 11-vauhtisesta 11-32 -pakasta puuttuu 15-piikkinen ratas ja sen puutteen huomaa joka lenkillä, kun ei millään löydy sopivaa välitystä tietyllä nopeudella. Ultegra 6700:een vielä sai triplakammet, mutta 11-vauhtisiin systeemeihin ei ole tainnut enää olla saatavissa.

    Lyhyitä välityksiä kaipaa lähes jokaiselle lenkille lähtiessä. Kotiovelta ensimmäisen 800 metrin matkalla kiivetään 55 nousumetriä harjun yli ja jyrkin kohta on noin 15%. Viimeksi lauantain cyclolenkille menin pyörällä, josta löytyy pikkuvälitys 36-28, kadenssi jyrkässä kohdassa on 30, vauhtia noin 5 km/h, tehoja hyvin maltilliset 220 W. Pyörittelisin silti mieluusti vähän kevyemmin lenkin lähtöpaikalle. Positiivisena puolena toki on, että voisi mennä myös jyrkempiä teitä harjun yli.

  5. #5525
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.159
    71,6kmh/124 cadenssilla alamäkeen ja loppui jalat ja suora kesken. Omissa maastoissa toimii hyvin 11-25 kymppipakka. Jos olisi 11s niin sitten 11-28, se riittäisi naapurikylänkin jyrkimpään.

  6. #5526
    OK. 135 kierrosta minuutissa on aika nopee. Mulle on parhaimmillaan mahdollinen 90-95 kadenssi.

  7. #5527
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.022
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laerppi Katso viesti
    Toimiskohan 1x riittävän hyvin, jos ajaa tempoa, triathlonia, greiveliä, maantietä 34 kmh ja muutaman yön bikepacking? Nyt käytössä Rival 22 (50/34_11/32). Kahdet vanteet. Tärkeintä tempo ja bikepacking.
    En osaa sanoa, mikä on riittävän hyvä. Jos kuitenkin nyt on 2x-voimansiirto, en alkaisi sitä muuttaa 1x-systeemiksi. On vaikea nähdä, mitä muuta etua kuin 350 g painon säästön sillä saavuttaisi.

  8. #5528
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    5.281
    ^ Pelkästään painonsäästön takia 1x:ään vaihtaminen ei yleensä kannata. Clutchilla varustetut takavaihtajat ja isommat takapakat painaa sen verran enemmän, että painoero tasoittuu ja voi mahdollisesti kääntyä päinvastaiseksikin.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  9. #5529
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    19.774
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ^ ...Clutchilla varustetut takavaihtajat ja isommat takapakat painaa ...
    ...joskaan sopivasti valitsemalla palikoita kumpaakaan noista ei tarvita.


  10. #5530
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    5.281
    Juu riippuu käytöstä ja käyttäjästä, mutta ilman noita 1x-vaihteistolla saavutettavista hyödyistä aika moni jää saavuttamatta.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  11. #5531
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    13.982
    Tuossa muuten kun oli juttua space chickenin koon valinnasta. Että ottaa isomman rungon, jotta saa lyhyen stemmin.

    Vähän yritin tuota miettiä, eikä se minusta kuulosta fiksulta, jos haluaa kuitenkin pitkän ajoasennon. Minusta tuolloin ei saa painoa eturenkaan päälle tarvittaessa. Lyhyen (gravell normaalin) ajoasennon kanssa painon siirto eteen on mahdollista, mutta jos asento on mallia road, niin ilman pitkää stemmiä painoa ei taida tulla riittävästi eturenkaalle.

  12. #5532

  13. #5533

  14. #5534
    Liittynyt
    09/2018
    Viestit
    368
    Jokohan tämä saavuttaisi säikeessä vaadittavat kriteerit.

    Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

  15. #5535
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    362
    Tuo Free Ranger kyllä houkuttaa kovasti. Saakohan tuohon jopa isp:t alle? Ja vaikuttaako tuo noin leveiden mahdollistaminen jotenkin negatiivisesti jos kesällä haluaa ajaa myös maantierenkailla asfalttia?

  16. #5536
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    298
    Tuossa kai on aika sopivalla korkeudella keskiö maantierenkaita varten, joten liekö leveämmät haarukat vain vähemmän aerodynaamisia ja vähän painavempia.
    ^ Yritän kai tuossa sanoa, ettei ainakaan kammet kolise maahan ja tuohon käy myös 650b kiekot vaikkapa road plus renkailla. Ajoasento ja fiilis voi olla jotain muuta kuin maantiepyörällä.

  17. #5537
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.293
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti eakin Katso viesti
    Tuo Free Ranger kyllä houkuttaa kovasti. Saakohan tuohon jopa isp:t alle? Ja vaikuttaako tuo noin leveiden mahdollistaminen jotenkin negatiivisesti jos kesällä haluaa ajaa myös maantierenkailla asfalttia?
    Itse kyselin juuri tuota 650b kiekkojen/renkaiden mahtuvuutta plane x:n Facebookissa, mutta ainakaan vielä ei tullut vastausta. Jos tuohon menisi 2,25" ISP nakit, niin tuo voisi olla aika mahtava peli jäisten/uraisten sorateiden tykittelyyn.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  18. #5538
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    182
    ^650b-kiekot ja "class leading 54mm tyre clearance" 700c-kiekoilla on mainittu esittelysivulla, joten pitäisin ISPien sopimista uskottavana. Tempestin vastaava max luvattu rengasleveys on 46 mm ja 650b-kiekoilla ISPit sopivat (23 mm sisälevyisillä vanteilla) justiinsa niin ettei tarvitse olla rungosta huolissaan.


  19. #5539
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.293
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti penyeach Katso viesti
    ^650b-kiekot ja "class leading 54mm tyre clearance" 700c-kiekoilla on mainittu esittelysivulla, joten pitäisin ISPien sopimista uskottavana. Tempestin vastaava max luvattu rengasleveys on 46 mm ja 650b-kiekoilla ISPit sopivat (23 mm sisälevyisillä vanteilla) justiinsa niin ettei tarvitse olla rungosta huolissaan.
    Näin mä itsekin toivon, mutta kun ei näistä yhtään tiedä varmaksi. 2,25" ISP on ainakin numeroiden mukaan 57mm leveä, joten hieman yli sentti pitäisi olla haarukoissa lisä tilaa tuossa 650b renkaan kohdalla, kun sitä verrataan luvattuun 700c renkaan mahtuvuuteen. Se on nyt sitten ihan rungosta kiinni, että kuinka paljon tuo takahaarukka leviää kun siirrytään se pari senttiä napaa kohti.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  20. #5540
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.239
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    Näin mä itsekin toivon, mutta kun ei näistä yhtään tiedä varmaksi. 2,25" ISP on ainakin numeroiden mukaan 57mm leveä, joten hieman yli sentti pitäisi olla haarukoissa lisä tilaa tuossa 650b renkaan kohdalla, kun sitä verrataan luvattuun 700c renkaan mahtuvuuteen. Se on nyt sitten ihan rungosta kiinni, että kuinka paljon tuo takahaarukka leviää kun siirrytään se pari senttiä napaa kohti.
    Eikö tuon "54mm tyre clearance" olettaisi tarkoittavan, että 54mm rengas mahtuu? Tällöinhän tuon luulisi menevän heittämällä. Myös 29" Ice Spiker todennäköisesti mahtuu, mutta sen kanssa toe overlap olisi jo melkoinen.

  21. #5541
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.293
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti velib Katso viesti
    Eikö tuon "54mm tyre clearance" olettaisi tarkoittavan, että 54mm rengas mahtuu? Tällöinhän tuon luulisi menevän heittämällä. Myös 29" Ice Spiker todennäköisesti mahtuu, mutta sen kanssa toe overlap olisi jo melkoinen.
    Oikeassa olet - kyllähän sen pitäisi tosiaan ainakin tuossa 650b koossa mahtua, koska eihän tossa tosiaan ole kyseessä kuin parin millin "ylikoosta".
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  22. #5542
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    182
    Jep, tätä minäkin tarkoitin: nuo speksit näyttävät varsin väljiltä, koska Tempestiin luvataan 46mm ja ISP kuitenkin käytännössä mahtuu. 29" ei mahtuisi etuhaarukkaan korkeussuunnassa.

  23. #5543
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.239
    Hyvä tuo on toki varmistaa, en itse ostaisi "sokkona", jos ISP:n sopivuus olisi kynnyskysymys. Muistaakseni tosin ISP ei ole aivan 57mm leveä, toki vanteesta riippuen. Tekisi mieli vaihtaa Space Chicken tuohon Free Rangeriin, mutta toisaalta leveämpiä renkaita tuskin tulisi käytettyä kuin talvella (ISP). Ja jos hyvät 650b 47mm nastarenkaat olisivat olemassa, en kaipaisi niitäkään.

  24. #5544
    penyeach, Paljonkos se 650b ISP on leveä noilla i23 kiekoilla?

  25. #5545
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    182
    Noin 52 mm näyttäisi olevan.

  26. #5546
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.022
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lammy Katso viesti
    Jokohan tämä saavuttaisi säikeessä vaadittavat kriteerit.

    Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
    Toughroad?

    Näyttää muuten hyvältä, mutta renkaiden alla oleva asvaltti ei mene speksiin.

  27. #5547
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.519
    Näissä konversioissa aina mietityttää että millainen ajotuntuma on nysästemmillä ja kippuratangolla. Tämä yksilö ei ainakaan näytä ylipitkältä ja satulakin on mukavan rennolla korkeudella suhteessa tankoon.

  28. #5548
    Nysästemmin jeesustelu on puhdasta tietämättömien aloittamaa lietsontaa. Tuskin perus oldschool-mummis karkaa käsistä, vaikka siinä on nysästemmi.

  29. #5549
    Ainakin GT Grade oli melko järkyttävä ajettava 70mm stemmillä. Rauhaton, kiikkerä, epävakaa.

  30. #5550
    Liittynyt
    07/2015
    Viestit
    42
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tukkasotka Katso viesti
    Ainakin GT Grade oli melko järkyttävä ajettava 70mm stemmillä. Rauhaton, kiikkerä, epävakaa.
    Yksi sentti tekee sitten ison eron. Minulla oli edellinen Grade 80mm stemmillä ja myös nykyinen 2020 malli. Molemmat erinomaisia ajettavia ilman levottomuuden oireita.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •