No eihän tuo lyhyt ole. 54 rungossa 55 yläputki ja melkein 380 reachia. Se on vaan lyhyt, jos vertaat näihin nykyisiin gravelleihin, jotka on tarkoitettu ajettavaksi nysä stemmeillä.
Laitat siihen 120-130mm stemmin ja ajat nauraen komealla pyörällä kohti auringonlaskua.
Otin itse S-koon ninerin ja ajattelin laittaa siihen juurikin tuon mittaisen 10deg stemmin. 374 ja 577 mitat ninerissa.
Olen jo päättänyt, että jatkossakin tanko saisi olla n. 43-44cm leveä ja stemmi vähän rungosta riippuen 70-90mm tuntumassa.
Toki jos noihin laittaa reilumpaa 100-130mm stemmiä niin pituutta tulee lisää, mutta ajettavuus kärsii haastavammassa maastossa varmasti -> paino tulee todella eteen, mikä ei mielestäni ole lainkaan tavoiteltavaa.
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Oli näköjään aiemmin aivan keskellä satula mutta nyt siirretty sen noin vajaan sentin eteenpäin ja saa jäädä siihen.
Tuosta geotaulukosta kannattaa huomata suht loiva satulaputken kulma. Riippuen jalkojen pituudesta tuo voi tuoda satulaa suht taakse (nopeasti katsottuna esim 80cm etäisyydellä keskiöstä tuo asteen ero kulmassa on 14mm ero reachissä)
Polkimiin liittyen: mulla oli kesällä (toki pitkälti maantiellä mutta tuli graveliäkin ajettua) tämmöiset: https://cyclingtips.com/2019/02/shim...-pedal-review/ eli SPD maantiepolkimet. Ei niin alttiita kuralle tai lumelle. SPD-SL / Look keo jne kannattaa unohtaa jos tarkoitus on ajaa muualla kuin asfaltilla tai kuivassa kelissä.
Kuituinen CGR olisi BF tarjouksessa... https://www.ribblecycles.co.uk/ribbl...-black-friday/
Aikalailla samoja vaihtoehtoja itsekin pyöritellyt. Tosin Space Chicken poissa laskuista, koska haluan 2x voimansiirrolla. Mainittujen lisäksi Fuji Jari 1.1 alumiinisena https://www.bike-discount.de/en/buy/...ari-1.1-912247 tai kuituisena https://www.bike-discount.de/en/buy/...bon-1.1-912582 myös listalla.
ROSE kyllä todella hyvännäköinen mitä Dieselmanin postaamat kuvat entisestään vahvistavat.
Maccilla hyvää raporttia 650b. Pienempi halkaisijainen / levemäpi rengas varmasti ketterämpi ja pehmeämpi teknisemmässä ajossa.
Täytyy taas ikkunanäkymästä päätellen laittaa pahennusta herättävät Mavicin maastokiekot + Grav-Salvador-Dalit alle. Pääsen samalla säätämään Di2:sten vaihteita ensi kertaa, 11-34 pakka maastovapaarattaalla kun on aika eri kohdassa kuin 11-30 maantievaparilla. Ja myös jarruja saa siirrellä. Joten ei mielellään soutamista ja huopaamista säiden kanssa, tack.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Ennusteen mukaan keskiviikkona voi laittaa kesäkumit takaisin =)
Sama juttu, siksi sliksit pois ja nappulaa tilalle. Rengashommia huomenna tiedossa:
700x43 GK SK pois ja Contin nastat tilalle
650x50 G-one speed pois ja 48mm GK SK tilalle
lisäksi on 32mm GK sliksi aerokiekoilla ja uusimpana i23 650b halpissetti (sentään WTBn kehällä niin tubeless helpohko) jossa 2" wild mud nappulakumit (nastoja vailla)
Syksyn sepeli on terävimmillään, ja kun se on vielä paljaan asfaltin päällä ja vielä parempaa, kun se on paljaalle asfaltille jäätynyt pystyyn! Lähellä poliisin piikkimattoa.
Gran Fondo - The best gravel bike of 2020
https://granfondo-cycling.com/the-best-gravel-bike/
Space chickenille vahva suositus 650b kiekoille ja Byway kumeille.
Kiinnostavaa, Granfondon testin voitti pitkärunkoinen "mountain bike inspired geometry" pyörä, jonka ajettavuutta kehuttiin.
Myös toiselle sijalle pääsi melko pitkärunkoinen pyörä. Mikäli tulkitsin asian oikein, niin podiumin korkein paikka jäi em. pyörältä saamatta siksi, että Canyonin varastolle oli jäänyt ilmeisesti liikaa kompakteja satavitosia koska niitä piti tunkea vielä 2020-mallisiin Graaleihin sen sijaan että oltais käytetty tolkullisempia 48-32 tai 46-30 GRX-settejä.![]()
Hmm.. no itsellä on Grail kompaktikammilla, enkä vielä ole löytänyt omissa ajoissa sellaista mäkeä, mitä ei noilla kihnuttaisi ylös.
Kun vielä Whyte on saanut kehuja ja tietyin rajauksin myös Meridan pitkä graveli, ei tuo ehkä sittenkään hullumpi idea ole.
Välitykset on suht helppo muokata itselle sopiviksi, joten se on aika kevyt arvostelukohde. Itselläni on ykkösvaihe 36-36, mutta ymmärrän vielä kevyempää kaipaavia. Retkellä voi olla kuormaa, eikä mäissä viitsi repiä.Mikäli tulkitsin asian oikein, niin podiumin korkein paikka jäi em. pyörältä saamatta siksi, että Canyonin varastolle oli jäänyt ilmeisesti liikaa kompakteja satavitosia koska niitä piti tunkea vielä 2020-mallisiin Graaleihin sen sijaan että oltais käytetty tolkullisempia 48-32 tai 46-30 GRX-settejä.![]()
Onkos tossa testissä jossain sanottu että Grail on 2020 malli? En oikein itse usko että laittaisivat 105 niihin, ainakin itsellä silloin kääntyy katseet varmaan muualle.
Mulla Explorossa kesäkiekoissa 34-30 ja talvikiekoissa 34-34. Kiipeää vaikka norsun selkään (jos Kamputseassa tulisi pyöräiltyä)Itselläni on ykkösvaihe 36-36
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Jotenkin vaikuttaisi, että tuo Grail AL 7.0 olisi vanhaa mallistoa 105 osasarjoilla. Jos uutta alumiinista joskus tulee, niin odotettavissa voisi olla, että osasarjaksi valikoituisi GRX600, kahdella eturattaalla.
Hyppy kompaktikammista sorasarjan 46/30-kampiin olisi iso, mikäli pyörän käyttötarkoitus pysyy samana. Ehkä sora on käynyt karkeammaksi ja mäet jyrkemmiksi.
Mjaaah, taitaa olla vielä 2019 malleja, kattelin vain että muoviGraalit tulee jo GRX:llä ja siitä erehdykseni.
Eniveis mulla on ns. gravelpyörässä 40/11-42 ja aina välillä tulee mieleen että 46T bailout rieska vois olla paikallaan, varsinkin jos ajaa lastissa. Onneks siihen on keino ja se tullee toteutumaan viimeistään sitten kun nykyinen pakka on tuhoutunut suolamuhjuun). 40-11 taas on aivan riittävän pitkä välitys mulle, 90 kadenssilla vauhtia kuitenkin jo n. 44 km/h. Täällä on varmaan sit pelkkiä teräsreisiä jotka ei tarvi lyhempää kuin 1:1 -välitystä ja jotka saa kaiken hyödyn ulosmitattua 50-piikkisestä eturieskasta...soralla...
Disclaimer: mun mielestä useimmissa valmispyörissä on järjettömän pitkät välitykset jos tarkotus ei oo vetää lenkkii maantiellä ryhmässä
Free Rangerin osalta on tullut taas jotain pientä tietoa saataville.
Jos toi 54mm (~2,1") rengas clearance pitää paikkaansa 700c keikkojen kanssa, niin tuo vaikuttaa kyllä melkoiselta monsterilta.
https://www.facebook.com/planetxbike...023537?__xts__
Simon ClarkeHere's the geom table, as you see it's Space Chickenish but a little more forward thiking and with bigger clearances upto 54mm at 700c.![]()
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
^ Ei oo kovin "forward thinking" bb-droppi. Ainakaan, jos on on aie ajella paksummilla 700c-renkuloilla. "Cyclocrossish" sanoisin ennemminkin.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Olen samaa mieltä, osittain. Gravel-pyörissä tarvitaan hyvinkin pieniä välityksiä, jotta niillä pääsee hiekkamonttujen reunoja ylös, jyrkkiä töppyröitä penkistä ajaen ja etenemään kymmenen sentin lumihangessa. Toisaalta kun käytän gravel-pyörää myös asfaltti- ja hiekkatielenkkeilyyn, niin tarvitaan myös pidempiä välityksiä ja mielellään ne saavat olla vielä lähellä toisiaan. Tämän lisäksi kun sattuneesta syystä vedän runsaasti porukkamaantielenkkejä, niin tarvitaan myös niitä pitkiä välityksiä. Vedossa pitää pystyä täkäläisillä teillä pitämään välillä ketju kireällä yli 60 km/h alamäissä, jotta perässä ei tarvitse jarrutella.
.. että jos saisi 3x11- tai 3x12-gravelpyörän, niin alkaisi olla lähellä optimia.
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
^^^Yli 60 km/h ketju kireällä viitannee siihen, että edessä saisi olla isompana 53-hampainen.
Onko Free ranger 2x? Avaruuskana taisi olla vain 1x.
Kirjanmerkit