Niille on peräti oma topicci.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...481-Ribble-CGR
Niille on peräti oma topicci.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...481-Ribble-CGR
Grailin AL-mallia olen odotellut ja siihen vaihtoehtona aika samaan rahaan saisi tuon Space Chickenin. Uskon että aika asfalttipainotteista ajo tulee olemaan, sillä tallissa on tuo läskipyörä enemmän maastoon, joten ehkä tuo kovuus ei haittaa omassa käytössä. Tuo kengän osuminen hieman kyllä arveluttava ominaisuus... Odotellaan vielä black fridayt jos tulisi alennuksia.
Onko talvikäytössä tuollainen 650b 47mm rengas parempi kuin 700c? Löytyykö tuossa koossa hyviä nastarenkaita? Jos ottaa noilla 650b niin asfalttiajoon varmaan sitten kannattaisi toiset kiekot kesäksi hommata?
Tempestin omistajana suosittelen vilkaisemaan myös sitä, hinta näyttää suunnilleen samalta kuin SC:n. Toe overlappia ei ainakaan minulla (runko L, kenkä 44) ole, enkä ole rungosta muitakaan huonoja puolia löytänyt. Titaani tuntuu materiaalina alustavasti erittäin huolettomalta.
^ Mihin hintaan tuota Tempestiä on parhaimmillaan saanut? Mietin vain saattaisiko tulla kuun lopussa hyvää tarjousta vai tilaisinko tuon Rivalin 1x11 vaihteistolla nyt.
^ En ole enää seurannut aktiivisesti, mutta halvempaa en ole muistaakseni nähnyt. Pyörä on ilmeisesti myynyt aika hyvin eikä superhalvoille tarjouksille ehkä ollut tarvetta. Punnan kurssi ja Brexit aiheuttanevat pientä vaihtelua.
Toeoverlapilla ei ole väliä, jos ei mutkittele fiksillä kävelyvauhtia.
Fucked up and ready to die.
Tempest kannattepa huomioida, että Force22 on vanhalla rungolla-> max tyre 38mm. Muut versiot uudemmalla, eli max 46mm kumi
Odotteluks se nyt näyttää kuitenkin menevän ku M-koko on loppu.
Mä itse veikkaan, että tuollainen 650b rengas n. 50mm (mielellään vähän yli) leveenä olis haastavammassa talvikelissä parempi kun 700c 38-40mm rengas. Gräveli menee kyllä talvellakin monessa paikkaa ihan hyvin 40mm nakeilla, mutta huonommalla kelillä eteneminen on välillä hyvin raskasta ja/tai huteraa.
Ongelma on vaan se, että tuossa 650b koossa kunnolliset vaihtoehdot on vissiin vasta 2,1-2,25" kokoluokassa, eli liian isoja avaruuskanaan. Paras saatavilla oleva on käsittääkseni tuo Gravdal, mutta se on taas ihan turhan kapea.
https://45nrth.com/products/gravdal_650
Mä oon itse kanssa tuolaista avuruuskanan kaltaista laitetta katsellut, mutta hankinta on lykkääntynyt. Tollasen sopis kyllä aika hyvin maantiehommiin jotkut 30mm sliksit ja sopivat vanteet. Esim. seuraavat.
https://www.superstarcomponents.com/...-made-hubs.htm
https://www.bike24.com/1.php?content...D%5B19574%5D=1
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Mulla on sormi ollut ostonapilla Tempestin tai Space Chickenin kohdalla useamman kerran. Sopivan Shimano - kokoonpanon puute on toistaiseksi estänyt. R8000 malli on itselle liian hintava.
^eiks noita saa runkonakin? Saa mieleisen ja pääsee askartelemaan.
Löytyiskö jostain juttua mitkä on käytännössä titaanin edut vs. hiilikuitu? Onko edut suuremmat kuin lisäpaino jonka titaani tuo? Eli Tempest vs. Space Chicken lähinnä mietin...
Yksi etu on varmaan titaanin joustavuus ja sitä kautta rungon mukavuus, mutta hiilikuitukeulalla siitä aika suuri osa sulaa pois. Nuo Planet X:n rungot tuskin ovat myöskään mitään hiporunkoja, eli materiaalia on luultavasti käytetty vähän enemmän. Itselläni oli sama valinta, päädyin Space Chickeniin painon takia, ja taisi se ainakin kesällä olla hieman halvempikin. Kyseisissä pyörissä on myös jonkin verran eroa geometriassa, Tempest on hieman rennompi ja loivemmalla keulalla, pidemmällä perällä sekä todennäköisesti hitaammalla ohjauksella.
Tuskin PlanetX:n pyörissä materiaalin erot pääsee mitenkään erityisen hyvin esiin velibin mainitsemasta syystä. Jos geometriaeroja ei ottaisi huomioon niin menisin puhtaasti fiilispohjalta mikä materiaali houkuttelee enemmän.
Titaanin etuna ajattomuus yksinkertaisen muotoilun ja materiaalin kautta, maalipinta ei kärsi ja kestävämpi kolhuille. Näistä syistä myös bulkki titaanirungot on suhteessa aika helppo myydä pois vuosienkin jälkeen jos päivitysinto kasvaa.
Kuitu kevyempi ja todennäköisesti hieman enemmän vaimentaa tärinää vaikkakin suurin ero tulee renkaista. Omaan silmään graafinen toteutus ja muotoilu erikoista ja hieman halvan näköistä eli perus planetxää.
Jos ei vielä huomannut rivien välistä niin ehdottomasti itse näistä menisin huolettomammalla ja ajattomalla titaanilla. Muilla vaatimukset todennäköisesti ihan eri niin valitsee sen mikä innostaa ajamaan entistä enemmän.
Exploro meni tänään hydro- ja digiloikalle Asetoni & Asetoniin. Ensimmäinen kysymys oli mikset hommannut sitä Ultegran RX Di2:sta? Hele...
Kai tästä hyvä tulee.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
No kun en mä löytänyt sitä niistä samoista puljujärvistä, joista löytyi ne R785-kahvat + jarrut, joten se meni ohi. Tarkistin vain sen että on 34t-yhteensopivuus, eli mediun cage. Jälkivertailussa olisin vielä saanut uudemman 8050 etuvaihtajan samaan hintaan mutta isoja eroja edelliseen 6870 malliin en löytänyt. Tämmöistä tällä kertaa.
Jos joskus paskon tuon perusmallin takavaihtajan niin voi vaikka seuraavaksi kokeilla sitä Ultegra RX:ää tai GRX:ää.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Mikähän Canyonilla tosiaan maksaa 2020 Grail AL -mallien kanssa, kun kysyntää varmasti olisi? Nyt tyrkyttävät nettisivuilla Grailien alla korvikkeeksi Infliteä
"Inflite AL: Ilmainen toimitus nyt rajoitetun ajan
Grail AL on tällä hetkellä loppuunmyyty, mutta onneksi meillä on tarjota myös muita kestäviä alumiinirunkoisia pyöriä, joilla talven lenkkien ajaminen on yhtä nautintoa. Tarjoamme nyt rajoitetun ajan Inflite AL SLX 5.0 Race -malliin ilmaiset toimituskulut, jotta pääset heti nauttimaan uudella pyörällä talven seikkailuista. Jos haluat odottaa ensi vuoteen alumiini-Grailin julkaisua, voit tilata sähköpostiisi ilmoituksen, ja saat tiedon heti, kun pyöriä on jälleen saatavilla. "
Space Chickeniä edelleen harkitten. Tarttis vaan osata päättää, että L vai XL. L vaikuttaa pieneltä ja XL vastaavasti isolta eli totuus voisi olla jossain noiden välissä. Mittaa 187 senttiä ja lyhyet jalat.
Canyonilla oli ongelmia jo 2019-mallin kanssa. Silloin arveltiin syyksi että Canyon ei ollut osannut arvioida kysyntää niin suureksi kuin se osoittautui eikä tuotantomäärää voitu nostaa suunnitelman mukaisesta niin paljon ja niin nopeasti kuin olisi tarvittu. Pullonkaulana pidettiin nimenomaan runkoja, osasarjoja ja muita osia kyllä olisi saatu menekkiä vastaavat määrät. Äkkiä ajatellen alumiinirunkojen valmistajia joilla olisi ollut tuotantokapasiteettia olisi luullut löytyvän, mutta ilmeisesti kyse oli myös siitä mihin hintaan ja paljonko Canyon oli halukas maksamaan.
Toinen spekulaation aihe oli että jollain Canyonin suurella alihankkijalla olisi ollut laatuongelma ja että merkittävä määrä valmiita runkoja olisi jouduttu tuotannon alkuvaiheessa hylkäämään eikä syntynyttä tilaussumaa edellämainitusta syystä kyetty purkamaan.
Ylläoleva ei tietenkään selitä miksi sama tuntuu toistuvan 2020-mallin kohdalla, olisihan tämänvuotisesta pitänyt viisastua. Mutta voisiko olla jopa niin ettei riittävän suuria ja Canyonin alihankkijakseen kelpuuttamia alumiinirunkojen valmistajia sittenkään ole mahdottoman monta ja että kaikkien koko tuotanto on myyty jo vuosi sitten?![]()
Ostin pari viikkoa sitten Canyonin outletistä Grail AL 6.0 sekä S että M koossa. Huomenna lähtee S koko asiakaspalautuksena. Kannattaa seurata outlettiä....
Lyhyillä jaloilla jää satulatolppa aika matalalle XL:ssä. Mutta eipä siitä kai haittaa ole. TT:n pituudessa on eroa 2,3 cm, joten sentin lyhyempi/pidempi stemmi rungon koosta riippuen riittäisi varmaan muokkaamaan ajoasennon sopivaksi. Olen itse 181 cm pitkä ja inseam 87 cm. Näillä mitoilla L on sopiva, tosin harkitsen stemmin vaihtamista sentin lyhyempään. En osaa kyllä neuvoa missä vaiheessa kannattaa siirtyä isompaan runkoon. XL:ssä olisi toki vähän enemmän tilaa varpaille, mistä voi olla hyötyä ainakin 700c-kiekoilla. Jos tangon haluaa hyvin matalalle/korkealle, vaikuttaa sekin valintaan. XL-koossa on jo melko korkea stack.
Mulla 80mm stemmi, L koon Space Chicken, suora tolppa ja satulan kisko aikalailla keskiasennossa (ehkä vajaa sentti on siirretty eteenpäin). mitat 183/90,5cm. Jos tälle jotain hienosäätöä vielä teen niin ehkä satulaa hieman eteenpäin.
Mikä perkule Explorossa narisee näin?
Kammet olen välillä irrottanut ja putsaillut paikat, sitten ääni pysyy vähän aikaa pois. Keskiön laakereita en ole irrottanut, tuntuvat ihan normaaleilta. Ajettu vasta 4000 km, ja onhan tuo äännellyt jo kauan. Onko "creaking bottom bracket"? Press fit BB386EVO näissä on.
Pyöräily on kivaa!
Kirjanmerkit