Ei, vaan jos työnantaja maksaisi palkkaa mun työmatkan ajalta, niin eikö se (työmatka) kannattaisi tehdä mahdollisimman hitaasti ja näin maksimoida se palkka? Eli lähtisi sitä matkaa ronttoamaan jo vaikka kuudelta, niin saisi kahden tunnin ylimääräisen palkan.
Mulla on toisaalta ns. kokonaispalkka, joten voin keskenäni kuvitella ihan vapaasti, että mikä osa palkasta maksetaan työnteosta ja mikä jostain muusta. Jos maksetaan.
^^ Mä en olekaan tutkinut tarkemmin, mitä meidän sopimuspapereissa lukee, mutta onpa loistava vakuutus sellanen, missä vakuutusriskin kantaa vakuutuksenottaja...![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Pienessä firmassa varmaan joo, mutta näissä isommissa, joissa on tuhansia työntekijöitä, ei yhden ihmisen kaatuilut paljon näy. Ja enemmän se firmalle maksaa, jos se koodaaja makaa kotona. Siinä on omavastuut aika pieniä, kun jossain projektissa voi helposti viivästyssakot olla kymmeniä tuhansia viikossa.
Just meillä meni yhdellä "avainpelurilla" nivelsiteet ja kuukauden verran saikkua. No, onneksi on tehnyt sitten etänä duunia tai oltaisiin ns. nesteessä.
Ja siltikään firma ei ole kieltämässä sählyn peluuta vapaa-ajalla.
Riippunee hiukan yhtiöstäkin koska nuo voi hinnoitella jossain määrin vapaasti.
Mutta periaattessa vakuutus toimii hyvin niin kauan kun mitään ei satuja jokainen kolhu nostaa vakuutusmaksua.
Haitari on aika iso, muistaakseni jostakin alle puolesta prosentista melkein kymmeneen prosenttiin palkkasummasta. Raksalla saattaa maksaa jonkin verran...
Niin, fillarin, vaatteiden tms. kyrvähdyksiä ei korvata sille fillarille eikä edes sen omistajalle. Rannetta kyllä tutkittiin ortopedillä kovastikin, ja se oli ihan ok etu kun ei sillä hetkellä sattunut olemaan oma tapaturmavakuutus voimassa, kun muistaakseni vuonna 2013 luiskahti eturengas alta raitiovaunukiskon ylityksessä.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Fillarista kun teet L1e-A luokan ajoneuvon, eli lisäät joko yli 250w moottorin (251w riittää, maksimi kuitenkin 1000w) ja/tai kaasukahvan / peukkukaasun, jolloin pyörä liikkuu myös polkematta. Tällöin pyörään pitää ottaa liikennevakuutus, ja siihen saa silloin myös ainakin osakaskon. Tällöin toki esim varkaustapauksessa ei kotivakuutus enää korvaa vaan pitää olla se varkausvakuutus.
Tieliikenne ja maastoliikennelaissa tälläinen L1e-A luokan vehje rinnastetaan kuitenkin normaaliin fillariin, eli jokamiehenoikeudet pätee, ja ajetaan täysin samoilla säännöillä kuin fillarilla. Myöskään mitään rekisteröintiä tms ei tarvita, eikä pyörään tule kilpeä.
^
Ei kai tuo ole enää polkupyörä.
Kas vain, mutta siltä tosiaan vaikuttaa
Olen tosin sitä mieltä että peukkukaasulliset voisi sulkea jokamiehenoikeuden ulkopuolelle.Alkujaan tämän lähetti https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto/Usein_kysytyt_kysymykset_jokamiehenoikeu(17111)
Kerrataan nyt vielä. Normaali säännöllinen päivittäinen työmatka työpaikalle kuuluu työtapaturmavakuutuksen piiriin jos se ei ole korvattavaa jonkun toisen vakuutuksen (esim. liikennevakuutus) kautta. Itsellä kokemusta kahdesta polkupyörätapaturmasta työmatkalla. MOLEMMAT meni työnantajan työtapaturmavakuutuksesta heti kun ensiavussa kerroin kyseessä olevan työmatkan. Seuraava kysymys oli "mikä on työnantajan vakuutusyhtiö?". Ikinä ei työnantaja tai vakuutusyhtiö lähestynyt millään ohjeilla / kiistänyt vastuutaan. Molemmilla kerroilla vakuutusyhtiöstä tuli vaan selvityspyyntölomake onnettomuudesta. Täytin, enkä ikinä kuullut asiasta sen jälkeen.
Vaihtelevaa vastatuulta...
Pieni korjaus, työtapaturmavakuutus on ensisijainen liikennevakuutukseen nähden eli jos kolaroit matkalla töistä kotiin (tai päinvastoin) auton kanssa, käsitellään vahinko työtapaturmavakuutuksesta ja vasta toissijaisesti liikennevakuutuksesta.
Ja aiempiin viesteihin kommenttina, että työtapaturma- ja ammattitautilaissa ei ole mitään rajoituksia sille millä kulkupelillä matkan kotisi ja työpaikkasi välillä teet. Työmatkatapaturmia sattuu vuosittain reilut 20 000, näistä valtaosa kun henkilö on kulkenut jalkaisin ja liukastuu. Jos autolla duunin pihaan ajanut työmatkalainen liukastuu duunin pihalla, kirjautuu tämäkin työmatkatapaturma jalankulkijalle sattuneeksi.
^Juu. Juuri noin - hyvä kun oikaisit. Esitin väärin jonkin aivopierun vuoksi.
Tänään sitten ensimmäistä päivää nastarenkaat alla. Edessä Gravdal ja takana Schwalbe, kun ensin mainittu ei sinne mahdu.
Canyon Ultimate 7,9 k / GT Grade 25,5 k / Cannondale Quick 4,0 k / Ridley X-Fire 48 k (Myydyt: 44 k)
^Hetken mietin eilen, että joko olisi nastarengaskelit, mutta sitten lupasivat ensi viikolle taas +5 - +8 astetta...
Itselläni on kahden kiekon taktiikka, joten vaihto onnistuu tarvittaessa helposti.
Canyon Ultimate 7,9 k / GT Grade 25,5 k / Cannondale Quick 4,0 k / Ridley X-Fire 48 k (Myydyt: 44 k)
Eilen tosiaan espoossakin lunta ja näytti siltä, että ei saman päivän aikana sula pois. Aikatauluja nopeuttaakseni kuljin pyörä+metro -kombolla. Sen vajaan tunnin mitä ajoin pyörällä niin 33mm vittoria terreno dry (hiekkatierengas) toimi oikein hyvin eilisessä kelissä. Nastarenkaita olin hakemassa juu. Täksi talveksi kokeillaan 9 vuoden marawinttereiden jälkeen suomityresiä (32mm W240).
Vantaan länsilaidalla oli eilen päivän aikana harjattu kelvejä (Askisto, Hämevaara), ilmeisesti ilman suolaa. Mielestäni hyvin tehty (tosin hidasta eli kallista tuo lienee), laitoin myönteistä palautetta.
Tutulla reitillä tiesin aamuhämärissä varoa kavalaa lumen alla piileksivää muutaman metrin valumavesijäätä.
Mikähän lasketaan työmatkaksi? JOs minulla on suorinta tietä 14,5 km työpaikalta kotiin, mutta mukavan sään vuoksi ajankin mutkan kautta 20 km, 30 km tai 50 km, onko kyseessä edelleen työmatka koko matkan osalta? Entä jos matkalla piipahdan ostoksilla, katkeaako työmatka Alepan kohdalla?
Minä ainakin lähden siitä oletuksesta, että kun ajelen mutkan kautta ja jos sattuisi haveri siellä jollain osuudella, joka ei mitenkään kohtuudella ole kutakuinkin lyhimmän työmatkan reitillä, niin silloin kyseessä ei ole työtapaturma. Omakohtaista kokemusta ei ole. Kaksi kertaa olen kaatunut työmatkalla ja sellaisessa paikassa, joka on "lyhimmällä" reitillä. On vaihtoehtoisia reittejä, jotka tietenkin ovat pituudeltaan vähän erilaisia, mutta minulla kummassakaan tapauksessa ei tullut vakuutusyhtiöltä mitään kyseenalaistusta siitä, oliko kyseessä työtapaturma vai ei.
Ai niin, yksi esimerkki, jossa kyseessä ei ollut työtapaturma: https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/...b-91989472ff7a
Jatkaakseni vielä tätä off-topicia:
https://www.tvk.fi/tyotapaturma-ja-a...tyotapaturmat/
"Asunnon ja työpaikan välisellä matkalla sattunut tapaturma korvataan työtapaturmana, jos tapaturma sattuu matkaan liittyvässä tavanomaisessa toiminnassa ja matka on tavanomainen työssäkäynnistä johtuva matka.
Asunto voi olla työntekijän vakinainen asunto, tilapäinen asunto tai vapaa-ajan asunto. Työpaikalla tarkoitetaan työnantajan osoittamaa tilaa, jossa muutoin kuin satunnaisesti tehdään työtä (ns. vakituinen työpaikka).
Asunnon ja työpaikan väliseen matkaan kuuluu myös vähäinen poikkeaminen matkareitiltä lasten päivähoidon, ruokakaupassa käynnin tai muun niihin rinnastettavan syyn vuoksi.
Jos työntekijä tekee työtä itse päättämässään paikassa tai kotona, asunnon ja työpaikan välisen matkan turvaa ei ole."
ja poliisi paikalle jos auton kanssa kolaroi, paljon helpompi selvitellä heti, eikä viikkojen päästä.
Näistä "mikä kuuluu työmatkaan" on lukuisia eri oikeusasteiden (ennakko)päätöksiä.
Joku voisi avata näille vakuutuskeskusteluille oman langan, koska täällä on tarkoitus puhua talvipyöräilystä.
Kirjanmerkit