Sama. Olin ekalla lenkillä niillä, nastoitetuilla ja tuntui siltä kun ne rullaa yhtä hyvin kun jumbo jimit. Hämmentävää.
Olen alkanut myös vakavasti harkitsemaan noiden Avidin BB5 paskojen korvaamista hydraulisilla levareilla. Eilen aamulla töihin lähtiessä jäätyi taas ekan kilsan aikana takajarru ja vielä "kiinni" asentoon. Aaargh.Muutenkin jarruissa on ollut huono tuntuma ja laiska jarrutusteho.
Ahdistelen yv:llä tuosta mekaaninen->hydraulinen konversiosta jos passaa.
-> Edit: Ei onnistunut koska "tommi2 has exceeded their stored private messages quota and cannot accept further messages until they clear some space."
Meinasin tilata nämä.
https://www.sjscycles.co.uk/cables/j...-black-3-pack/
Vaikuttaa pomminvarmalta tekniikalta estää vaijerin jäätyminen. Satulan puolelle tietysti vielä kuminen suoja.
Tuon nippelin kautta kuitenkin kun ruikkaa wd40:stä, niin sisään kondensoitunut vesi turskahtaa molemmista päistä pihalle.
Johan pitelee talvikeliä Hämeessä... vettä sataa
Joistakin tärkeistä kohdista on jäänyt öljyämättä ja kun myös edellisen ajoa aikana oli märkää ja nyt pakkasta ja kun vielä pyörän säilytys kylmässä, niin näinhän kamala luonto toimii...
Ajoin myös -15 asteisen pienen aamulenkin ja kaikki toimi kuten pitikin kylmäsäilytyksestä huolimatta. Ketjuvaihteet toimivat hyvin kylmässäkin, aika pienillä käytännön jutuilla.🤗
"Pohjolan Liikenteen" talli on huono autolle kuin pyörällekin, jousipalautteinen tekniikka takkuilee. Sulattava lukkoöljy tiettyihin paikkoihin helpottaa.
Omilla fillareilla on kylmä ilmava lukollinen, joskin 5 neliöä pieni varasto neljälle pyörälle, noista yks vaimon. Tuossa on se oma keskuskasaamokin.😁
Tänään aamulla täysjoustolla 28 kilsan matka töihin ja totta kai takajousituksen "lukitus" ei pelittänyt ollenkaan ja peräpää pomppi kuin jojo konsanaan jos vähänkin nosti persettä penkistä polkiessa. Täytyy kokeilla lisätä painetta takajousitukseen josko olisi vaan paineet laskeneet liikaa pakkasten takia... Ei ole helppoa tämä talvipyöräily.![]()
Vaimo kaatui työmatkalla viime talvena melko pahasti (mustaa jäätä, takapyörä alta missä vielä silloin ei ollut nastoja; nyt on). Sairauslomalla 3½ kuukautta. Nyt työnantaja sanoo, että talvipyöräily liukkailla keleillä on kielletty. Mikähän mahtaa oikeuttaa tällaiseen? Luulen, että suurempi osa ihmisistä on saikulla talvella ihan kävellen tapahtuneissa onnettomuuksissa.
^^ En tiedä, kuinka hyvin pitää paikkaansa, mutta: https://www.liikenneturva.fi/fi/liik...n-turvallisuus
Jos vaimon työpaikalla on luottamusmies, niin kannattaa kysäistä että mikä on hänen mielipiteensä asiasta...
Työnantaja ei mitenkään voi (normaalityösuhteissa) määrittää, mitä työntekijä tekee vapaa-aikanaan. Joihin myös työmatka lasketaan. Sitten jos sun vaimo tienää 10 milj EUR tai enemmän kuussa, niin työnantaja voinee sanella mitä haluaa, mutta se tuskin on siinä vaiheessa enää ongelma.
Työmatkalla tapahtunut tapaturma menee kuitenkin työnantajan piikkiin, joten kai sillä jotain sanottavaa on siihen miten ne työmatkat tehdään?
Työnantaja perusteli nimenomaan sillä, että jo työmatka on työaikaa ja vakuutusmaksut menevät heiltä. Ihmettelen vain, että minkä vuoksi jos ei juuri äkillisten vahinkojen takia niitä vakuutuksia oteta.
Alasta riippuen työntekijöiden tapaturmavakuutukset ovat kalliita tai erittäin kalliita. Vuosimaksu myös nousee mikäli sattuu korvattavia tapaturmia.
Esimerkiksi meillä on ollut erittäin vähän tapaturmia ja vakuutusmaksu on vajaan kymppitonnin vuodessa. Jos sattuisi tulemaan isompi korvattava vahinko, ja henkilövahingot usein ovat sellaisia, vuosimaksu voi nousta kymmeniin tuhansiin vuodessa.
Jos työmatka on työaikaa, niin minun puolestani kiky-tuntien määrän voi moninkertaistaa.![]()
Canyon Ultimate 7,9 k / GT Grade 25,5 k / Cannondale Quick 4,0 k / Ridley X-Fire 48 k (Myydyt: 44 k)
Olisipa mielenkiintoista tietää tämän hikipaja nimi.
Alkaako siis työaika kun laittaa oman kodin ovien kiinni? Tai jonkun muun kodin jollei satu heräämön omasta kotoa...
Ellei kyseessä ole joku täysin poikkeuksellinen ala tai ole erikseen allekirjoittanut sopimusta jossa tuo kielletään niin eihän siinä taida olla minkäänlaista laillista perustetta.
Hitto. Mä tuun teidän firmaan töihin ja muutan mahdollisimman kauas työpaikastaTyömatka toki kuuluu työtapaturmavakuutuksen piiriin (omaa kokemusta) mutta työajan kanssa tuolla ei ole pääsääntöisesti mitään tekemistä. Toki erilaisia työ(ehto)sopimuksia löytyy ja tuon työmatkan sisältyminen/tai ei työaikaan sen mukaan vaihtelee (esim oikeat työmatkat kohteeseen vaikka sunnuntaina). Mutta jos puhutaan normi-duunarista, perstyöläisestä vaki-työmatkalla / työajalla, niin eihän työmatka ole työaikaa vaan se kun leimaat itsesi duuniin, tai muuten oot työnantajan (asiakkaiden tmv.) käytettävissä.
Vaihtelevaa vastatuulta...
Sitähän olis sitten ammatilaispyöräilijä, jos siitä saa palkkaa. Ainakin meillä yritettiin kieltää porttien sisäpuolella ajaminen kokonaan, mutta hommaan tuli aikalisä, kun työsuojelu huomautti, että nyt vaadittuja nastarenkaita ei enää jatkossa voisi vaatia. Nyt kun ajetaan porttien sisäpuolella, voidaan vaatia nastarenkaat ( joista työnantaja maksaa osan), kypärä, huomioliivit ja valot. Ja kas, lähes jokaisella on nuo, koska eivät halua jättää pyörää portille.
Miten niin tyhmä kysymys??
Normi toimistotyössä työmatka (kodin ja työpaikan välinen matka) ei ole työmatkaa. Eikä työnantajalla ole mitään direktio-oikeutta työmatkan suorittamiseen.
Eri asia jos siitä maksetaan palkka. Mutta sitten se kannattaa tehdä kävellen. Kengännauhat sidottuina yhteen ja takaperin. Tai niin minä tekisin.
Se nyt sitten on työnantajan valinta, kun on alansa valinnut. Ja yleensä vapaa-ajan tapaturmat erotellaan työtapaturmista. Niissä on erilainen korvausvelvollisuuskin. Jos telot jalkasi puulaakimatsissa, ei työnantaja joudu siitä maksamaan mitään erillisiä korvauksia pl. sairausajan palkka ja hoitokulut. Sen sijaan jos se jää Peran trukin alle, tilanne ja lopputulos on toinen.
Kuten aiemmin sanottua, kodin ja työpaikan väliset työmatkat kuuluvat lakisääteisen tapaturmavakuutuksen piiriin, ja näin ollen niillä tapahtuneet onnettomuudet menevät työnantajan piikkiin, vaikkei niistä palkkaa maksetakaan.
^Mutta edelleenkään se ei anna työnantajalle direktio-oikeutta ko. matkan osalta. Mitäs jos poikien kanssa päätetään lähteä töistä kaljalle? Voiko työnantaja kieltää senkin ja määrätä, että ensin on mentävä kodin kautta?
Kirjanmerkit