"..pyöräteillä ei saisi olla yllä olevan linkin kaltaisia näkemäesteitä. Paikassa nopeusrajoitus on 40 km/h, jota ei turvallisesti voi ajaa missään olosuhteissa, paitsi ajoradalla.
Suomessa on runsaasti tilaa eli sen puolesta voisi suunnitella väylät väljästi ja nykyistä turvallisemmiksi. Näin ei kuitenkaan (haluta?) tehdä."
- Suomessa on runsaasti tilaa käytetty nimenomaan "väyliin", näkemiin ja sujuvuuteen. Sen vuoksi maamme pikkukaupunki- ja maaseutumiljöö lieneekin Euroopan ruminta.
Ilmeisesti toivot, että kuvankin mukainen katu pitäisi olla "väylä". Leveyttä siis vähintään tuplasti enemmän? Mielestäni tuon kadun vika on siinä, että se on liian suora, liian sujuva ja houkuttaa ajamaan maksiminopeutta.
Kaupungeissa on ja tuleekin olla katuja, ei väyliä.
Ylipäätään pyöräilijöitä eivät kokemukseni mukaan juurikaan kiinnosta tilannekohtaiset nopeudet. Melkeinpä päinvastoin; siinä missä autot matelevat varovasti kävelynopeutta ahtaissa paikoissa ja risteyksiä lähestyessään, nykypäivän fillaroijat painavat konfliktihakuisesti niin lujaa kuin jaloista (tai yhä useammin sähkömoottorista) lähtee. Tilannetaju uupuu totaalisesti osalla pyöräilijöitä ja se määrittää liikkumista yhä enemmän.
- No, sinänsä "kevyen liikenteen väylät" kaupunkioloissa edustavat aatteena ja ideologiana taantumuksellista menneisyyttä.
Kirjanmerkit