
Alkujaan tämän lähetti
Pexi
Aistin selvää muutosvastarintaa foorumilla. Nykyisen, voimakkaan evoluution seurauksena vanhat pyörälajit muuttuvat nopeasti vanhoiksi, mikä tietysti saattaa omistajaa harmittaa, vaikka eihän niiden käyttöarvo mihinkään muutu. Vaikka uudet elinvoimaisemmat ja ympäristöönsä paremmin sopeutuvat mallit voittaisivatkin markkinoilla, niin jotkut niistä vanhoista jäänteistä ehkä onnistuvat jopa säilymään joissain eristyneillä ja suojaisimmilla alueilla.
Joka tapauksessa todennäköisin skenaario on, että evoluutio jatkuu myös fillareissa. Se on Hyvä Asia, vaikka väistämätöntä onkin, että monet kehityskokeiluista osoittautuvat nekin ajan kuluessa huonoiksi ja muuttuvat ongelmajätteeksi. Niinku esmes pressfit-keskiöt ja 23 milliset maantierenkaat.
Gravel-boomi on vapauttanut pyörien kehityksen UCI:n kahleista vapaaksi ja se jos mikä on Hyvä Asia. Nyt markkinoilla on kunnolla kysyntää myös high-end-ei-kilpapyörille, mikä ainakin omien lasieni läpi katsottuna on rikastuttanut valikoimaa eli biodiversiteettiä exponentiaalisesti.
Kyllä markkinointi pyrkii nimenomaan vaikuttamaan mielikuviin siten, että se sinun tämän päivän pyöräsi huomenna vanhentunut teknologia tekee siitä pyörästä huomenna käyttöarvoltaan huonomman kuin, millaiseksi koet sen tänään. Käyttöarvokin on subjektiivinen mitta.
Toisaalta kun "vanhanaikaiset", toimivat ratkaisut katoavat markkinoilta uusien "parempien" tieltä, niin joissain tapauksissa vanhentuneen teknologian käyttöarvo saattaa jopa kasvaa.
Voisi myös pohtia, että kuinka iso osa evoluutiosta on vain muodin muuttamista ja sellaisia uusia "ratkaisuja", jotka eivät ole ratkaisuja mihinkään muuhun ongelmaan kuin siihen, että kuinka saadaan myytyä enemmän uusia pyöriä.
Tällä hetkellä vaikuttaisi siltä, että sitä mukaa, kun evoluutio on nopeutunut ja biodiverseetti kasvanut, on myös epäonnistuneiksi osoittautuneiden mutaatioiden määrä lisääntynyt.
@mohkku, ainakin toi tanko ratkaisee ongelmaan siitä, että miten saa yhdistettyä kaksi muotia eli #slamthatstem ja maastopyörämäisen pysty ajoasento droppitankopyörässä ilman koomisen pitkältä näyttävää emäputkea.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit