ElectrobikeGiantGarminHepha
Sivu 158 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 58 108 148 156 157 158 159 160 168 208 258 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.711 - 4.740 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #4711
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Onhan noita ohjaustankoja, joissa tavaran saa sisään. Laita sellainen Revoltiin?
    Käsittääkseni runko pitää suunnitella siten, että vedot saa emäputken sisään eli ei taida onnistua jos runko ei tue ominaisuutta. Alla FSA:n näkemystä asiasta.


  2. #4712
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    eTap olis se ratkaisu sulle.

    Omissa spekuissa pikkusen siinä tosin huolettaa, että hyytyykö ne nappiparistot kahvoissa pakkasella helposti.

    Itse muuten tuunasin viikonloppuna dorkan vaijerimutkan takavaihtajasta pois. Se olikin Force 1 -vaihtajalla ihan helppoa, vaihtoi vaihtajarunkoon maastopuolen reitittimen, miksei tätä kukaan aiemmin kertonut?!

    R2:n rakentelusta otin mallia:


  3. #4713
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    ^^ Mä miettisin kahteen kertaan ennen kuin toivoisin tollasia ylimääräisiä mutkia vaijereihin. Muoti tekee hassuja asioita pyörille..
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  4. #4714
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Vaikka käyttäisi SRAMin langattomia sähkövaihtajia tai Di2:sta, jossa johdon voi taittaa tiukallekin mutkalle, niin hydrauliset levyjarrujarruvedot pitää kuitenkin saada vielä jarruille. Näitä letkuja voi vetää tiukemmalle mutkalle kuin vaijereita, joten stemmin sisälle saa toimivan ratkaisun. Insinööri kyllä suunnittelee tuon, ei ole rakettitiedettä.

    Kysymys on myös ulkonäöllinen: Miksi jättää integrointia puolitiehen? Eihän autojenkaan jarruletkuja vedetä kylkiin nippusiteillä, vaikka siitä ne olisi helpompaa vaihtaa.

  5. #4715
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Toki jo rungon sisään vedetyt vaijerit auttavat paljon verrattuna ulkoisiin vetoihin. Tuo TdT:ssä sotkeentunut peli on vanha kunnon cantilever-jarrullinen cyclocross-pyörä, joten siinä vaijereita risteilee joka puolella:

    - Viistoputken alapinnalla menevät etu- ja takavaihtajan vaijerit. Niihin tarttuu erittäin hyvin heinää.
    - Keskiön alla olevaan ohjuriin tarttuu heinää ja kuraa.
    - Oikean puolen takahaarukan alla menee takavaihtajan vaijeri. Hankaloittaa takahaarukan pesua.
    - Takajarrun vaijeri menee vaakaputken päällä. Nopealla pesulla vaakaputken päälle jää kuraa, jos ei ala näpertelemään.
    - Takajarrun vaijeri estää takakolmion pesun, jos sitä ei irroita. Kun takajarruvaijerin molemmat ankkurit on irroitettu jarrusta, vaijeri heiluu tiellä takajarrua putsatessa.
    - Etujarrussa sama kuin takajarrussa ylempänä.
    - Tämän lisäksi jokainen vaijeri ja vaijerinkuori putsataan. Nämä kulkevat muutaman millin päässä rungosta, joten pienissä väleissä operoidaan.
    - Ohjaustangon edessä/alapuolella menee neljä vaijerinkuorta. Tämän sotkun peseminen on aina yhtä ihanaa näpertämistä, kun yrittää saada tankonauhan vierestä vaijerinkuoret siistiksi.
    - Etupään vaijerit menevät viistoputken yläpään kiinnikkeisiin ja erittäin tehokkaasti häiritsevät viistoputken/haarukan risteyksen alapuolen kohdan pesua.

    Kaikki yllämainitut ongelmat poistuvat täysin sisäisillä vedoilla.
    Hmmm..ehkä nyt ymmärrän..... Luojan kiitos mulle riittää vähempi puunaaminen tän himmelin kanssa

    CX-kisojenkin jälkeen huuhtasen pyörän letkulla, suihkuttelen suihkupullosta laimennettua mäntysuopaa yltympäriinsä, sutasen vanhalla tiskiharjalla paikat puhtaiksi (mulle riittävään standardiin), lopuksi huuhtelen liat ja mäntysuovat pois. Kun pyörällä ajaa seuraavan kerran, menee se taas psksaseksi kutenkin.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  6. #4716
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Itse muuten tuunasin viikonloppuna dorkan vaijerimutkan takavaihtajasta pois. Se olikin Force 1 -vaihtajalla ihan helppoa, vaihtoi vaihtajarunkoon maastopuolen reitittimen, miksei tätä kukaan aiemmin kertonut?!

    R2:n rakentelusta otin mallia
    Hep! Tämä ratkaisu kiinnostaa. Mitä mun tarttee ostaa ja rakentaa, että pääsen siitä vaijerimutkasta eroon? Mikä on maastopuolen reititin, mikä on R2? Onko tuo kuva sun pyörästä vai tästä (jostain) R2:sta?

  7. #4717
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Kysymys on myös ulkonäöllinen: Miksi jättää integrointia puolitiehen?
    Tästä tuli mieleen, että jarrulevyt voiskin integroida suoraan vannekehään. Tulisi siistimpi ulkonäkö, kun olisi vähemmän ulokkeita kiekoissa ja helpottaisi napojen putsaamista, kun levyn ja navan väli on yksi ärsyttävimmistä pestävistä paikoista.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  8. #4718
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Omissa spekuissa pikkusen siinä tosin huolettaa, että hyytyykö ne nappiparistot kahvoissa pakkasella helposti.
    Tätä en ole tullut ajatelleeksi, joten onkohan todellinen potentiaalinen ongelma? Mulla on ollut Gravan Srampagnolo Force AXS -päivitys nyt niin monta kertaa jo ostoskorissa, että pitäisi saada hyvä syy olla painamatta enteriä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  9. #4719
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Hep! Tämä ratkaisu kiinnostaa. Mitä mun tarttee ostaa ja rakentaa, että pääsen siitä vaijerimutkasta eroon? Mikä on maastopuolen reititin, mikä on R2? Onko tuo kuva sun pyörästä vai tästä (jostain) R2:sta?
    R2-bike.com rakensi naamakirjassa ja blogissa fillarin ja sieltä bongasin tuollaisen vaihtoehdon. Kuva heiltä. Varo tota kioskia muuten ellei ole ennestään tuttu. Siellä on kaikkea kivaa.


    Tämä reititin sen vaihtajassa olevan tilalle, tarvisko olla vähintään Force, että on vaihdettavissa. Yhdellä pultilla kiinni. Nerokasta suorastaan. Barrel adjusteri tai joku muu säätö pitäää sit jossain välissä olla toki kun se häipyy vaihtajasta.


  10. #4720
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    ^ ei juma. Nyt rokkaa, tuon täytyy olla yksi nerokkaimmista keksinnöistä sataan vuoteen. Kiitos ja kumarrus, mahtava vinkki!

  11. #4721
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    Nappiparistot taitaa kaikki olla litium-paristoja, joten tuskin ne mihinkään pakkasessa hyytyy. Samoja käyttää monet voimamittaritkin.

    Itse olen silti enempi Shimanon systeemin kannalla, jossa on vain yksi akku ladattavana rungon sisällä eikä 2xParisto ja 2xAkku "möhkövaihtajissa". Kun ne hydrauliletkut kuitenkin on vedettävä niin ne ohuet sähköpiuhat menee siinä ohessa.

  12. #4722
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    ^ ei oo, kun on luddiittiteräspyörä vannejarruilla ja kaikki vedot kätevästi rungon ulkopuolella ja 1x12 tosiaan olis meininki, niin ei tule kuin yksi möhkö
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  13. #4723
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Onneksi Camelbakilla on nykyään korkit. Vaatii käytännössä pysähtymisen, mutta siihen minulla on aikaa.
    Sitä Mud-korkkia oppii kyllä käyttämään ajaessakin. Oikein hyvä keksintö kurakkoon.

  14. #4724
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.033
    Onks kellään täällä Lauf True Grit:iä? Mitkä fiilikset siitä?

  15. #4725
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  16. #4726
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Eilen tuli ONeOne Space Chicken, ei hassumpi, luultavasti mun viimeinen pyörä. DPD koitti ryssiä toimituksessa ihan kunnolla mutta loppu hyvin niin asia ok. Tanko vaihtuu ja tolppa ,satula ehken. Forcen osissa ei moitteen sijaa mutta kiekot. Fulcrum on kestävän maineessa mutta aikas painavat, siitä selviää rahalla. Olen tyytyväinen.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  17. #4727
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    ^ Nyt voin taas hengittää, onnittelut uudesta perheenjäsenestä!

  18. #4728
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Eilen tuli ONeOne Space Chicken, ei hassumpi
    Ilman kuvia kaikki on tyhjää puhetta vaan.

    Onneksi olkoon uudesta avaruuslinnusta, sillä on varmasti hyvä suunnistaa kohti universumin laitoja!

  19. #4729
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Spassiiba väärtit, kuvat löytyy Planetin sivuilta. Site kun tuo ihan loppuassusaan niin koitan kuvaa laittaa , vain 800€ vailla, nyyh.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  20. #4730
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hphuhtin Katso viesti
    Sopinevat otsikon alle vaikka GG-määritelmästä tässä on keskustelua käytykin. Rovessa on tehty jo jonkin verran paljon kompromisseja, 2x8 vaihteet ja hayesin mekaaniset jarrut jotka vaikuttaa lähinnä hidastimilta. Etujarru menee heti vaihtoon.
    Sisäänajon jälkeen kokeiltuani nyt uudestaan otan sanani takaisin hayesin mekaanisista jarruista. Pysähtyy ihan siinä missä hydraulisellakin. Vinkuvat vaan jossain ultraäänitaajuuden rajamailla ja hienoinen ero tuntumassa.

  21. #4731
    https://cyclingtips.com/2019/09/brea...-still-shreds/

    Liittyy sekä ketjun aiheeseen että täälläkin käytyyn jarrukeskusteluun.

  22. #4732
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    hesa
    Viestit
    423
    ^miksi ei toimisi, nää on näitä perussuomalaisten tyyppisiä libtardien käkätysjuttuja, ei kai se nyt olekaan ollut kenellekään se haaste asiassa ettei toimisi vanhakin pyörä

  23. #4733
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Tässä se nyt sitten on, 20 vuotta sitten keksitty Rolleri:

  24. #4734
    Tästä uutta tankoa *sorahiomakoneeseen.



    *google kääntäjä.

  25. #4735
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.478
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Joko on tarpeeks rengasta? Storck Grix GG Eurobikesta.



    ...
    Vieläkö termi "Monstercross" tunnetaan?

    "it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"

  26. #4736
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Kyllä varmaan useimmat ikurit tuollaisen termin muistaa jostain menneisyydestä, mutta ei sitä kukaan pyöriä ammatikseen myyvä ainakaan uskalla enää käyttää, kun gravel on se graalin malja, jolla business pyörii

    Tässä yksi gg-tankoiteraatio lisää eli riserdropbar... (Surly)

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  27. #4737
    Tässä toinen "gravel" -tanko.



    Myös flarea tulee tangonpäihin koko ajan lisää - jossain vaiheessa ollaan siinä tilanteessa että ne on niin lähellä vaakatasoa että droppitangolle tarkoitetut kahvat ei enää niissä toimi jolloin laitetaankin kiinni maastokahvat (tai jotkut übergravelspesifit erikois_ratkaisu_kahvat joita markkinahenkilö ei vielä ole keksinyt) ja pyörä pyörähtää jälleen.

    Ite oon miettinyt monta kertaa että omaan "gravel" -pyörään vielä tulee Denham bar tai joku vastaava. Ehkä jo ensi pyöräretkeilykaudella. Se kun ei kahvoineen päivineen olis ku parinsadan euron nakki vaikka rivalit jättäis myymättä eteenpäin.

  28. #4738
    Näihin enään Jones Gnarwal kiinni ja ollaan asian ytimessä.

  29. #4739
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.009
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Kyllä varmaan useimmat ikurit tuollaisen termin muistaa jostain menneisyydestä, mutta ei sitä kukaan pyöriä ammatikseen myyvä ainakaan uskalla enää käyttää, kun gravel on se graalin malja, jolla business pyörii

    Tässä yksi gg-tankoiteraatio lisää eli riserdropbar... (Surly)
    Gravelit senkuin pystynee, pari sivua sitten jengi heitti läppää että kohta ympyrä on sulkeutunut ja ollaan takaisi hybrideissä. Taitaa olla aika realistista. Seuraava trendi graveliin voisi olla pitkä quill stem vähän kuin esim Rivendelleissä jotta asento saadaan taatusti jopomaiseksi ja ultramukavaksi.

  30. #4740
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hitlike Katso viesti
    Gravelit senkuin pystynee, pari sivua sitten jengi heitti läppää että kohta ympyrä on sulkeutunut ja ollaan takaisi hybrideissä. Taitaa olla aika realistista. Seuraava trendi graveliin voisi olla pitkä quill stem vähän kuin esim Rivendelleissä jotta asento saadaan taatusti jopomaiseksi ja ultramukavaksi.
    Aistin selvää muutosvastarintaa foorumilla. Nykyisen, voimakkaan evoluution seurauksena vanhat pyörälajit muuttuvat nopeasti vanhoiksi, mikä tietysti saattaa omistajaa harmittaa, vaikka eihän niiden käyttöarvo mihinkään muutu. Vaikka uudet elinvoimaisemmat ja ympäristöönsä paremmin sopeutuvat mallit voittaisivatkin markkinoilla, niin jotkut niistä vanhoista jäänteistä ehkä onnistuvat jopa säilymään joissain eristyneillä ja suojaisimmilla alueilla.

    Joka tapauksessa todennäköisin skenaario on, että evoluutio jatkuu myös fillareissa. Se on Hyvä Asia, vaikka väistämätöntä onkin, että monet kehityskokeiluista osoittautuvat nekin ajan kuluessa huonoiksi ja muuttuvat ongelmajätteeksi. Niinku esmes pressfit-keskiöt ja 23 milliset maantierenkaat.

    Gravel-boomi on vapauttanut pyörien kehityksen UCI:n kahleista vapaaksi ja se jos mikä on Hyvä Asia. Nyt markkinoilla on kunnolla kysyntää myös high-end-ei-kilpapyörille, mikä ainakin omien lasieni läpi katsottuna on rikastuttanut valikoimaa eli biodiversiteettiä exponentiaalisesti.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •