On niissä osasarjoissa eroa jonkin verran mutta ei välttämättä eurojen edestä, nämä tulee mieleen ensimmäisenä:
-XT:stä parempaan päin vivussa on multirelease eli vaihtaa useamman kerralla
-XTR:n takavaihtajassa tiukin palautusjousi
- SLX:n pakka melko painava
marco1 muokkasi tätä : 14.08.2019 at 12.55 Syy: Oikeinkirjoitus
Xt upgrade kitti ois 200e, xtr kitti xt:n 11-46 pakalla 350e, ja xtr:n 11-40 pakalla 480e, niin vaikuttaa että tuo xtr xt:n pakalla vois olla se kultainen keskitie![]()
XTR-vivut ovat aina olleet ihania. Kevyesti ja täsmällisesti toimivia.
Kuukausi ollu XT vipu käytössä ja edellinen kuvaus sopii siihenkin. Eka viikon se jotenkin tuntui tahmealta, nyt se naksahtelee mukavasti ja tuo ylöspäin pykällys useampi kerrallaan on koukuttanut.
On se nyt ainakin X1 vivun edelle noussut vaivihkaa.
Kaveri osti kesällä canyon neuron 9.0 ja tuossa mallissa on 2x11 shimanon mt 8000 ja nyt kaveri haluaisi sen päivittää 1x11. Kuinka se helpoiten onnistuisi, nettiä selatessani ja youtube videoita katsellessa heräsi epäilys että riittääkö pelkkä eturattaiden poisto ja tilalle vain 1 ratas narrow widena? Vai tarvitseeko huomioida jotain muutakin? Kummallakaan ei ole kokemusta toimenpiteestä niin pitää täältäkin kysellä ohjeita tai kokemusta kyseisestä muutoksesta.
Sent from my iPhone using Tapatalk
^Ei tarvitse muuta. Itse toki ottaisin etuvaihtajankin vipuineen pois...... Ketjua voinee lyhentää, jos tarpeen.
^ kiitos nopeasta vastauksesta ja omien ajatuksien vahvistamisesta. Joo toki nekin napataan pois, tätä itsekkin mietin että ehkä joutuu myös ketjuakin lyhentää
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nyt on slx 46 hampainen takapakka, ketjussa on viisi lenkkiä varaa. Tarvitseeko pidemmän ketjun jos vaihdan 50 hampaisen pakan? Ei jousitusta takana (eikä edessä).
Vaihteistona on SRAM Apex 1 ja takanapa XD. Saako tuohon mistään esim 32-11 (tai 10) takapakkaa? SRAMilla on vaan 10-42 vaihtoehtoja. 36 ja 42 piikkiset ovat osoittautuneet melko turhiksi ja haluisin tiheämmän välityksen. Eli eturattaan vaihto ei ratkaise ongelmaa.
Ei suoraan 1x11 kysymys mutta 1x9
Onko mitään syytä miksi tätä https://www.bikester.fi/fsa-megatoot...ta-793888.html ei kannattaisi käyttää 9spd ketjun kanssa?
Virallisellakin sivulla lukee "Compatible also with 10speed" mutta ei 9 spd mainittu.
Offsetin takia hotsittaisi hankkia juuri tuo.
Missään sitä ei mainittu ole, mutta omissa FSA Gossamer 2x11 kammissa siirsi ketjulinjan tasan pienen/ison keskelle. 1x9 buildin kammet on 2x11 joten tuo siirtänee ketjulinjan myös 1x9 menopelissä keskelle, joka sopii hyvin.
Lisäksi ratas on NW rattaista halvin, ja se sopii hyvin myös :-)
Rämiseekö jollain muulla Sramin vaihteeton maantiejarrukahva -se vasen- ärsyttävästi? EDIT: itsellä hydro-Rival.
Mietinpä vaan onko tuo vika vai ominaisuus. Oman tulkintani mukaan jarrumäntä tai se mekanismi kaikenkaikkiaan jumittaa siellä kahvassa eikä palaudu täysin vasten jarrukahvaa. Siksi kahva vaan roikkuu siinä hervottomana ja siinä on sellainen muutaman millin klappi eteen ja taakse.
Tai joku muu syy. Haluan räminästä eroon. Mutta jos tuo on ominaisuus niin eihän se kahvan vaihdolla parane. Kerran jo huollettiin ja ilmattiin ja vähän aikaa oli parempi.
Jos ajaessa lepuuttaa sormia jarrukahvaa vasten niin on hiljaista toki.
Rival ei ainakaan itsellä rämise.
Piti ihan käydä kokeilemassa, että eipä Rivalini rämise. Olisiko siis ihan klassisesti vika kyseessä? Luulisin että tuossa kahvassa olisi palautusjousi, jonka pitäisi toimia jarrumännästä ja sen asennosta riippumatta. Tosin huomiosi huollon ja ilmauksen jälkeisestä tilanteen parantumisesta on ristiriidassa väitteeni kanssa.
Esitän jatkokysymyksen: onko teillä oikean kahvan ja takavaihtajan yhteistoiminta sellaista perusjäykkää? Asensin omani joskus puoli vuotta sitten ja kyllä se on Shimanon 105/Ultegroihin ja Campan Athenoihin verrattuna aika hemmetin jäykkä vaihteen vaihtamisessa. Ollut siis alusta asti. Mieleeni tulevat ensimmäisinä neuvostoliittolaisten malmirekkojen vaihdelaatikot (joista minulla ei ole tietysti kokemusta). Mutta voimaa pitää käyttää, että saa vaihteen silmään eikä toiminta ole kyllä mitenkään erityisen täsmällistäkään. Sen olen huomannut, että 1x11-setissä säätöjen on syytä olla hyvin kohdallaan. SRAMilla onkin aiheesta informatiivinen video:
https://www.youtube.com/watch?v=XagBY9LLI7c
Enpä ole Rivalia yhtään kaupasta poistumisen jälkeen säätänyt, vaihtaa nopeammin ja helpommalla joskaan ei ehkä aivan yhtä täsmällisesti kuin n. 6v vanha hyvin huollettu ja säädetty Red22. Hyvin määrätietoinen ja nopea pitää olla vaihtokäskynkin. Toki vasta n. 1000km ajettu.
Minulla näköjään lasissa jo 3500 km. Kyllä se säädöissä pysyy, mutta on siis tarkka säädöistään. B-ruuvin asennolla on todella iso merkitys vaihtamisen nopeudelle. Ja kuten kuvasit, määrätietoinen täytyy olla. Shimano on sallivampi, jos ei suorastaan anteeksiantava. Siis virheilleni.
Sellainen välitilitys 1x11 -setistä, että enpä ole kommutointi- ja retkeilykäyttöiseen kulkimeeni etuvaihtajaa kaivannut. Ajelen pyörällä oikeastaan kaikkialla lukuun ottamatta kaikkein teknisimpiä maastoja ja kovavetoisimpia maantielenkkejä.
Vaikkapa täältä otsikon 5 alta:
https://www.parktool.com/blog/repair...eur-adjustment
En muista että olisin tuota ruuvia paljon vuosien varrella säädellyt muissa pyörissä kun ovat kerta toimineet. Sramin 1x11 Rivalissani ruuvilla huomattava merkitys. Selviää aiemmin linkkaamastani videosta.
Mulla on säädöt pysynyt ihan kuosissaan 10k+ km. Sen allekirjoitan, että jäykkää on vaihtaminen. Rival kahva ja Force vaihtaja kyseessä.
Ahaa. Siis vaihtajan ja pakan välinen etäisyys.
Vaihdoin slx 46 pakan sunrace 50 (mx80) pakkaan. Muuten olen olen ollut tyytyväinen, mutta jos säätö on kohdillaan niin kolmanneksi isoin ratas ääntää eli ketju haukkoo toiseksi isoimman rattaan kylkeen. Pitääkö pakan väliin laittaa shimmi vai mikä avuksi?
Laitoin 0.5mm shimmiä ennen isointa limppua. On toiminut ok.
Sramin 1x11 on tosi hyvä, parempi kuin Shimano.
Kirjanmerkit