ElectrobikeHephaGarminGiant
Sivu 32 / 37 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 22 30 31 32 33 34 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 931 - 960 / 1086

Aihe: 1x11

  1. #931
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vivve Katso viesti
    Nii mut ei me voida tietää huomaatko sinä niissä eroa.
    No olisi pitänyt muotoilla kysymys erilailla sit. Onko muut huomanneet eroa miten toiminnan napakkuuden/tarkkuuden kannalla, kun on päivittänyt slx --> Xtr.

  2. #932
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.333

    1x11

    On niissä osasarjoissa eroa jonkin verran mutta ei välttämättä eurojen edestä, nämä tulee mieleen ensimmäisenä:
    -XT:stä parempaan päin vivussa on multirelease eli vaihtaa useamman kerralla
    -XTR:n takavaihtajassa tiukin palautusjousi
    - SLX:n pakka melko painava
    marco1 muokkasi tätä : 14.08.2019 at 12.55 Syy: Oikeinkirjoitus

  3. #933
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Xt upgrade kitti ois 200e, xtr kitti xt:n 11-46 pakalla 350e, ja xtr:n 11-40 pakalla 480e, niin vaikuttaa että tuo xtr xt:n pakalla vois olla se kultainen keskitie

  4. #934
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.159
    XTR-vivut ovat aina olleet ihania. Kevyesti ja täsmällisesti toimivia.


  5. #935
    Kuukausi ollu XT vipu käytössä ja edellinen kuvaus sopii siihenkin. Eka viikon se jotenkin tuntui tahmealta, nyt se naksahtelee mukavasti ja tuo ylöspäin pykällys useampi kerrallaan on koukuttanut.
    On se nyt ainakin X1 vivun edelle noussut vaivihkaa.

  6. #936
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    XTR-vivut ovat aina olleet ihania. Kevyesti ja täsmällisesti toimivia.
    Näin muuten toimii, vaikka yli kymmenen vuotta sitten asennettu ysinsarja, hyvin asennettu ja vähän ajettu, aivan tajunnanräjäyttävä kokemus.

  7. #937
    Liittynyt
    07/2016
    Viestit
    96
    Kaveri osti kesällä canyon neuron 9.0 ja tuossa mallissa on 2x11 shimanon mt 8000 ja nyt kaveri haluaisi sen päivittää 1x11. Kuinka se helpoiten onnistuisi, nettiä selatessani ja youtube videoita katsellessa heräsi epäilys että riittääkö pelkkä eturattaiden poisto ja tilalle vain 1 ratas narrow widena? Vai tarvitseeko huomioida jotain muutakin? Kummallakaan ei ole kokemusta toimenpiteestä niin pitää täältäkin kysellä ohjeita tai kokemusta kyseisestä muutoksesta.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  8. #938
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.925
    ^Ei tarvitse muuta. Itse toki ottaisin etuvaihtajankin vipuineen pois...... Ketjua voinee lyhentää, jos tarpeen.

  9. #939
    Liittynyt
    07/2016
    Viestit
    96
    ^ kiitos nopeasta vastauksesta ja omien ajatuksien vahvistamisesta. Joo toki nekin napataan pois, tätä itsekkin mietin että ehkä joutuu myös ketjuakin lyhentää


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  10. #940
    Nyt on slx 46 hampainen takapakka, ketjussa on viisi lenkkiä varaa. Tarvitseeko pidemmän ketjun jos vaihdan 50 hampaisen pakan? Ei jousitusta takana (eikä edessä).

  11. #941
    Vaihteistona on SRAM Apex 1 ja takanapa XD. Saako tuohon mistään esim 32-11 (tai 10) takapakkaa? SRAMilla on vaan 10-42 vaihtoehtoja. 36 ja 42 piikkiset ovat osoittautuneet melko turhiksi ja haluisin tiheämmän välityksen. Eli eturattaan vaihto ei ratkaise ongelmaa.

  12. #942
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215

  13. #943
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tuntska Katso viesti
    Nyt on slx 46 hampainen takapakka, ketjussa on viisi lenkkiä varaa. Tarvitseeko pidemmän ketjun jos vaihdan 50 hampaisen pakan? Ei jousitusta takana (eikä edessä).
    Noin kaksi lenkkiä (puolet 46->50 kasvusta) tarvitaan lisää. Arvioi siitä, riittääkö se kolme lenkkiä vai ei tyhjää.

  14. #944
    Ei suoraan 1x11 kysymys mutta 1x9

    Onko mitään syytä miksi tätä https://www.bikester.fi/fsa-megatoot...ta-793888.html ei kannattaisi käyttää 9spd ketjun kanssa?

    Virallisellakin sivulla lukee "Compatible also with 10speed" mutta ei 9 spd mainittu.

    Offsetin takia hotsittaisi hankkia juuri tuo.

  15. #945
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.159
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tumppi776 Katso viesti
    Offsetin takia hotsittaisi hankkia juuri tuo.
    Mikäs tuossa sitten on offset jos se poikkeaa muista vastaavista?

    Mutta kulkee 1x9:kin tuolla.


  16. #946
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mikäs tuossa sitten on offset jos se poikkeaa muista vastaavista?

    Mutta kulkee 1x9:kin tuolla.
    Missään sitä ei mainittu ole, mutta omissa FSA Gossamer 2x11 kammissa siirsi ketjulinjan tasan pienen/ison keskelle. 1x9 buildin kammet on 2x11 joten tuo siirtänee ketjulinjan myös 1x9 menopelissä keskelle, joka sopii hyvin.

    Lisäksi ratas on NW rattaista halvin, ja se sopii hyvin myös :-)

  17. #947
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.159
    Rämiseekö jollain muulla Sramin vaihteeton maantiejarrukahva -se vasen- ärsyttävästi? EDIT: itsellä hydro-Rival.

    Mietinpä vaan onko tuo vika vai ominaisuus. Oman tulkintani mukaan jarrumäntä tai se mekanismi kaikenkaikkiaan jumittaa siellä kahvassa eikä palaudu täysin vasten jarrukahvaa. Siksi kahva vaan roikkuu siinä hervottomana ja siinä on sellainen muutaman millin klappi eteen ja taakse.

    Tai joku muu syy. Haluan räminästä eroon. Mutta jos tuo on ominaisuus niin eihän se kahvan vaihdolla parane. Kerran jo huollettiin ja ilmattiin ja vähän aikaa oli parempi.

    Jos ajaessa lepuuttaa sormia jarrukahvaa vasten niin on hiljaista toki.


  18. #948
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Rival ei ainakaan itsellä rämise.

  19. #949
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Noin kaksi lenkkiä (puolet 46->50 kasvusta) tarvitaan lisää. Arvioi siitä, riittääkö se kolme lenkkiä vai ei tyhjää.
    Kyllä toimii. Eli ketju tekee vielä hyvän mutkan vaihtajan ylärattaan kohdalla isoimmalla (50t) rattaalla ja näinollen 50t ratas kytkeytyy ok päälle ja pois.

  20. #950
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Rämiseekö jollain muulla Sramin vaihteeton maantiejarrukahva -se vasen- ärsyttävästi? EDIT: itsellä hydro-Rival.

    Mietinpä vaan onko tuo vika vai ominaisuus. Oman tulkintani mukaan jarrumäntä tai se mekanismi kaikenkaikkiaan jumittaa siellä kahvassa eikä palaudu täysin vasten jarrukahvaa. Siksi kahva vaan roikkuu siinä hervottomana ja siinä on sellainen muutaman millin klappi eteen ja taakse.

    Tai joku muu syy. Haluan räminästä eroon. Mutta jos tuo on ominaisuus niin eihän se kahvan vaihdolla parane. Kerran jo huollettiin ja ilmattiin ja vähän aikaa oli parempi.

    Jos ajaessa lepuuttaa sormia jarrukahvaa vasten niin on hiljaista toki.
    Piti ihan käydä kokeilemassa, että eipä Rivalini rämise. Olisiko siis ihan klassisesti vika kyseessä? Luulisin että tuossa kahvassa olisi palautusjousi, jonka pitäisi toimia jarrumännästä ja sen asennosta riippumatta. Tosin huomiosi huollon ja ilmauksen jälkeisestä tilanteen parantumisesta on ristiriidassa väitteeni kanssa.

    Esitän jatkokysymyksen: onko teillä oikean kahvan ja takavaihtajan yhteistoiminta sellaista perusjäykkää? Asensin omani joskus puoli vuotta sitten ja kyllä se on Shimanon 105/Ultegroihin ja Campan Athenoihin verrattuna aika hemmetin jäykkä vaihteen vaihtamisessa. Ollut siis alusta asti. Mieleeni tulevat ensimmäisinä neuvostoliittolaisten malmirekkojen vaihdelaatikot (joista minulla ei ole tietysti kokemusta). Mutta voimaa pitää käyttää, että saa vaihteen silmään eikä toiminta ole kyllä mitenkään erityisen täsmällistäkään. Sen olen huomannut, että 1x11-setissä säätöjen on syytä olla hyvin kohdallaan. SRAMilla onkin aiheesta informatiivinen video:

    https://www.youtube.com/watch?v=XagBY9LLI7c

  21. #951
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Enpä ole Rivalia yhtään kaupasta poistumisen jälkeen säätänyt, vaihtaa nopeammin ja helpommalla joskaan ei ehkä aivan yhtä täsmällisesti kuin n. 6v vanha hyvin huollettu ja säädetty Red22. Hyvin määrätietoinen ja nopea pitää olla vaihtokäskynkin. Toki vasta n. 1000km ajettu.

  22. #952
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hphuhtin Katso viesti
    Enpä ole Rivalia yhtään kaupasta poistumisen jälkeen säätänyt, vaihtaa nopeammin ja helpommalla joskaan ei ehkä aivan yhtä täsmällisesti kuin n. 6v vanha hyvin huollettu ja säädetty Red22. Hyvin määrätietoinen ja nopea pitää olla vaihtokäskynkin. Toki vasta n. 1000km ajettu.
    Minulla näköjään lasissa jo 3500 km. Kyllä se säädöissä pysyy, mutta on siis tarkka säädöistään. B-ruuvin asennolla on todella iso merkitys vaihtamisen nopeudelle. Ja kuten kuvasit, määrätietoinen täytyy olla. Shimano on sallivampi, jos ei suorastaan anteeksiantava. Siis virheilleni.

    Sellainen välitilitys 1x11 -setistä, että enpä ole kommutointi- ja retkeilykäyttöiseen kulkimeeni etuvaihtajaa kaivannut. Ajelen pyörällä oikeastaan kaikkialla lukuun ottamatta kaikkein teknisimpiä maastoja ja kovavetoisimpia maantielenkkejä.

  23. #953
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    Kyllä se säädöissä pysyy, mutta on siis tarkka säädöistään. B-ruuvin asennolla on todella iso merkitys vaihtamisen nopeudelle.
    Hyvä kuulla että mun Apex sählääminen onkin Sram ominaisuus, eikä yksilövika. Siis tuo tarkkuusvaatimus.

    Mutta mikä onkaan B-ruuvi?

  24. #954
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Mutta mikä onkaan B-ruuvi?
    Vaikkapa täältä otsikon 5 alta:

    https://www.parktool.com/blog/repair...eur-adjustment

    En muista että olisin tuota ruuvia paljon vuosien varrella säädellyt muissa pyörissä kun ovat kerta toimineet. Sramin 1x11 Rivalissani ruuvilla huomattava merkitys. Selviää aiemmin linkkaamastani videosta.

  25. #955
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.159
    Mulla on säädöt pysynyt ihan kuosissaan 10k+ km. Sen allekirjoitan, että jäykkää on vaihtaminen. Rival kahva ja Force vaihtaja kyseessä.


  26. #956
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.687
    Ahaa. Siis vaihtajan ja pakan välinen etäisyys.

  27. #957
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Ahaa. Siis vaihtajan ja pakan välinen etäisyys.
    Jep

  28. #958
    Vaihdoin slx 46 pakan sunrace 50 (mx80) pakkaan. Muuten olen olen ollut tyytyväinen, mutta jos säätö on kohdillaan niin kolmanneksi isoin ratas ääntää eli ketju haukkoo toiseksi isoimman rattaan kylkeen. Pitääkö pakan väliin laittaa shimmi vai mikä avuksi?

  29. #959
    Laitoin 0.5mm shimmiä ennen isointa limppua. On toiminut ok.

  30. #960
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Sramin 1x11 on tosi hyvä, parempi kuin Shimano.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •