Se on harmillista kun sairastaa, mutta iloista kun paranee.
Onnitelut kaakulle ja LJL:lle iloisen perhetapahtuman johdosta.
Se on harmillista kun sairastaa, mutta iloista kun paranee.
Onnitelut kaakulle ja LJL:lle iloisen perhetapahtuman johdosta.
Tuollainen ratkaisu ei käy, mutta lopullinen ratkaisu syntyi kuin Hitlerin aikaan saksassa, poika vei, osaa arvostaa hyvää pyörää niin paljon, että kahjoitin hänelle, nyt on paikka. Vain neljä omassa tilassa ja kaksi kolmasosaa tilasta tyhjänä, tosin se onpään yläpuolella!
Jos näin ymmärsit, niin ymmärsit tyystin väärin. Kyse ei nimenomaan ollut siitä, että jotain pitäisi olla, vaan siitä, että jotain haluaisin ja vähän puoliväkisin yritän keksiä, mitä se olisi. Vaimoltakin tuli taannoisten 50-vuotispäivien johdosta peräti suositus hommata jotain. Kaikki jäljellä olevat nykyiset pyörät on sen verran mieluisia ja niihin on ajettu vuosien aikana sen verran sielua, että ne ovat keepereitä. Siksi uuden pyörän hommaaminen jonkun nykyisen tilalle on pois suljettu vaihtoehto. Siitä seuraa, että jos jotain uutta haluaa, pitäisi keksiä sellainen konsepti, jonka käyttötarkoitus poikkeaa nykyisistä.
Ensin meinasin, että ostan nyt sitten sellaisen nykyrensselein varustetun hiilikuitu-CXGG:n lähinnä sen takia, että mini-V-jarrut (ja osin myös 2x-voimansiirto) on aiheuttanut vähän haasteita kaikkein mutaisimmissa heinikkokrosseissa. Jarrujen pidon suhteen ei ole koskaan ollut ongelmia, mutta ne tukkeutuvat ja hidastavat menoa. Hidastaako ne oikeasti niin paljon, että sillä on mulle jotain merkitystä? No ei. Muuttuuko pyörän luonne jotenkin niin olennaisesti nykyisestä, että sille varmasti tulee käyttöä? Uskoisin, että ei. Meillä on jälkikasvun sponssipyörinä ollut ihan riittävästi high tech -hipopyöriä maastureista aika-ajopyöriin, jotta pystyn sanomaan, että ei se ajaminen niitten kanssa kuitenkaan loppupeleissä ole niin paljon kummallisempaa ja joiltain osin jopa vähemmän houkuttelevaa. Suunnitelma kuopattu.
No sitten helteiden myötä tuli sellainen olo, että gravelpöly alkoi maistumaan pelkästään pölyltä ja ajatus osittain asfaltille palaamisesta alkoi kiinnostamaan. Virittelin mielikuvia vauhdikkaista maantielenkeistä auringon paahtaessa ja ajoviiman vilvoittaessa. Mutta olen maantiepyörän aikoinaan omistanut ja myynyt pois, koska se ei tuntunut omalta jutulta, piti konseptin olla joku muu. Siitä lähti ajatus mahdollisimman maantiepyörämäisestä gravelkiiturista. Putket voisi olla ohuempaa kamaa kuin cx- ja kevyttä maastoajoa kestäviksi suunnitelluissa "oikeaoppisissa" gravelpyörissä, koska ei paksujen renkaiden kanssa ajettavaksi suunniteltu gg-pyörä ole oikeasti kovin mukava, jos siihen laittaa 30-milliset sliksit 4-5 barin paineilla alle. Maantiejarrujen etu on, että niiden kanssa takahaarukan putket voi tehdä joustavammiksi kuin canti- tai v-jarruilla, koska jarrutusteho ei heikkene putkien joustaessa samoin kuin noilla ensin mainituilla.
Päätin testata ajatusta ja kävin kokeilemassa nykyistä rosteri-Gravaa niin, että laitoin siihen varaston perukoilta löytyneet kapeammat sileähköt renkaat alle. Tuntui siltä, että meen kauheen kovaa, mutta mittari kertoi vähän toista. Loppujen lopuksi Steilacoomit vähän reilun 2 barin paineilla rullaa asfaltillakin niin hyvin, että ei kovaksi pumpatuilla slikseillä pääse niin paljon kovempaa, että sillä olisi mitään merkitystä, ellei aja maantiellä kilpaa. Huomattavasti paljon epämukavammaksi meno muuttui kyllä. No renkaat ei olleet mitkään huippurenkaat eli vertailu ei ole ihan reilu, mutta suuntaa-antava kuitenkin. Suunnitelma ei ole vielä täysin kuopattu, mutta melkein.
Ehkä mä vaan toteutan sen viidenkympinvillityksen ja hommaan elämäni ensimmäisen fiksin - tracklocross-fiksin, jolla vois graindata silloin, kun kaikki muu maistuu puulta ja jolla ajelisi duunimatkaa ilman tekniikka- yms. ongelmia talven kaikkein paskimmat kelit. Ehkä vois jopa käydä velolla kokeilemassa joskus, kun sekin vähän kiinnostelisi.
Pahin pyöräkuume on sellainen pyöräkuume, jossa jotain pitäisi saada, mutta ei ole hajuakaan, mitä haluaisi...![]()
stenu muokkasi tätä : 31.07.2019 at 17.57 Syy: typot siivottu
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Joo oli jo ostoskorissa Surlyn 130 mm fix/free -napa ja muut tarvittavat rensselit fiksikiekon kasaamiseksi, mutta haluisin pitää Crosshairsin vapaarattaallisena, jarrullisena ja droppitangollisena, koska se on paras juuri sellaisena ja ajattelin taas joka tapauksessa ajaa tulevan syksyn krosseista ainakin osan sillä. Fiksiä varten olisi etuhaarukka, vähän pitempi stemmi ja kiva riseri, ehkä etukiekkokin ja kammetkin jo olemassa ja lisäks olen antanut itseni ymmärtää, että fiksissä vähän korkeampi keskiö olisi fiksumpi, niin ei hakkaa kammet tantereeseen ihan niin helposti. Ei se uusi pyörä ihan vaan itseisarvoisesti ole kuitenkaan se juttu. Uusissa pyörissä on aina se vika, että vähän ajan kuluttua ne ei enää kuitenkaan ole uusia. Pelkkä uutuudenviehätys on sen takia huono syy hankkia uusia pyöriä.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Tämä kiteyttää sen pahimman pyöräkuumeen. Ei ole helppoa jos on erityisiä vaatimuksia pyörältä ja ihan lompsa auki ei viitsi ratkaista ongelmaa. Ja kaikki muu saavutettavissa olevat vaihtoehdot ei pysty korvaamaan jo olemassa olevaa ja tuomaan samanlaista vau-fiilistä. Mitään todellista tarvetta ei ole, mutta silti harrastus vaatii uusia välineitä ja onhan se kiva testata erilaisia vaihtoehtoja. Tässä tilanteessa tosin kuume on vielä pahempi, kun ei tiedä edes millaista pyörätyyppiä hakee. Onneksi itselläni ei ollut sitä ongelmaa.
Itselleni toimi kytätä käytettyjen ja tarjousten tarjontaa ja sit iskeä heräteostosmäisesti, kun vaatimukset täyttävä tuli vastaan.
Tossa videon loppupäässä Santtu näyttää mallia, miten fixed bunnyhopataan. Riippuen siitä, miten pyöräilyyn suhtautuu, voi kyseisen videon katsomalla kehittää itselleen vielä kovemman kuumeen tai sitten parantaa tyystin sen
https://youtu.be/W6qpqeQwHSg
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Nyt on mennyt pähkäilyn takia ohi parit kiekot ja yksi makuupussi. Halpaa toki, mutta kun avaa koneen huomatakseen ollensa liian hidas, rahan säästö ei ole ensimmäinen mieleen tuleva ajatus. Onneksi tavara ei tästä maasta ole vielä kertaakaan loppunut. Voi jatkaa kuumeessa hourailemista
Antakaa anteeksi. Ostin uuden pyörän. Muovia. Kuttaperkaa teräspyörän tilalle. Minne unohtui steel is real? Sorruin mainstreamiin, muotiin ja blingblingiin.
Eikä kaduta yhtään
Onnistuin tavoitteessani. Tosin tilasin jo keväällä Rose four team gf pyörän ja sain sen kuukausi ennen pyörä reissua. Vain alle 1km maistiaiset sit seisoi tallissa käyttämättömänä. Korkkasin sen viikko sitten, kun pyöräretkeilyt oli suoritettu. Oli se aikamoinen kokemus, painavasta lastatusta retkipyörästä alle 8kg pyörään, tuntui niin levottoman herkällä, kadenssit jatkuvasti karkaili liian korkealle, ei uskaltanut ihan heti ylämäessä nousta seisaalle polkemaan .. ja sykkeetkin nousi tosi korkeiksi ja puuskutin kovaa.. ihan toisenlaista. Kyl keskinopeudetkin nousi. Aika erikoista, vanhalla pyörällä on helppoa polkea rennosti pienillä sykkeillä, kevyellä maantiepyörällä se ei onnistu niin hyvin.
^Kyllähän tuollainen ralliauto suorastaan pakottaa ajamaan kovaaSaman huomannut itse kun ajelee välillä vaikka fätillä vs gravel.
Juuri näin, mitä kevyempi pyörä, sitä korkeammat sykkeet. Kumma juttu![]()
Näköjään seuraan käytettyjen markkinoita ja alennusmyyntejä toisella silmällä siltä varalta, että vastaan tulisi joku kiva paketti tai aihio ikääntyvän 29erin korvikkeeksi. Onneksi rahalle on edelleen niin paljon muuta käyttöä ja toivomuslista niin spesifi, että tuskin löydän mitään mikä johtaisi ostopäätökseen.
Hirvee täpärikuume ja periaatteessa päättäny semmosen hommata. Joka kerta vaan kun tuun pyöräilemästä nykyisellä jäykkäperällä niin mietin, että on tää pirun hyvän ja hauskan tuntune pyörä ajaa. Siks mietin, että onko siinä kuumeessa mitään järkeä, enkä haluis luopua tästäkään, mutta en tiedä olisko tilaa säilöä molempia.. vähän myös pelottaa että täpäri oiskin tylsä![]()
Älä luovu noin hyväksi kokemastasi jäykkäperästä, vaan siirrä se ihan tiepyöräksi, vähän pienempiportainen pakka taakse, vähän säätöjä tielleajoon ja uusi pyörä ihan maastoon!
Helpottaako?
No sitä mä vähän mietin et jäis työmatka ja hyötypyöräks ja mettäänki toki jos täpäri ei aina nappais, mut puoliso oli vahvasti sitä mieltä että ei olis tilaaEhkä sitä pitää vaan järjestää.
Sätänä, tulikin pyöräkuume kun katselin velogin videon pyhäjärvireitin kiertämisestä. Nyt vaa funtsin oisko oikee valinta cyclocross vai gravel.
Gravel tietysti. Cyclon ehtii hankkia sitten myöhemminkin...
Kirjoitan ensimmäisen viestini tälle foorumille, koska tilanne on vakava. Päällä on pahemman luokan täpärikuume. Ongelmana on, että parvekkeelta ei löydy enää tilaa viidennelle pyörälle (minun cc ja jäykkäperä sekä miehen maantiekiituri ja täpäri). Puoliso uhkailee, että jos vielä pyörä tulee taloon, niin samalla on edessä paritalo-asunnon tai omakotitalon ostaminen. Eli kalliiksi tulisi täpärin hankinta, varsinkin kun sijainti on pk-seutu.
Tietty voisin luopua jäykkäperästä, mutta sillä on ollut niin pirun kiva ajella ja toisaalta ajelen sillä talvisin 17 km työmatkat suuntaansa silloin kun cc ei kelin puolesta sovellu. Jotenkin en näe itseäni polkemassa tuota työmatkaa täpärillä. Vai näkisinkö?
^Annat äijälle kenkää, jolloin välittömästi vapautuu tila kahdelle pyörälle parvekkeelta ja yhdelle sängyn toiselta laidalta. Ongelma ratkaistu. Next.
Itse en tykkää täpärillä polkea "tasamaalla", mutta kaikkia se ei häiritse.
Sanoisin, että tässä tarvitaan kuva parvekkeesta pyörineen, niin eiköhän sinne säilytysratkaisu keksitä.. esim. joku tällainen:
(Tautiinhan on siis useampi tunnettu lääke, ja säilytysratkaisun löytyminen edesauttaa yhden niistä käyttämistä).
Parvekkeella on nyt kaksi lattian ja katon väliin kiilattavaa topeakin telinettä, joissa kaksi pyörää päällekkäin per teline. Oikeastihan sen yhden pyörän saisi helposti mahtumaan, jos vain omistaisi koko parvekkeen pyörille. Nyt siellä on tilaa viemässä kaksi mukavaa terassituolia, jotka on oikeasti kovalla käytöllä kesäaikaan. Ilmeisesti täpärikuume ei sitten ole vielä riittävän kova, kun en niistä halua luopua...
Joku ehdotti ukosta luopumista, mutta kenes kanssa mä sit pyöräilisin.
Kuulostaa siltä, että parveketila on aika hyvin käytetty. Suosittelen cc myyntiä ja gg pitää nykyisin olla..
Ajoseuran poistamista kuviosta en suosittele, varsinkin jos pyörähuoltopalvelu pelaa.
Kirjanmerkit