Heipparallaa taas!
Qilty: Kiitos vinkistä. En kylläkään itse löytänyt Fillaritorilta moista Interceptoria - täytyypä katsoa vielä uudestaan.
SBIAN: En väitä ollenkaan neuvoasi vastaan. Olet täysin oikeassa juuri oikean rungon ja sen geometrian tärkeydestä. Tämän selvittämiseksi koeajo on tietenkin tärkeässä roolissa; eihän sitä autoakaan osta "kuin sikaa säkissä". Toisaalta lienee myöskin samaan aikaan totta se, että jokin parin kilometrin tai välttämättä vähän pidempikään koeajo ei kerro lopullista totuutta rungon sopivuudesta, joka mahdollisesti vaatisi pidempää käyttöä ja kokemusta ko. rungosta. Itselläni toki on maastopyöristä jotain kokemusta, muttei fatbikeista. Lisäksi tämän hetken käytännön tilannehan on sikäli hieman ongelmallinen, ettei Whiten 7fatteja pääse koeajamaan, kun niitä ei vielä edes ole (joten ennakkotilaus on tässä mielessä "jokseenkin sika säkissä"). M-runkoisia Konia ei ole ollut koeajettavissa. Silverbackia ei pääse koeajamaan. Jne. Ymmärrän silti täysin ja allekirjoitankin pointtisi vielä toistamiseen koeajon ja oikean rungon tärkeydestä.
Gargamel: Totta tuo viistojen yläputkien "standover-monitulkinnallisuus". Sen verran korjaan nyt tähän (HUOMIO KAIKILLE MUILLEKIN OMASTA INSEAMISTANI KIINNOSTUNEILLE), että mittasin tuossa apujoukkojen ja apuvälineiden (lue: vatupassi) myötä uudelleen oman inseam-mittani ja totean NOLOSTI puhuneeni ilmeisen höpöjä aiemmin n. 76 cm. Tällä kertaa kolmen mittauksen yhteenlaskettu keskiarvo oli n. 80 cm paljain jaloin (noudatin mittauksessa Canyonin ohjetta, en tosin käyttänyt mittaushetkellä pyöräilyhousuja). Tulos itse asiassa sopii paremmin yhteen myös sen kanssa, että ajelen tällä hetkellä 2004 vuosimallin Nishiki Bigfoot X-29, jonka runkokoko on 20", jonka itse mitattu standover on aikaslailla 80 cm - ja kyllä, haarat on putkessa kiinni. Virallista geometriaa en muilta osin pysty esittämään, vaikka Mtbr:n foorumilta löytyy kuva (
https://forums.mtbr.com/attachments/...e-geometry.jpg) (en tiedä, avautuuko ilman Mtbr:n tunnuksia; olisin liittänyt kuvakaappauksena, mutten näköjään osaa

)
Joka tapauksessa, heitin esimerkiksi omat "uudet mitat" eli 178/80 Canyonin laskuriin, ja se ehdotti Dudesta M-runkoa. Vertasin sen geometriaa (kuten myös Kona WOn vastaavia) Whiten 7Fatin geometriaan ja erot ovat varsin pieniä. Toki - kuten SBIAN totesi - voi pienetkin erot rungon geometriassa muodostua pidemmän päälle isoksi ongelmaksi. Vaikuttaisi kuitenkin, että M-runko voisi olla ihan passeli, ainakin noin lähtökohtaisesti ja paperilla. Ehkä tuo Whiten STACK-mitta verrattuna omaan Bigfootiin peräänkuuluttaisi kenties riser-tankoa. No, eipäs nyt vielä innostuta liiaksi.
BTW: Tuolla Whiten läskipyörät -langassa "Mettis" totesi, että Canyonin Dudessa (ainakin malli CF 8.0) on tosiaan myös nuo Shimpan MT200set kuin Whiten Prossa. Tämä nyt tällainen mielenkiintoinen yksityiskohta.
Vielä lopuksi: Jos nyt hypoteettisesti oletetaan, että Whiten 7Fat runko olisi itselleni sopiva ja MT200 jarrut riittävät (n. 100 kg:n elopainolla), niin kannattaisiko uudesta Interceptorista maksaa 250 euroa enemmän, jotta saa Sramin SX Eaglen tilalle GX Eaglen takavaihtajan ja vaihdevivun, sekä hiilarikeulan. Erityisesti olisi mukava kuulla ajatuksia tuosta SX Eaglen toimivuudesta. Se kai vaan on niin uusi (SRAMin halvin) osasarja, etten ainakaan itse ole paljonkaan juttua/kokemuksia siitä löytänyt mistään. Kaipa tuo GX Eagle tietysti parempi on kuin SX Eagle, mutta onko erot kovinkaan merkittäviä?
Kiitos taas kaikille ja koittakaa kestää meikäläisen spekulointeja! Kiitos ja anteeksi!
Kirjanmerkit