ElectrobikeGiantFillariHepha
Sivu 110 / 136 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 10 60 100 108 109 110 111 112 120 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.271 - 3.300 / 4051

Aihe: Fat bike eli läskiä haussa

  1. #3271
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    144
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hitlike Katso viesti
    miettikää vähän suhteessa siihen että ei tarvitse mennä montaa vuotta taaksepäin kuin aika hiton kovan tason ajoa ajettiin vannejarruilla tai alkukantaisilla vaijerilevyjarruilla. Nyt yhtäkkiä normaalit merkkivalmistajan hydrauliset levyjarrut 18cm levyilla "ei riitä mihinkään tai kellekään koska ovat tappovehkeitä" tai jotain sinne päin.
    Juu, jos puhuittais cycloista niin vaijerilla toimivat jarrut olis ok ja aina on saanut pyörän pysähtymään jne.
    Tietty paremmat jarrut on paremmat ja sit vielä pro-jarrut vieläkin paremmat. Koiran kans kun tekee metsässä pitkää lenkkiä niin tulee usein läskejä vastaan ja vauhti on sitä luokkaa useimmilla että jokusen kilsan pysyisin juosten kyydissä. Keskiverto kuski ei vaan jaksa pitää niin kovaa tempoo ettei selviä ilman parempia jarruja ja kisailijoiden budjetti on erilainen kaikkien osien suhteen.

  2. #3272
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    35
    Iltaa kaikille,

    Kiitos vilkkaasta keskustelusta, joka tosin keskittyy nyt paljon jarruihin - joka toki on hyvinkin tärkeä komponentti pyörässä. Kiitokset myös edellisen sivun linkistä brittiläiseen keskusteluun Shimpan jarruista (nöösille hyvää luettavaa).

    Tämä nyt ehkä sopisi paremmin tuonne Whiten läskipyörälankaan, mutta laitan nyt tähän kun täällä enemmän keskustelua käynnissä: Eli mites hinta-laatu-kokonaisuus Pro vs. Interceptor akselilla teidän tietäjien mielestä? XXL:n tarjoamien speksien mukaan (jos niihin luottaminen on) ovat kaikki komponentit identtisiä näiden kahden pyörän välillä poislukien seuraavat:

    Vaihdevivut: Pro: SRAM SX Eagle Trigger vs. Interceptor: SRAM GX Eagle Trigger
    Takavaihtaja: Pro: SRAM SX Eagle 1X12 vs. Interceptor: SRAM GX Eagle 1X12
    Ketju: Pro: SRAM SX Eagle vs. Interceptor: SRAM NX Eagle
    (+ jo paljon keskusteltu jarru MT200 vs. MT500)

    Interceptorissa sitten tuo hiilarikeula ja kokonaispaino - ainakin ilmoitettu sellainen - 0,5 kg kevyempi kuin Pro

    Kuinka moni foorumin tietäjistä/asiantuntijoista olisi valmis pulittamaan noista eroista 250 euron erotuksen (alennus huomioiden ja pyöristettynä Pro 1100€ ja Interceptor 1350€)?

    Niin. Ja onhan tuossa tietenkin esteettinen näkökulma myös: Interceptor häikäisee ja Pro on mustanpuhuva, varsinainen Black Edition (kuvan perusteella näyttäisi hieman mattapintaiselta).

    Kiitos mielipiteistä ja ajatuksia herättävästä keskustelusta. Jatkakaa hyvää työtä


  3. #3273
    Annan sinulle yhden hyvän neuvon jota tällä hyvin harvoin annetaan ja joka kumminkin on se kaikkein tärkein asia pyörässä olkoot osasarjat mitä hyvänsä jos rungon geometria on aivan jotain muuta kuin hyvä niin jätä pyörä ostamatta ja erityisen tärkeää se on kun kyseessä on tusinapyörä, eli käy koeajamassa ja mieti sitten osa sarjoja tarkemmin jos kumpikin pyörä tuntuu siltä että se on sopiva sinulle.

    Osia voi aina pyörään vaihtaa ja parannella mutta runkoa ei voi muuttaa, asian tekee vielä vaikeaksi se että jos ei ole aikaisempaa kokemusta pyöristä voi huono runkokin tuntua ihan hyvälle ja asia valkenee vasta myöhemmin kokemuksen kautta, se senttikin kun se on väärässä kohtaa voi muuttaa ajon tuskalliseksi pitemmän päälle.

  4. #3274
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    703
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PB4819 Katso viesti

    Omilla lyhyillä jaloillani (inseam n. 76 cm) tosin askarruttaa tuo päivitetty runkogeometria (ks. https://www.xxl.fi/white_koko-opas kohta "7FAT geometria"). Valmistajan sivuilla vielä vanhat geot näkyvillä. Pienimmässä rungossa eli M-rungossa esim. standover olisi 775 mm, mikä "kulkusten hyvinvoinnin" osalta on kyllä siinä ja tässä.
    Viistojen yläputkien kohdalla standoverin mittaaminen ei ole yksiselitteistä, ja lisäksi vaikeassa paikassa jalkautuminen tapahtuu mieluummin yläputken taka- kuin etupäähän, joten tuo ilmoitettu mitta ei vielä lopullista tuomiota anna. Sen verran rajalla kuitenkin on että kokeilu olisi paikallaan.

    Kun inseamisi on sama kuin minulla, niin vihjeenä kiinnitä huomiota myös seat tube -mittaan mikäli olet aikeissa hissitolpan hankkia. Noin lyhyellä jalalla putken maksimi pituus on n. 43cm kohdalla että pystyisi edes 100mm dropperia käyttämään. Toki muuttujina on myös kammen pituus, kengän paksuus, satulan ja tolpan kauluksen "hukka" jne.

  5. #3275
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PB4819 Katso viesti
    Hei taas kaikki!

    Ilmeisesti noissa kaikissa Whiten läskeissä on tuo sama ongelma, että takana ei läpiakselia/eikä runkoon sellaista pysty päivittämäänkään(?). Voiko joku varmistaa, koskeeko tämä siis myös Interceptor-mallia? Noihin Whiten omiin sivuihin kun ei ilmeisesti ole oikein uskominen...

    Mjjk: Nöösinä ja mitättömällä kokemuksella heittäisin suunnilleen tuohon hintahaarukkaan vaihtoehtoina Kona WOn, Trek Farley 5:sen, Felt DD70 tai DD30, jos saa alennuksesta; myös Panzer Mondraker lienee mahdollinen vaihtoehto. Canyonin Dude ja Cube Nutrail menee hieman budjetin yli, mutta jos alennuksesta löytää niin varmasti erinomaisia vaihtoehtoja. Näitä tässä pyöritellyt itsekin viime ajat (ks. tämä ketju ainakin sivulta 107 alkaen). Sanokoon tietäjät lisää/korjatkoon antamiani vaihtoehtoja!
    Fillaritorilla oli fat(muistaakseni 3) interceptor tonnilla. Osta se, se on vielä täyskuitunen ja läpiakseli myös takana. Taitaa siis kaikki alle Fat5 interceptorit olla hiilikuiturungolla kun nykyset on alumiinia

    Lähetetty minun LM-G710 laitteesta Tapatalkilla

  6. #3276
    Liittynyt
    07/2019
    Paikkakunta
    Pudasjärvi
    Viestit
    2
    Terve!

    Ensimmäisen Fatbiken hankintaa suunnittelen. Ajatus hankintaan on virinnyt pikku hiljaa. Lapissa mönkijänuria rinkka selässä kalareissuilla tallustellessa on tullut monesti mieleen, että fatbikella matka taittuisi mukavammin. Tavaraa kun on kalastusreissulla paljon mukana, voisi osan tavarasta pudottaa rinkasta pois pyörään kiinni. Toki lyhyttä työmatkan ajoa ja polkujakin tulisi ajeltua, mutta tuo kalareissukelpoisuus on kuitenkin pakollinen ominaisuus hankittavalle pyörälle. Pyörän tulisi olla tubeless ready ja kiinnitysmahdollisuus tulisi olla etu- ja takatarakoille.

    Trek Farley 5:ttä olen katsellut sillä silmällä. Se olisi tosin hinnaltaan aivan kipurajalla minulle. Lisäksi siinä on edessä hiilikuituhaarukka. Saakohan siihen kiinni etutarakkaa?

    Mielelläni kuulisin kokeneempien ajatuksia tuosta Farley 5:sta ja ehdotuksia jostakin muusta sopivasta pyörästä tarpeisiini. Tosiaan tuo tarakoiden kiinnitysmahdollisuus ja tubeless -ready täytyy olla.

  7. #3277
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    35
    Heipparallaa taas!

    Qilty: Kiitos vinkistä. En kylläkään itse löytänyt Fillaritorilta moista Interceptoria - täytyypä katsoa vielä uudestaan.

    SBIAN: En väitä ollenkaan neuvoasi vastaan. Olet täysin oikeassa juuri oikean rungon ja sen geometrian tärkeydestä. Tämän selvittämiseksi koeajo on tietenkin tärkeässä roolissa; eihän sitä autoakaan osta "kuin sikaa säkissä". Toisaalta lienee myöskin samaan aikaan totta se, että jokin parin kilometrin tai välttämättä vähän pidempikään koeajo ei kerro lopullista totuutta rungon sopivuudesta, joka mahdollisesti vaatisi pidempää käyttöä ja kokemusta ko. rungosta. Itselläni toki on maastopyöristä jotain kokemusta, muttei fatbikeista. Lisäksi tämän hetken käytännön tilannehan on sikäli hieman ongelmallinen, ettei Whiten 7fatteja pääse koeajamaan, kun niitä ei vielä edes ole (joten ennakkotilaus on tässä mielessä "jokseenkin sika säkissä"). M-runkoisia Konia ei ole ollut koeajettavissa. Silverbackia ei pääse koeajamaan. Jne. Ymmärrän silti täysin ja allekirjoitankin pointtisi vielä toistamiseen koeajon ja oikean rungon tärkeydestä.

    Gargamel: Totta tuo viistojen yläputkien "standover-monitulkinnallisuus". Sen verran korjaan nyt tähän (HUOMIO KAIKILLE MUILLEKIN OMASTA INSEAMISTANI KIINNOSTUNEILLE), että mittasin tuossa apujoukkojen ja apuvälineiden (lue: vatupassi) myötä uudelleen oman inseam-mittani ja totean NOLOSTI puhuneeni ilmeisen höpöjä aiemmin n. 76 cm. Tällä kertaa kolmen mittauksen yhteenlaskettu keskiarvo oli n. 80 cm paljain jaloin (noudatin mittauksessa Canyonin ohjetta, en tosin käyttänyt mittaushetkellä pyöräilyhousuja). Tulos itse asiassa sopii paremmin yhteen myös sen kanssa, että ajelen tällä hetkellä 2004 vuosimallin Nishiki Bigfoot X-29, jonka runkokoko on 20", jonka itse mitattu standover on aikaslailla 80 cm - ja kyllä, haarat on putkessa kiinni. Virallista geometriaa en muilta osin pysty esittämään, vaikka Mtbr:n foorumilta löytyy kuva (https://forums.mtbr.com/attachments/...e-geometry.jpg) (en tiedä, avautuuko ilman Mtbr:n tunnuksia; olisin liittänyt kuvakaappauksena, mutten näköjään osaa )

    Joka tapauksessa, heitin esimerkiksi omat "uudet mitat" eli 178/80 Canyonin laskuriin, ja se ehdotti Dudesta M-runkoa. Vertasin sen geometriaa (kuten myös Kona WOn vastaavia) Whiten 7Fatin geometriaan ja erot ovat varsin pieniä. Toki - kuten SBIAN totesi - voi pienetkin erot rungon geometriassa muodostua pidemmän päälle isoksi ongelmaksi. Vaikuttaisi kuitenkin, että M-runko voisi olla ihan passeli, ainakin noin lähtökohtaisesti ja paperilla. Ehkä tuo Whiten STACK-mitta verrattuna omaan Bigfootiin peräänkuuluttaisi kenties riser-tankoa. No, eipäs nyt vielä innostuta liiaksi.

    BTW: Tuolla Whiten läskipyörät -langassa "Mettis" totesi, että Canyonin Dudessa (ainakin malli CF 8.0) on tosiaan myös nuo Shimpan MT200set kuin Whiten Prossa. Tämä nyt tällainen mielenkiintoinen yksityiskohta.

    Vielä lopuksi: Jos nyt hypoteettisesti oletetaan, että Whiten 7Fat runko olisi itselleni sopiva ja MT200 jarrut riittävät (n. 100 kg:n elopainolla), niin kannattaisiko uudesta Interceptorista maksaa 250 euroa enemmän, jotta saa Sramin SX Eaglen tilalle GX Eaglen takavaihtajan ja vaihdevivun, sekä hiilarikeulan. Erityisesti olisi mukava kuulla ajatuksia tuosta SX Eaglen toimivuudesta. Se kai vaan on niin uusi (SRAMin halvin) osasarja, etten ainakaan itse ole paljonkaan juttua/kokemuksia siitä löytänyt mistään. Kaipa tuo GX Eagle tietysti parempi on kuin SX Eagle, mutta onko erot kovinkaan merkittäviä?

    Kiitos taas kaikille ja koittakaa kestää meikäläisen spekulointeja! Kiitos ja anteeksi!

  8. #3278
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ilikka Katso viesti
    Terve!

    Ensimmäisen Fatbiken hankintaa suunnittelen. Ajatus hankintaan on virinnyt pikku hiljaa. Lapissa mönkijänuria rinkka selässä kalareissuilla tallustellessa on tullut monesti mieleen, että fatbikella matka taittuisi mukavammin. Tavaraa kun on kalastusreissulla paljon mukana, voisi osan tavarasta pudottaa rinkasta pois pyörään kiinni. Toki lyhyttä työmatkan ajoa ja polkujakin tulisi ajeltua, mutta tuo kalareissukelpoisuus on kuitenkin pakollinen ominaisuus hankittavalle pyörälle. Pyörän tulisi olla tubeless ready ja kiinnitysmahdollisuus tulisi olla etu- ja takatarakoille.

    Trek Farley 5:ttä olen katsellut sillä silmällä. Se olisi tosin hinnaltaan aivan kipurajalla minulle. Lisäksi siinä on edessä hiilikuituhaarukka. Saakohan siihen kiinni etutarakkaa?

    Mielelläni kuulisin kokeneempien ajatuksia tuosta Farley 5:sta ja ehdotuksia jostakin muusta sopivasta pyörästä tarpeisiini. Tosiaan tuo tarakoiden kiinnitysmahdollisuus ja tubeless -ready täytyy olla.
    Taitaa nuo bikepacking - fätit olla enimmäkseen Salsan tai Surlyn tonttia. Farley vitosessa on takana kiinnikkeet joihin saa tarakan(kin) kiinni mutta edessä ei.
    Eteen voi tietysti vaihtaa haarukan mutta sitten homma alkaa mennä askarteluksi. '

    Pole Taigaan saa myös etutelineen ja sehän nyt sopii noihin maisemiin muutenkin...

  9. #3279
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    156
    Ei kannata joihinki yksittäisiin osiin takertua. Niitä on niin helppo ajanmyötä päivittää/uusia. Kunhan löytää vaan sopivan ja mieleisen kulkineen niin päivittelee osia tarpeen mukaan tai sitten, kun kuluu loppuun. Ei valmista pyörää tahdo kaupasta löytyä, aina tahtoo olla jotain mitä haluaa muuttaa, kun pyörällä ajaa enemmän.

  10. #3280
    Tääläkin yksi, joka suunnittelee ensimmäisen läskipyörän hankkimista. Pyörä tulisi talvikaudelle työmatkakäyttöön. Viime talven ajelin kapearenkaisella hybridillä ja se ei lumisilla/auraamattomilla/pyykkilaudaksi tamppaantuneilla tosiaan mitään nautintoa ollut (monesti lähempänä kärsimystä ja enemmänkin selviytymistaistelua kuin pyöräilyä). Pyöräilystä (maantie) kun tässä innostunut nyt enemmänkin , niin toiveissa olisi että läskipyörällä innostus riittäisi maantiekauden ulkopuolella myös metsäajeluihin työmatkojen lisäksi (saisi pidettyä pyöräilykuntoa yllä). Tarkoitus olisi panostaa siis kerralla riittävän hyvään läskiin. Budjetti max. 2k€.

    Tähän mennessä kokemusta vain maantie- ja hybridipyöristä, joten nyt liikutaan aivan tuntemattomilla alueilla -> Tarvitsi siis taas asiallisia vinkkejä valintaan. Seuraavia vaihtoehtoja ainakin tullut vastaan: Trek Farley 5, Kona WO, White Fat7 PRO, onko muita ? Mitenhän tuo runkojen kokopolitiikka läskipyörissä. Itse 188cm, inseam 93cm ja painoa 70kg

    Mikä on läskeissä esim. rengastuksen vaikutus 27,5x4,5" (Trek Farley 5) vs. 26X4,8" (esim White 7FAT Pro)? Haussa siis paras rullaavuus/mukavuus yhdistelmä huonokuntoisille talvikelveille ei niinkään paras etenemiskyky vaikeimpaan metsämaastoon. Kuitenkin, kuten jo edellä mainittua pyörän tulisi olla hauska ajaa, jotta intoa riittäisi myös polkuajeluihin

    Jonkin sortin lokasuojaa pitäisi saada myös kiinni, mutta se ei liene ongelma

  11. #3281
    Trekin gnarwahl ei ole kuvioinniltaan rullaavin, toisaalta harva kuvio ei tukkeudu lumesta ja renkaan voi nastoittaa.

    27,5" muuten noin yleisesti rullaavampi. Tästä ollut paljon keskustelua ja vääntöä.

  12. #3282
    Liittynyt
    07/2019
    Paikkakunta
    Pudasjärvi
    Viestit
    2
    Kuinkas tuo FELT tai KONA WO? Saako niihin tarakat eteen ja taakse? Nuo olisivat vielä budjetin rajoissa itselleni.

  13. #3283
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ilikka Katso viesti
    Kuinkas tuo FELT tai KONA WO? Saako niihin tarakat eteen ja taakse? Nuo olisivat vielä budjetin rajoissa itselleni.
    Feltissä on näköjään kiinnikkeet aika monipuolisesti - myös edessä. Tuostahan voisi saada tarkoitukseen sopivan pelin. Kannattaa varmistaa vielä liikkeestä ja mieluusti ottaa tarakat samasa paikasta settinä jotta ei tarvitse askarrella. Jos ei nimittäin halua. Tuolla muutamia kuvia ja näkemyksiä.

    https://forums.mtbr.com/fat-bikes/fe...10-994160.html

  14. #3284
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PB4819 Katso viesti
    Heipparallaa taas!

    Qilty: Kiitos vinkistä. En kylläkään itse löytänyt Fillaritorilta moista Interceptoria - täytyypä katsoa vielä uudestaan.

    SBIAN: En väitä ollenkaan neuvoasi vastaan. Olet täysin oikeassa juuri oikean rungon ja sen geometrian tärkeydestä. Tämän selvittämiseksi koeajo on tietenkin tärkeässä roolissa; eihän sitä autoakaan osta "kuin sikaa säkissä". Toisaalta lienee myöskin samaan aikaan totta se, että jokin parin kilometrin tai välttämättä vähän pidempikään koeajo ei kerro lopullista totuutta rungon sopivuudesta, joka mahdollisesti vaatisi pidempää käyttöä ja kokemusta ko. rungosta. Itselläni toki on maastopyöristä jotain kokemusta, muttei fatbikeista. Lisäksi tämän hetken käytännön tilannehan on sikäli hieman ongelmallinen, ettei Whiten 7fatteja pääse koeajamaan, kun niitä ei vielä edes ole (joten ennakkotilaus on tässä mielessä "jokseenkin sika säkissä"). M-runkoisia Konia ei ole ollut koeajettavissa. Silverbackia ei pääse koeajamaan. Jne. Ymmärrän silti täysin ja allekirjoitankin pointtisi vielä toistamiseen koeajon ja oikean rungon tärkeydestä.

    Gargamel: Totta tuo viistojen yläputkien "standover-monitulkinnallisuus". Sen verran korjaan nyt tähän (HUOMIO KAIKILLE MUILLEKIN OMASTA INSEAMISTANI KIINNOSTUNEILLE), että mittasin tuossa apujoukkojen ja apuvälineiden (lue: vatupassi) myötä uudelleen oman inseam-mittani ja totean NOLOSTI puhuneeni ilmeisen höpöjä aiemmin n. 76 cm. Tällä kertaa kolmen mittauksen yhteenlaskettu keskiarvo oli n. 80 cm paljain jaloin (noudatin mittauksessa Canyonin ohjetta, en tosin käyttänyt mittaushetkellä pyöräilyhousuja). Tulos itse asiassa sopii paremmin yhteen myös sen kanssa, että ajelen tällä hetkellä 2004 vuosimallin Nishiki Bigfoot X-29, jonka runkokoko on 20", jonka itse mitattu standover on aikaslailla 80 cm - ja kyllä, haarat on putkessa kiinni. Virallista geometriaa en muilta osin pysty esittämään, vaikka Mtbr:n foorumilta löytyy kuva (https://forums.mtbr.com/attachments/...e-geometry.jpg) (en tiedä, avautuuko ilman Mtbr:n tunnuksia; olisin liittänyt kuvakaappauksena, mutten näköjään osaa )

    Joka tapauksessa, heitin esimerkiksi omat "uudet mitat" eli 178/80 Canyonin laskuriin, ja se ehdotti Dudesta M-runkoa. Vertasin sen geometriaa (kuten myös Kona WOn vastaavia) Whiten 7Fatin geometriaan ja erot ovat varsin pieniä. Toki - kuten SBIAN totesi - voi pienetkin erot rungon geometriassa muodostua pidemmän päälle isoksi ongelmaksi. Vaikuttaisi kuitenkin, että M-runko voisi olla ihan passeli, ainakin noin lähtökohtaisesti ja paperilla. Ehkä tuo Whiten STACK-mitta verrattuna omaan Bigfootiin peräänkuuluttaisi kenties riser-tankoa. No, eipäs nyt vielä innostuta liiaksi.

    BTW: Tuolla Whiten läskipyörät -langassa "Mettis" totesi, että Canyonin Dudessa (ainakin malli CF 8.0) on tosiaan myös nuo Shimpan MT200set kuin Whiten Prossa. Tämä nyt tällainen mielenkiintoinen yksityiskohta.

    Vielä lopuksi: Jos nyt hypoteettisesti oletetaan, että Whiten 7Fat runko olisi itselleni sopiva ja MT200 jarrut riittävät (n. 100 kg:n elopainolla), niin kannattaisiko uudesta Interceptorista maksaa 250 euroa enemmän, jotta saa Sramin SX Eaglen tilalle GX Eaglen takavaihtajan ja vaihdevivun, sekä hiilarikeulan. Erityisesti olisi mukava kuulla ajatuksia tuosta SX Eaglen toimivuudesta. Se kai vaan on niin uusi (SRAMin halvin) osasarja, etten ainakaan itse ole paljonkaan juttua/kokemuksia siitä löytänyt mistään. Kaipa tuo GX Eagle tietysti parempi on kuin SX Eagle, mutta onko erot kovinkaan merkittäviä?

    Kiitos taas kaikille ja koittakaa kestää meikäläisen spekulointeja! Kiitos ja anteeksi!
    https://www.fillaritori.com/topic/15...-m-koko-espoo/

    Sulla on aikalailla tasan samat mitat kun mulla. M-koon scoop singlellä ajan, ja se on oikein sopiva. Edellinen oli L ja sillä pärjäs mutta iso oli.

    Lähetetty minun LM-G710 laitteesta Tapatalkilla

  15. #3285
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kurvaaja Katso viesti
    Tääläkin yksi, joka suunnittelee ensimmäisen läskipyörän hankkimista. Pyörä tulisi talvikaudelle työmatkakäyttöön. Viime talven ajelin kapearenkaisella hybridillä ja se ei lumisilla/auraamattomilla/pyykkilaudaksi tamppaantuneilla tosiaan mitään nautintoa ollut (monesti lähempänä kärsimystä ja enemmänkin selviytymistaistelua kuin pyöräilyä). Pyöräilystä (maantie) kun tässä innostunut nyt enemmänkin , niin toiveissa olisi että läskipyörällä innostus riittäisi maantiekauden ulkopuolella myös metsäajeluihin työmatkojen lisäksi (saisi pidettyä pyöräilykuntoa yllä). Tarkoitus olisi panostaa siis kerralla riittävän hyvään läskiin. Budjetti max. 2k€.

    Tähän mennessä kokemusta vain maantie- ja hybridipyöristä, joten nyt liikutaan aivan tuntemattomilla alueilla -> Tarvitsi siis taas asiallisia vinkkejä valintaan. Seuraavia vaihtoehtoja ainakin tullut vastaan: Trek Farley 5, Kona WO, White Fat7 PRO, onko muita ? Mitenhän tuo runkojen kokopolitiikka läskipyörissä. Itse 188cm, inseam 93cm ja painoa 70kg

    Mikä on läskeissä esim. rengastuksen vaikutus 27,5x4,5" (Trek Farley 5) vs. 26X4,8" (esim White 7FAT Pro)? Haussa siis paras rullaavuus/mukavuus yhdistelmä huonokuntoisille talvikelveille ei niinkään paras etenemiskyky vaikeimpaan metsämaastoon. Kuitenkin, kuten jo edellä mainittua pyörän tulisi olla hauska ajaa, jotta intoa riittäisi myös polkuajeluihin

    Jonkin sortin lokasuojaa pitäisi saada myös kiinni, mutta se ei liene ongelma
    26" löytyy kumeja enemmän. Metässä varmaan 27,5 etenee vielä paremmin kun on korkeampi. Ite ottaisin 26" varsinkin jos talvella ajat niin saa leveetä tassua(yli 5").

    Tohon pyörälistaan voin suositella silverback scoop singleä, jos osaa itse pyörän perushuollot ja säädöt, niitä meinaan ei ole ainakaan tehtaan toimesta tehty. Sen jälkeen kun paketista sen nostin ja säädin kaikki kohdilleen ja tarkistin että pultit on kireellä niin muita huolia ei ole ollut.

    Lähetetty minun LM-G710 laitteesta Tapatalkilla

  16. #3286
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    35
    Qilty:

    Joo, löysin lopulta itsekin tuon 3fat Interceptorin fillaritorilta. Ois kyllä ihan päheen oloinen peli. Täytyypä nyt tuumata tarkkaan.

    Kiitos, kun jaoit kokemuksesi Single Scoopin soveltuvuudesta "meidän mitoille", hyödyllinen tieto. Täytyypä käydä vielä tsekkaamassa noita geo-mittoja Silverbackin sivuilta. (Jos uutta halajaa, niin tietysti Verkkokaupan härvelit on jo myyty, eikä 2019-malleja kuulemma ole enää tulossa, joten pitäisi odotella 2020-malleja...)

  17. #3287
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Singlen(2019) geometria tuntuu muutenkin olevan melko hyvä kun polulla ei tunnu juurikaan keula tökkivän eikä pyörä myöskään pyri kovin helpolla pystyyn edes pahoissa teknisissä nousuissa. Jopa nuo Bulldozerit tuntuu ihan kohtuu renkailta vaikka en niiltä juuri mitään odottanut.

    Lähetetty minun LM-G710 laitteesta Tapatalkilla

  18. #3288
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    26" löytyy kumeja enemmän. Metässä varmaan 27,5 etenee vielä paremmin kun on korkeampi. Ite ottaisin 26" varsinkin jos talvella ajat niin saa leveetä tassua(yli 5").

    Tohon pyörälistaan voin suositella silverback scoop singleä, jos osaa itse pyörän perushuollot ja säädöt, niitä meinaan ei ole ainakaan tehtaan toimesta tehty. Sen jälkeen kun paketista sen nostin ja säädin kaikki kohdilleen ja tarkistin että pultit on kireellä niin muita huolia ei ole ollut.

    Lähetetty minun LM-G710 laitteesta Tapatalkilla
    Nimenomaan ja ensisijaisesti talviajoon fatbike hankinnassa. Täytyy pistää listalle myös tuo verkkokaupan Silverback, vaikka ei säätäminen kauheasti nappaa.

  19. #3289
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Miehikkälä
    Viestit
    402
    Itsellä alkaa vaaka kääntymään Feltin DD puoleen, lähinnä noiden kiinnityspisteiden vuoksi. Ja vähän senkin kun on jo 2 Felttiä ennestään Valinta DD30 ja DD70 välillä siirtyy siihen kun 2020 mallisto on maassa näillä näkymin lokakuun loppupuolella.

  20. #3290
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kurvaaja Katso viesti
    Nimenomaan ja ensisijaisesti talviajoon fatbike hankinnassa. Täytyy pistää listalle myös tuo verkkokaupan Silverback, vaikka ei säätäminen kauheasti nappaa.
    Säätämisellä tarkoitin vaan kasauksen yhteydessä tehtävää säätöä. Sen jälkeen ei ainakaan omassani ole ollut säätämistä.



    Lähetetty minun LM-G710 laitteesta Tapatalkilla

  21. #3291
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    35
    Tuolla White läskipyörät -langassa oli joku kysymys Pron muuttuneesta osasarjasta (SX vs. NX). Myös itse olen tätä pohtinut/kysellyt. Monet toki täällä foorumilla on sitä mieltä, että nuo on helposti/halvalla päivitettäviä osasarjoja, joihin ei ostaessa kannata niin paljoa kiinnittää huomiota. Ja onhan tämä varmasti tottakin, ainakin verratessa esim. vanteisiin jne. Ja itse rungostahan kaikki lähtee...

    Jos jota kuta kiinnostaa, niin tuossa hieman Mtbr-forumin keskustelua Sramin SX Eaglesta: https://forums.mtbr.com/drivetrain-s...x-1103031.html. Mtbr:n Käyttäjä "J_Westy" kommentoi muistaakseni jossain toisessa langassa, että hänen muistikuvansa mukaan nuo "self-threaded/self-tapping" (miten nuo nyt sitten pitäisi suomentaa(?)) säätöruuvit kiinnittyisivät suoraan muoviin, pitäen SX:än vaihtajapuolta ainakin varsin onnettomana. Monet eivät suosittele (kommentteja eri langoista Mtbr:n foorumeilta - en jaksa etsiä linkkejä tähän) SRAMilta mitään GX-osasarjan alle sijoittuvaa. Itse en osaa asiaa enempää kommentoida. Tietäjät tietää paremmin kommentoida.

    Sinänsä asian merkitsevyys ei tietenkään rajoitu Whiten läskeihin, vaan myös esim. uuteen Kona WO -malliin, jossa myös 1x12 SRAM SX Eagle. Voi koskea muitakin tulevan vuoden fatteja eri valmistajilta...

  22. #3292
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PB4819 Katso viesti
    Tuolla White läskipyörät -langassa oli joku kysymys Pron muuttuneesta osasarjasta (SX vs. NX). Myös itse olen tätä pohtinut/kysellyt. Monet toki täällä foorumilla on sitä mieltä, että nuo on helposti/halvalla päivitettäviä osasarjoja, joihin ei ostaessa kannata niin paljoa kiinnittää huomiota. Ja onhan tämä varmasti tottakin, ainakin verratessa esim. vanteisiin jne. Ja itse rungostahan kaikki lähtee...

    Jos jota kuta kiinnostaa, niin tuossa hieman Mtbr-forumin keskustelua Sramin SX Eaglesta: https://forums.mtbr.com/drivetrain-s...x-1103031.html. Mtbr:n Käyttäjä "J_Westy" kommentoi muistaakseni jossain toisessa langassa, että hänen muistikuvansa mukaan nuo "self-threaded/self-tapping" (miten nuo nyt sitten pitäisi suomentaa(?)) säätöruuvit kiinnittyisivät suoraan muoviin, pitäen SX:än vaihtajapuolta ainakin varsin onnettomana. Monet eivät suosittele (kommentteja eri langoista Mtbr:n foorumeilta - en jaksa etsiä linkkejä tähän) SRAMilta mitään GX-osasarjan alle sijoittuvaa. Itse en osaa asiaa enempää kommentoida. Tietäjät tietää paremmin kommentoida.

    Sinänsä asian merkitsevyys ei tietenkään rajoitu Whiten läskeihin, vaan myös esim. uuteen Kona WO -malliin, jossa myös 1x12 SRAM SX Eagle. Voi koskea muitakin tulevan vuoden fatteja eri valmistajilta...
    Onhan se niin että (varsinkin)maastossa vaihteiden täytyy toimia. Sramista en paljoa mitään tiedä, mutta itsekkään en GX sarjaa huonompaa laittaisi, siis vaihtajaan, liipasimet ja kasetti voi olla halvempaakin. Ja shimanolla se raja menee XT paikkeilla.

    Edit. Whiten sivuilla Prossa on gx vaihtaja, loput osat NX. Mutta itse jättäisin kauppaan pelkästään sen takia että edelleen puuttuu läpiakseli takaa..



    Lähetetty minun LM-G710 laitteesta Tapatalkilla

  23. #3293
    ^ Miten olet itse omassa ajossasi todennut läpiakselin ehdottoman tarpeen?

    Uusimmassa Pro-mallissa on läpiakseli, jos se nyt jonkun onnelliseksi tekee: https://www.xxl.fi/white-7fat-pro-sx...163483_1_style

  24. #3294
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Onhan se niin että (varsinkin)maastossa vaihteiden täytyy toimia. Sramista en paljoa mitään tiedä, mutta itsekkään en GX sarjaa huonompaa laittaisi, siis vaihtajaan, liipasimet ja kasetti voi olla halvempaakin. Ja shimanolla se raja menee XT paikkeilla.

    Edit. Whiten sivuilla Prossa on gx vaihtaja, loput osat NX. Mutta itse jättäisin kauppaan pelkästään sen takia että edelleen puuttuu läpiakseli takaa..



    Lähetetty minun LM-G710 laitteesta Tapatalkilla
    Khyyl tuotetiedoissa on maininta läpiakselista myös taakse...

    Lähetetty minun SM-A505FN laitteesta Tapatalkilla

  25. #3295
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pee Katso viesti
    ^ Miten olet itse omassa ajossasi todennut läpiakselin ehdottoman tarpeen?

    Uusimmassa Pro-mallissa on läpiakseli, jos se nyt jonkun onnelliseksi tekee: https://www.xxl.fi/white-7fat-pro-sx...163483_1_style
    Edellinen läski oli QR akseleilla, ja se ero on kyllä valtava, pyörä paljon tarkempi ja jäykempi koska renkaat pysyy paikallaan. Whiten sivuilla katsoin kuvia, ja niissä selvästi näkyy että takana ei ole läpiakselia vaan tavalliset dropoutit. Sinivalkoinen runko Fat Prossa. Ja itseasiassa näyttää olevan myös interceptorissakin, ne oli ennen kuiturungolla ja läpiakseleilla.

    Lähetetty minun LM-G710 laitteesta Tapatalkilla

  26. #3296
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Noniin, nehän olikin fat6 mitä white.fi sivuilla oli. Tässä on menny mallit mulla sekaisin

    Lähetetty minun LM-G710 laitteesta Tapatalkilla

  27. #3297
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Edellinen läski oli QR akseleilla
    Mikä pyörä se oli? Muuttuiko jotain muutakin kuin pelkkä akseli?

  28. #3298
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pee Katso viesti
    Mikä pyörä se oli? Muuttuiko jotain muutakin kuin pelkkä akseli?
    Edellinen oli rock machinen Avalanche 70, ja nykyinen silverback scoop single.

    Voi niitä QR vs thru axle juttuja vaikka kooklettaa jos siltä tuntuu. Tottakai molemmilla pärjää mutta itse en enään maasturiin QR akseleita huolisi koska omassa ajossa ne ei pysy paikallaan vaikka kuinka perkuleesti kiristäisi.

    Lähetetty minun LM-G710 laitteesta Tapatalkilla

  29. #3299
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Tottakai molemmilla pärjää mutta itse en enään maasturiin QR akseleita huolisi koska omassa ajossa ne ei pysy paikallaan vaikka kuinka perkuleesti kiristäisi.
    Tuossa on ollut pakostikin jotain vikaa. Akselinpää liian ulkona, käyttäjävirhe tms. Jos pikalinkut eivät toimisi lainkaan, olisi aika iso osa pyöräkannasta käyttökelvotonta.

    Sitä en väitä, etteikö läpiakseli olisi parempi, jos verrataan täysin samanlaista runkoa läpiakselilla tai ilman. Keskivertoharrastaja pärjää läpiakselittomallakin ihan hyvin. Jos takakolmio on muuten riittävän jäykkä(eikä mikään vanhan Spessun läskin runko, joka oli kuulemma tehty markkinalakusta tai vastaavasta), ei tuolla ole tavallisessa käytössä juurikaan merkitystä.

  30. #3300
    Jostain syystä Trek Farley 5 houkuttaisi aika kovin tällä hetkellä. Kuinka suurena miinuksenna pidettävä Trekin Shimano Deore 1X10 vaihteistoa verrattuna monien muiden mallien 1X12 Sram SX Eagle vaihteisiin?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •