GarminGiantHephaElectrobike
Sivu 126 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 26 76 116 124 125 126 127 128 136 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.751 - 3.780 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #3751
    Tuohon Foxin grip vaimentimella varustettuun tulee enemmän öljyä vaimentimen puolelle ja nimenomaan sitä samaa öljyä kun vaimentimeen itseensä. Tämä johtuu vaimentimen rakenteesta, sitä alajalkaöljyä kulkeutuu varren tiivisteen välistä vaimentimeen, josta taas ylimääräinen tulee ulos vaimentimen sivussa olevasta reiästä kun IFP nousee tarpeeksi ylös. Tuo määrä on siis aivan oikea, vaikka tuntuukin paljolta

  2. #3752
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    42
    Olen ensimmäistä kertaa ostamassa uutta joustohaarukkaa maasturiin.
    Mitä kaikkea uuden keulan valinnassa pitää huomioida teknisesti, että se sopii pyörääni? Fillarini on SC 5010 v2 ja nykyinen haarukka Recon RL 130mm. SC:n sivuilta löysin että 130-140mm on jousituksen suositus pituudet. Mitä muuta?

  3. #3753
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.057
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JJ1 Katso viesti
    Tuohon Foxin grip vaimentimella varustettuun tulee enemmän öljyä vaimentimen puolelle ja nimenomaan sitä samaa öljyä kun vaimentimeen itseensä. Tämä johtuu vaimentimen rakenteesta, sitä alajalkaöljyä kulkeutuu varren tiivisteen välistä vaimentimeen, josta taas ylimääräinen tulee ulos vaimentimen sivussa olevasta reiästä kun IFP nousee tarpeeksi ylös. Tuo määrä on siis aivan oikea, vaikka tuntuukin paljolta
    Ok. Eli ei kannattane yrittää etsiä maitokaupasta vastaavaa vaimenninpuolen voiteluöljyä. Fox 5wt teflonia siis hommattava.

  4. #3754
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti grebe Katso viesti
    Ok. Eli ei kannattane yrittää etsiä maitokaupasta vastaavaa vaimenninpuolen voiteluöljyä. Fox 5wt teflonia siis hommattava.
    Voi sinne laittaa jotain muutakin, mutta sitten täytyy vaihtaa vaimenninpatruunaan myös sitä samaa. Se on kyllä todella helppoa tossa grip vaimentimessa. Juuri tänään huolsin uuden pyörän 36 Performancen ensimmäistä kertaa ja laitoin vaimentimeen ja alajalkaan Motul 5W factory öljyä ja toiseen alajalkaan Foxin gold 20wt öljyä, jonka voi mielestäni kyllä korvata vaikka moottoriöljyllä.

  5. #3755
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.057
    Aivan. Vilkaisin Foxin videon ja ei tuo vaimentimen öljynvaihto olekkaan järin vaikeaa. Pehmeää ruuvilukitetta pitäisi vielä hankkia, jos tekisi niin kuin ohjeissa sanotaan. Keulalla ajettu 54 tuntia, joten ei tässä paniikkia vielä. Motonetistä löytyy kahtakin MOTUL 5W öljyä. Ilmapuolen alajalkaan käynee tosiaan näin kesäaikaan lähes mikä vaan. Mutta sanokaas vielä miksi en laittaisi tuota samaa 5w:tä? Taitaa tallista löytyä jotain 10w vaimenninöljyäkin. Olisiko se parempi vaihtoehto?

    Toisaalta jos Saksasta pitää tilata muutakin, niin olisiko silti järkevämpi hankkia valmistajan suositusöljyt? Lähinnä, että "huoltokirja" säilyy valmistajan suositusten mukaisena.

  6. #3756
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    Jos nykyisen vaimennus tuntuu hyvältä niin en lähtisi laittamaan paksumpaa vaimenninöljyä ellet käytä keulassa 100psi + paineita ilmapuolella voi vaimennus muuttua liian hitaaksi. Motulin 5W on jo muutenkin Foxin ja Rokkarin vastaavaa paksumpaa, joten todennäköisesti uudella öljyllä saat ottaa keulaa naksun pari nopeammalle.

    Olen Foxin GRIP-vaimennetuissa keuloissa käyttänyt joko 20Wt keulaöljyä ilmapuolen jalassa tai ihan 5W-40 moottoröljyä. En ole huomannut noiden välillä eroa kuin talvella, jolloin 20Wt on aluksi turhan jäykkää.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  7. #3757
    Osaako joku auttaa oikeiden remote interface osien valinnassa. Keula on Fox Float 34 Factory FIT4 ja takaiskari on Fox Float DPS Factory EVOL?
    Fox Float DPS Factory EVOL,Fox Float DPS Factory EVOL,Fox Float DPS Factory EVOLFox Float DPS Factory EVOLFox Float DPS Factory EVOLFox Float DPS Factory EVOL

  8. #3758
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Mikäs tässä oli se kymysys ? Minkäs vuoden hilut on kyseessä ?
    Tuolta vaan hahmottelee ;https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=820
    Jotain näistäkö ? ;https://www.bike24.com/1.php?content...14699%5D=14960

  9. #3759
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Pientä vuotoa, mistähän johtuis ja viittiikö ajella? En tiedä vielä koska tuon keulan saisi huoltoon ja kova polte ajelemaa.

  10. #3760
    300 km ajettu rock shock judy silver pitää metsätiellä melko tiheään naksuvaa ääntä. Ääni kuulostaa siltä kun kivet kopisis runkoon ja aluksi sitä sellaiseksi myös luulin. Ääni kuitenkin jatkui maantiellä aina pienen tärinän tai töyssyn myötä, tai kun yritti saada ääntä aikaan keulaa painamalla/pompottamalla. Paikallaan en saanut ääntä aikaan jos lukitsin etupyörän etujarrulla, mutta ilman etupyörän lukitusta naksahdus kuuluu myös paikallaan keulaa painettaessa. Ääni ei tule poikkeuksetta, vaan tuntuu, että se aina välillä hakee paikkaansa. Ääni kuului heti uutena, mutta yleistynyt kilometrien myötä.

    Kysymys siis kuuluu, että onko tämä normaalia keulan ominaisuuksiin liittyvää ääntä vai vika?

  11. #3761
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.482
    ^ Naksuisko etuakseli? Ainakin Rebassa 15mm läpiakseli piti tuollaista naksetta. Puhdistus, rasvaus ja kunnolla kiristäminen poisti äänen.

  12. #3762
    ^ saattaa olla etuakseli, mutta nyt kiinnitin huomiota myös siihen, että keulasta olisi hävinnyt alkuherkkyys ja että se ei liiku enää yhtä jouheesti.

    EDIT: Kävin liikkeessä ja selvis, että ääni tulee tiettävästi ohjainlaakeristosta. Mul on sen verran korkeella tanko, että siihen kohdistuu momenttia ja aiheuttaa ääntä. Kiristys autto asiaan ja vähensi ääntä huomattavasti. Jousen ominaisuuksien muutos johtu pienistä paineista.
    villariveijari muokkasi tätä : 26.06.2019 at 16.52

  13. #3763
    Saako käytettyä yhteen 110mm*15mm läpiakselille tarkoitettua keulaa ja 5mm akselille tarkoitettua vannetta? Esim joillakin sovitteilla?

  14. #3764
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Auttaa asiaa,kun kerrot mikä keula ja kenen napa siinä etukiekossa.Napaan saattaisi löytyä sovitteita . . .keuloihin niitä taitaa olla aika niukasti.
    Ja taitaa pikalinkkunavat olla pääsääntöisesti 100mm ?
    Viksummat sit jatkakoon . . .

  15. #3765
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.709
    Löytyy myös pikalinkku-boost 110, ei onneksi hirveän monesta laitteesta.

  16. #3766
    Sähköpyörässäni on Suntourin XCR 34 Air 15x110MM haarukka, joustoa 120mm. Haarukka on osoittautunut todella jäykäksi, en saa käytettyä joustosta kuin 30-40 mm vaikka paineet on ohjeistuksen mukaiset. Tekisi mieli vaihtaa tuo parempaan, mutta mitä pitäisi osata katsoa jotta uusi haarukka sopii pyörään? Rengaskoko ja joustomatka tietysti, mutta mitä muuta?

    Kävisikö esim. tämä: https://www.bike24.de/1.php?content=...14697%5D=14701

  17. #3767
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Makarooni Katso viesti
    ...mitä pitäisi osata katsoa, jotta uusi haarukka sopii pyörään? Rengaskoko ja joustomatka...
    Akseli (boost), ohjainlaakerin tyyppi (tapered?) ja jarrun kiinnitys tulisi olla samat, jos haluaa helpoimmalla päästä. Joustomatkan ei tarvi olla sama, jos ei halua.

    Olisko huoltoa vaille nykyinen keula?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  18. #3768
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.691
    En kyllä oikein saa mitään havaittavaa eroa keulan lukituksesta. Onhan se nyt niin, että rokkarissa keula on auki, kun sen pylpyrän kääntää auki (eli vastapäivään)?

  19. #3769
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Akseli (boost), ohjainlaakerin tyyppi (tapered?) ja jarrun kiinnitys tulisi olla samat, jos haluaa helpoimmalla päästä. Joustomatkan ei tarvi olla sama, jos ei halua.

    Olisko huoltoa vaille nykyinen keula?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Miten tuon jarrun kiinnityksen sopivuuden voi tarkistaa? Eli miten se kiinnitystapa yleensä ilmoitetaan haarukan tuotekuvauksessa? Noista muista pääsin jo jotenkuten selville. Pyörä on melkein uusi ja keula on ollut alusta asti tuommoinen. Keulan käyttöohjeissakaan ei lukenut mitään muuta, kuin miten ilmat laitetaan sisään.

  20. #3770
    Liittynyt
    03/2018
    Paikkakunta
    Keminmaa
    Viestit
    439
    Kokeile kuitenkin ensin vähentää painetta. Valmistajien suositukset ei ole mitenkään ehdottomia ohjeita. Laite sellainen paine kun hyvältä tuntuu, ei se siitä rikkoonnu.

  21. #3771
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    2015 reba rl, saanko jotenkin kotikonstein lukittua tuon auki asentoon? Kun pääsi kuvan pieni ruuvi häviämään nurmelle, niin nyt on koko ajan lukittuna?

  22. #3772
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Makarooni Katso viesti
    Miten tuon jarrun kiinnityksen sopivuuden voi tarkistaa? Eli miten se kiinnitystapa yleensä ilmoitetaan haarukan tuotekuvauksessa?
    Esim. näin sun keulan osalta. Eri paikoissa ilmootetaan hiukan eri tavoilla.



    Eli post mount, joka on sama kuin PM. Toinen on IS (2000) = international standard. Ja jottei mene liian helpoksi, niin on vielä flat mount kiinnitys.

    Mutta joo, kokeile nyt ensin laskea sitä painetta (ihan reippaasti).
    Jos keula tuntuu tahmaiselta niin itse huoltaisin tai huollattaisin keulan. Ei ole iso honma. Eli öljyt vaihtoon alajaloista tahi, jos öljyä ei ole, niin öljyn lisäys ja stefojen seutuville voitelua vaahtomuovirenkuloihin. Ja tietysti puhdistus.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  23. #3773
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    En kyllä oikein saa mitään havaittavaa eroa keulan lukituksesta. Onhan se nyt niin, että rokkarissa keula on auki, kun sen pylpyrän kääntää auki (eli vastapäivään)?
    Mikä rokkarin keula? Esim itellä(Yari) ei saa edes lukkoon.

  24. #3774
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Esim. näin sun keulan osalta. Eri paikoissa ilmootetaan hiukan eri tavoilla.



    Eli post mount, joka on sama kuin PM. Toinen on IS (2000) = international standard. Ja jottei mene liian helpoksi, niin on vielä flat mount kiinnitys.

    Mutta joo, kokeile nyt ensin laskea sitä painetta (ihan reippaasti).
    Jos keula tuntuu tahmaiselta niin itse huoltaisin tai huollattaisin keulan. Ei ole iso honma. Eli öljyt vaihtoon alajaloista tahi, jos öljyä ei ole, niin öljyn lisäys ja stefojen seutuville voitelua vaahtomuovirenkuloihin. Ja tietysti puhdistus.
    Okei, kiitos avusta! Kokeilen nyt ekana säätää paineita matalammaksi. Ja varmasti halvemmalla selviäisi kun vaan huollattaisi keulan, mutta mietityttää että jos huoltokaan ei tuo apua ja siihen laitetut rahat menee hukkaan, ja sitten joutuu kuitenkin ostamaan uuden keulan. Pitänee kysyä paikallisesta huollosta, että millä todennäköisyydellä Suntourista vois saada toimivan.

  25. #3775
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Mikä rokkarin keula? Esim itellä(Yari) ei saa edes lukkoon.
    Pike ja Bluto. RCT3:ia molemmat.

  26. #3776
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Makarooni Katso viesti
    Okei, kiitos avusta! Kokeilen nyt ekana säätää paineita matalammaksi. Ja varmasti halvemmalla selviäisi kun vaan huollattaisi keulan, mutta mietityttää että jos huoltokaan ei tuo apua ja siihen laitetut rahat menee hukkaan, ja sitten joutuu kuitenkin ostamaan uuden keulan. Pitänee kysyä paikallisesta huollosta, että millä todennäköisyydellä Suntourista vois saada toimivan.
    https://youtu.be/w35U-AxTt5Y

    Tässä olis viteoo huoltohommiin, jos päätät itse alkaa huoltamaan.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  27. #3777
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    kyröskoski
    Viestit
    433
    Täpäri oli tossa telakalla huhtikuusta lähtien , kun iskarin puslaan tuli klappia liikaa ja oli jo sen ohkasen putken kuluttanut soikeeksi.
    No nyt vasta sain aikaiseksi hommata uudet , huomasin kun selailin bike-24
    uusia puslia ja olin jo ostoskoriin laittanut uudet alumiinipuslat ja ne putket ,
    huomasin että Enduron neulalaakerit tulisikin halvemmaksi , ja päätin kokeilla
    niitä .
    Saa nähdä kuinka pitkäikäiset niistä tulee.

  28. #3778
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Mites nykypäivänä Dvo:n iskarit, esim diamondin keula, asettuu näitten nykyisten foxien ja rokkarien kanssa? Varaosat ym, toimivuus enskakätytössä ym.

  29. #3779
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jame1967 Katso viesti
    Täpäri oli tossa telakalla huhtikuusta lähtien , kun iskarin puslaan tuli klappia liikaa ja oli jo sen ohkasen putken kuluttanut soikeeksi.
    No nyt vasta sain aikaiseksi hommata uudet , huomasin kun selailin bike-24 uusia puslia ja olin jo ostoskoriin laittanut uudet alumiinipuslat ja ne putket, huomasin että Enduron neulalaakerit tulisikin halvemmaksi, ja päätin kokeilla niitä.
    Saa nähdä kuinka pitkäikäiset niistä tulee.
    Mulla on Norcon Opticin takaiskarin yläpäässä ollut nyt ~2000km Enduron neulalaakeri ja nyt alkaa tulla klappia. Eroa herkkyydessä en ole huomannut vs. Foxin alkuperäinen nylonpusla.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  30. #3780
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    120
    Pyörä kävi iskarihuollossa, jonka jälkeen keulan (Fox 36 Float) menovaimennuksen säädön medium-asento (sellainen selvästi erottuva naksu noiden open- ja firm-asentojen puolivälissä) oli siirtynyt alkuperäisestä kello kolmesta tuohon kuvassa olevaan n. puoli yhteen, josta se liikkuu enää kaksi pikkunaksua auki päin ennen kuin vipu ottaa kruunuun kiinni, eli vaimennus auki ajaminen ei taida nyt olla vaihtoehto...

    Kysymys kuuluu, että hoituukohan tuo niinkin helposti, että avaa tuon kuusiokolon, kääntää vivun oikeaan suuntaan ja ruuvi takaisin kiinni, vai vaatiiko se jotain hienostuneempia toimenpiteitä?



    Ja joo, oon toki kysyny samaa huollon tehneestä liikkeestä, mutta ei oo kahteen kokonaiseen työpäivään herunu vastausta. 280 € iskareiden huollosta kyllä kelpasi

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •