GiantElectrobikeHephaGarmin
Sivu 120 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 20 70 110 118 119 120 121 122 130 170 220 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.571 - 3.600 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #3571
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488

    "Gravel Grinding" -fillarit

    Lainaatteko vaakaanne mun pyörien punnitukseen, kuulostaa halvimmalta tavalta pudottaa painoa.. Tämä siis yrittää olla kateellista vitsailua. Oma ajatus oli että onpa kevyt tuo 9,3kg. (Ja hieno musta pyörä).

  2. #3572
    Tekniikan Maailman 1500 €:n Gravel-pyörien testissä voittajaksi arvostetun Canyonin miinuksena oli ”kova ajotuntuma”. Kertokaa nöösille, mikä tuohon vaikuttaa ja minkälaisessa gravelissa olisi sitten ei niin kova ajotuntuma?

  3. #3573
    F. Kotlerburg Guest
    Cutthroat on kuitenkin käytännössä maastopyörä, jonka geo on muokattu kippuratangolle sopivaksi. Rengastilaakin on ihan eri tavalla kuin normaaleissa crossareissa/graveleissa ja veikkaan rungonkin olevan sitä myöten vähän normaalia jäsympää tekoa. Siksi se varmaan painaakin enemmän varsinkin isommissa koossa. Minusta tuo on täysjäykäksi maasturiksi ihan kevyt.

  4. #3574
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.613
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti palikka Katso viesti
    Löytyykö mistään semi-hydroista tai miksei hyvistä täysin mekaanisista hyviä tarjouksia? TRP Spyre, TRP Hy/RD ja Giant Conduct (hirvee mötikkä) oon jollakin tasolla tutustunut.
    Juin Tech R1 eBaysta taitaa olla hinta-laatusuhteeltaan paras vaihtoehto.

  5. #3575
    Liittynyt
    10/2011
    Viestit
    275

    "Gravel Grinding" -fillarit

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Onko toi paino oikein? Meinaan, kun painaa yhtä paljon tai kai vähän enemmänkin kuin mun teräsrunkoinen ja -haarukkainen luddiittigrainderi, jossa tosin vannejarrut, mutta kiekotkin selvästi painavammat. Vai painaako Salsan runko ja haarukka jotenkin poikkeuksellisen paljon?
    Olettaisin vaa’an näyttävän kutakuinkin oikein. Muuta kevyehköähän tuossa ei lopulta ole kuin kiekot ja pullotelineet. Ei oikein suoraan keksi, että mistä tuota lähtisi suurempia määriä keventelemään kun tehomittaus on kiva säilyttää kuitenkin. Satulasta sais varmaan helpoiten vähän reilummin pois. Jos löytyy kohtuuhintaisia ratkaisuja esim. 1kg painonpudotukseen, niin otan oikeasti ilolla ja mielenkiinnolla vastaan. Tosin tanko saa olla tuommoinen riittävän leveä flareversio. Ja tankoteippi paksua jöllikkää. Ei tuo ajossa raskaalta tunnu, mutta sais tietysti kevyempikin olla

    Runko 1595g, haarukka 692g, läpiakselit 36/38g, kiekot 1327g, renkaat yhteensä 1123g + yhteensä yli 120g litkua, takapakka 338g, tanko 287g, kammet ilman ratasta yli 550g. Ja muut hilut päälle. Ja tuo alustemmi löytyi valmiiksi hyllystä ja tankojan on myös alumiinia, koska juuri tuo alaotteen ”ergo”muoto piti saada testiin.

    muok. Ja kävin vielä punnitsemassa toisella vaa’alla saman tuloksen kun aloin itsekin epäilemään
    jhalmar muokkasi tätä : 30.06.2019 at 21.05

  6. #3576
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    298
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Juin Tech R1 eBaysta taitaa olla hinta-laatusuhteeltaan paras vaihtoehto.
    Mjoo. Tutkittuani näitä nämä esintyyvät monesti negatiivisessa valossa jarrumäntien jumittaessa kiinni lenkin aikana. Oikeastaan kehitystä muutenkaan ei enää ole vuosin mekaanisissa ja semi-hydroissa ollut niin ehkäpä kattelen jostain tarpeeksi halvat (spyret) ja sitten joskus koko voimansiirto täyshydraulisineen uusiksi.

  7. #3577
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukil Katso viesti
    Tekniikan Maailman 1500 €:n Gravel-pyörien testissä voittajaksi arvostetun Canyonin miinuksena oli ”kova ajotuntuma”. Kertokaa nöösille, mikä tuohon vaikuttaa ja minkälaisessa gravelissa olisi sitten ei niin kova ajotuntuma?
    Canyonia en ole ajanut tai muutenkaan pyörää tutkinut, joten kommentoin vain yleisellä tasolla.

    Kovuus tulee yhtälöstä, jossa on mukana runko, haarukka, kiekot ja renkaat. Rungossa ja haarukassa vaikuttaa materiaali, mitoitus ja muotoilu. Kiekoissa korkeampi vanne on yleensä kovempi kuin matalampi ja ehkä pinnojen määräkin voi vaikuttaa. Tietysti myös pinnojen laatu/paksuuskin on yksi tekijä, kun lähdetään hiuksia halkomaan.

    Tästä kaikesta seuraa, että kovuuden tunnistaminen paperitietojen perusteella on jokseenkin mahdotonta. Ainoa mahdollisuus taitaa olla koeajo ja silloinkin pitää tietää, millä reagaspaineilla ajetaan. Toisaalta Canyonin kohdallakin kannattaa yrittää selvittää, onko pyörä omiin tarpeisiin liian kova. TM:n toteamus on vain vartaus muihin testipyöriin ja se taas on eri asia kuin sinun kriteerisi.

    Renkailla voi yrittää kompensoida kovuutta eli mahdollisimman notkeakylkinen mahdollisimman pienillä paineilla syö kovuutta. Mutta määritelmä "mahdollisimman" kannattaa skaalata omiin tarkoituksiin. Esimerkiksi en pidä järkevänä tehdä kovasta pyörästä mukavaa 40mm renkailla ja 2,5 barin paineilla asfalttipainotteisessa ajossa, vaikka tuollainen teknisesti olisikin mahdollista.

  8. #3578
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Canyonia en ole ajanut tai muutenkaan pyörää tutkinut, joten kommentoin vain yleisellä tasolla.

    Kovuus tulee yhtälöstä, jossa on mukana runko, haarukka, kiekot ja renkaat. Rungossa ja haarukassa vaikuttaa materiaali, mitoitus ja muotoilu. Kiekoissa korkeampi vanne on yleensä kovempi kuin matalampi ja ehkä pinnojen määräkin voi vaikuttaa. Tietysti myös pinnojen laatu/paksuuskin on yksi tekijä, kun lähdetään hiuksia halkomaan.

    Tästä kaikesta seuraa, että kovuuden tunnistaminen paperitietojen perusteella on jokseenkin mahdotonta. Ainoa mahdollisuus taitaa olla koeajo ja silloinkin pitää tietää, millä reagaspaineilla ajetaan. Toisaalta Canyonin kohdallakin kannattaa yrittää selvittää, onko pyörä omiin tarpeisiin liian kova. TM:n toteamus on vain vartaus muihin testipyöriin ja se taas on eri asia kuin sinun kriteerisi.

    Renkailla voi yrittää kompensoida kovuutta eli mahdollisimman notkeakylkinen mahdollisimman pienillä paineilla syö kovuutta. Mutta määritelmä "mahdollisimman" kannattaa skaalata omiin tarkoituksiin. Esimerkiksi en pidä järkevänä tehdä kovasta pyörästä mukavaa 40mm renkailla ja 2,5 barin paineilla asfalttipainotteisessa ajossa, vaikka tuollainen teknisesti olisikin mahdollista.
    Kiitos, hyviä pointteja. Tuo Canyon täytyy unohtaa jos mielin radalle vielä tämän kesän aikana. Sieltä on asiakaspalvelusta saamani tiedon mukaan tulossa pienin muutoksin uusi versio, jonka tilaukset alkavat lokakuussa.

  9. #3579
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.206
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Esimerkiksi en pidä järkevänä tehdä kovasta pyörästä mukavaa 40mm renkailla ja 2,5 barin paineilla asfalttipainotteisessa ajossa, vaikka tuollainen teknisesti olisikin mahdollista.
    Olisin aivan eri mieltä. 38mm (mitattu leveys) Gravelking SK sisurittomana 2,5 barisena on aika optimi yli 90kg kuskin alla asfaltilla.
    Verrokkina myös 23mm gummeilla olevaa maantiepyörää.


    Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  10. #3580
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    369
    Tähän haluaisin kommentoida, että minusta pyörän ei tarvitse olla sohva.

  11. #3581
    Kai silläkin on merkitystä ajaako 40 minuuttia vai 4 tuntia. Mukavaan runkoon riittää kapeampikin rengas.


  12. #3582
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Kuten pyöräilyssä yleensä, tuotakin yksityiskohtaa voi tosiaan tarkastella monelta kantilta ja siinä yhden kokema optimi ole sama toiselle. Mutta jos jollekin rungon kovuudella ei ole merkitystä, koska sen saa piiloon pehmeillä renkailla, silloin asia on ok. Minä en asfaltilla noin pehmeällä renkaalla ajele. Sekin pitäisi olla ok. Ajomatkallakin on merkitystä, mutta itse en pyörää hankkiessani yritä speksata, montako 4 tunnin lenkkiä sillä joskus ehkä aion ajaa, vai tyydynkö 40 minuutin lenkkeihin. Minulle pyörä on useiden vuosien mittainen hankinta ja siinä ajassa tarpeetkin saattaa muuttua.

  13. #3583
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.206
    Totta mutta julistaa noin ehdottomasti gummeista&paineista ketjussa, jossa käsitellään pyöriä joidenka perusominaisuus on sekä rullaavuus epätasaisella&mukavuus.

    Paras tietysti mukava runko plus ne oikeat paineet.

    Veikkaan, että aika moni on sitä mieltä, ettei GG/allroad-jutussa ole edes välttämättä kyse niinkään pyörätyypistä vaan rengasteknologian kehityskulusta.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  14. #3584
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    656
    Noin 10 vuotta sitten hain gg pyörän tapaista. Renkaiden puolesta olisi onnistunut, mutta cc rungot oli kisakireitä tai muusta syystä Plääh. Nyt on pyörähuoneessa kaksi sopivaa pyörää, toisen ostin gg innostuksen alkuvaiheessa. Siihen sitten sopinutkaan 35mm Marathon winter niin tuli rinnalle toinen johon mahtuu leveämpikin nastarengas. Ensinmäinen on nyt sitten retkikäytössä kesälomalla ja toisella ajetaan ympärivuoden

  15. #3585
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.686
    ^^Oma kokemus fitatusta Focuksen CC:stä vs. Marin Gestalt X11 (gravel) - sen miten nyt tuohon Mariniin ehti 20 km matkalla tutustua -, niin ero on (mulle) kuin yöllä ja päivällä. Focuksella en juurikaan pystynyt ajamaan alaotteella, koska a) maha ja b) niska. Sen sijaan Marinilla moinen onnistui aivan helposti ja mukavan tuntuisesti.

    Eli kyllä gravel vs CC on kyse myös runkogeometriasta eikä pelkästään paksummista renkaista. Ja CC:t on ilmeisesti enemmän kisakäyttöön, kun taas gravelit bikepackingiin ja hiekkatiekiertelyyn omalla ajalla.

  16. #3586
    ^Ei välttämättä maailman onnistunein fittaus, pyörä- tai kokovalinta muutenkaan, jos ei alaotteelta ajamaan pysty.

  17. #3587
    Onkos foorumilla Ragley trig gravel pyörän omistajia? Alkoi kyseinen pyörä kiinnostaa jokapaikan höyläksi millä ajelisin työmatkat, peruslenkkeily, kauppareissut ja lastenkuljetukset.

    Kyseessä olisi itselle eka kippurasarvi ja oikea koko hieman hakusessa. Asetun kahden koon väliin 181/84cm mitoilla joten runkokoko 52 vai 55?

    https://www.wiggle.co.uk/ragley-trig-gravel-bike-2019/

  18. #3588
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Eli kyllä gravel vs CC on kyse myös runkogeometriasta eikä pelkästään paksummista renkaista. Ja CC:t on ilmeisesti enemmän kisakäyttöön, kun taas gravelit bikepackingiin ja hiekkatiekiertelyyn omalla ajalla.
    Selkeästi tarve uudelle pyörägenrelle: gravpacking-pyörät.

    Meinaan, kun alkuperäinen gravelpyörä oli kyllä ihan selkeästi kilpapyörä eli gravelkilpailuihin optimoitu pyörä. Jostain syystä evoluutio sitten synnyttikin siitä sekasukuisen maantie-, retki-, cyclocross- ja maastopyörän välimuodon, jolla voi tehdä vähän kaikkea. Vähän niinkuin 90-luvun hybridipyörät. Parin vuoden päästä tuotekehitys- ja markkinointiosastot yhteistuumin nauraa partaansa, kun valtaosa pyöräilijöistä on saatu huijattua ostamaan muodikkaat monikäyttöpyörät ja sitten voidaankin kääntää kelkka taas siihen suuntaan, että ei tuollaisilla yleishybrideillä ole mitään virkaa, kun ne ei ole varsinaisesti hyviä oikein mihinkään käyttöön. Vakavasti harrastuksensa ottavalla tosipyöräilijällä tulee olla vähintään gravrace-pyörä gravelkisoja varten, gravroad-pyörä sekalaiseen vapaamuotoiseen lenkkeilyyn, gravpackin-pyörä soratieretkeilyyn ja ehkäpä vielä gravadventure-pyöräkin vähemmän ajetuilla poluilla seikkailemiseen.

    (puolisarkastinen totuus)

    = )
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  19. #3589
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    ^näinhän se menee, oli laji mikä tahansa

  20. #3590
    Liittynyt
    07/2019
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    8
    Hello! Kiitos tämänkin ketjun uusi kulkine löytyi ja nyt alla GT Grade Carbon.

    Saa nähdä painottuuko ajot lopulta enemmän tielle ja työmatkalle kuin graveliin, mutta joka tapauksessa lähtöajatus oli se että pyörällä pääsee hiekkatielle ja sorallekin halutessaan joten myös "avaus" ja ensimmäinen viesti tähän ketjuun, josta eniten inspiraatiota löytyi. Voin laittaa kokemuksia kun kilometrejä kertyy, jos jollain muulla sama laite harkinnassa.

    Kuva ensimmäiseltä illalta kun pyörä saapui perjantaina, pieniä haasteita oli käyttöön saamisessa toimittaneesta verkkokaupasta johtuen - mutta Sellon Pyörän kiitettävällä avustuksella lopulta tänään pyörä alla oikeasti.


  21. #3591
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.895
    Ketjua jonkin verran lukeneena ja kymmeniä tuhansia kilometrejä hiekkateillä vääränlaisella kalustolla ajaneena rupesin miettimään, että pitäisiköhän laittaa kokeiluun joku teräsrunkoinen 650 kiekoilla oleva enemmän gravelgeolla oleva pyörä. Genesis Fugio voisi olla yksi vaihtoehto tai joku Surly on aina COOL ja sopii partasuun perseen alle. Viime vuodet menty hiekkatielenkit kuvan pyörällä, mutta haluaisin olla sceneuskottava gravelmies, joten onkohan se otettava lompakko taskusta ja ostohousut kaapista..??

    Lähetetty minun COR-L29 laitteesta Tapatalkilla

  22. #3592
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jugi Katso viesti
    Onkos foorumilla Ragley trig gravel pyörän omistajia? Alkoi kyseinen pyörä kiinnostaa jokapaikan höyläksi millä ajelisin työmatkat, peruslenkkeily, kauppareissut ja lastenkuljetukset.

    Kyseessä olisi itselle eka kippurasarvi ja oikea koko hieman hakusessa. Asetun kahden koon väliin 181/84cm mitoilla joten runkokoko 52 vai 55?

    https://www.wiggle.co.uk/ragley-trig-gravel-bike-2019/
    Hep, täällä paraikaa Virossa kuuden päivän turneella. Ei se Ragley Adventure tänään ainaskaan veteen sulannut😉
    Mulla koko L/55 ja omat mitat 185/86.stemmin vaihdoin 90mm-70 mm.
    Wigleltä tuli oma pyöräkin ja sen verran fuskasivat että edessä jarruletkua ei oo lyhennetty vaan se kiertää runkoon kerran, eipä se mua haittaa ja tuskin sitä tuun lyhentämään. Ragley on tälle reissulle lastattu kahdella sivulaukulla ja yksi laukku on niiden päällä. Paino tuntuu lähinnä paikoillaan käsittelyssä, ajossa ei mua häiritse.

  23. #3593
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    Nu-Pu
    Viestit
    438
    Vaikka Canyonin Grail vaikuttaa hyvältä, niin olen alkanut miettimään enemmän ja enemmän Rosen Backroadia, kun yleispyörää olen hankkimassa. Pääsyinä on se, että pyörää saa muokattua tilatessa hieman enemmän omien visioiden mukaiseksi ja myöskin se, että siinä on normaali tanko ja stemmi, jolloin koon hienosäätö on hieman helpompaa stemmin pituutta säätelemällä. Rose suosittelee 178 senttiselle kooksi 54:sta, joka lienee oikea. 83 senttisellä jalan sisämitalla saattaisi 57 senttinen Backroad olla varsin ikävä....

    Vaikka tarjontaa on vaikka kuinka paljon niin noihin kahteen olen rajannut oman mallistoni. Budjetti on 2500-3000€ josta en voi tinkiä ylöspäin. Sillä pitäisi saada myös tarakka, lokarit, mittarit ym, mitä pyörään nyt kuitenkin tulee hankittua.

    Onko Backroadin hankkineet olleet tyytyväisiä hankintaan, mitä hyvää ja mitä huonoa?

  24. #3594
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.686
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jii.haanpaa Katso viesti
    ^Ei välttämättä maailman onnistunein fittaus, pyörä- tai kokovalinta muutenkaan, jos ei alaotteelta ajamaan pysty.
    No, sanoin että "juurikaan", eli se ei tuntunut hyvältä. Muuten runkokoko oli sopiva (54 cm, kuski 173). Sama runkokoko nyt Marinissa.

  25. #3595
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.686
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    (puolisarkastinen totuus)

    = )
    Valitettavan totta.

  26. #3596
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.686
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Uphill Katso viesti
    Hello! Kiitos tämänkin ketjun uusi kulkine löytyi ja nyt alla GT Grade Carbon.
    Uuhh... on se nätti.

  27. #3597
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.709
    Nätti GT, vielä kun jarruletkun laittais menemään oikeaa kautta.

    edit: luulin toki ensin että tämä oli uusittu Grade, mutta olikin vanhempaa vuosikertaa.

  28. #3598
    Liittynyt
    07/2019
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    8
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Uuhh... on se nätti.
    Thanks! Toistaiseksi myös rullaa hyvin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti
    Nätti GT, vielä kun jarruletkun laittais menemään oikeaa kautta.

    edit: luulin toki ensin että tämä oli uusittu Grade, mutta olikin vanhempaa vuosikertaa.
    Hmm. Tosta haarukan edessä olevasta kiinnikkeestä se vaikuttaa menevän ”vakiona”, ei kovin nätti ratkaisu toki ja melko lähellä rengasta edessä. Pitää tutkia saisko fiksummin.

    Vai meinasitko taakse meneviä letkuja? Siinä tosiaan etuvaihtaja kiertää samalta (eli väärältä) puolelta takajarrun ja -vaihtajan kanssa, yksi monista mielenkiintoisista ratkaisuista toimittaneen verkkokaupan kasaajan toimesta. Pahimmat - etuvaihtaja (derailleur) säätämättä, jarrut säädetty huonosti, ohjainlaakeri löysällä/irti - hoidatin jo kuntoon lähimmässä GT:tä myyvässä liikkeessä toimittaneen yrityksen piikkiin, mutta toi valitettavasti jäi. Pitänee hoitaa jossain vaiheessa.

    Ja tosiaan vanha malli oli valinta kun irtosi hyvään hintaan tässä vaiheessa kautta.

  29. #3599
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    3.006



    Tällä on soratiet ajeltu. Maistuu niin hyvin, että täpärillä maastossa ajo on jäänyt muutamaan kertaan.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

  30. #3600
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.206
    BTW 2006 vuodelta olevaan Rossanon Crossiin mahtuu 50mm gummit. Geo kyllä lähestyy CC-maailmaa mutta on oltu aikaansa edellä! Ööö siis muoti

    Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •