Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukil Katso viesti
Tekniikan Maailman 1500 €:n Gravel-pyörien testissä voittajaksi arvostetun Canyonin miinuksena oli ”kova ajotuntuma”. Kertokaa nöösille, mikä tuohon vaikuttaa ja minkälaisessa gravelissa olisi sitten ei niin kova ajotuntuma?
Canyonia en ole ajanut tai muutenkaan pyörää tutkinut, joten kommentoin vain yleisellä tasolla.

Kovuus tulee yhtälöstä, jossa on mukana runko, haarukka, kiekot ja renkaat. Rungossa ja haarukassa vaikuttaa materiaali, mitoitus ja muotoilu. Kiekoissa korkeampi vanne on yleensä kovempi kuin matalampi ja ehkä pinnojen määräkin voi vaikuttaa. Tietysti myös pinnojen laatu/paksuuskin on yksi tekijä, kun lähdetään hiuksia halkomaan.

Tästä kaikesta seuraa, että kovuuden tunnistaminen paperitietojen perusteella on jokseenkin mahdotonta. Ainoa mahdollisuus taitaa olla koeajo ja silloinkin pitää tietää, millä reagaspaineilla ajetaan. Toisaalta Canyonin kohdallakin kannattaa yrittää selvittää, onko pyörä omiin tarpeisiin liian kova. TM:n toteamus on vain vartaus muihin testipyöriin ja se taas on eri asia kuin sinun kriteerisi.

Renkailla voi yrittää kompensoida kovuutta eli mahdollisimman notkeakylkinen mahdollisimman pienillä paineilla syö kovuutta. Mutta määritelmä "mahdollisimman" kannattaa skaalata omiin tarkoituksiin. Esimerkiksi en pidä järkevänä tehdä kovasta pyörästä mukavaa 40mm renkailla ja 2,5 barin paineilla asfalttipainotteisessa ajossa, vaikka tuollainen teknisesti olisikin mahdollista.