Kiitosta kaikille tähänastisista vastauksista! Heitän vastineeksi joitakin ajatuksia, joihin kaikki saavat toki vastata, vaikka osoitankin ne ensisijaisesti alkuperäisten ajatuksien esittäjille

Solisti: (1) Totta puhut: pitäisi varmaan lähteä vaan liikkeelle testaamaan pyöriä mahdollisuuksien mukaan, eikä höpistä vaan täällä foorumeilla. (2) Osaatko avata yhtään, miksi Mongoosen (Argus Compin) vanteet ovat "miinus"? Eihän nuo varmaan mitkään huippuvanteet ole, mutta esim. "tubeless compatiblesta" näytetään puhuvan, liekö sitten muuten "pilipali"-kamaa. (3) Renkaiden rullaamisesta: Viittasin ehkä hieman harhaanjohtavasti omassa viestissäni tuolla Trek Farleyn Gnarwhalien rullaamisella 27,5 tuuman kokoon verrattuna 26 tuumaiseen. Mutta kuvion puolesta on varmastikin totta se, että Gnarwhalit eivät rullaa siinä missä vähemmän kuvioidut esim. Jumbo Jimit tai Barbegazit (omakohtaista kokemusta ei vielä näistä mistään). Rengaspaineilla tosiaan pystynee tuohon rullaukseen vaikuttamaan suht paljon, mutta kuvioinnin merkitys jäänee aina jossain määrin voimaan. Eikä noita rengaspaineita ainakaan kesken lenkin viitsi varmaan kukaan ruveta vaihtelemaan pinnoitteen mukaan.

Gargamel: Täytyypä pistää mieleen tuo Konan testivaihtoehto, kiitos vinkistä!

Qilty: (1) Ko. Silverback on kyllä varsin kiinnostava vaihtoehto. Saisi vaan kerralla pelittävän vehkeen, ettei tarvitsisi turhaan puljailla edes takaisin . Mulefutit (80 SL) taitaa muuten löytyä myös Farley 5:sta. (2) Canyon Dude 8.0 olisi varmaan aika pätevä peli, jos löytäis sopivaan hintaan.

Yleisesti ottaen, olen samaa mieltä siitä, että kiekkojen tubeless -valmiuteen kannattaa varmasti panostaa, kuten myös läpiakseleihin ja renkaisiin (ja runkoon; tiedä onko tämän hintaluokan pyörissä suuria eroja runkojen laadussa, geometrian osalta ehkä(?)). Muita kilkkeitä on sitten halvempi vaihdella, kuten jarrulevyjä ja miksei voimansiirron komponenttejakin. Välityksien puolesta yläpäässä riittänee alkuperäisessä viestissäni listattujen pyörien osalta kaikkien isoimmat kombinaatiot, esim. asfaltilla ajoon. Pitäisi taas varmaan päästä itse testaamaan.

Heitelkää vaan edelleen tulemaan ajatuksia/kommentteja/ehdotuksia/kriittisiä pohdintoja. Kaikki otetaan mielellään vastaan! Kiitos jo näin valmiiksi!