FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 107 / 136 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 57 97 105 106 107 108 109 117 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.181 - 3.210 / 4051

Aihe: Fat bike eli läskiä haussa

  1. #3181
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Pitäisi varmaan päästä kokeilemaan Mastoa, mutta itseä ei Bluton oletettu löysyys ole haitannut. Enemmän se, että koko joustoa ei oikein järkevästi tahdo saada käyttöön millään.
    Tämä. 100mm bluto oli vähän turhan tarkka säätöjen kanssa, mutta 120mm sai jo sopivasti joustoa ilman pohjaamista. Löysyyttä en minäkään huomannut vaikka pienistä dropeistakin veteli.

  2. #3182
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.393
    ^Jaa onko näin. Tuo kyseinen ilmiö kyl vaivannu meikäläistä. Tuntuu että mahotonta saada sopivat paineet
    Toissapäivänäki rupes loppu lenkistä veteleen pohjiin. Vissii oli ilma sen verran kylmempi ku paineita laittaessa
    Pittääkö se alkaa muuttamaan tuo 120mm:ksi. Ei oo vissii muuta ku vaihtaa se 120mm mäntä?

  3. #3183
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Pitäisi varmaan päästä kokeilemaan Mastoa, mutta itseä ei Bluton oletettu löysyys ole haitannut. Enemmän se, että koko joustoa ei oikein järkevästi tahdo saada käyttöön millään.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jeltsar Katso viesti
    Tämä. 100mm bluto oli vähän turhan tarkka säätöjen kanssa, mutta 120mm sai jo sopivasti joustoa ilman pohjaamista. Löysyyttä en minäkään huomannut vaikka pienistä dropeistakin veteli.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    ^Jaa onko näin. Tuo kyseinen ilmiö kyl vaivannu meikäläistä. Tuntuu että mahotonta saada sopivat paineet
    Toissapäivänäki rupes loppu lenkistä veteleen pohjiin. Vissii oli ilma sen verran kylmempi ku paineita laittaessa
    Pittääkö se alkaa muuttamaan tuo 120mm:ksi. Ei oo vissii muuta ku vaihtaa se 120mm mäntä?
    Oletteko koittanut Tokeneilla säätää progressiota erilaiseksi?

    Jopa vanhaan 100m Rebaan sai progression siedettäväksi, kun osti Tokeni korkin ja lisäsi maximit. Ennen meni ikään kuin samalla voimalla pohjaan asti. Nyt loppua kohti tiukkenee selkeästi ja keskialuekin kantaa paremmin ilman överi paineita.

    120mm Pro Mastodonista, niin kuin omasta 140mm DebonAir 29+ Pikestä on taas saanut ottaa tokenit pois kokonaan, että sais koko joustoalueen käyttöön laskematta paineita liikaa. Keskialueet kantaa silti hienosti ja progressiota sais olla mulle vieläkin vähän vähempi.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  4. #3184
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Alviraja täynnä. Eivät toimita.
    Olet ilmeisesti tilannut ja he ovat peruneet tilauksesi em. syystä vai mistä tuo käy ilmi.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  5. #3185
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.393
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Oletteko koittanut Tokeneilla säätää progressiota erilaiseksi?
    Joo vois testaa eka sillä. Näyttäs olevan simppeli operaatio

  6. #3186
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Olet ilmeisesti tilannut ja he ovat peruneet tilauksesi em. syystä vai mistä tuo käy ilmi.
    Siitä, että tilauksen vieminen loppuun ei onnistu. Paypalin kautta voi yrittää maksaa, mutta maksu ei mene loppuun. Samaten, jos yrittää tilata suoraan luottokortilla niin maaluettelosta ei löydy Suomea.

  7. #3187
    Miettivät fatbike24:lla ratkaisua ongelmaan, eli perustaako uusi firma joka lähettää Suomeen, vai tehdä yhteistyötä jo olemassa olevan firman kanssa.

    Olisin itsekin renkaita tilannut sieltä

  8. #3188
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hanski85 Katso viesti
    Miettivät fatbike24:lla ratkaisua ongelmaan, eli perustaako uusi firma joka lähettää Suomeen, vai tehdä yhteistyötä jo olemassa olevan firman kanssa.

    Olisin itsekin renkaita tilannut sieltä
    Ei kai tuossa mitään ongelmaa ole. Sen kun perivät Suomen alvin ja tilittävät sen Suomeen.

  9. #3189
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.113
    Niin, miksi se ei olisi ykkösvaihtoehto?


  10. #3190
    Se olkoot heidän ongelmansa kuinka asian ratkaisevat

  11. #3191
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Oletteko koittanut Tokeneilla säätää progressiota erilaiseksi?

    Jopa vanhaan 100m Rebaan sai progression siedettäväksi, kun osti Tokeni korkin ja lisäsi maximit. Ennen meni ikään kuin samalla voimalla pohjaan asti. Nyt loppua kohti tiukkenee selkeästi ja keskialuekin kantaa paremmin ilman överi paineita.

    120mm Pro Mastodonista, niin kuin omasta 140mm DebonAir 29+ Pikestä on taas saanut ottaa tokenit pois kokonaan, että sais koko joustoalueen käyttöön laskematta paineita liikaa. Keskialueet kantaa silti hienosti ja progressiota sais olla mulle vieläkin vähän vähempi.
    Nyt kun sanoit, niin tais itelläkin olla tokeneista apua.

  12. #3192
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    35

    Läski-newbielle apua pyörän valinnassa - vaihtoehtoja esitelty

    Hei kaikki,

    Ajattelin avata uuden keskustelun (tehdään näin pyynnöstä), mutta laitetaan nyt tähän vanhan aiheen alle, toivoen riittävää feedbackia!

    Olen ollut kovasti ajatuksissani hommaamassa ensimmäistä läskipyörää vaihtelevaan ja monipuoliseen käyttöön. Hintaluokka/oma budjetti pyörii n. 900 – 1200 euron tietämillä. (Oma paino n. 100 kiloa, eikä kovin paljoa ylimääräistä, jos tällä mitään merkitystä.) Ideana olisi siis käyttää pyörää ihan normiajossakin niin maastossa mutta myös asfaltillakin (esim. useiden kilometrien työmatka-ajot, ”kovavauhtisemmat” siirtymät maastolenkeillä jne.) ensisijaisesti nyt alkuun kesällä, mutta miksei myös talvellakin. Päällysteellä ajoa voisi loppujen lopuksi tulla kohtalaisen paljonkin (joka varmasti herättää monella kysymyksiä läskipyörään järkevyydestä tähän käyttöön etenkin kesäaikaan). Tästä näkökulmasta olisi mukava kuulla myös kommentteja/ajatuksia erityisesti eri renkaiden toimivuudesta asfalttiajossa. Myös vaihdevälitysten riittävyys-pohdintaa asfalttiajoon–maastoon olisi mukava kuulla.

    Olen alle listannut joitakin löytämiäni vaihtoehtoja, joista olisi kiva kuulla omakohtaisia/toisten kokemuksia ja keskinäistä vertailua. Myös muita pyöriä saa esittää perusteluineen. Kaikki palaute ja kommentointi on erittäin arvokasta tässä vaiheessa ja otetaan lämmöllä vastaan.

    White 6 Fat Pro (OVH 1199€; xxl.fi):
    Joillakin (ainakin foorumeille kirjoittaneilla) ollut ongelmia napojen/akseleiden/vapaarattaiden ym. kanssa?
    White 5 Fat Pron osalta, Fillari-lehden (2017/6) testissä kuvattiin ”perusläskinä”, eikä ”kovin urheilullisena”, jossa tosi painavat rengas/vanneyhdistelmät. Tämä myös hyvin foorumilaisten tiedossa. En tiedä, riittäisikö tuo omassa käytössä? Nuo useat foorumilla mainitut ongelmat hieman kaihertaa omaa mieltä. Enkä kyllä ovh-hintaan ostaisi, tarjoushintaan (esim. 899€) voisi tulla harkintaan.

    Mongoose Argus Comp (OVH 1149€; ks. esim. https://www.lyback.fi/pyoramallisto/...comp-1x11.html):
    Argus Comp kiinnostaisi itse asiassa varsin paljonkin. En tiedä, onko ko. mallista porukalla kokemuksia jakaa? Rungon painosta ei itselläni tietoa (mielestäni valmistajan sivuillakaan ei mainintaa), eikä rengas/vanneyhdistelmän toimivuudesta; Kenda Juggernaut Prot 4,9 tuumaisina löytyy ja Fillari-lehden (2019/1, s. 103) luettelossa todetaan kiekoiksi ”Mongoose 95mm”. Muuten speksit tuntuisi hintaan nähden olevan aikas hyvät. Ainakin ulkomaisilla foorumeilla saanut ilmeisesti pääosin positiivista huomiota/kokemuksia (ks. esim. https://forums.mtbr.com/fat-bikes/wh...s-1069866.html; 2016 vuoden malli: https://bustedwallet.com/mongoose-ar...e-gear-review/)

    Trek Farley 5 (OVH 1699€; ks. esim. http://www.pyoraosa.fi/tuotteet.html?id=15/200):
    Farley 5 menee toki tässä esitetyistä vaihtoehdoista eniten budjettini yli. Toisaalta, jos se on reilusti halvempia kilpailijoitaan parempi, niin ehkä budjettia voisi yrittää venyttää. 27,5 tuumaiset Gnarwhalit ilmeisesti ainakin rullaisivat hyvin. Trekin laatu luulisi muuten olevan ihan laadukas, ainakin vanne/rengasyhdistelmän osalta, sekä rungon osalta. Vaihteisto ei kylläkään ole kuin perus Deorea ja jarrutkin kenties pikkuisen alimitoitetut (esim. edessä vain 160 mm levy). Näistäkin oli mainintaa esim. Fillari-lehden (2019/2) testissä, mutta kokonaisuutta pidettiin kuitenkin lopulta hyvänä ja onnistuneena.
    Trekissä ehkä hinnan lisäksi mietityttää 1x10 (11–42) riittävyys asfalttiajoon. Ajatuksia tästä.

    Silverback Scoop Single/Double (OVH 1199€ & 1399€; verkkokauppa.com):
    Tästä tuntuu esim. fillarifoorumin ja Verkkokaupan arvosteluissa olevan suht paljon erinäisiä ongelmia pyörän säätöjen, jopa rungon kanssa. Toisaalta speksit olisi hintaluokkaan kohtuullisen hyvänoloiset, ainakin oman varsin rajallisen tietämykseni/ymmärrykseni näkökulmasta. Myös hyvääkin palautetta tullut täällä foorumilaisilta, etenkin ekojen ”takuuhuoltojen/-säätöjen” jälkeen. Hinta-laatusuhde varmaankin ihan ok(?). Scoop Doublessa olisi ainakin vaihteita 2x11 kun mennään 😊

    Kona WO (OVH 1299€; ks. esim. http://www.pyoraosa.fi/tuotteet.html?id=15/615084):
    Ajatuksia foorumilaisilta ko. fillarista?
    En ole kovin hyvin päässyt ko. pyörämalliin käsiksi. Ilmeisesti ihan hyvä pyörä, joskin pikkaisen menee oman budjetin yli. Voimansiirto Deorea, jarrut hydrauliset Shimanot. Jumbo Jim Evot valmiina ja Shinningin Tubeless ready kiekot.

    Felt DD70 (OVH 1499; ks. esim. https://www.suomenurheilupyora.fi/fe...dee-70-fatbike):
    Ajatuksia foorumilaisilta ko fillarista?
    Kuten Konan kohdalla, ei itselläni juurikaan tarkempaa ajatusta ko. pyörästä. Budjetti kyllä ylittyy OVH:lla. Jumbo Jimit löytyy (tosin ”vain” 4-tuumaisena), Tektron hydrauliset jarrut, Sramin NX 1x11.

    Nishiki Durango (OVH 939€; ks. esim. http://www.pyoraosa.fi/tuotteet.html?id=15/115):
    Ajatuksia…
    Itselläni ei mitään hajua.

    Kiitos paljon kaikille asiantuntevasta avusta!

  13. #3193
    ^Kotiläksyjä luettu jo siinä määrin, että käyhän seuraavaksi kokeilemassa pyöriä mahdollisuuksien mukaan. Trek, Kona, Felt, Nishiki, White koeajot luulisi onnistuvan, jos et kovin kaukana sivistyksestä asusta. Pieniä eroja luulisi löytyvän. Ja kaikki luetellut ovat ihan kelpoja lähtökohtia harrastuksen aloittamiseen. Esim. kaverilla on moinen Mongoose Argus ja kyllä silläkin etenee. Vanteet ehkä miinus.

    Renkaista:
    Maantieajo kuullostaa siltä, että haluat ostaa pyörän jossa on pienillä nappuloilla olevat rullaaviksi koetut renkaat (esim. Jumbo Jim/Barbegazi)
    Gnarwhalit eivät rullaa sitten hyvin. Pitävät lumessa ja painavat, mutta eivät rullaa. Eniten tähän ongelmaan vaikutat rengaspaineilla, joten kaikilla renkailla saa ominaisuuksia muutettua paljon riippuen ilmamäärästä. Vanteiden tubeless ominaisuuksiin kannattaa panostaa, sisurittomuus on suurimman muutoksen tuova modifikaatio läskipyörään.

  14. #3194
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    703
    Konan saanee Bikeshopista etäkoeajoon varsin kohtuuhintaan ilman ostovelvoitetta.

  15. #3195
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Poistin sitten vahingossa viestini, enkä jaksa naputtaa uudestaan.

    Sanoisin että läpiakselit ja tubeless vanteet olis hyvä olla

    Harvoissa maastureissa taitaa olla 11-piikkistä pienempää takaratasta? Eli eturatas pitkälti määrää maantievauhdin jos kuskilla riittää potkua. Jarrulevyt ja adapterit on halpoja, sen takia ei kannata pyörää jättää ostamatta.

    Multa tulee ääni scoop singlelle, itse ostin tosin kevään alesta sen 950€. Mulefutit sikahelpot litkuttaa, venttiilitkin tulee pyörän mukana.

    Canyon dudea saattais saada tarjouksessa lähelle tota sun budjettia.

  16. #3196
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Harvoissa maastureissa taitaa olla 11-piikkistä pienempää takaratasta? Eli eturatas pitkälti määrää maantievauhdin jos kuskilla riittää potkua. Jarrulevyt ja adapterit on halpoja, sen takia ei kannata pyörää jättää ostamatta.
    Sramin 11 ja 12 vaihteisissa on 10 piikki pienimpänä, joskaan ei NX sarjassa ja olikohan joku sähkö vehkeisiin tehty myös missä ei ole. e13 tekee 11 ja 12 pakkoja 9-46, naitä tosin valmiina harvemmin missään (YT käyttää).
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  17. #3197
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Sramin 11 ja 12 vaihteisissa on 10 piikki pienimpänä, joskaan ei NX sarjassa ja olikohan joku sähkö vehkeisiin tehty myös missä ei ole. e13 tekee 11 ja 12 pakkoja 9-46, naitä tosin valmiina harvemmin missään (YT käyttää).
    Aika tyhjentäen voi sanoa, että tuossa hintaluokassa ei löydy XD pakalla yhtään laitosta kun on nuo NX ja SX ym. vaihtoehdot (ainakaan läskiä). 10 ja 11 ero on jonkinmoinen, mutta ainakaan omassa 2*11 setupissa sitä ei juuri hoksannut (suurin vaihde on harvemmin silmässä).

    Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla

  18. #3198
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti solisti Katso viesti
    Aika tyhjentäen voi sanoa, että tuossa hintaluokassa ei löydy XD pakalla yhtään laitosta kun on nuo NX ja SX ym. vaihtoehdot (ainakaan läskiä). 10 ja 11 ero on jonkinmoinen, mutta ainakaan omassa 2*11 setupissa sitä ei juuri hoksannut (suurin vaihde on harvemmin silmässä).

    Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla
    No juu, mutta ei voi yleistää, että maastureissa yleisesti ei olisi. 10-11 piikki ero tuntuu aikalailla yhdeltä vaihteelta niin kuin vaikka toisessa päässä 36-42 väli.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  19. #3199
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    No juu, mutta ei voi yleistää, että maastureissa yleisesti ei olisi. 10-11 piikki ero tuntuu aikalailla yhdeltä vaihteelta niin kuin vaikka toisessa päässä 36-42 väli.
    No juu, tarkotin tietysti noita kyseisen hintaluokan pelejä kun niistä nyt itelläkin on enemmän kokemusta. Tosin mongoosessa ainakin jossain mallissa on 12speed sram, en vaan muista oliko gx vai nx, varmasti ei ollut x01 eikä xx1

  20. #3200
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    35
    Kiitosta kaikille tähänastisista vastauksista! Heitän vastineeksi joitakin ajatuksia, joihin kaikki saavat toki vastata, vaikka osoitankin ne ensisijaisesti alkuperäisten ajatuksien esittäjille

    Solisti: (1) Totta puhut: pitäisi varmaan lähteä vaan liikkeelle testaamaan pyöriä mahdollisuuksien mukaan, eikä höpistä vaan täällä foorumeilla. (2) Osaatko avata yhtään, miksi Mongoosen (Argus Compin) vanteet ovat "miinus"? Eihän nuo varmaan mitkään huippuvanteet ole, mutta esim. "tubeless compatiblesta" näytetään puhuvan, liekö sitten muuten "pilipali"-kamaa. (3) Renkaiden rullaamisesta: Viittasin ehkä hieman harhaanjohtavasti omassa viestissäni tuolla Trek Farleyn Gnarwhalien rullaamisella 27,5 tuuman kokoon verrattuna 26 tuumaiseen. Mutta kuvion puolesta on varmastikin totta se, että Gnarwhalit eivät rullaa siinä missä vähemmän kuvioidut esim. Jumbo Jimit tai Barbegazit (omakohtaista kokemusta ei vielä näistä mistään). Rengaspaineilla tosiaan pystynee tuohon rullaukseen vaikuttamaan suht paljon, mutta kuvioinnin merkitys jäänee aina jossain määrin voimaan. Eikä noita rengaspaineita ainakaan kesken lenkin viitsi varmaan kukaan ruveta vaihtelemaan pinnoitteen mukaan.

    Gargamel: Täytyypä pistää mieleen tuo Konan testivaihtoehto, kiitos vinkistä!

    Qilty: (1) Ko. Silverback on kyllä varsin kiinnostava vaihtoehto. Saisi vaan kerralla pelittävän vehkeen, ettei tarvitsisi turhaan puljailla edes takaisin . Mulefutit (80 SL) taitaa muuten löytyä myös Farley 5:sta. (2) Canyon Dude 8.0 olisi varmaan aika pätevä peli, jos löytäis sopivaan hintaan.

    Yleisesti ottaen, olen samaa mieltä siitä, että kiekkojen tubeless -valmiuteen kannattaa varmasti panostaa, kuten myös läpiakseleihin ja renkaisiin (ja runkoon; tiedä onko tämän hintaluokan pyörissä suuria eroja runkojen laadussa, geometrian osalta ehkä(?)). Muita kilkkeitä on sitten halvempi vaihdella, kuten jarrulevyjä ja miksei voimansiirron komponenttejakin. Välityksien puolesta yläpäässä riittänee alkuperäisessä viestissäni listattujen pyörien osalta kaikkien isoimmat kombinaatiot, esim. asfaltilla ajoon. Pitäisi taas varmaan päästä itse testaamaan.

    Heitelkää vaan edelleen tulemaan ajatuksia/kommentteja/ehdotuksia/kriittisiä pohdintoja. Kaikki otetaan mielellään vastaan! Kiitos jo näin valmiiksi!

  21. #3201
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    35
    Vielä pikaisena jatkokyssärinä renkaista asfalttiajoa ajatellen:

    Miten - te, joilla on kokemusta - kuvailisitte esim. Gnarwhalin "ei-rullaavuutta"? Onko se enemmän renkaan hitautta/raskautta pyörittää vai kuviosta johtuvaa tärinää/ryskytystä vai molempia? Tämä siis vertailuna esim. Jumbo Jimeihin tai Barbegazeihin? (Täytyy vielä itsekin lueskella lisää; ja kyllä, edelleen paras olisi testata itse; ja rengaspaineet vaikuttaa jne. )

  22. #3202
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PB4819 Katso viesti
    Solisti: (1) Totta puhut: pitäisi varmaan lähteä vaan liikkeelle testaamaan pyöriä mahdollisuuksien mukaan, eikä höpistä vaan täällä foorumeilla. (2) Osaatko avata yhtään, miksi Mongoosen (Argus Compin) vanteet ovat "miinus"? Eihän nuo varmaan mitkään huippuvanteet ole, mutta esim. "tubeless compatiblesta" näytetään puhuvan, liekö sitten muuten "pilipali"-kamaa. (3) Renkaiden rullaamisesta: Viittasin ehkä hieman harhaanjohtavasti omassa viestissäni tuolla Trek Farleyn Gnarwhalien rullaamisella 27,5 tuuman kokoon verrattuna 26 tuumaiseen. Mutta kuvion puolesta on varmastikin totta se, että Gnarwhalit eivät rullaa siinä missä vähemmän kuvioidut esim. Jumbo Jimit tai Barbegazit (omakohtaista kokemusta ei vielä näistä mistään). Rengaspaineilla tosiaan pystynee tuohon rullaukseen vaikuttamaan suht paljon, mutta kuvioinnin merkitys jäänee aina jossain määrin voimaan. Eikä noita rengaspaineita ainakaan kesken lenkin viitsi varmaan kukaan ruveta vaihtelemaan pinnoitteen mukaan.

    Heitelkää vaan edelleen tulemaan ajatuksia/kommentteja/ehdotuksia/kriittisiä pohdintoja. Kaikki otetaan mielellään vastaan! Kiitos jo näin valmiiksi!
    Ok, taitaa olla eri vanteet kuin edellisen vuoden Arguksessa. Ne oli leveät, mutta ei kyllä mitenkään hyvän oloiset muuntaa tubelessiksi. Muuten en osaa moittia, navat on mitä on, mutta tuskin eroaa muista. 26" ja 27.5" ero on minusta suhteellisen mitätön ainakin rullauksessa ja rengas on suuremmassa osassa. Ehkä 27.5" on pienemmän ilmatilan takia vähän paremmin ohjautuvat ja isomman halkaisijan takia paremmin esteet ylittävä. Ero on pieni. Jumbojimi on yleisrenkaana ylistetty ja onhan se hyvä. Gnarwhalleja meni talvellakin monilla trekkikuskeilla vaihtoon ihan rullauksen takia, vaikka niissä olisi paikat nastoilla jne. Omaa kokemusta noista tosin ei juuri ole. Yleisemmin karkean renkaan pito näkyy varsinkin pienillä paineilla rullauksen huonoutena... Vaikka renkaan runkokin toki vaikuttaa.

    Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla

  23. #3203
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PB4819 Katso viesti
    Vielä pikaisena jatkokyssärinä renkaista asfalttiajoa ajatellen:

    Miten - te, joilla on kokemusta - kuvailisitte esim. Gnarwhalin "ei-rullaavuutta"? Onko se enemmän renkaan hitautta/raskautta pyörittää vai kuviosta johtuvaa tärinää/ryskytystä vai molempia? Tämä siis vertailuna esim. Jumbo Jimeihin tai Barbegazeihin? (Täytyy vielä itsekin lueskella lisää; ja kyllä, edelleen paras olisi testata itse; ja rengaspaineet vaikuttaa jne. )
    En tykkää ajella läskillä maantiellä juurikaan ja itse gnarwhalleista en tiedä (nämä testattu "vasta": Hodag, Ground Control, JJ (4"-4.8"), Barbegazi, Knard, BigFatLarry, Bud, Lou, Bulldozer, Snowshoe (XL)). Mutta monesti raskaus on yksi iso tekijä, toinen traktorimainen jyrinä. Molemmat kyllä huomaa helposti. Keveämpi, pieni nappulainen rengas on suosikki kesällä (jos ajat paljon mutaa -> valitse karkeampi rengas tai jos kalliota -> valitse sopiva kumilaatu). BFL oli ehkä paras asfalttirengas, mutta JJ on paha päihittää siinä osa-alueessa.

    Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla

  24. #3204
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Ja kuuluvan jyrinän lisäksi ne ihan tärisee tankoon ja koko fillariin. Ainakin bulldozerit. Jumbo jimit oli edellisessä ja vaikutti kyllä hyviltä jokapaikan kumeilta.

  25. #3205
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    35
    Kiitos taas vastauksista Solisti ja Qilty! Tämänsuuntaisia vastauksia hieman odottelinkin...

    Tuossa taas tutkailin hieman lisää esillä olleita vaihtoehtoja näin speksien valossa:

    Mongoose Argus Compissa (2019) näyttäisi olevan kiekot "Mongoose aluminum single wall 95 mm ID, 32H, tubeless compatible" (näin ainakin Kempeleen kyläkaupan https://www.kempeleenkylakauppa.com/fat.html ja Bestbikesin https://www.bestbikes.fi/mongoose-argus-comp-2019) mukaan (mitä se nyt sitten ikinä kertookaan). Jännä, kun maahantuojan eli Huntterin sivuiltakaan ei löydy noin tarkkoja tietoja ja myös Mongoosen oma virallinen sivukin antaa hieman eri speksejä esim. jarrujen osalta, esim. Shimano BR-M400 vs. Shimano BR-365. Fillari-lehti (2019/1) näyttäisi kyllä vahvistavan maahantuojan puolelta ainakin tuon jarrun BR-M400. Jos noihin suomalaisten kauppojen spekseihin on uskominen, ja oikein tulkitsin, löytyisi Argus Compista vaihteisto Shimanon SLX:ää ja ilmeisesti myös läpiakselit, joten siinä mielessä vaikuttaisi ihan ok fillarilta hintaansa nähden (etenkin jos johonkin 1000€ kieppeille sais hinnan). Nuo vanteet tosiaan mietityttää ja rullaavuuden osalta ei taaskaan ole käsitystä Kendan Juggernaut Pro 4.9" renkaasta. Koko hökötyksen painokin voi olla melkoinen, mutta saispahan ainakin reeniä

    Silverback Scoop Doublen saisi M-runkokoolla verkkokaupasta vielä tämän viikonlopun tarjoushintaan 1199€. Speksit on kyllä aikas hyvät hintaan nähden, ehkä painoa lukuunottamatta. Oma pituus on 178 cm (sisäjalan mitta pitäisi vielä kunnolla mitata), joten tuo M-koon runko voi kyllä olla siinä ja tässä. Lisäksi Silverbackissa sitten mietityttää nuo Bulldozerin renkaat, jotka ainakin Qiltyn viiltävän analyysin perusteella tärisee koko fillariin asti. Eli ei varmaan kovin mukava ryskyttää menemään kilometritolkulla asfalttipätkää(?). 2x11 vaihteisto voisi olla Doublessa plussaa, kuten joustokeulakin, mutteivat ehkä välttämättömiä omaa ajoa ajatellen.

    Kona WOtakin on tullut mietittyä. Onkohan nuo Shinning Tubeless Ready kiekot ok?

    Ja sitten tuo Qiltyn mainitsema Canyon Dude 8.0 jäi kummittelemaan. Olis kyllä varmaan varsin hyvä fillari kaiken kaikkiaan: kaiketi laaturunko, Jumbo Jimit, DT Swissit jne. Ei vaan kyllä taida budjetti riittää, jos ei jotain hullua tarjousta eteen tule. Tori.fissa näköjään yksi käytetty tullu myyntiin, muttei oikein budjetti juuri tällä hetkellä riitä tuohonkaan.

    P.S. Sitten tässä vielä saattaa tulla kalliimpaa autoremonttia eteen lähiaikoina, joten katsotaan meneekö se vähäinenkin budjetti pyllylleen. No "skoutataan" nyt ainakin vaihtoehtoja valmiiksi!

  26. #3206
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    35
    No niin. Mitähän ihme merkkejä sinne tekstin sekaan ilmestyi viestin lähetyksen jälkeen...hmmm.

  27. #3207
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.421
    Mongoose on näköjään suunniteltu 5" renkaille. Jos haluaa keventää 4":ksi, niin 95mm vanne ei toimi optimaalisesti.
    80mm vanne on turvallinen valinta molempiin rengaskokoihin.

  28. #3208
    Arguksessa on ehkä vähän muita pystympi ajoasento näin yhden S-koon livenä nähtyäni ja kuvien perusteella. Kannattaa käydä kokeilemassa (jos mahdollista).
    Mulla on ollut Whiten lite 3 -> Scoop ja nykyään Dude. Sijoitettu erotus näkyy kyllä laadussa ja viimeistelyssä, mutta ei se isommin ajamiseen vaikuta. No Dudessa ei ole ollut yhtään takuuta vaativaa vikaa, kun muissa oli useampia ongelmia napojen kanssa ym.

    Bulldozerit ääntävät ja jurraavat enemmän kuin JJ:t, mutta ei ne IMHO niin huonot oikeilla paineilla ole, kuin annetaan ymmärtää... mutta jos tiellä ajelet, niin ottaisin vaikka WO:n tai Feltin, joissa on valmiina ne JJ:t. Rengastestailu on hauskaa, mutta ei siinä järkeä loppujaan ole .

  29. #3209
    Liittynyt
    11/2015
    Viestit
    421
    Renkaita nyt niin kannata miettiä, r2-bikes ja JJ:t sen 65e kpl.. Kona ollut hyvä peli ,halvemmalla ei-suomi editionilla. Shinning-kiekot olleet ihan toimivat,fattystrippereillä tubelekset helposti. Jarrut meni vaihtoon mutta halvat jarrut on kaikissa alkuunsa. Itsellä oli ennen Cube Nutrail. Ainoastaan Mastodonin hommaamista olen suunnitellut,toisaalta Enven hiilarikeula kiinnostelee myös. Vaikeita asioita.. Joustoa kaivannut nopeassa porukkalenkissä kun rytyytetään menemään ,jäykkä tahtoo olla "jäykkä"..

  30. #3210
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Mä luulen että se "tubeless compatible" meinaa jotain tyyliin "reilulla teipillä ja painilla voi pitää". Niinkuin jo mainitsin, mulefuteissa ei tarvitse kun ottaa kumi toiselta reunalta pois, sisuri veke, tubeless venttiili tilalle(tulee pyörän mukana), ilmalla kumi vanteelle, litkut sisään, paineet kohdilleen, ravistelua ja valmis.

    Eikä ne Veen Bulldozerit mitkään kamalat ole, mutta parempia löytyy. Ja luultavasti kaikki läskien maastorenkaat tärisee ja jyrisee kovalla alustalla.

    Mä taas en koskaan näe 2x vaihteistoja "plussana". Doublessa tietysti on joustokeula jos tuntuu että sellasta tarvii, mitä ei kyllä kadulla tarvii, röykkysessä alamäessä ehkä. Esimerkiksi singlessä on 11-46pakka ja edessä 30piikkinen. Riittää kyllä ihan varmasti, ainakin ite olen kerran polkenut asvalttia töihin ja takaisin keskarin ollessa yli 20kmh ja ihan maastopaineilla 0.5bar.

    Se dude on myös laadullisesti kyllä eri luokassa kun nämä muut. Ne on kaikki kuiturungolla ja onko jopa kaikki eaglen vaihteilla? 8.0 varmaan jarrut heikoin lenkki, mutta pelkästään levyn halkaisijaa kasvattamalla varmasti paranee

    Katsoppa fillaritorin tarjonta myös.

    Edit
    Jaa, näin kerran jonku arguksen kaupassa ja takakasettia katsoessa luulin siinä olevan sramit, mutta onkin siis SLX vaihtaja ja sunracen 11-50T pakka, tiedä sitten miten hienosti vaihtaa tuolle 50piikkiselle kun vaihtaja on suunniteltu max 46 rattaalle.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •