Alkujaan tämän lähetti
MRe
Aika päteväntuntuinen kaava ja varmaan melko lähellä totuutta. Ja vielä kun muistaa, että z > y > x, niin tästä saadaankin kevään kokeisiin hyvä kaava. Oletetaan, että 3% lintsasi ja opettajan pakottamana oli 18 oppilasta, niin millä x:n, y:n ja z:n arvoilla funktio on tosi? Ja paljonko paikalla oli oppilaita?
Kaikki kunnia nuorisolle ja hyvä että pitävät asiaa esillä, mutta kun muistelee aikaa taaksepäin ja omaa nuoruuttaan, niin samaa se oli jo silloin. Nuoriso on nostanut milloin minkäkin asian esille. Joskus lopputulemana on ollut muutos, joskus taas ei. Ei tämä nykynuoriso ole sen valveutuneempaa kuin mekään omana aikanamme.
(edittiä: muokkasin tehtävää...)
Silloin kun mä olin lapsi, huolta ja pahoja unia aiheutti kylmä sota ja ydintuhon uhka. Se oli maailman kuva siihen aikaan eikä sitäkään piiloteltu sen ajan lapsilta, jotta oltaisiin saatu kasvaa kuplassa. Tietoa tosin oli paljon vähemmän tarjolla kuin kykyään. Siinä mielessä nykypäivän lapset on huomattavasti valveutuneempaa, että tiedon saanti on helpompaa. He ovat myös oppineet elämään vapaan tiedon kanssa koko ikänsä eli ymmärtävät usein vanhempiaan paremmin, että kaikkea, mitä netissä lukee, ei kannata uskoa ja he myös osaavat muodostaa saatavilla olevista, usein ristiriitaisita tiedoista omat näkemyksensä. Omassa lapsuudessani kerrottiin, että asiat on näin ja sitten ne oli niin. Nykypäivän lapsille joutuu kusettamaan, että jauheliha on härgistä, jotta ne suostuu syömään sitä. Meidän 14-vuotias ei suostunut lähtemään täksi viikoksi Alpeille, vaikka hänen vanhemmillaan oli lomaa. Ei lintsaaminen kiinnostanut, koska ei kukaan muukaan luokalta lomaile muulloin, kun koulujen lomien aikaan. Eikä ollut hirveän innostunut lentämisestäkään. Siksi mä vaihtaisin noi suurempi kuin -merkit pienempi kuin -merkeiksi ja toivon, että näistä lapsista kasvaa vanhempiaan viisaampia aikuisia.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit