GiantHephaElectrobikeFillari
Sivu 329 / 371 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 229 279 319 327 328 329 330 331 339 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.841 - 9.870 / 11127

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

  1. #9841
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antsah82 Katso viesti
    Vaihdoin testiksi Jumbo Jim liteskinin Dunderbeistiin kun foxcomp myy noita nyt halvalla. Tänään testilenkillä tuli huomattua ettei se JJ ole mikää talvirengas. Kyllä on huomattavasti enemmän vetopitoa dunderissa tuolla pehmeässä lumessa missä JJ lyö tyhjää.Rullaavuuskin oli mieluinen yllätys, en huomannut omilla ajoillani kyllä mitään eroa tuolla lumisilla poluilla. Jatkossa kyllä itse ajelen tällä Bud/Dunderbeist combolla talven. JJ tulee varmaan takarenkaaksi kesäksi ja syksyksi. Nämä kokemukset litkutettuna.
    Jumbojim on pieninappulainen rengas, hyvässä ja pahassa. Pieninappulainen rengas ei esimerkiksi tällä hetkellä eteläisessä Suomessa monin paikoin vallitsevissa sohjokeleissä toimi kovinkaan hyvin. Paljon karkeampaa kuviota tarvitaan että edes kohtuullista pitoa saa. Eikä se pieninappulainen kesälläkään ole hyvä jos ajopaikat on enemmälti jotain märkiä savipaikkoja ja liejua.
    Pakkaslumilla Jumbojim on usein ollut ihan mukava, ja jo valmiiksi alla olevana sillä on monesti suht hyvin pärjännyt vesijää ja sohjokeleille asti.
    Itsellä on nastallinen Bud ollut edessä jo jonkun aikaa, ja taakse vaihdoin pari kolme viikkoa sitten vanhan nastallisen Snowshoe XL:n, Jumbojimin tilalle, ja juuri jää- ja sohjokeleille.
    Eipä yksillä renkailla oikein hyvin pärjää, vähän enemmän vaihtoehtoja kannattaa olla. Ainakin se tuntuu mukavammalle.

  2. #9842
    Liittynyt
    11/2014
    Paikkakunta
    Lpr:n kupeessa
    Viestit
    1.630

    Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

    Pärjää ja pärjää... bud/jumbo yhdistelmällä ajettu ympärivuoden ja varsin hyvin pärjää. Loppujenlopuksi taitaa tuo ero olla kovinkin marginaalinen ja korvien välissä. Itsekin aikanaan tuota rengasjumppaa harrastin, vaan nykyään mieluummin ajan.
    Toki noista renkaista löytyy ihan ääripäitäkin, sekin on koettu.

  3. #9843
    F. Kotlerburg Guest
    Varmaan riippuu missä ajaa. Eipä täällä tasaisilla ole mitään ongelmaa Jimillä ollut ja on tuolla tunturiinkin noustu. Paineistakin paljon kiinni. Sama Bud + Jim combo alla. Olen itseasiassa todella yllättynyt kuinka hyvin tuo pitää talvellakin.

  4. #9844
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    163
    Vaikkei täällä Oulussakaan mitään nousuja pahemmin ole niin nuo polut on olleet välissä niin tukossa koko tämän alkuvuoden missä itse ajelen, että JJ ei vaan ole vetopitoa ja se alkaa pyörimään tyhjää. Sitten taas kun käy jossain syötteellä missä reittiä aukaistaan koneellisesti ja se on leveä niin siellähän JJ kulkee mukavasti. Sielläkin kyllä alkutalvi oli melko haastava JJ kanssa kun reittiä ei vielä ollut kunnolla aukaistu.

  5. #9845
    F. Kotlerburg Guest
    Oulussa minäkin ajelen, mutta vissiin eri poluilla kuin kovinkaan tukkosta ei ole tullut vastaan koko talvena.

  6. #9846
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    163
    Hiukkavaaran suunnilla ei oo ainakaan pahemmin muita näkynyt alkutalven jälkeen tai sitten ajelen eri reittejä. Monesti on saanut aurata polkua. On sitä tietty ollut niitä hyviäkin päiviä, että on muutkin ajaneet. Tuntuu ainakin itsestä, että heti kun lunta tulee niin kaikki odottaa, että joku tai jotku aukoo polut Ei ole näkynyt pyörän jälkiä, kävelijöiden lähinnä. Pari kertaa helmikuussa käännyin takaisin kun ei vaan kunto ja etenemiskyky riittänyt .

    Meinasin jo tässä yks kerta täällä foorumilla kysellä, että missä oululaiset ajelee talvella kun muita ei pahemmin näy vai onko fatbiket varastossa
    Antsah82 muokkasi tätä : 17.03.2019 at 23.30

  7. #9847
    Mullakin Bud/Dunderbeist -combo ja ei mitään valittamista, hyvä pito ja rullaa hyvin. Aiemmin oli edessä ja takana Snowshow xl:t, mutta Bud/Dunder joka suhteessa paremmat, pyörä muuttui ihan eri pyöräksi.

    Dunderbeist piti vain kokeilumielessä aluksi laittaa väärinpäin vetopidon maksimoiseksi, mutta ei oo tullu vieläkään testattua oikeinpäin, kun toiminut tarpeeksi hyvin noin. Jumbojimiä ei tullut ees harkittua talveksi kun nappulat näytti niin säälittäviltä

  8. #9848
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    163
    Nyt kun tuo dunderbeisti on takana niin en kyllä keksi miksi vaihtaisin sen JJ talveksi. Toisekseen minusta ainakin takarengas olisi hyvä olla erikseen kesä/talvi niin kesällä ei tule kulutettua talvipitoa pois kuluttamalla nappuloita. Oli sitte JJ tai joku muu renkaana. Oletan että eturengas ei niin voimakkaasti kuitenkaan kulu. Tätä ongelmaa tosin ei ole jos ei paljoa aja tai eri pyörä kesällä.

  9. #9849
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antsah82 Katso viesti
    Hiukkavaaran suunnilla ei oo ainakaan pahemmin muita näkynyt alkutalven jälkeen tai sitten ajelen eri reittejä. Monesti on saanut aurata polkua. On sitä tietty ollut niitä hyviäkin päiviä, että on muutkin ajaneet. Tuntuu ainakin itsestä, että heti kun lunta tulee niin kaikki odottaa, että joku tai jotku aukoo polut Ei ole näkynyt pyörän jälkiä, kävelijöiden lähinnä. Pari kertaa helmikuussa käännyin takaisin kun ei vaan kunto ja etenemiskyky riittänyt .
    No joo eipä ole siellä tullut kuin muutamaan otteeseen pyörähdettyä ja polut olleet kyllä aina hyvässä kuosissa. Enemmän tuolla Hiironen/Maikkula/Iinatti-akselilla tullut viime aikoina hyrrättyä. En minä sillä, että se Dunderbeist pitäisi vaihtaa pois. Ei tietenkään, jos tuntuu hyvältä. Tekisi mieli itsekin tilata varastoon ensi talvea varten. Tälle talvelle ei liene enää tarvetta.

  10. #9850
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Kaverin puolesta kysyn, miten nuo Dunder ja Flow vertautuvat Bud / Lou -komboon? Olisiko noista Jumbo Jimien korvaajaksi kesäkäytössä? Jimeissä kaveria häiritsee jäykkyys, ja kuulemma joskus pitoakin kaipaisi enemmän.

  11. #9851
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mahead Katso viesti
    Kaverin puolesta kysyn, miten nuo Dunder ja Flow vertautuvat Bud / Lou -komboon? Olisiko noista Jumbo Jimien korvaajaksi kesäkäytössä? Jimeissä kaveria häiritsee jäykkyys, ja kuulemma joskus pitoakin kaipaisi enemmän.
    Jos joku noilla molemmilla komboilla onkin ajellut, niin luultavasti ajopaikat, -kelit ja -tyyli ja lisäksi pyöräkin muuten, ovat todennäköisesti kaikki sen verran erilaisia että aika paha mennä yleispätevästi tarkemmin vertailemaan.

    Jo yksittäisen renkaan kohdallakin on jo niin että se mikä toisen mielestä perustellusti on hyvä, on toisen mielestä perustellusti ihan p***a, jotenka parasta ja viisainta on kun itse vähän testaa. Monilla läskin renkailla on ihan hyvät jälkimarkkinat, jos koekappale ei itselle sovi.

    Muuten, ainakin omasta mielestä Jumbojim, ainakin Liteskin, ei ainakaan jäykkä ole, joten tässäkin asiassa maku on näköjään hyvinkin yksilöllinen. Jotenka viittaan edellä mainitsemaani oman kokeilemisen hyödyllisyyteen. Ja on se hommana ihan mielenkiintoistakin.

  12. #9852
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    416
    Moi. Kysymys fat-tubeless kuskeille uudelta sellaiselta:
    Kuljetatteko pidemmillä lenkeillä sisureita mukana vai onko tubelessit niin luotettavat, etteiole tarpeen?



    Sent from my iPad using Tapatalk

  13. #9853
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.891
    ^Kyllä minulla on aina varalla yksi sisuri lenkillä pyörästä riippumatta.

  14. #9854
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Minullakin mukana aina sisuri myös kaikissa kulkimissa, samoin Park toolin paikkapala:

    https://www.parktool.com/product/eme...tire-boot-tb-2

    Joskus, onneksi hyvin harvoin, tulee niin pahaa jälkeä, että litkut valuu silmien edessä maihin.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  15. #9855
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oil Katso viesti
    Moi. Kysymys fat-tubeless kuskeille uudelta sellaiselta:
    Kuljetatteko pidemmillä lenkeillä sisureita mukana vai onko tubelessit niin luotettavat, etteiole tarpeen?



    Sent from my iPad using Tapatalk
    Kyllä ne aikas luotettavia on. Kamelin paskaa, paikka rasia tai liimaa ja sisurin palalla korjaa aika pahatkin vauriot. Pumppuhan se pitää olla mukana. Itse en kyllä sisuria ihan heti ala laittamaan eikä liiemmin ole ollut tarvettakaan. Sisuri on mukana lähinnä, jos on jossain kauempana reisussa ihan kaiken varalta.

    Sen kerran, kun olen sisuri vehkeillä joutunut ajamaan, niin niistä ei oo kovin hyvät muistot jääny.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  16. #9856
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    163
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Jos joku noilla molemmilla komboilla onkin ajellut, niin luultavasti ajopaikat, -kelit ja -tyyli ja lisäksi pyöräkin muuten, ovat todennäköisesti kaikki sen verran erilaisia että aika paha mennä yleispätevästi tarkemmin vertailemaan.

    Jo yksittäisen renkaan kohdallakin on jo niin että se mikä toisen mielestä perustellusti on hyvä, on toisen mielestä perustellusti ihan p***a, jotenka parasta ja viisainta on kun itse vähän testaa. Monilla läskin renkailla on ihan hyvät jälkimarkkinat, jos koekappale ei itselle sovi.

    Muuten, ainakin omasta mielestä Jumbojim, ainakin Liteskin, ei ainakaan jäykkä ole, joten tässäkin asiassa maku on näköjään hyvinkin yksilöllinen. Jotenka viittaan edellä mainitsemaani oman kokeilemisen hyödyllisyyteen. Ja on se hommana ihan mielenkiintoistakin.
    Olen itse ymmärtänyt, että nämä flow/dunder on ensisijaisesti lumelle suunniteltu. Katselin aikaisempia kokemuksia noista ja jotkut ainakin valitteli ettei nämä ihan optimaalisesti toimi sulalla maaperällä, mutta omakohtaista kokemusta ei ole.

    Itselläkin oli liteskin JJ ja se ei ole ainakaan jäykkä, dunderiin en huomannut jäykkyydessä perstuntumalla eroa.

    Itse valitsin talveksi tuon dunderin loun sijaan kun kuulemma se lou on melko huonosti rullaava. Dunderissa en suurempaa moitetta sen suhteen kyllä huomannut.

  17. #9857
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antsah82 Katso viesti

    Itse valitsin talveksi tuon dunderin loun sijaan kun kuulemma se lou on melko huonosti rullaava. Dunderissa en suurempaa moitetta sen suhteen kyllä huomannut.
    Tuon ennakkoasenteen perusteella meinasi itselläkin jäädä bud/lou ostamatta. Nyt kun testaillut viikon verran, niin vallan hyvä valinta oli ottaa nuo talvikumiksi kun nastarenkaat omaan käyttöön täysin turhat.

    Lou kauhoo todella mukavasti lumella vauhtia, toki raskaampi kuin JJ.

  18. #9858
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antsah82 Katso viesti
    Itse valitsin talveksi tuon dunderin loun sijaan kun kuulemma se lou on melko huonosti rullaava. Dunderissa en suurempaa moitetta sen suhteen kyllä huomannut.
    Minä en ymmärrä mitä vikaa mun Loussa on kun se tuntuu rullaavan hyvin. Ajoin yhden talven ja kevään Loulla, se tekeentyi kauheasta ankkurista mielestäni yllättävän kepeäksi. Sitten jossain vaiheessa Jimin kautta palasin Louhun, tässä toki huomasi että Jim meni helpommin. Sitten toisena kesänä pistin taakse uuden Budin ja tuumasin että meno muuttu raskaammaksi, mutta ehkä se siitä tekeentyy. Ei tekeentynyt, nyt alkutalvesta palasin Louhun ja totesin taas että kevyemmin menee kuin Bud.

    Viikonloppuna Ounasvaaran rinteissä huomasi myös että Bud / Lou rullasi vapaalla paremmin kuin parin kaverin Dillinger 5:t. Mutta ehkä se selittyi nastoilla.

  19. #9859
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    163
    Niin itselläkin tuo perustui täysin siihen mitä tästä ketjusta on lukenut, että lou on ankkuri. Itselläkin on Bud siis edessä dunderin parina. En usko, että on kauheata eroa vetopidossa lou/dunder, molemmat melko isolla nappulalla ja suunniteltu takakumiksi.

  20. #9860
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    353
    Harvassa on retket milloin mulla on sisuri mukana, pitää olla tyyliin yli 40-50km reissu edessä tai kaukana kotoa muuten

  21. #9861
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.969
    Minä en uskalla kertoa miten pienellä varustuksella itse liikun. Pyörä varmaan kuulisi. Ok, harvoin yli 45 min kotimatkaa ja joku on aina kotona että voisi hakea.

  22. #9862
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    131
    Syksyllä nastarenkaita vanteille vaihtaessa tuli ilmi, että reilun vuoden aikana yhdistelmä JJ 4,8, Mulefut ja OKO Magic milk liimaa renkaan todella tiukasti vanteelle. Epäilen, ettei vanteelta irrottaminen ns. kenttäoloissa olisi omilla taidoilla/keinoilla onnistunut. Nyttemmin sisuri lepää kotona. Toisaalta en myöskään koskaan ole niin kaukana, etteikö pyörää jaksaisi taluttaa sivistyksen pariin.

  23. #9863
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    ^Monella tuntuu olevan vaikeuksia muutenkin kumin irrotuksessa Mulefutilta. Kantapäätä ihan vanteen ja kumin juureen tai vaikka laudan pätkällä painaa.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  24. #9864
    F. Kotlerburg Guest
    Mulefuttia ei tule teipata reunoille asti niin välttyy noilta ongelmilta.

  25. #9865
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Mulefuttia ei tule teipata reunoille asti niin välttyy noilta ongelmilta.
    Mitä minä olen sisurimiehiä joutunut kenttä olosuhteissa ohjeistamaa/auttamaan ei ole ollut teippaus syynä vaan tekniikan puute.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  26. #9866
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    131
    Päivitys edelliseen omaan viestiin, neljän kuukauden talvirengaskauden jälkeen Dillinger 5 lähti vanteelta ihan kengällä painamalla. Magic milk oli tällä kertaa vielä nestemäistä, edellisessä vaihdosssa se oli paakkuuntuneena renkaan seinille.
    Taidan palauttaa sisärenkaan reppuun!

  27. #9867
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Vähänkään pitemmillä lenkeillä sisuri on syytä olla mukana.

  28. #9868
    tempokisu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Vähänkään pitemmillä lenkeillä sisuri on syytä olla mukana.
    ...sen lisäksi pikkupumpusta saattaa olla apua, minulla on sisävarakumin mukana pussukassa myös rengasraudat ( tai muovia ne kyllä on).

  29. #9869
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    649
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Vähänkään pitemmillä lenkeillä sisuri on syytä olla mukana.
    Paljonko on vähänkään pidempi lenkki km:ssä/tunneissa? Viimeseen neljäänvuoteen tainnu mennä maantiepyörästä kerran rengas! Ajelen läskillä, cyclolla ja maantiepyörällä noin 400h tuntia vuodessa. Läskissä tubeles, cyclossa tubeles ja maantiepyörässä latex sisuri. Läskillä ei oo ollu sisuria mukana viimeseen 3 vuoteen, ei edes 120km kisoissa, cyclossa ei oo ikuna menny rengasta! Mulla on semmoinen näkemys näissä et huolellisuus tubeles hommissa ja tarpeeksi matala rengaspaine käytössä ehkäisee renkaan rikkoutumisia. Toki haavereita sattuu joskus, mut monet pumppaa renkaat mielettömän koviksi tavoitellessaan hyvää ruullaavuutta. Vaikka kun katsoo rengastestejä, niin hyvä rullaavuus saavutetaan usein suht mataliilla paineilla.

  30. #9870
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.969
    Mun lyhyellä kokemuksella allekirjoitan.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •