En taida ehtiä tänään ekana tuolle uudelle rastille.
En taida ehtiä tänään ekana tuolle uudelle rastille.
En määkään.
Eihän sinne sitten edes viitsi ajaa - vaikka aamulla ikkunasta ulos katsottuani ehdinkin jo ajatella että keli voi olla juuri sopívan haasteellinen lyhyehköllekin kuvarastilenkille - kun rasti täällä heti ja noin yleisesti tiedetään ja ilmeisen halukkaita ja kiinnostuneita hakijoita on kasapäin!
Vai onko meillä taas näitä tavanomaisia hölösuita joilla vain on joku ihmeellinen ja pakonomainen tarve tulla kertomaan että he ovat oitis tunnistaneet rastin? Ymmärränhän minä sen että jos on ajanut rastille mutta saanut todeta hävinneensä voi olla vaikeaa olla kertomatta siitä ja laittamatta kuvaa vaikkei se ketään kiinnostaisikaan - mutta etukäteen ja jos ei ole pienintäkään aikomusta todella ajaa rastille ja edes kokeilla onneaan?!
PS Ylläolevasta saattaa olla luettavissa jonkinasteista turhautumista siitä ettei eilen päässyt ajamaan ja hakemaan rasteja - etenkin kun kovin harvoin sattuu että useampi perättäinen rasti on sekä tuttu tai tunnistettava tai muuten löydettävissä ja tavalla tai toisella riittävän mielenkiintoinen haettavaksi.
PPS Smolle: kuinka monta marjapuuron - tai aprikoosin, värihan näyttää (luonnossakin eikä vain valokuvissa) joskus punaisemmalta, joskus keltaisemmalta - väristä vanhaa rakennusta, jossa olisi metriset muuratut tiiliseinät ja isot ruutuikkunat, muistat nähneesi tai keksit Helsingin alueelta?
PPPS Kuvarastien yksi jännä ja hauska piirre on juuri siinä miten kovin erilaiset rastit voivat olla niin sanotusti helppoja ja miten on miltei mahdotonta tietää tai arvata miten vaikea joku rasti on. Esimerkiksi viidestä viimeisimmästä olisin pitänyt tätä -mk:n rastia ehdottomasti hankalimpana - siis muiden kuin itseni kannalta - mutta väärässäpä olisin taaskin ollut!
Hölösuu tässä yrittää hidastella muita kertomalla ettei itse lähde nyt heti nousemaan satulaan vaan muut voivat rauhassa käydä kaupassa ja syödä päivällistä ennen kuin lähtevät rastin hakuun.
Mä tiedän ainakin yhden, ja olisin laittanut sen uudeksi rastiksikin, mutta 10 km...kuinka monta marjapuuron - tai aprikoosin, värihan näyttää (luonnossakin eikä vain valokuvissa) joskus punaisemmalta, joskus keltaisemmalta - väristä vanhaa rakennusta, jossa olisi metriset muuratut tiiliseinät ja isot ruutuikkunat, muistat nähneesi tai keksit Helsingin alueelta?
Lisätään valo ja värit. Sampsantie*Tapiolantie Käpylässä. Rasti 1509
![]()
Historic muokkasi tätä : 14.03.2019 at 15.27 Syy: Linkitys
Fillari on keksitty kauan sitten. Silti sitä pitää joka päivä edelleen parantaa?
Ja tästä uusi
![]()
Fillari on keksitty kauan sitten. Silti sitä pitää joka päivä edelleen parantaa?
Olisipa ehtinyt Sampsantielle
Vanha:
Uusi:
![]()
Kolmekymmentäyksi minuuttia!
Mistäs toi vanha oli?
EDIT: eikäku onhan se jo rastikartassakin, hienoa. Aika kiva rasti siinä mielessä, että aasinsiltana lähes suora näköyhteys edelliselle, hyvin valittu!
EDIT2: numerointi muuten nyt pielessä kun tuo Viikin Prisman rasti puuttuu välistä
Viemärin tjsp suuaukon edustalla (kuva)Saunalahden perukoilla.
Taustalla näkyy Herttoniemi
Toi metalliportti on ollut välillä auki. Yhdellä ue-foorumilla oli taannoin tarinaa: tuosta sisään ja yksi uloskäynti johdattaa metriksen lähelle.
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
Korjasin numeroinnin uskoakseni. Huomasin myös että se Viikin istutus on ollut aiemmin rastinumerolla 171.
Sovitaan että rasti numero 171 oli Viikin Maaherranpuisto ja rasti numero 1510 Maaherranpuiston Haapagalleria.
PS Hetken ihmettelin Laren kuvaa, kunnes tajusin etta se oli vanhan rastin selitys- tai kommenttikuva![]()
Eilen illalla olin vähällä lähteä hakemaan rastin vanhalta hepo-lenkkien lähtöpaikalta, mutta rasti ehti vaihtua aamuun mennessä, ja uudelta löytyi Laren signeeraus... Mutta palokärjen pärryytystä täällä saa kuunnella
Lähetetty minun Moto G (5) Plus laitteesta Tapatalkilla
Helsingin Polkupyöräilijät
Minun näkökulmasta tuo on esi-historiallinen, eikä näitä tarvitse mun mielestä pyytää anteeksi. Melko tiuhaan on noita rasteja kun karttaa katsoo, eikä ole ihme että hyväksi näyttävä kohde onkin jo ollut kerran. Mielestäni on kohtuutonta vaatia että kaikki muistaisivat 1,5 k rastia tai että tarkistaisi uuden rastin käyttämättömyyttä tien päällä.
Zoomaa lähemmäksi niin alkaa löytyä rasteille tilaa. Niitä mahtuu helposti vielä kymmeniä tuhansia.
Samaa mieltä. Onneksi ei tarvitse muistaa kun on rastikartta.Mielestäni on kohtuutonta vaatia että kaikki muistaisivat 1,5 k rastia
Minun mielestäni tämä taas on vähimmäisvaatimus mikäli ei muista. Helppoa kuin heinänteko....tai että tarkistaisi uuden rastin käyttämättömyyttä tien päällä.
Jos kiinalaiset tai japanilaiset kykenevät muistamaan, mitä lie, 6000-8000 kirjoitusmerkkiä, niin kai meidän Helsingin kuvarastiharrastajien pitäisi muistaa vaivatta ja helposti kaikki puolitoista tuhatta rastia![]()
Mutta joo, ei vanhan rastin käyttö vahingossa mikään katastrofi ole, haetaan se pois niin saadaan uusi ja ehompi tilalle! Kuitenkin suosittelisin vararastikuvan ottamista jos siihen suinkin on aikaa ja mahdollisuus. Tai vaikka etukäteenkin, kaiken varalta, ja tarpeen mukaan eli vuodenaikojen ym vaihtelun vuoksi päivittäen.
Itsehän en koskaan - perin laiskana ja haluttomana perehtymään älypuhelimeni ominaisuuksiin ja mahdollisuuksiin - postaa uutta rastia kuin vasta kotona läppärin ääressä, mutta olen ymmärtänyt että on olemassa joku varsin kätevä applikaatio tai joku muu jonkun (Smo?) tekemä juttu jonka ansiosta ajantasaisen kuvarastikartan saa nopeasti näkymään ja zoomattua haluamalleen kohdalle.
PS Tänään pääsisin ajamaan, vieläpä jo nyt ennen puoltapäivää - mutta *tietenkin* nyt uusi rasti on sellainen että olen mitään selittelemättä täysin pihalla. Eli pienet nokkaunet taitavat olla fiksuin ratkaisu tähän väliin![]()
Oli joku applikaatio tai nettilinkki joka näytti rastit. Sitten jollain muulla oli joku linkki jota klikattuani rastit ilmestyivät puhelimen Google Mapsiin. Siellä näkyi Espoon rastit, nyt Helsingin mutta ei Espoota. Vähän ne rastitäpät häiritsee tossa puhelimen näytöllä jos jotain yrittää kartalta kattoo mut ei liikaa![]()
Mä katson rastit ja hoidan niiden lisäykset chromessa tämän kautta:
https://www.google.com/maps/d/edit?m...5049999992&z=9
Kuvat hoituu Tapatalkilla
Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla
Mun Google maps -sovelluksessa kuvarastikartat löytää Omat paikat -> Kartat osiosta. Jos rastit häiritsee muuta käyttöä, ne saa pois näpäyttämällä tuota mikä mulla näkyy ekassa kuvassa Vantaan kuvarasteina.
![]()
![]()
Jopas oli suosittu rasti, laitoin ison kuvan että varmasti olis tarpeeksi vihjettä kun aattelin että olis vaikea. Unohdin aamukiireessä päivittää rastikartan, anteeksi siitä.
Vanha on pieni silta hitsaajanpolulla herttoniemessä. Rasti 1512
Keksin tämän vissiin jo aamupäivällä, ja jos olisin ollut pyörällä duunissa olisi ensimmäistä kertaa ollut pieni lounaslenkki paikallaan. No, auto piti hakea jakopäähuollosta ja treenit vielä 18-20 jonka jälkeen vasta pääsi matkaan. Vähän yllätti että kukaan ei esim. työmatkallaan tätä hakenut. Sen verran ehkä sivussa pääpoluilta sitten?
Uusi
Heh, jo toinen rasti samana päivänä kohteesta, jota olen itse aikonut jossain sopivassa välissä käyttää.![]()
Kirjanmerkit