GarminElectrobikeHephaGiant
Sivu 62 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 12 52 60 61 62 63 64 72 112 162 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.831 - 1.860 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #1831
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Eipä käy, erilaiset vetosuhteet noilla,vaihda vivut kanssa tai hommaa se Sramin takavaihtaja.Pakka käy kyllä.

  2. #1832
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti petewow Katso viesti
    Tänään työmatkalla lopetti takavaihtaja isommalle vaihteelle (eli pienemmälle rattaalle) vaihtamisen. Mitään troubleshootingia en kerenny vielä tekemään, mutta mitähän tuosta kannattaisi tarkistaa ekana?
    Pyörä on alle vuoden vanha ja takavaihtaja Shimanon 105 5800.
    Olisiko Shimanon perusvika eli vaijeri on katkeamassa kahvassa eikä rispaantuneena palauta?

  3. #1833
    Jos laitan myös Shimanon vaihteen valitsimen niin sopiiko sitten? Takavaihtajissa on siis samanlaiset kiinnityksen sramilla ja shimanolla?

  4. #1834
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nnevari Katso viesti
    Jos laitan myös Shimanon vaihteen valitsimen niin sopiiko sitten? Takavaihtajissa on siis samanlaiset kiinnityksen sramilla ja shimanolla?
    Noin päin kyllä käy aina.

    Sramin vaihtaja ei käy jos pyörässä on Shimanon direct mount -kiinnitys mutta tämä on aika harvinainen.

  5. #1835
    Ostin pyörän jossa pitäisi olla uusi deore vapaaratas. Vapaaratas kumminkin pitää ääntä, joka kuulostaa siltä kuin laakerissa ei olisi rasvaa ja ikään kuin resonoi tietyillä nopeuksilla.

    Yritin sinne jo kurkistella mutta avaaminen tyssäsi napa-avainten ja 10mm kuusiokolon puuttumiseen. Kannattaako sitä avata vai lähteekö vain kovalla ajolla? Ja jos sen avaa, niin mitä sinne sitten kannattaa laittaa ja mihin (öljyä vai vaseliinia)?

  6. #1836
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti aleksin Katso viesti
    Ostin pyörän jossa pitäisi olla uusi deore vapaaratas. Vapaaratas kumminkin pitää ääntä, joka kuulostaa siltä kuin laakerissa ei olisi rasvaa ja ikään kuin resonoi tietyillä nopeuksilla.

    Yritin sinne jo kurkistella mutta avaaminen tyssäsi napa-avainten ja 10mm kuusiokolon puuttumiseen. Kannattaako sitä avata vai lähteekö vain kovalla ajolla? Ja jos sen avaa, niin mitä sinne sitten kannattaa laittaa ja mihin (öljyä vai vaseliinia)?
    Ääntääkö se poltettaessa vai rullatessa?

  7. #1837
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Ääntääkö se poltettaessa vai rullatessa?
    Rullatessa ja pelkkää vapaaratasta pyörittäessä

  8. #1838
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Laakereihin vaseliini ja kynsiin ohutta öljyä vähän. Mutta jos epäilee kuivaksi niin voisi laittaa tipat öljyä aivan purkamatta.

  9. #1839
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Olisko kyse ihan normaalista vapaarattaan äänestä?


  10. #1840
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Laakereihin vaseliini ja kynsiin ohutta öljyä vähän. Mutta jos epäilee kuivaksi niin voisi laittaa tipat öljyä aivan purkamatta.
    Kiitoksia vinkeistä!
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Olisko kyse ihan normaalista vapaarattaan äänestä?
    Voihan tuo ollakkin. Eli kysytäämpä näin: Kuuluuko vapaarattaasta kuulua muuta ääntä kuin kynsien napsuminen?

  11. #1841
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SamiMerilohi Katso viesti
    Olen päivittämässä pyöräni jarruja. Nykyiset ovat mallia Sram Level T. Uusilta jarruilta kaipaisin vähän lisää tehoa, ja Shimanon jarrukahva istuu käteen parhaiten. Merkki on siis jo valittu, enää pitäisi valita malli. Budjetti jarruparille on n. 150 €.

    Ensin meinasin ostaa SLX M7000 -jarrut, jotka ilmeisesti ovat tässä hintaluokassa varma valinta. Nyt huomasin kuitenkin uudet BR-M520-jarrut, jotka ovat Deore-tasoiset mutta nelimäntäiset. Kumpaa raati suosittelisi? Jarrut tulevat normaaliin polkuajoon n. 90 kg kuskille.
    Yv.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  12. #1842
    Rungon spekseistä kerrotaan seuraavaa: bottom bracket - 73mm BSA, threaded.

    Olen tilaamassa Sramin Apex1 groupsettiä, bottom bracket vaihtoehtoina olisi: SRAM Truvativ BB30 | BB30 +25,00 € tai SRAM Truvativ PF30 | Pressfit30 +35,00 €. Käykö nuo molemmat? Jos käy, mitä eroa noilla on (käytännössä)? Vai jätänkö kenties ottamatta tässä kohtaa...

    Joku liike saa loppukuusta rungon ja kasan osia koottavaksi Tilailkoon sitten puuttuvat / oikeat osat... Minne/kelle muuten veisi Pirkanmaalla kokoonpanoon?

  13. #1843
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ykkösfani Katso viesti
    Rungon spekseistä kerrotaan seuraavaa: bottom bracket - 73mm BSA, threaded.
    Olen tilaamassa Sramin Apex1 groupsettiä, bottom bracket vaihtoehtoina olisi: SRAM Truvativ BB30 | BB30 +25,00 € tai SRAM Truvativ PF30 | Pressfit30 +35,00 €. Käykö nuo molemmat? Jos käy, mitä eroa noilla on (käytännössä)? Vai jätänkö kenties ottamatta tässä kohtaa...
    Kumpikaan noista ei käy. Sulla on kierteellinen keskiö ja kumpikin laakerivaihtoehto on pressfit.


  14. #1844
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kumpikaan noista ei käy. Sulla on kierteellinen keskiö ja kumpikin laakerivaihtoehto on pressfit.
    Tulipa pikaisesti tietoa, kiitos! Näinhän se taitaakin olla tosiaan, jätän siis välistä.

  15. #1845
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    ^sun runkoon menee SRAM-kielellä GXP-laakeri. Mutta maantiekammille pitäisi olla 68mm keskiömuhvi. Voi olla, että sun pitäisi laitaa maastokampisarja tuohon runkoon koska maantiekampien akseli on 5mm liian lyhyt. Jotain tapauskohtaista pelivaraa tuossa voi olla ja voi saada toimimaankin jollain virittelyllä, mutta kannattaa perehtyä.


  16. #1846
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ^sun runkoon menee SRAM-kielellä GXP-laakeri. Mutta maantiekammille pitäisi olla 68mm keskiömuhvi. Voi olla, että sun pitäisi laitaa maastokampisarja tuohon runkoon koska maantiekampien akseli on 5mm liian lyhyt. Jotain tapauskohtaista pelivaraa tuossa voi olla ja voi saada toimimaankin jollain virittelyllä, mutta kannattaa perehtyä.
    Aivan, GXP siis. Tilaankin kokonaiset groupsetin sijaan (jossa tulisi road-kammet) irrallisina osina kun näyttää saavan sittenkin samoihin hintoihin (aiemmin vilkaisin, että kannattaisi ottaa setti ja myydä kammet pois). Siispä 11-42t pakka + sopiva ketju, ja boost-kammet (32t). Sit kahvat, jarrut ja takavaihtajat tuota Apex1-sarjaa. Kyllä se tästä

  17. #1847
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Mikä runko sulla on?

  18. #1848
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Veikkaan, että sillä on Salsa Fargo.


  19. #1849
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Veikkaan, että sillä on Salsa Fargo.
    Tämäpä juuri. Vivvelle tiedoksi, että valotin asiaa jossain aiemmassa kysymyksessäni tässä ketjussa johon JackOja taisi silloinkin vastata.

    Tulossa siis bikepacking / yleispyörä tästä. Tuon voimansiirron jälkeen puuttuukin vissiin enää ohjaustanko, stemmi ja polkimet.

  20. #1850
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Ai niin, jos uusimpia (DUB) SRAMeja olet ostamassa niin silloin ei tietenkään GXP-lakruja vaan DUB BSA73 -keskiölakrut.

    Mut aika monessa kioskissa vielä tarjolla ei-DUBiakin. Jossain juuri näin X0 hiilarikammet alle kahteen rahaan, siinä olis oiva ostos.


  21. #1851
    Trek session 7 tosiaan rakentelemassa ja vanteiden hankinnassa vähä meinaa ahdistaa. Eteen tarvisi 26" 20x100 akselille sopivan ja taakse 10x135. Mutta tälläisen kombinaation löytäminen on tuottanut hankaluuksia. Ehdotuksia? Budjetti vanteille 200e tai alle mahdollisimman halavat siis.

  22. #1852
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Onpas eksoottinen koko tohon keulaan. Tolla budjetilla täytyy kyl laittaa haku fillaritorille. Hopelta taitaa kyllä löytyä napa jos haluaa rakennella.

  23. #1853
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    6
    Ajelin Espanjassa pari viikkoa Cannondale supersix (Ultegra osasarja, Mavic Aksium kiekot). Pyörä oli täysin hiljainen sekä vapaalla että polkiessa. Miten tähän päästään? Omat huomiot on hiljaisista ja vähemmmän hiljaisista vapaarattaista ja ketjulinjasta tulevista pienistä äänistä. Miten usein vapaaratas tulisi huoltaa (vaseliini + öljy kynsiin)?

  24. #1854
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SenioriP Katso viesti
    ...Pyörä oli täysin hiljainen sekä vapaalla että polkiessa. Miten tähän päästään?
    Takanavan valinnalla tehdään tuosta iso osa. Jotkut ovat hiljaisempia kuin toiset. Esim. Shimanot ovat tylsän hiljaisia verrattuna vaikka Hopeen tai DTSwissiin.

    Shimanolla oli joskus markkinoilla se erityisen hiljainen "silent clutch" takanapa, mutta saakohan niitä enää mistään. Uusin XTR pitäisi olla lähes äänetön.

    Polkiessa ei pitäisi kuulua ylimääräisiä ääniä voimansiirrosta, sehän on kunnia-asia. Voimansiirron puhtaus ja ketjujen hyvä voitelu hyvällä tavaralla ovat tärkeässä osassa. Eikä ajeta ketjut ristissä.
    Niin ja hihnaveto olisi äänetön ketjuun verrattuna.

    Mavicin vaparit eivät mielestäni ole erityisen hiljaisia. "Ylivoitelemalla" nekin saa äänettömäksi. Ei välttämättä toimi sitten enää pakkasella.

    Miten usein vapaaratas tulisi huoltaa (vaseliini + öljy kynsiin)?
    Käytön mukaan. Jos ajaa märässä ja kurassa niin useammin kuin kuivalla kesäkelillä. Mavicin FTS-X/FTS-L -vaparien ohje oli muistaakseni jotenkin hysteerinen, olikohan peräti 500km välein?


  25. #1855
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nnevari Katso viesti
    Trek session 7 tosiaan rakentelemassa ja vanteiden hankinnassa vähä meinaa ahdistaa. Eteen tarvisi 26" 20x100 akselille sopivan ja taakse 10x135. Mutta tälläisen kombinaation löytäminen on tuottanut hankaluuksia. Ehdotuksia? Budjetti vanteille 200e tai alle mahdollisimman halavat siis.
    On tosiaan sen verran harvinaisempi ja vanhempi koko tuo 20x100 (ja 26") että vaikea löytää mitään uuttaa. Myös DT:llä ollut sopiva 240s oversize 20x100 napa, mutta ei kai vuosiin tehty. Veikkaisin myös joillain noita etukiekkoja pyörivän nurkissa puoli-ilmaiseksi jos osaa vain kysyä. Takakiekkoja löytyy varmasti helpommin.

  26. #1856
    F. Kotlerburg Guest
    Ei kai tuo mikään eksoottinen ole. Ihan peruskamaa järeämmissä vehkeissä kuten DH-fillarit. Nykyään tosin taitaa olla boostattu 20x110mm.

  27. #1857
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nnevari Katso viesti
    Trek session 7 tosiaan rakentelemassa ja vanteiden hankinnassa vähä meinaa ahdistaa. Eteen tarvisi 26" 20x100 akselille sopivan ja taakse 10x135. Mutta tälläisen kombinaation löytäminen on tuottanut hankaluuksia. Ehdotuksia? Budjetti vanteille 200e tai alle mahdollisimman halavat siis.
    https://www.merlincycles.com/pro-bui...-26-82071.html

  28. #1858
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Ei kai tuo mikään eksoottinen ole. Ihan peruskamaa järeämmissä vehkeissä kuten DH-fillarit. Nykyään tosin taitaa olla boostattu 20x110mm.
    Sepä siinä onkin kun se on boostattu. Mistäpä tuollaisen 20x100mm löytää uutena?

  29. #1859
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vivve Katso viesti
    Sepä siinä onkin kun se on boostattu. Mistäpä tuollaisen 20x100mm löytää uutena?
    Eipä varmaan mistään kuten ei juuri fauber-kampiakaan, mutta ei se niistä kummastakaan mitään eksoottisia osia tee.

  30. #1860
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    20mm akselilla on navat 110mm leveitä, ellei joku ole uutta standardia keksinyt.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •