Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
Ihan tavallinen 26" teräsmaasturi ilman jousitusta on ollut ihan ok. Ei ehkä kulje kauhean kovaa tai kellu lumessa kuin läski mutta ketterä kaupungissa, yleiskäyttöinen ja menee myös talven silopoluilla missä lumi ja jää ovat tasoittaneet kivikkojuurakot. Kait sitä vois jollain muullakin ajaa mutta toi nyt on sattunut olemaan alla viimeaikoina.
Totta. 1998-mallisella Kona Kilauealla minäkin ajelin työmatkat 7-8 vuoden ajan. Vanhanaikainen jyrkähkö geo ja nykymittapuun maasturiksi matalahko ajoasento pitää painon eturenkaalla ja helpottaa talviajoa monessakin olosuhteessa. Sen jälkeen, kun hankin ekan krossarin jäi Kilauean ajot pikkuhiljaa vaan vähemmälle ja vähemmälle ja toissa talvena myin pois sen, vaikka vähän ikävä jäi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vivve Katso viesti
Kyllä mun mielestä se auraamaton ja epätasaiseksi tamppaantunut pyörätie on paljon nopeammin kuljettavissa maasturilla kuin cyclolla. Samoin näillä keleillä (+2 ja vettä sataa) cyclon rengas uppoaa siihen pehmenneseen lumeen.
Riippuu tietysti, missä päin ajelee, mutta omilla reiteilläni täällä pk-seudulla aurataan useimpia pyöräteitä sen verran tiheään, että auraamatonta ja sen jälkeen epätasaiseksi tampattua pyörätietä ei yleensä joudu kovin usein ajamaan. Tämän vuoden tammikuu oli vähän poikkeuksellinen, kun tammikuun lumikertymä oli suurempi kuin ikinä. Auraamatonta kelviä on tänä talvena joutunut ajamaan poikkeuksellisen paljon, mutta lähinnä silloin, kun kyseessä on pehmeä urille pyöräilty lumi. Juuri sellainen keli, missä maasturin rengas tahtoo muljua minne sattuu, mutta krossari leikkaa lumesta läpi. Keskustassa taas ajoradoilta kulkeutuva suola tekee sen, että pohjat muhjuuntuu auratuiltakin reiteiltä ja taas kapea rengas toimii paremmin kuin leveämpi.

Näillä tämähetkisillä keleillä Hesassa on joka paikka täynnä loskaa tai niin pehmennyttä lunta, että maasturi ei välttämättä ole yhtään sen helpompi ajaa kuin krossari. Taas kapeampi rengas leikkaa loskasta läpi ja löytää jotain pitoa pohjalta kun leveämpi rengas jää kellumaan loska päälle ja tekee ajamisesta hankalampaa. Sama periaate kuin mudassa ajaessa.

Juu ja ostakaa vaan maastureita, jos tekee maasturia mieli. Kyllä aina tulee eteen muutamia sellaisia kelejä, joissa sen kanssa pärjää paremmin kuin krossarilla. Mun pointti oli siinä, että kannattaa silti varautua siihen, että ei se maasturi talvipyöräilystä pelkkää autuutta tee. Talvipyöräily vaatii jonkinnäköistä taistelumieltä ja selviytymisasennetta oli alla millainen pyörä hyvänsä. Sitten kun on sen sisäistänyt, pärjää tuolla millä pyörällä hyvänsä. Ilman, että sisäistää sen, ei siellä pärjää millään pyörällä. Pyörätyypistä riippumatta enemmän hyötyä saa hankkimalla parhaat mahdolliset nastarenkaat.

Maasturi on hyvä hankinta, jos sellaisen haluaa, mutta sillä ajatuksella, että se olisi jotenkin ylivertainen Hesan talvityömatkakäytössä sellaista ei kannata hankkia. Kuten sanottu itselläni on täysjäykkä 29-tuumainen maasturi. Tänä talvena olen ajanut sillä töihin sen yhden kerran ja silloinkin totesin, että se ei välttämättä ollut yhtään sen parempi valinta. Mutta en väitä myöskään, että pelkästään maasturilla ajamalla työmatkat olis jääneet ajamatta ja joissain kohdin leveämmästä renkaasta olisi voinut olla välillä hyötyäkin, mutta vähintään yhtä monessa kohtaa haittaa. Ja silloin kun on kaikkein hankalimmat kelit, joissain kohdin menee talutteluksi joka tapauksessa, pyörätyypistä riippumatta, mutta sekin kuuluu talvipyöräilyyn ja pitää hyväksyä, jos päivittäin talvella meinaa pyöräillä.

My five cents. Jatkakaa..