^Toisessa kehikko sisässä. Vaan kumpi on tosiaan kumpi?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tämä. Jos jotakin tuosta haluaisi pyytää niin parisataa osasarjasta minkä voi siirtää toiseen pyörään.
Edelleenkään en tajua miksi ihmeessä kukaan haluaa ostaa feikkirunkoja, kun ihan aitoakin halpaa kuitua saa uutena Euroopasta jopa alle tuon hinnan paremmalla osasarjalla ja ihan aidoilla kuitukiekoilla. Työnjälkeä katsoessa näissä tuotteissa niin tuo Spessu ei ole varmasti ajo-ominaisuuksiltaan lähellekkään aitoa ja vaikka kuitua onkin niin paremmin sopisi ankkuriksi. Ja ei puhettakaan kumpi on nolompaa kuin ajaa rehellisellä Whiten/Planet X:n halppiskuidulla vai piraatti S-worksilla Zippin kiekoilla, joista paistaa Alibaba läpi.
Feikin S-worksin ilmoitus poistettu...
Kypärissä, se sisällä oleva ranka ym. suojaava teknologia oleellinen. Oikeanpuoleinen pelkkää vaahtoa.
*Headwind, crosswind but never a bloody tailwind*
Itse ajan kasaamallani kiinankuidulla ja Dura-Acella tyytyväisenä. Ei tarran tarraa rungossa tai kiekoissa. Pyörän käyttöarvo vastaa 5000 euron pyörää ja myyntihinta 1000 euroa. Halvalla helvetin hyvää ja kilpailukykyistä kalustoa. Pyörän takia en häviä kenellekään, häviämisen syyt johtuu miehestä. Polkimineen 6.9 kiloa.
Ei se nyt 5000 euroa ehkä vastaa... Saksassa DA mekaaninen (Bike24) maksaa 1400 (vai saako jostain halvemmalla).
Koko DA osaisen saa alkaen 2500 esim. Focuksena (ei kylläkään Izalco Max).
https://www.bunnyhop.de/de/fahrraede...dura-ace-20185
Eli ko. Logiikalla, vastaako linkattu alennusmyynti Focus 5000 pyörää, kun on puolet hinnasta? Kiekkoihin jää vielä se 2500.
edit.sorry oon saikulla keuhkoputkentulehduksessa, niin aika liikaa vänkyröidä täällä![]()
*Headwind, crosswind but never a bloody tailwind*
Tuo linkaamasi pyörähän on kuin kivireki omani rinnalla. Kyllä 6.9 kilon pyörästä polkimineen saa pulittaa paljon enemmän merkkituotteena, kuin tuo ehdottamasi. Linkkisi pyörä on 7.7 kiloa ja todennäköisesti ilman polkimia, kuten tapana on. Siis yli kilon painavampi kuin oma namipalani. Eritoten, kun omassani on vielä Extraliten keskiö ja ohjainkannatin, joiden rinnalla Dura-ace kalpenee vähintään painossa ja kauneudessa, ehkäpä jopa toiminnallisestikin.
Focus Izalco Max runkosetti on siinä 1000g paikkeilla tai alle ja näitä on saanut uutenakin jopa tonnilla varsinkin nyt kun uusi malli tuli markkinoille. DA9100 osasarjaa tarjoukssa näkynyt 1100€ paikkeilla. Kiekoiksi vaikka jotakin uudenveroista kevyttä kuitutuubia joita saa halvalla fillaritorilta. Ja putkiosiksi vaikka tarjous Ritcheyn Superlogicia mitkä ei montaa sataa maksa ja stemmiksi Kalloy uno ultralight.
Siinä sulla polkimineen varmasti turvallinen arviolta ~6,3kg pyörä ja hintakaan ei nouse paljoa yli 3,5k€. Paljonko olit itse maksanut tuosta sun jos kerta vertaat sitä 5k€ pyörään? Ja nyt menee pahasti metsään varsinkin Extraliten stemmin osalta jos vertaat sitä jopa toiminnallisesti paremmaksi kuin muut stemmit. Itse en edes lähtisi stemmistä keventämään ensimmäisenä lipsumisenkin vuoksi ellei sit vaihtoehto olisi saksalainen kuitu. (max 3Nm ei kannata kovin ylittää, koska pieni puristuspinta-ala = rikkoo kevyemmät kuituosat)
Ja toinen vaihtoehto ostaa käytettynä uudenveroinen pyörä ja 2500€ saa jo premium tasoa jos kelpaa 2-4 vuotta vanha tavara kelpaa. Merkittäviä uudistuksiakaan ei ole tapahtunut.
Edit:
Tämäkin. Tuskin kovin paljoo käytetty vaivaa suunnittelutyöhön, kun ei se hyvä kuiturunko synny vaan sillä et laitetaan mattoo päällekkäin ja uuniin. Halpa hinta korreloi täysin myös valmistuskustannuksiin mikä tarkoittaa myös halvempaa kuitumattoa ja halpa kuitumatto painavampaa runkoa. Mitä veikkaat pyörän ominaisuuksien olevan jos se runkokin ollut halpa ja kevyt? En nyt ihan itsestään selvyytenä pitäisi sen kiinarungon olevan halvasta hinnasta huolimatta kovin kilpailukykyinen.
Nyt veti sanattomaksi...eli mitä kevyempi runko sen parempi? Kyllähän kiinalaiset osaa tehdä just niin kevyen rungon kuin joku haluaa...
Olisiko silloin joku 5-600 grammaa sopiva huippukiinankuiturunko?
Lähinnä ihmetyttää tämä helvetin hikipajojen runkojen hehkuttelu, jopa 'namipaloina,..
Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla
Ehkä vähän kuitenkin kaivertaa takaraivossa? Saatat kuitenkin hävitä. Mulla on tuollainen bunnyhopin linkin takaa löytyvä cayo ja izalco maxin jäykemmän rungon oikeasti huomaa polkiessa. Varsinkin putkelle noustessa tuntuu watit siirtyvän paljon paremmin tiehen. Mietippäs tuota... Entä jos osa niistä puntilla hankituista reisistä karkaakin kiinankuidun kautta harakoille?
Ja sorry, tarkoitus ei ole spämmätä kahdella tunnuksella. Jostain syystä puhelimeni tempaisi jostain esiin, jonkun ikiaikaisen tunnukseni.
Jatkona edelliseen, olisi varmaan nyt sitten aiheellista nähdä kokonaan speksattuna ja kuvina tämä fillari, joka sitten on aivan eri kategoriaa, kuin tuo yllä linkattu Focuksen Izalco peruskiekoilla...
itse ajelen (harvoin maantiellä) joko 2011 mallisella Feltin F sarjalaisella, jonka runko on 0,9 kg tai sitten Ox-platinium teräsrunkoisella Le mondilla, jonka runko on n. 1, 5 kg (ehkä). Jäljempi on minulle lähinnä nosstalgiasyistäkin se mieluinen.
Menee kyllä ihan OT:ksi jo...
*Headwind, crosswind but never a bloody tailwind*
JohannesP. Tarkoitin tuolla ylempänä Extraliten kampia ja keskiötä vähintään kilpailukykyisenä Dura-aceen verrattuna, en ohjainkannatinta. Onhan tuo mainitsemasi 3.5 kiloeuroa maksava pyöräsi myös käyttöarvoltaan yli 5000 euroa maksavaa pyörää vastaava. Eli, niin esimerkin, kuin omallakin pyörälläni voisi kuka tahansa esim. eliten luokan kuski kilpailla menettämättä mitään pyörän suhteen. Eli, se on sitä käyttöarvoa.
Tämä oli j-p järviseltä erittäin hauska sutkautus "Lähinnä ihmetyttää tämä helvetin hikipajojen runkojen hehkuttelu, jopa 'namipaloina,.."
Kuullostaa perin oudolta, että ei saa olla erittäin tyytyväinen itse kasaamaansa pyörään, jossa ei ole kalliita tarroja kyljessä. Jotkut näemmä uskovat vanteissa ja rungoissa olevien tarrojen ihmevaikutukseen ja ovat valmiita niistä maksamaan.
Pidän pyörien rakentelua mukavana asiana ja kun jotain siitä vielä ymmärtääkin, niin kelpo pelejä tulee alle edukkaasti.
Sua ei ole kukaan kieltänyt nauttimasta kasailusta tai sen lopputuloksesta. Siitä nauttii aika moni muukin, mutta lapsenomainen vouhaaminen kiinankuiturungon ympärillä ja niiden pitäminen mm. (Lainaan sinua) ”namupaloina” merkkipyöriin on vähintäänkin Sulo Vileniä.
Runko nyt kai on pyörän ydin, ellen väärin ole ymmärtänyt. Voit väittää vastaankin.
Kun niin pöyhkeästi mollasit mm. Focuksen Izalcoa versus omaasi, niin avaa nyt julkisesti se pyöräsi...
*Headwind, crosswind but never a bloody tailwind*
^ En missään nimessä mollannut tuota Focusta, vaan ainoastaan puhuin painoerosta ja käytin leikinomaisesti "kivireki" termiä. Kerkesin jo suositella sitä hyvänä pyöränä kaverilleni, joka etsii ensimmäistä hyvää pyörää. Annoin ehdottoman suosituksen tuosta Focuksesta. Siinä saa hyvää ja edullisesti.
Merkkipyörät ovat hyviä ja hyviä saa myös merkittömistäkin rungoista, ei tietenkään kaikista. Tuo Sulo Vileeni osui kohdallani paremmin kuin oikeaan.
Jenkka pyysi minua "avaamaan" pyörääni. Olen täältä pajasta oman runkoni reilu kolme vuotta sitten tilannut. Kyseistä runkoa ei näytä enää siellä olevan mallistossa, mutta liekö tuo Super Light aika lähellä. http://www.carbonal.com.cn/carbon-road-bike/carbon-road-bike-frame.html
Joo ehkä tuosta käyttöarvosta on turha vääntää. Itselleni 3,5k€ pyörä on sen 3,5k€ arvoinen käyttöarvoltaankin kun sen verran siihen olisin rahaa laittanutkin. Jälleenmyyntiarvo sit toinen asia. Käyttöarvoon voidaan ajatella vaikuttavan moni muukin asia kuin vaan se paljonko pyörä on maksanut.
Mutta tuo kiinankuidun varsinainen ylistäminen vaan särähtää korvaan varsinkin jos ajatellaan sen pelkän tarran tuovan 5x hinnan. Sen tarran mukana saa ainakin varmuuden jonkun ottavan vastuun tuotteen turvallisuudesta suunnittelutyön ohella tai edes mahdollisuus ettei se kuitujäte kaadeta suoraan mereen. Käsityksen mukaan juuri näissä hikipajoissa tuppaa nuo työolot ja ympäristö olemaan vähän toissijaisia asioita. Tuskin siellä Spessunkaan tehtaalla mitään mukavaa on, mutta ainakin paineet ovat kovemmat julkisuudenkin suhteen.
^Toivoisin, että joku raportoi tuoteväärennöksestä ja siksi poistettu. Muutenhan siinä kiinakuidussa ei välttämättä olisi mitään, mutta ne tarrat tekee siitä väärennöksen.
Tais olla kuitenkin Tarmacin tuoteväärennys, eli siinä mielessä laiton kopio ilman tarrojakin.
https://www.velonews.com/not-all-fra...nterfeit-bikes
Siinä mm. Maalipintaa syvempää anatomiaa tuoteväärennöksen laadusta...
*Headwind, crosswind but never a bloody tailwind*
Täysin totta, mutta voi kans miettiä paljonko työvaiheita karsitaan tuotantokustannusten suhteen, kun mitään varsinaista firmaa/rakennettua brändiä ei ole ottamassa vastuuta. Tuollaisessa S-workiksissa voi olla 400 kuitumaton palaa niin sit voi vaan miettiä kuinka monessa kohtaa piraatissa oijotaan mutkia suoraksi ja mites se laadunvalvonta.
Tuossa Jenkan postaamassa linkissä onkin näistä juttua.
Ja kyllä niitä hyviäkin puhtaasti kiinalaisia brändirunkoja ja kiekkoja on markkinoilla, mutta nämäkin sit jo maksaa ihan eri luokkaa kuin Alibaban random myyjän halvin tuote.
Menee jo niin pahasti OT et lopetan tältä erää.![]()
Hiilikuiturunkojen tekeminen ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä, vaan ihan perus teollisuustyötä. Yritysten markkinointiosastoilla tehdään se mystifiointi asian ympärille ja esitetään rungon rakentaminen tähtitieteellisen vaikeana ja suunnitelutyöltään valtavana. Sitä sitten uskolliset asiakkaat levittävät totuutena, vaikka totuus on aivan toisenlainen.
Runkomuottien ja jigien tekeminen on huomattavasti vaikeampaa ja työläämpää kuin runkojen, joka on vain monistamista. Muotteja ja jigejä tehdään kaikilla teollisuuden aloilla jatkuvasti, joten niiden tekeminen ei ole pyörä alan erikoisosaamista, vaan ihan peruskauraa teollisuudessa.
Itse rungon tekovaiheessa ei ole yhtään työ aihetta, mitä perustyöntekijä ei kykene tekemään pienen perehdytyksen jälkeen. Rungon tekovaiheessa ei ole yhtäkään sellaista työkalua, jota ei saisi ostettua joltain tuottajalta, tai se vaatisi käyttäjältään erityistaitoja.
Ja sitten se kaiken selittävä prosessi, jonka nimeen vannotaan sokeasti, eli suunnittelu. Kuka tahansa runkogeometriasta jotain ymmärtävä ja piirrustusohjelmaa osaava ammattipiirtäjä piirtää muutamassa tunnissa rungon. Itse asiassa ei tarvitse edes ymmärtää runkogeometriasta mitään, kun katsoo muiden runkojen geometrioita.
Jos suunnittelutyöllä olisi niin merkittävä osuus runkojen tekemisessä, niin kysehän olisi suoranaisesta tyhmyydestä ja resurssien tuhlaamisesta. Yritettäisiin keksiä pyörä uudestaan, vaikka se on jo keksitty aikaisemmin. Markkinointiosastojen taikasanoja ovat "suunnittelu ja tuotekehittely". Koska pyörä on jo keksitty, niin suunnitteluun käytetyt "tuhannet" tunnit ovat amatöörien opettelua, kuinka piirretään polkupyörän runko. Ammattilaisen tehokas piirtäminen ja suunnittelu ei palvele markkinointiosastojen tavoitteita, koska työ tehdään liian nopeasti verrattuna siihen mielikuvaan, jota halutaan luoda. Jos suunnittelutyöhön menee 100 tuntia, niin markkinointi osasto kertoo maailmalle, että se kesti 1000 tuntia ja jotkut uskovat sen.
Runkojen tarrat ovat hinnaltaan huomattavasti kalliimpia, kuin autojen koreissa olevat merkit, jos ne suhteutetaan tuotteiden hintoihin.
Minulla ei ole mitään merkkirunkoja vastaan. Itsekin sellaisen ostaisin, jos olisi hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan kilpailukykyinen. Ajaisin sellaisella, jos minulle maksettaisiin tarrojen pidosta. Kumpaakaan em. asioista ei ole vielä tapahtunut, joten ajan hyvällä tarrattomalla pyörällä, tosin voisin siihen kylkeen ylempänä mainitun Sulo Vilen-tekstin pläjäyttää.
Varmasti saa, mutta mistä voi tietää kumpaan ryhmään runko sattuu kuulumaan.
Brandayksessä, niin pyörissä kuin kaikissa muissakin tuotteissa, maksetaan brandiarvosta. Joka sitten taas tulee osittain mielikuvien luomisen kautta, mutta myös laadun. En oikeastaan tiedä yhtään brandituotetta, joka olisi menestynyt vaikka itse tuote on paska, mutta mainoskampanja loistava.
Itse en uskaltaisi ostaa no-name -runkoa jostain alibabasta, vaikka fillareita mielelläni kasailenkin. Tähän sopisi se telkkarissa pyörivä mainos, missä todetaan, että on ihan ok hölmöillä joskus, (mutta pyörän runkoa ostaessa ei). Sama koskee pitkälti muitakin pyröän osia, kuten stongaa, tolppaa jossain määrin, etuhaarukkaa (joustohaarukkaa), jne. Eli sellaisia, joiden hajoaminen sattuu aika pahasti.
Kaikkein tyhmintä on hankkia joku kiinankopio kypärästä. Ostaa ensin turvallisuusvarusteen, mutta sitten ei ole kiinnostunut sen turvallisuudesta... (tähän semmoinen hymiö, missä ammutaan ysimillisellä itseä ohimoon).
Katsoitko tuon ylläolevan linkin?
Minä olen kyllä aika vakuuttunut, että laadukkaan kuiturungon tekeminen ja suunnittelu ei ole ihan helppoa. Juurikin halutun jäykkyyden ja hallitun jouston vuoksi. Olen myöskin aika vakuuttunut, että nämä kiinan bulkkirungot ovat juuri tuollaisia mitä linkin takana esitetään, eli muotin sisään vain ladotaan halvinta mahdollista mattoa erinäisinä palasina sikin sokin joka puolelle.
Kaipa se onnistuu kiinalaisilta, kun siellä suurin osa niistä kuitenkin tehdään. Mutta miksi tekisivät laatua, kun siitä ei saa kymppejä enempää rahaa? Kiinassa myydään melamiinia maitojauheena ja (hyvässä tapauksessa) kalkkia antibioottina. Miten siis voisi kuvitella, että sieltä tuleva hikipajan hiilikuiturunko täyttäisi länsimaiset kriteerit.
Kyse ei ole osaamisesta, vaan viitsimisestä ja haluamisesta. Suunnittelun osaltakin olen aika lailla sitä mieltä, että ei se nyt ihan niin yksinkertaista ole, kuin mitä Laroute haluaa meille kertoa. Ei länsimaisetkaan firmat huvikseen rahoja haaskaa. Jos rungon voi suunnitteluttaa jollain 50c/tunti hemmolla Kiinassa, niin miksi pitää kallista suunnitteluosastoa länsimaassa?
kannattaa aina miettiä niin että tavarat maksaa juuri sen verran että kaikki osallistujat saavat siitä korvauksen. ei ala liikaa ahistamaan
Mietin miten jollain voi olla luottoa halpaan nimettömään kiinankuiturunkoon kun jatkuvasti saa kuulla että noita hajoaa laatumerkeilläkin, maastoajossa. Esim trekillä.
Tuostahan voisi esittää vastakysymyksen, että mitenkäs jollain voi olla luottoa laatumerkeihin, jos niitä jatkuvasti hajoaa. Onko ne silloin laatumerkkejä muuten kuin mielikuvatasolla, jonka yhtiö on luonut?
Ihailen pyörätehtaiden markkinointiosastoja, jotka pystyvät rakentamaan brändilleen tarinan, johon uskotaan horjumatta. Itse ostan tuotteen ilman "käärepapereita", nättiä väriä ja ilman tuota tarinaa. Teen sillä tismalleen samaa asiaa, kuin omaansa tyytyväinen "laatumerkkiläinen". Arvostan molempia valintoja, en kuitenkaan arvosta pyörätehtaiden branditarinoita niin paljoa, että olisin valmis maksamaan samaan asiaan tehdystä tuotteesta enemmän kuin toisesta.
Tuo pelottelu on lähinnä huvittavaa runkojen rikkoutumisten osalta.
Kun katsoo tämän ketjun otsikkoa, niin olemme juuri siinä otsikon kohdassa, joka jää kolmen pisteen jälkeen ilmaan. Jokainen tietää miten tuo otsikko jatkuu!
Kehotan tutustumaan Xiamenin alueen hiilikuitutuotantoon. Tämä carbonal josta *Laroite* on runkonsa ostanut, on yksi lukemattomista alueen valmistajista. Kaikki tuuttaa samaa bulkkia, ja sorttimentti pienilläkin valmistajilla (pajoilla) on valtava. pyöränrungoista, vannekehiin ja kaikkeen maan ja taivaan välillä mm. Rollaattoreihin saakka.
*Headwind, crosswind but never a bloody tailwind*
Kirjanmerkit