Lukot, nuoskakelillä suihkuttelee siliconispraylla polkimet ennen lähtöä😉
Lukot, nuoskakelillä suihkuttelee siliconispraylla polkimet ennen lähtöä😉
Jonkun verran kulunut Bud 1-2mm varmaan kuviosta hukkunut ja timpurin kynä ei mahdu väliin nappuloiden päällä, kun röhnötin tangolla kokopainolla. Noin puolen kynän verran jäi tilaa. Eli Budia en suosittele modaamattomaan STD.hen. Uudella Budilla väli menis lähes kii. Paineina koitin 1 ja 0.5bar. Koitin vielä jumpsauttaa pohjaamis toppareita vasten ja se antaa vielä hitusen periksi.
Mitä huonolla mittauksella vertasin takana olevaan jonkun verran kuluneeseen 4.8" JJ.hin, niin luokkaa 10mm on halkaisijoissa eroa, eli vajaa sentti on JJ.llä pelivaraa keulassa. JJ tuon mukaan on vähän turvallisempi ajaa ja sitä tuskin saa kiinni missään tilanteessa, jos vanne ja kumi on suora.
Budilla ja 29+ pitanee lisätä siis yhdet Bottom out spacerit STD versioon.
![]()
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Kun täällä foorumilla on vilahdellut parilla kaverilla noita Foxin keuloja 26”x65mm vanteella ja 3,8” renkailla, ja vissiin toimii loistavasti, niin itsellä kun on Trekin Farley 9.8 ja 27,5” rengas, ni onko kukaan kuullut/kokeillut toimisiko 29+ esim Rokkarin Pike keulaan 27,5x3,8” 65mm tai 50mm vanteella.
Olisi kiva saada kesäksi kunnon keula läskiin tai sitten mennään normi asetuksilla.
08150
Tuolta tilasin STD Mastodoniin Bottom out spacerit. Hienosti toimi. 28.11 tilasin ja eilen 12.12 tuli kirjeessä ilman tulleja, kun hintakin jäi alle tullirajan. https://www.shockcraft.co.nz/mastodo...t-manitou.html
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
29+ Pike on 94mm kapeimmasta kohtaa mikä osuu 26" läskinkin leveimpiin kohtiin.
3" 29" oli 74mm ja 7mm timpurin kynä mahtuu molemmille puolille sen näköisesti, että ajaan just pystys. Eli joku 84-88mm alkaa olemaan max kumin leveys.
4" näytti olevan aika tarkalleen 100mm 80mm vanteella.
Paljon on noissa 27+ boosti Foxeissa tolppien väli kapeimmasta kohtaa? Vastaa ken tietää.
![]()
Antza44 muokkasi tätä : 14.12.2018 at 12.08
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Kiitos Antza44 mittailusta! Shamukselta täytyy kysyy minkä levyiset 27,5”x4” Vanhelgat on 50mm vanteella ja kuinka korkeet ne on. Aattelin et olisin ajanut kesän suht samalla satsilla jos joku joustokeula löytyy.![]()
08150
No eipä tuota komboa Ajeta 29+ Pikessä leveydentakia. EXT Mastodoni hommiks menee noin korkeilla renkailla ja leveillä, jos joustokeulaa mielii, jos ei Laufia lasketa. STD Mastodoniin tietysti mahtuu myös 10mm Bottom out Spacer lisäyksellä.
@Ettan. Eipä tuohon 29+ Pikeen mene tuon mittailun mukaan leveydestä edes 26" läski, koska tuskin on kapempi, kuin tuo 27.5/4" tuolla 50mm vanteella.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
No kiitos kuitenkin! Mietitään ja speksaillaan...![]()
08150
Fatbike24.de:ssä on ihan hyvällä hintaa (555 e + 10 e pk) Manitou Mastodon Pro -versiota myynnissä. 120 mm versiot näköjään 2 viikon toimitusajalla, mutta pystyy kuitenkin tuolla hintaa ostamaan. Itse laitoin 100 mm version tulemaan Silverback Scoop Singleen (joka joskus myöhemmin siirtyy Pole Taigaan jos semmoiseen saan joskus kaavittua rahat kasaan).
https://www.fatbike24.de/products/SA...abel-2017.html
Osaako joku kertoa mitä eroa on noilla EXT ja STD malleilla ? Eikös tuohon keulaan mahdu myös 2XL kumi pyörimään ?
Mastodon Pro EXT 100mm 1-3 Tage 555,00 EUR Mastodon Pro EXT 120mm bis zu 2 Wochen 555,00 EUR Mastodon Pro STD 100mm 1-3 Tage 555,00 EUR Mastodon Pro STD 120mm bis zu 2 Wochen 555,00 EUR
EXT:een sopii 2xl ja std:hen ei ilman kikkailuja. Käytännössä siis samat mutta EXT:n jousto on rajoitettu niin että haarukun kruunu ei mene ihan niin alas, joten ei tarvitse olla huolissaan mahdollisissa haarukan pohjaamistilanteissa siitä että kruunu mäjähtää renkaaseen ja samalla lennättää kuskin kauniissa kaaressa pöpelikköön.
Eikös tuolla sivulla oleva kuva kerro erot? Ext:iin saa leveämmät renkaat?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Leveys on sama. Korkeus on säädetty extissä niillä paloilla ettei pohjaa niin syvälle. Niitähän voi säädellä itekkin kun huoltaa/purkaa haarukan. Valmistajan sivuilla taitaa olla säätöohjeet ja miten ne palat on eri malleissa valmiiksi laitettu.
Haluaisin kokeilla ovaaliratasta.
Nykyiset kammet on jotku halpis rupukammet, ratas on 30t ja sen takana on numero 3 nii oletan sen olevan sen offset.. Niissä näyttää olevan rattaalla sramin direct mount kiinnitys(3 ruuvia). Keskiö on 121pf, aika paksut spacerit on molemmin puolin ja läski on 197 perällä. Minusta ketjulinja on nyt noin 76mm, en nyt niin tarkkaan saanut mitattua.
Minusta nykyisessä setupissa ketjulinja on pikkasen liikaa ulkona eli mennäänkö metsään jos valitsen uuden rattaan näihin kampiin 6 offsetilla vai miten tämä menee?
Toinen kysymys. Mulla on kaapissa uudet sramin dub kammet ja jotka on tarkoitus vaihtaa jossain vaiheessa tilalle uuden dub keskiölaakerin kanssa. Niiden rattaassa taas on offset -4. Ne on 197 perälle ketjulinja kampien tiedoissa 76,5mm.
En nyt tajua, että paljon sen offsetin pitäs olla siinä ovaalirattaassa näihin uusiin kampiin sitten?
Saiko tästä nyt mitään selkoa 😀
Itse mietin yllä olevaa juuri. Itsellä -4 offsetin GX eagle. Kokeilin 3mm boost ovaali etukiekkoa, hinkkaa runkoon. Oikea olisi 0mm, eli luulen että se 6mm hinkkaa runkoa? Läskiin, jossa 197 perä, tarvitsee nollarattaan, jossain ohjeessa niin luki(muistaakseni wolftoothcomponentsin sivuilla).
Nyt siis mietin asiaa vain ovaalin kohdalla, tavallisella pyöreällä ei ole niin paljon väliä, kun ei sen pituus muutu kesken pyörähdyksen. Mullakin otti runkoon kiinni vain pari piikkiä leveimmmässä kohdassa, muuten olis ollu no problem.
En tiedä mikä keskiö on 121pf, kun googlella ei löytynyt, mutta itsellä on gxp. Kuitenkin jouduin tilaamaan bb30-"version", koska gxp -kiekot ei mahdu tuossa pyörimään. Läski kun on totaali eri asia kuin perus mtb, ja tätä en itse ihan tajunut ensin :P
Joku voisi selkokielellä kertoa, mitä se offset läskissä oikeastaan tarkoittaa.
Mulla on näillä nykyisillä kammilla 3 offsetin eturattaalla vaikka kuinka reilusti tilaa runkoon. Oletan että 6 offsetin ratas mahtuu.
Nykyisissä kammissa on tosiaan paksuilla spacereillä tuotu kammet ulommas vaikka ne kyllä mahtuis olemaan selvästi lähempänä takahaarukkaa.
Mitä niitä uusia sramin kampia vähä tutkinu niin minusta niissä tulee kammet selvästi lähemmäs runkoa mitä näissä nykyisissä. Siksikö niissä sramin kammissa on se eturatas -4 offsetillä?
Älkää sotkeko ajatuksianne eri kammista ja eri offseteistä. Keskittykää yksiin kampiin kerralla ja niihin sopiviin offsetteihin. Sramin Fat5/197 se oikea 76.5mm ketjulinja tulee sillä -4 offset rattaalla oli sitten pyöreä tai ovaali. Oletan että tuolla se ketju kulkee keskellä pakkaa suoraan, mutta voihan sitä mahdollisesti ottaa sisemmäs, mutta ketjulinja ei ole sitte ns oikea.
Mullakin taitaa nyt olla Dudessa joku 71-73mm ketjulinja XT11 voimansiirrossa ja ei ota ketju Budiin 80mm vanteella, mutta ei ketjulinja ole silti oikea, mutta toimii koko pakalla hyvin. Talvella kuitenkin väännä pienillä vaihteilla enemmän, niin saan sielä suoremman ketjulinjan ja nyky kombolla en saa ketjulinjaa edes ulommas. Mulla 28 ovaali, niin runkoon ottaminen ei ole ongelma.
Tuossa RF Dataa. https://www.raceface.com/media/Crank...chainlines.pdf Siellä 197 peräsiin tulee 77.5mm tai 78.5mm ketjulinjaksi.
Sramin fat 5 kammilla tosiaan -4 rattaalla offset on 76.5mm, 6mm offset rattaalla 66.5mm (fat4) ja Boost 3 offset rattaalla 69.5mm ja tämäkin alkaa olla liian sisässä jo. Nämä siis Sramin omilla rattailla, muiden valmistajan rattailla voi tulla jotain muuta, mutta teoriassa 0 offset ratas pitäisi antaa 72.5 mikä toiminee vielä ainakin ketjulinjan suhteen, mutta leveillä vanteilla ja kumeilla voipi ketju hipsiä kumiin.
Tuossa 0 offsetin rattaita mitkä voi toimia sramin Fat5, mutta vie ketjulinjan sen 4mm sisemmäs, jos offsetit täsmää Sramin ilmoituksiin. https://absoluteblack.cc/sram-oval-bb30.html ja https://www.superstarcomponents.com/...arrow-wide.htm
Eli kaksi asiaa huomiotavana. Ratas mahtuu pyörimään ja ettei ketjulinja mene liian sisään. Niin kuin kirjoitinkin tuonne toiseen ketjuun, niin en ole missään nähnyt Sramiin sopivia -4 offset rattaita ovaalina.
Ovaalin 28 eroa 28 pyöreeseen en kyllä huomaa ajossa, kun on niin pieni ratas. Aikoinaan ajelin 32 ovalilla ja sen olevinaan huomasin. Tuntuma about puoli vaihdetta suuntaansa eli oli melkein yhtä löysä, kuin 30 piikkinen pyöreä, mutta selkeästi vei kovempaa.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Kiitos Antza selvennyksestä. Nyt tämä alkaa aukeamaan minulle paremmin.
Taidan hommata noihin nykyisin kampiin sen ovaalin samalla offsetillä mikä nykyinen eli 3. Tällä nykyisellä rattaalla huomaa sen että pienillä rattailla talvella enemmän ajettessa ketju kulkee vähän huonosti nii sillä mietin sitä 6 offsetin ratasta.
Tulevaisuudessa kun joskus tulee vaihdettua nuo Sramin kammet kokeilen tuolla 0 offsetin rattaalla sitten.
Mitä olette mieltä, että jos nykyinen pyöreä ratas on 30t nii kannattaako valita ovaali myös 30t jos muuten on ollut tyytyväinen nykyisiin välityksiin?
Toinen tuo ketjun mitta, että jos vaihdan tuon 30t->30t ovaaliin niin meneekö vielä samalla ketjulla vai tarviiko pidemmän?
Just tuli vaihdettua uusi ketju nii ois tieten kiva jos menis..
Miten tänne voi lisätä kuvia? Otin pari kuvaa nykyisestä tilanteesta.
Katso nykyisistäsi missä ketju kulkee pakalla, jos haluat sisemmäs 6 offsetin ratas vie ketjulinjaa 3mm sisemmäs.
30 ovaali menee karkeasti pikkasen löysemmäksi, mutta pääset suurin piirtei yhtä kovaa, kuin 30 pyöreällä ja 32 ovaali karkeasti pikkasen kirereämmäksi löysässä päässä, mutta antaa vauhtia selkeästi enemmän, kuin 30 pyöreä. Eli mieti, kumpaan suuntaa halua pikkasen lisää.
30/30 menee sama ketju.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Jännästi kokemukset eroavat. Minulla oli taustalla pari vuotta ovaalilla ajelua. Ostin uuden pyörän jossa tuli tietenkin pyöreä ratas. Koin sillä ajamisen vaikeaksi ja raskaaksi niin että ovaali lähti samantien tilaukseen. Hommasin samankokoisen (28t) koska laskin välitysten asettuvan siten kohdalleen itselleni. Tuli hyvä.
Perusvika oli tietenkin se, että vakiovälitys oli kunnolleni liian raskas, jolloin myös pienempi pyöreä ratas olisi korjannut. Mutta mielestäni kyllä koen ovaalin muutkin väitetyt edut todellisiksi niin että siitä on minulle hyötyä. Päälimmäisenä kunkin vaihteen käyttökelpoisen nopeusalueen laajeneminen.
Eroa varmaan on, mutta mulla on läskissä 28 wolftoothin ovaali Shimanon 11-42 pakalla ja 29+ 28 pyöreä Sramin 10-42 pakalla ja jos ajan perättaisinä päivinä, en kyllä eroa ainakaan huomaa. Täytys taas oikein aja ristiin ja testata. Srami vie selkeästi kovempaa johtuen tuosta 10 piikkisestä.
32 ovaalit oli AB.n ja ne on ilmeisesti muutenkin agressiivisempia, kuin Wolftooth ovaalit.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Heips.
Minulla on tällä hetkellä Salsa Beargrease carbon 2019. Ongelma on sellainen, että siihen ei tunnu löytyvän oikeanlaista ovaaliratasta. Kammet ovat SRAM XX1 Eagle Fat4.
Hyllystä löytyi SRAMin oma 6mm offsetilla oleva 30t ovaaliratas ja ei toivoakaan, että se mahtuisi. Ratas voisi olla jees jos sen pystyisi kääntämään toisinpäin, mutta se ei ole SRAMin Eagle-rattaissa mahdollista. Eikä kääntäminen onnistu myöskään Absolute Blackin rattailla, kun niissäkin on pultteja varten sellaiset "syvennykset". Salsalta kyselin , että mikä ratas noin yleensäkin sopii uuten Beargreaseen ja vastaus oli "To use a SRAM crank on the Beargrease, you would want to get a chainring with a -4mm offset. "
Tarkoittaen tietenkin +4mm offsetia. -3 ja -6mm offsetilla olevia rattaita kyllä löytyy, mutta piru, kun niitä ei pysty kääntämään. Ei ainakaan SRAMin Eagle ratasta eikä Absolute Blackin.
Tänää vielä tutkin tuota ketjulinjaa niin, kun takana on ketju keskimmäisellä rattaalla nii se linja pyrkii vääntää ketjua ulospäin eli päätin kokeilla sitä 6 offsetin ratasta vakio 3 sijaan. Jospa toimis tuo pienempi pää paremmin. Tilasin AB 30t ovaalin.
Se wolftoothin ratas ilmeisesti ole niin ovaali kuin AB ratas.
Mulla on kaapissa sramin xx1 eagle fat5 kammet ja niissä on se vakioratas -4. Ainakin omassa pyörässä saattais toimia se 0 offsetin ovaaliratas taitaa olla ainoa vaihtoehto noihin sramin kampiin mutta senpä näkee varmaksi vasta , kun nuo kammet vaihtaa. -4 ovaaliratasta ei käsittääkseni ole edes olemassa.
Tuo vahvistaa omia ajatuksiani.
Tämän päivän tutkimuksien jälkeen luulen kans, että 0 ratas vois pelata ihan hyvin. Ainaki omassa pyörässä se nykyinen ketjulinja joka on 76mm luokkaa ei ole aivan optimi ja sitä on minusta vara vähän kaventaa.
Mahtava homma, kun on tälläinen paikka missä saa selkokielistä apua tämmösiin ongelmiin👍
Kirjanmerkit