Mä olen kokenut pari kertaa, kun varmuudella autoilija on yrittänyt vahingoittaa. Ei ole jälkeenpäin mukava tunne. En vaan jotenkin saa tuntumaa tällaisen ihmisen (ks. esimerkkejä yllä linkatun Iltalehden artikkelin kommenteista, esim. "Toivon, että jokainen trikooasu jää rekan alle.") sielunmaisemaan. Miksi, joku minulle tuntematon ja minä hänelle tuntematon, haluaa vahingoittaa minua? Syntyykö näille sama raivo, jos traktori on liikenteessä? Haluaako ne vahingoittaa myös muita ryhmiä? Olisi kyllä mielenkiintoinen liikennepsykologinen tutkimusaihe. Ihan ensin selvittää tällaista toisen ihmisen vahingoittamishalun esiintyvyyttä ja siitä sitten sitä ennustavia / ehkäiseviä persoonallisuuteen tai ympäristöön liittyviä tekijöitä.

Ainakin kommenttipalstojen perusteella yliyleistäminen saattaisi olla yksi tyypillinen ajatteluvirhe: "Niillä on samat asenteet,kuin vihervasemmistolla. Vähänniinkuin lain yläpuolella koko ajan".

Asenne sinänsä ei ole ongelmallinen, jos kuitenkin toimii yhteiskunnan normiperustan (esim. liikennesääntöjen) mukaisesti. Mutta sitten, jos vielä tietopohja normeista tai sujuvan liikenteen pelisäännöistä on olematon, ollaan vaarallisilla vesillä.

Ja vielä: pohdin myös median vastuuta tällaisen keskustelun ylläpidossa vai mennäänkö herkemmin sananvapauden taakse suojaan????. Jos tällainen avoimen vihamielinen kirjoittelu koskisi jotain muuta ryhmää, esim. maahanmuuttajia tai etnisiä vähemmistöjä, niin olisiko ko. sivujen moderoijilla pienempi kynnys säätelyyn? Jos avoimesti siis haluasi kaikki romanit tai maahanmuuttajat hengiltä?