Moi,
olen jo pidemmän aikaa katsellut ja tutustunut läskipyöriin ja nyt Canyonin julkaistua uudet mallit alkaa sormi olemaan ostonapin päällä. Onko tuosta Canyonin Dude CF 8.0 Trailista mihinkään, vai kannattaako suosiolla satsata 9.0 malliin? Ilmeisesti ainakin tuo keula on selvästi parempi 9.0 mallissa?
Otan mielellään vastaan myös ehdotuksia muilta merkeiltä, budjetin ollessa siinä 2000-3000€ välillä. Läskeistä ei ole paria koeajoa enempää kokemusta, mutta normimaastureista kylläkin. Ajo tällä fätillä pääsääntöisesti talvella ja enimmäkseen polkuja. Myös kesällä satunaisesti saattaa tulla polkuja ajettua, joten sen takia joustokeula voisi olla hyvä. Vaihteisto mielellään 1x12. Kiitos jo etukäteen vinkeistä!![]()
Moikka
Läskiä kokeilin tänä kesänä ekan kerran jäi kyllä kiinnostamaan.
Onkos kenelläkään mitään kokemuksia tai mielipiteitä tästä?
https://www.alpkit.com/sonder/sonder-vir-fortis
Onkos muita kuin Salsat ja Surlyt jotka saisi sinkuloitua helposti ilman mitään ketjukiristimiä? Vaihteilla voisi tietty ajella mutta tykkään kyllä sinkuloista myös ja ainahan se on kiva jos on se optio olemassa.
Sinkulamoodiin ilman ketjunkiristimiä.
Trek Farley
Kona Wozo
Jos unlimited 9.0 tarkoitit, niin otin talteen kun oli jäänyt sivu auki:
https://www.dropbox.com/s/mv5pwryf66...02018.pdf?dl=0
Suurkiitokset. Otettu talteen.
Ja eiköhän tuo paketti aukaista ja oteta pyörä ajoon. Haluan kuitenkin tuon jäykän keulan, joten uusista malleista vaihtoehto olisi CF8, jossa taas osittain "huonommat" hilut. Pyörä tulee ens viikolla, joten onhan sitä sitten 30 päivää aikaa pähkäillä pitääkö sen.![]()
Oma kokemus tältä kesältä sram gx 1x12 niin huono, etten suosittele: koko ajan reistaa ja älyttömän vaikea huoltaa jopa huollossa. Sitä paitsi läskiin ja varsinkin talviajoon mielestäni aivan turha. 1x11 riittää vallan hyvin vieläpä kun pienentää eturatasta: harvoin läskillä huippunopeuksia ajetaan. Riippuu tietysti ajomaastosta ja -tavoista.
Tod.näk vaihtuu siis täpäriin talvella aikana 1x11. Tämä tietysti vain minun kokemus, mutta olisi mukava kuulla muidenkin kokemuksista 1x12 suhteen.
Mulla kyllä pelkästään positiivisia kokemuksia tuosta vaihteistosta, kertaalleen tein tulkin kanssa säätöjä, luultavasti jo kulumisesta johtuen, kun hieman ronksutteli, mutta säätämällä korjaantui helposti. Varmastikin pärjää 1x11, sellainen mulla toisessa läskissä. Toimivuudeltaan ovat olleet yhtä hyviä.
Vielä tästä takuuvaihdosta. No kysyin myös itse asiaa Norcolta suoraan ja kas kummaa sieltä sanottiin, että jos en ole saanut vaihtorunkoa jo niin voisin jäädä odottamaan 2019 värejä ja pyytää jälleenmyyjää selvittämään mitä niistä olisi mahdollista saada, että eipä se yksi väri ollutkaan enää ainoa vaihtoehto.
No pyörän ovat mulle jo lähettäneet mutta en mää sitä halua, koska minusta tämä homma nyt kaatuu melkein täysin jälleemyyjän syyksi/saamattomuudeksi/haluttomuudeksi hoitaa tätä asiaa asiakkaan näkökulmasta.
Pyysin heitä jo aikaisemmin , että eikö tässä voisi selvittää myös toista vaihtoehtoa vielä ja yllä lainauksessa on siihe vastaus.
On se vaan erikoista, että kun minä itse kysyin Norcolta niin toinen vaihtoehto olisi silti voinut olla olemassa.
Siis pyöräliikkeellä ei kiinnostanut kysyä enää mitään, eihän se olisi vaatinut kuin yhden viestin valmistajalle, onpa kova homma..
Tää homma on aivan peestä jos suoraan sanotaan.
Käytössä Head randall fattari, ikää 5 kk mutta nyt jo neljäs huolto menossa ja toinen keskiö uusittavana. Myyjän mukaan ollut muissakin pyörissä vastaavia ongelmia. Maahantuoja ei ainakaan vielä harkitse takaisin vetoa. Onkohan muilla vastaavia kokemuksia?
Yksillä tutuilla 3 tällaista vuokrattavana. Aika kevyttä ollut käyttö ja tähän asti kestäneet kyllä. Hyvä tietää kuitenkin, jos alkavat reistaamaan.
...tai hyvä ja hyvä![]()
Vanhat Canyonit näkyy jollain sivustolla, joka ei näy haussa. Olen hukannut kirjainmerkin kun on kone vaihtunut. Löytyiskö kellään
kumpikohan näistä kahdesta olisi parempi, sup x fat carbon vai salsa beargrease 2019?
^
https://www.crocsports.com/en/bikes/...-fat-bike.html
Tuossa myös yksi vaihtoehto lisää. Kuitukiekoilla ja ihan pätevillä osilla valmis paketti ajoon 2990€.
Pärjääkö noilla salsan renkailla talvella, vähän on ohuemmat ”läskit” onks porukalla kokemusta? Kyllähä tuo salsa houkuttais
Vanhaan kuitubeargreaseen mahtuu 65mm kehillä 4,6" barbegazit ja ihan hyvin sai pidettyä polkuja auki viimetalvena.
Tervehdys! Olisi aika hankkia fatti, mutta kun sen suurempaa tietämystä ei näistä ole foorumin selailua lukuunottamatta niin kysytääs viisaammilta. Haussa siis päivittäiskäyttöön eli työmatka-ajoihin n. 6 km/suunta, hupiajoihin sekä myös retkeilykäyttöön sopiva fatti hintahaarukassa 1000-2000 €. Toki enemmänkin voi laittaa, jos sillä saa selvästi parempaa. Metsiköissä ja poluillakin tulee luonnollisesti muiden harrastuksien lisänä tulevaa pyörää käytettyä ja ympäri vuoden.
Muut kriteerit taitanee olla nämä mitkä monella muullakin eli sisäkumittomat mahdollisimman kantavat renkaat, mutta myös suht ok rullaavat. Vaihteisto 1xjotain vai olisiko etuvaihtajastakin jotain hyötyä kun myös siirtymiä retkikohteisiin tulee tehtyä kunnon teitä pitkin ja paljonhan tällä tulee rullailtua kaikkia mahdollisia pintoja pitkin.
Trek Farley 5 olisi tällä hetkellä sellainen mikä miellyttäisi väriltään ja hinnaltaankin itseä, mutta jossain tässä ketjussa oli Trekin laatuongelmista juttua, mutta mahtaako uusissa enää sellaisia olla?
Farley 5 on alumiinia ja ne "laatuongelmat" koski kuiturunkoisia 9pistejotain sarjalaisia.Mä olen nähnyt muutamia fättisfillareita joissa satulatolppa on nostettu niin ylös että varmasti runko hajoo jossain vaiheessa.
Miinuksia:Takanapa peruskuraa kuten kaikissa fläsissä,ehkä myös jarrut?
Plussaa :Kivijalkakaupan palvelut/takuut
Vaihtoehtona Farrikalle on toinen läskipyörien corolla eli Kona Wo.
Stereo/puhelin firmojen fillarit jättäisin nörteille tai bonuskorttilaisille.(tää oli läppä naapurikyläläiselle)
Btw.Mä ostaisin fillarin hetijustnyt ettei tartte jäädä nuolemaan näppejä kun yhtäkkiä tarjotaan joka puljussa perinteisesti eioota tai pitkää toimitusaikaa.
On nimittäin aika hienoa ajella syksyn värikylläisessa metsässä ja seuraavaksi rullailla roudan kovettamilla reiteillä puhumattakaan talvipolkujen käsittämättömän hyvästä flowsta tai kevään hankikanto missävaan rälläilystä.
Täytyykin laitella tilaukseen heti kun ajatus sopivasta mallista kristallisoituu tarpeeksi ja ennen kuin kelit huononee niin ei tarvitse yksivaihteisella loskassa/lumessa sotkea. Kona Wo vaikuttaa kyllä hinnan ja ominaisuuksiensa puolesta aika lyömättömälle diilille.
Minkä kiinnityspistettä tuossa kaipailisit? Itse miettinyt lisätä kenties taakse taakkatelinettä ja/tai satulalaukku, ehkä sivulaukut ja tankoon varmaan heittää packraftin sulien aikaan kiinni. Talvella sitten jotain isoa kuivasäkkiä. Saako Woohon eteen mitään taakkatelinettä? Taaksehan tuohon näyttää ainakin saavan. Niin ja täytyyhän ne runkolaukutkin olla. Juomapullojen sijaan tulee rakkoa käyteltyä.
Lähinnä tuohon etuhaarukkaan, kuten oli 2015 mallissa. Toki minun retkeilyyn ovat riittäneet Bilteman tarakka ja Ortlieben sivulaukut, vaikka keulaan olisikin hyvä saada osa painosta. Ohjaustankoon kiinnitettävä säkkityyppinen kuljetin voisi olla pätevä ratkaisu.
Lähetetty minun VIE-L09 laitteesta Tapatalkilla
Kumpaas kokoa suosittelisitte kun kuskilla pituutta 166 cm ja jalan sisämittaa siitä 78 cm?
Trek farley? 17.5 taitaa olla aika nappikoko. Ainakin trekin toinen pyörämalli 17.5 koossa oli todella hyvä samalla jalan mitalla ja 168cm kuskilla. Itsellä on pyörä 570mm efektiivisellä vaakaptukella koossa 16" ja se on aavistuksen lyhyen tuntuinen ohjaamosta, kyllä sillä silti ihan hyvin ajaa. Voi olla mieltymyksestäkin kiinni haluaako ahtaamman vai tilavamman ohjaamon.
E: ai kona.. taitaa olla S koko aika samaa luokkaa
E2: Omasta mielestä kona on selvästi hienoin näistä fäteistä. Jos pitäisi pääpyöräksi ja useaksi vuodeksi hommata joku niin kyllä WO olisi ylhäällä listalla. Muita kiinnostavia vain salsa tai canyon mutta ne on jo kalliimpia. Kuitenkin riittävän hyvän fätin saa puolella uuden konan hinnasta ainakin yhdelle talvelle niin pitää nyt kattoa mihin venyy. Helppoahan se olisi jos olis rahaa kun roskaa
Felt DD:ssa on hyvät kiinnikkeet etuhaarukassa. DD70 on hinnaltaan alle 1200€ ja tubeless-ready kiekot toimii. Vaihteisto 1x NX. Jarrut on Tektroa, mutta ainakin omassa toimineet moitteetta. Renkaat 4” JJ. Ajoasento on sporttisempi kuin WO:ssa ja on ihan makuasia kummasta tykkää.
Niin joo tossa Farrikassa on paras jäykkä keula eli hiilikuitunen Haru,tosin nykyisissä taitaa olla alumiininen kaulaputki=hieman painoa lisää mutta ei tartte mitään bungehärpäkeitä/kuitupastoja että stemmi/ohjainlaakeri pysyy oikeassa kireydessä.
Wo keulan kanssa kandee tarkistaa akselin kireys säännöllisesti ,se kun alkaa löystyä itsekseen röykkyisemmässä menossa ja on melkoisen kova käsille, toisaalta varsin hienon näköinen.
Eipä ole viidakkorumpukaan kertonut rungosta rikki menneistä alumiini Farrikoista tai Wo:sta eli varmoja valintoja.
Huom rengas koko jos haluaa lisää funtsattavaa.27.5 vs 26
Juu, kyllä sitä tällä hetkellä tuohon Kona Woon Suomi Editioniin on vahvasti kallellaan. Tänään jos saisi laiteltua tilaukseen vielä mokoman. Mediumi olisi runkokoko sisämitan mukaan ja kokonaispituudessa taulukko näyttää S tai M.
Tuskin menee pahasti metsään vaikka ottaisi M-koon? Satulakin pysynee alempana jos runko on hieman isompi vaikka koeajollahan nämäkin selviäisi kumpi paremmin alle istuu, mutta sitä mahdollisuutta ei tähän hätään ole.
Etuhaarukan kiinnikkeitä ei välttämättä tule edes kaipailtua. Voinee kuitenkin olla, että talvella tulee enemmän mentyä sukset+ahkio-puuhastelulla ja kesäleirikamojen roudailuun riittää vähempikin kuljetuskapasiteetti ja ainakin lyhyemmät talviretket onnistuu suht pienellä varustemäärällä nekin.
Kona Wo 2019 näyttäisi irtoavan noin 1365 €:lla ja Felttiin verrattuna saa vähän läskimmät munkit alle.Rullaavuudessahan se taitaa kostautuakin sitten hieman.
En ihan ymmärrä tuota konan kokotaulukkoa. Sun ja mun pituiselle jantterille jo ~605 yms ef. top tubea pidetään äärimisen pitkänä johon todnäk tarviis ihan mini 30mm stemmin, ja konassa m koossa on 619 top tube. Omien havaintojen mukaan aika sopiva koko ohjaamon mitta ef. top tube+stemmi on 635-640mm lähellä.
Olen koeajanut pyöriä mitkä on liian isoja ja sellaisella ei ole todellakaan mukava ajaa, varsinkaan ylämäkeen. En itselle ostaisi m kokoa mikäli mitat pitää paikkaansa
Kirjanmerkit