Suosittelen hphuhtin tapaan kiristämään käyttökireyteen ja tarkastamaan että akseli on "pohjassa".
epäasiallinen maastopyöräilijä
Ensinnäkin kiitos kaikille neuvoista. Ja siitäkin ettei kukaan ole vain käskenyt käyttämään foorumin hakua ja lukemaan ensin vaikkapa tuon mainitsemani ketjun tai googlaamaan "brake rub" tat jotain muuta vastaavaa.
Mutta mitä tarkoittaa esimerkiksi "käyttökireyteen kiristäminen"? Tämä on yleinen kommentti eikä siis kohdistu erityisesti tuohon termiin tai oem:n vastaukseen; jotkut kätevät ilmaukset ovat vain siitä hankalia että ne eivät aina toimi tai välity oikein ilman että neuvoja on paikalla näyttämässä tai vieressä katsomassa...
Muuten: akselin arvelisin olevan pohjassa, koska (a) se tuntuu ja näyttää olevan pohjassa tai paremmin sanottuna ei tunnu eikä näytä olevan eri lailla silloin kun onnistuin kiekon paikalleenlaitossa, (b) todennäköisyys sille että ensin saisin sen neljä kertaa peräkkäin paikalleen pohjaan asti ja sitten kolme kertaa peräkkäin en saisi lienee häviävän pieni, ja (c) koska läpiakseli on niin hieno ja idioottivarma systeemi.
Lopputulema tässä vaiheessa onkin että olen kaikesta huolimatta onnistunut "ei-keskittämään" jarrut eli itse sitä huomaamatta ja tajauamatta tökännyt jarrulevyllä huonotuurisesti. Koska maantiemiehellä on myös hänelle helpompi ja ilmeisesti sopivampi pyörä ja hän viihtyy erinomaisen hyvin seillä missä on valkoista viivaa seurattavaksi, niin jätän tämän nyt tähän joksikin aikaa ja palaan siihen kun mielentila on oikea.
Eli aito cliffhanger kaikille kiinnostuneena seuraaville![]()
^Jos jarrukahvan säiliö ei ole täynnä nestettä, pyörän kääntäminen pystyyn tai mätipuoli ylöspäin voi päästää ilmaa letkuun. Nämä ns. valmiiksi ilmatut systeemit ovat varsin usein vajaalla nestetäytöllä.
Holokki auki ku H. Moilane.
^noihan se hyvin usein on. Siksi tuossa tilanteessa kokeilisin esim. rengasmuovilla painaa palat pohjaan. Laittaa kiekon paikoilleen ja painella kahvasta, että vieläkö kinnaa.
Tervetuloa takaisin Fiilarifoorumille (ymmärtääkseeni täysin vapaa- ja omaehtoisen poissaolon jälkeen)! Elämä on lopultakin tylsää ilman foorumia, eikö vain?
Päädyin neuvoja ja kokemuksia kuunneltuani ja hiukan muualtakin tietoa haettuani samaan tulokseen että kyseisen, alunperin XXL:stä ostetun pyörän tapauksessa juuri mainitsemasi seikka oli syynä että jarrutuntuma ikään kuin katsoi "käden käänteessä". Sittemmin se on toiminut paremmin ja jopa hyvin eikä kaipaa huoltoa ennen kuin, well, pyörä menee muutenkin aikanaan huoltoon.
Moi! Alottejilta muutama peruskysymys:
Ketjujen, renkaiden, jarrupalojen vaihto alkaa olla käsillä. Tarkotus olisi tilata bikesterin kautta riittävät varusteet, kun kympin alekoodi käytettävissä. Tarvisin siis varmistusta olenko tilaamassa oikeaa tavaraa suunnilleen oikeaan hintaan. Pyörästä löytyy tektro hydrojarrut ja 3*9 vaihteisto. Takapakka Sunrace CS-9S 11-32
Jarrupalat: näistä olen ihan pihalla, https://www.bikester.fi/red-cycling-products-deore-nexave-br-m555-c-92-hydraulic-levyjarrupalat-384669.html
Ketju: https://www.bikester.fi/kmc-x-9-73-k...inen-5532.html onko mitään hyötyä maksaa shimanosta enempää?
Katkaisija: https://www.bikester.fi/tarjoukset/p...et/355804.html
Ketjumitta: https://www.bikester.fi/rcp-chain-we...ta-528142.html
Ketjulukko:https://www.bikester.fi/kmc-cl-566-k...mm-353282.html tuntui aika kalliille
Vinkkejä mitä muita erikoistyökaluja tulevaisudessa tarvii, voisin samalla tilata?
https://www.bikester.fi/red-cycling-...ta-484023.html tommonen ainakin tulee myöhemmin tarpeeseen
Kiitän teitä ketkä jaksatte auttaa, ei viitsisi tilata väärää tavaraa
Ketjun hyvyys ei riipu myyjän nimestä, vaan valmistajat tekevät erilaatuisia ketjuja eri hintaluokkiin. Esim kmc sl sarja on huippuluokkaa ja kmc ketjuissa on pikalinkku mukana.
Itsellä on pyörän mukana tullut kmc ketju mennyt alle 1000 km hylkyyn ja sl malli kestänyt samassa pyörässä jo päälle 2000 km.
Mulla tulee semmoseen pyörään millä ajelen kesät talvet, mutta kilsoja tulee melko vähän noin 2k vuodessa eli koitan noilla alkuun pärjäillä, mutta siis hyvä jos en lukkoa erikseen tarvitse. Kommentteja muista?
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
^Mitä onko Shimanokin jo luopunut tapeista ja vaihtanut pikalinkkeihin?
On mutta Shimano pikalinkkiketjujen hinta on aika kova kotimaan kaupoissa.
+ se että ne pikalinkit on Shimanon mukaan kertakäyttöisiä ja napsuvat kyllä hyvinkin tiukkaan kiinni.
Tiukkoja ja tiukkoja... 9 (helppo ja aukeaa sormivoimin), 10 (tiukempi ja vaatii askartelua, mutta sormivoimin aukeaa) 11 (helppo kun käyttää sopivia pihtejä - ei tartte olla tarkoitukseen rakennetut vaan vaikka Papukaijat toimii hyvin)
Vaihtelevaa vastatuulta...
Moro. Katso myös tämä tai sitten kalliimpi satasen versio: https://m.motonet.fi/fi/tuote/450094...rja-21-osainen
Mites ja millä levyjarrujen jarrupaloja kannattaa putsata ja kuinka usein? Siis perushuoltona ja kuran putsaamisena, olettaen että ei ole ollut erityisiä ongelmia? Vai putsataanko ne vasta sitten, jos tehot häviää tms? Älä korjaa sitä mikä ei ole rikki vai miten se nyt oli?
^Pala ja levy puhdistuu jarruttamalla. Ei niitä mitään puhdistaa tarvitse. Jos tehot häviää, systeemissä on yleensä jotakin vikaa. Tai sitten olet roiskinut ketjuöljyä paloihin.
Holokki auki ku H. Moilane.
Et anna tarpeeksi tietoja, että tietäisi sopivatko jarrupalat. Perus resiinipalat ovat yleensä peruskäyttöön oikea valinta, mutta tietysti muodon pitää sopia. Jarrujen tarkka malli olisi tarpeen tietää.
Bikesterhan taitaa olla siis saksalainen verkkokauppa, ei tule mitenkään Suomesta. 10€ alennuskoodi ei vielä välttämättä ole se syy, millä kauppa kannattaa valita, mutta ei nuo Bikesterin hinnat pahoilta näytä joten lienee ok.
Ketjuista itse olen käyttänyt Shimanoa mutta KMC on yleisesti käytetty myös. Sähköpyörässä kuluu ketjut sitä tahtia että itse en ehdi huomata eroja kalliimman ja halvemman välillä
Työkaluosastolle voisi harkita takapakan avaustyökalua tai holkkia jolla se aukeaa jakoavaimen kanssa. Jos kampia on tarve vaihtaa niin kammen vedin.
Joku hyvä multitool voi olla hyödyllinen mukaan otettavaksi, tämän tapainen esim. https://m.bikester.fi/tarvikkeet/pol...lu/222375.html
Vaihtelevaa vastatuulta...
Moro, oon muutamaan otteeseen ravannut väestösuojan, jossa säilytän fillaria ja koneen väliä selvitelläkseni, missä se ruuvi on millä shimanon 105 jarrukahvojen etäisyyttä tangosta voi säätää?
Ei ees lukulasien hakeminen auttanut, kyllähän täällä sanotaan että siinä ruuvi on... En löydä enkä noita peitelevyjä ilman vinkkejä rupea irti kampeemaan jos näin tarvitsee tehdä, kokemuksesta tiedän että silloin kuuluu ilkeä "kräks". Fillari on tämän vuoden mallia.
Toinen kyssä tai lähinnä toteamus koskee saman sarjan maantiepolkimia. Niistäkin täällä juttua mut onks ne todella aluksi kireän ja hankalan tuntuiset saada paikoilleen vaikka säätö löysimmällä.
Sitäkin testailin äsken, just saa kädellä kengän polkimeen. Lähinnä vasen jalka mulla reistaa, taitaa vaan olla heikompi motoriikka. Nyt pari kertaa tolla ajellu ja joutunut pihalla jopa pitämään kädellä poljinta vastaan jotta ajokengän saa kii ja sit kikkailee itsensä pyörän päältä. Opettelevan juttuja ja kiusoja...Keltaset klossit on.
Eipä mitään
Siinä heti hupun alla on se säätöruuvi https://www.google.fi/url?sa=t&sourc...QELe9NMLLowhWi
Läskipyöräni Sram DB5 -jarrun vivusta on pudonnut ruuvi, olisikohan se tuollainen kahvan liikettä säätävä reach adjuster. Jarru toimii muuten ok, mutta liipaisin ei palauta ja on ikäänkuin holtiton. Mistä tuollaisen ruuvin voi hankkia ja onko sen kiinnittäminen tumpelolle mahdollista?
^tahmaisko sulla vaan vaijeri? Mitäs jos vaihdat vaijerin ja kuoren? Tai auttaisiko vaijerin voitelu?
Näytä asetonia tai isopropanolia kuorelle ja vaijerille.
Sent from my iPhone using Tapatalk
En löydä ultegra 6700 takavaihtajasta merkintää mistä kävisi ilmi onko se lyhyellä vai pitkällä häkillä, mistä sen erottaa? Ja toinen kysymys minkälainen takapakka kärsii laittaa jos on se lyhyt häkkinen vaihtaja, eikös tuo häkin pituus juuri vaikuta siihen minkälainen pakka käy maksimissaan taakse? Nykyinen on 12-27. Mahdollisesti joskus reissu alpeille missä tarve varmaan 11-30 tai 12-30 pakalle niin käykö se heittämällä tuohon ilman säätöjä?
Vaihtajasta löytyy stanssattuna numero ja häkin pituus. SS lyhyt GS pitkä. Riippu myös eturattaista minkälaisen pakan taakse saattaa asentaa ja pakan vaihtaminen onnistuu yleensä hyvin heittämllä. Tässä kuvassa on lyhythäkkinen takavaihtaja, kuvan tiedoista selviää muutakin kysyttyä.
https://www.rosebikes.fi/shimano-ult...ailleur-573575
Pystyykö DT Swiss XMC 1200 15x100 etukiekon muuttamaan 12x100mm?
https://www.bike-discount.de/en/buy/...heelset-648174
Valmistajan taulukossa asiaa ei ole mainittu eli sieltä ei apuja löytynyt.
Kirjanmerkit