Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
Molemmanlaisista tapauksista on kokemus. Vaikuttaisi olevan jopa niin yleistä ettei aina välttämättä ole kysymys siitä että tietokone- tai inhimillisen virheen takia kassapäätteeseen olisi "jäänytt vanha hinta" vaan joskus myös siitä että ikään kuin koitetaan kepillä jäätä ja koitetaan saataisiinki asiakas joka ei kiinnitä huomiota ostostensa loppusummaan maksamaan täysi hinta. Katetta ja voittoa kasvattaa silläklin meiningillä. Ainakin aikansa.
XXL kaltaisissa isommissa ketjukaupoissa (Gigantit, Powerit yms, Interistä en tiedä koska kauppiasvetoinen systeemi on eri) ei kassalla voi olla "vanhaa hintaa" koska kassajärjestelmä on maanlaajuisesti reaaliaikainen eli aina "ajantasalla". Ei-ajantasalla olevia hintoja voi sitten taas löytyä hintalapuista (jäänyt liikkeen myyjältä vaihtamatta kampanjan alkaessa yms), mainoksista jne. Eli periateessa kaupasta lähtiessä et voi maksaa liikaa. Eri asia on jos tarjous on vain esim netissa tai tietyssä liikkeessä, mutta kysymällä myyjältä saa 99% ajasta esim "vain nettitarjous" tuotteet kaupasta samaan hintaan koska kuitenkin mielummin myyvät siitä kuin nettikaupasta (tavallaan kilpailija vaikka samaa firmaa).

Pointtina siis se että en millään jaksa uskoa että kassalla ikäänkuin kokeiltaisiin onnea saataisiko asiakas maksamaan liikaa, kuulostaisi aika kaukaahaetulta.