Tässä vähän lisää noihin keulakeskusteluihin.

Lyrik ei suoraan myydä 140mm, mutta Yaria myydään. Tässä on varmaan tehty linjanveto, että Lyrik on endurokeula ja kukaan ei osta sitä niin lyhyenä tai muuten haluttu pitää valikoima pienempänä. Nuo ovat kuitenkin vaimenninta lukuunottamatta käytännössä samat keulat, eli Lyrik voi tarvittaessa lyhentää 140mm:seksi laittamalla siihen 140mm ilmamännänvarren. (yhdelle tutulle näin laitettiinkin)

Pike vs. Lyrik/Yari jäykkyys: jälkimmäisissä on pitemmät likuputket ja sitä kautta varmaan myös liukuholkkien etäisyys toisistaan --> tukee pitemmältä matkalta ja on siis hieman jäykempi väännölle. (mahdollistaa myös 180mm joustopituuden)

Se millä on oikeasti väliä, on tuo ilmamäntä. Siihen pitää saada negatilavuutta, joka tuo lineaarisuutta ja keskialueen tukea.
Tähän asti tilavuus on pitänyt hoitaa luftkappella tai sen kopioilla, yms. virityksillä, mutta nyt 2019 Lyrik/Yari pitäisi vihdoinkin olla valmiiksi kunnollisella negatilavuudella.
Näitä uusia ilmamäntiä + sealhead:eja myydään myös erikseen, mutta saatavuus toistaiseksi heikkoa. Myös Pikelle on omansa.
ks. https://bikerumor.com/2018/03/20/201...adds-debonair/ (ps. en ihan usko noita rokkarin lukuja/kuvaajia, mutta luftkappe kopiolla on ajettu reilu vuosi Pikessä ja nyt vähän aikaa Yarissa ja se on kyllä ihan must upgrade)


Ja jotta ei menis ihan offtopic, niin itse päädyin L kokoiseen evolink153:een runkosettinä, josta kokosin pyörän just niillä komponenteilla jotka katsoin järkeväksi.
Keulana 170mm yari missä muokattu ilmapuoli (laskennallisesti 34% lisää negatilavuutta). Muina osina GX Eagle AB ovaalilla, dt350 + flow mk3 kiekot, code r + guide rs jarrut.
Nyt ajettu jonkin verran polkua, bikeparkkia (Tornari ja Järvsö) sekä yksi endurokisa.
Iskarit hakevat vielä vähän säätöjä (takana varmaan hiukan liikaa painetta), mutta on se Leo suunnitellut mahtavan pyörän!

Pyörä ei tunnu isolta eikä kankealta, vaan tekee juuri mitä haluan, mutta myös pelastaa sitten kun tulee hölmöiltyä/tehtyä virheitä.
Pitkän akselivälin tuoma tukevuus ja hyvin toimiva jousitus tuovat todella paljon varmuutta ajamiseen. Muutama kaveri onkin valittanut, kun ennen ajettiin alamäkipätkillä samaa vauhtia ja nyt eivät pysy perässä
Ekalla lenkillä oli hiukan haasteita keulan nostamisessa, mutta äkkiä siihenkin tottuu, ts. oppii miten se pitkällä akselivälillä nousee.
Pyörä kulkee myös poluilla ja teknisissä nousuissa, erityisesti olen huomannut, että se pitää maaston muotojen mukaan pumppaamisesta, jolloin vauhti säilyy ja menon smoothia.

Nykyään joustomatkan pituus ei kerro läheskään kaikkea pyörän poljettavuudesta tai sopivuudesta polulle, eli ei kannata tuijottaa pelkästään niitä millejä ja jos mahdollista, niin kokeilla tällaisia moderneja/erilaisia pyöriä. (kuvassa oleva yksilö sijaitsee Helsingissä, jos joku on kiinnostunut kokeilee niin PM tai nykäisee hihasta jos tulee polulla vastaan)