GarminHephaGiantElectrobike
Sivu 35 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 25 33 34 35 36 37 45 85 135 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.021 - 1.050 / 10546

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #1021
    Liittynyt
    03/2018
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    114
    Ketjukirje... eiku kysäri.

    Miten nopeasti ketjut voi kulua, kun ajo on suurimmaksi osaksi hiekkateitä säässä kuin säässä? Kyseessä Shimano CN-HG54 ilmeisesti.

  2. #1022
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.159
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Scrap Katso viesti
    Miten nopeasti ketjut voi kulua, kun ajo on suurimmaksi osaksi hiekkateitä säässä kuin säässä?...
    Likaiset ketjut nopeammin kuin puhtaat. Vaikka alle tonnin ajolla.


  3. #1023
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Kaikkea olen värkännyt, osin ihan hyvällä? tuloksella. Vapaarattaiden ,näitten nykyisten urakuulalaakereita sisältävien sielunelämään en ole vielä kovin hyvin perehtynyt.
    Oisko tää hyvä kalu laakereita poistaa? https://www.bike24.com/1.php?content...5B3407%5D=3419
    I väntan på ännu dåligare tidet

  4. #1024
    Tilasin nyt sitten tämän keulan, ku suntourin toiminta on paras lukittuna
    https://www.bike-components.de/de/Fo...kstatt-p61616/
    Hopen napaan osasin ilmeisesti tilailla oikeat päätykupit, mutta onko tuossa keulassa joku omanlaisensa akseli, vai käykö siihen aivan perus 15x110 läpiakseli.
    Edit: siinä vissiin tulee akseli mukana

  5. #1025
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Pari tiukkaa pikakyssäriä. Jos takapakka vaihtuu 28:sta 32-piikkiseen niin minkä verran ketjuun lisää olettaen että nykyinen ketju on sopivan mittainen?

    Onkohan jostain saatavana 2x11spd 105 -kampisetin vasenta kampea varaosana? (Muuten kuin käytettynä fillaritorilta...)

  6. #1026
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Munarello Katso viesti
    Pari tiukkaa pikakyssäriä. Jos takapakka vaihtuu 28:sta 32-piikkiseen niin minkä verran ketjuun lisää olettaen että nykyinen ketju on sopivan mittainen?

    Onkohan jostain saatavana 2x11spd 105 -kampisetin vasenta kampea varaosana? (Muuten kuin käytettynä fillaritorilta...)
    Vasempia kampia ainakin ebayssa, en ole perehtynyt että ovatko uusia vai käytettyjä, varmaan jäänyt wattikammen hommaamisen takia yli.

  7. #1027
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Munarello Katso viesti
    Pari tiukkaa pikakyssäriä. Jos takapakka vaihtuu 28:sta 32-piikkiseen niin minkä verran ketjuun lisää olettaen että nykyinen ketju on sopivan mittainen?

    Onkohan jostain saatavana 2x11spd 105 -kampisetin vasenta kampea varaosana? (Muuten kuin käytettynä fillaritorilta...)
    Olisko noissa joku:

    https://www.sjscycles.co.uk/cranks-left/

    Yksi lenkkipari? Arvaus...

  8. #1028
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Munarello Katso viesti
    Pari tiukkaa pikakyssäriä. Jos takapakka vaihtuu 28:sta 32-piikkiseen niin minkä verran ketjuun lisää olettaen että nykyinen ketju on sopivan mittainen?

    Onkohan jostain saatavana 2x11spd 105 -kampisetin vasenta kampea varaosana? (Muuten kuin käytettynä fillaritorilta...)
    Ite en pidentänyt ketjua yhtään, (lenkkimäärää uudehkossa ketjussa), pyörään tehtaalla asennettuun verrattuna kun ylettää suurimmalta eturattaalta suurimmalle takarattaalle eikä ole ahdistavan tiukka. Seuraava ketju sitten 1 lenkkiparin pitemmäksi.

    Kammen pituus kannattaa ottaa huomioon ettei tule eri paria.
    oem muokkasi tätä : 06.05.2018 at 18.09 Syy: pieni korjaus tekstiin
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  9. #1029
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oem Katso viesti
    Kammen pituus kannattaa ottaa huomioon ettei tule eri paria.
    Juu. Harmittelenkin juuri sitä, että esim tuolla sjscyclesilla olisi kyllä kampia, mutta ei mätsäävää 172,5mm mittaista. Ebayssa näyttäisi löytyvän, mutta pitää vähän tuumailla.
    Munarello muokkasi tätä : 07.05.2018 at 04.53

  10. #1030
    Mitä tekee vaihtajassa Shimano XT RD-M8000-DSGS kuvassa ympyröity ruuvi (tai siis kuvassa sitä ei ole)?

    Oli löysä, ei millään takarattaalla tehnyt mitään
    Oli koko ajan hieman löysällä ja yli 25km/h nopeuksissa resonoi inhottavasti. Otin siis pois enkä pienellä testilenkillä huomannut eroa.

  11. #1031
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Tuolta ;http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-RD0004-08-ENG.pdf katsoen,olisi mielestäni "Low adjustment" ruuvi.

  12. #1032
    Liittynyt
    11/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    89
    Asennan ekaa kertaa Shimano XT M772-takavaihtajaa josta tuntuu puuttuvan joku pusla alemman ketjupyörän laakerista. Laakeri on väljä ruuviin nähden. Millainen pusla siinä kuuluisi olla ja löytyykö pyöräkaupan miljoonalaatikosta, ei viitsis ostaa uusia pylpyröitä yhden puslan takia...


  13. #1033
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Tuolta ;http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-RD0004-08-ENG.pdf katsoen,olisi mielestäni "Low adjustment" ruuvi.
    Jos tuon ottaa pois, niin saa varautua kettingin joutumisesta pakan ja pinnojen väliin.

  14. #1034
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    On tuossa M 772 vaihtajassa puslat tallessa, toisen noista rissoista kuuluu vähän liikkua sivusuunnassa.
    Samanlaisen GS häkkisenä asensin omaani ja on hyvin toimiva takavaihtaja.

  15. #1035
    Liittynyt
    11/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    89
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    On tuossa M 772 vaihtajassa puslat tallessa, toisen noista rissoista kuuluu vähän liikkua sivusuunnassa.
    Samanlaisen GS häkkisenä asensin omaani ja on hyvin toimiva takavaihtaja.
    Ylempi rissa liikkuu sivusuunnassa mutta tämä alempi on mulla niin väljä että liikkuu säteittäis-suunnassa toista milliä!

  16. #1036
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Nyt on jäänyt kasausvaiheesa pusla pois, pitääpä katsella löytyiskö laatikosta tuollaista, käyttämätöntä ei kuitenkaan.

    PS. Ei ollut tallessa, mutta hommaa vararissat ja ota niistä, pian noita joutuu kuitenkin uusimaan, tuota holkkia voi kierrättää, jos ei muuta keinoa löydy.

  17. #1037
    Liittynyt
    11/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    89
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Nyt on jäänyt kasausvaiheesa pusla pois, pitääpä katsella löytyiskö laatikosta tuollaista, käyttämätöntä ei kuitenkaan.

    PS. Ei ollut tallessa, mutta hommaa vararissat ja ota niistä, pian noita joutuu kuitenkin uusimaan, tuota holkkia voi kierrättää, jos ei muuta keinoa löydy.
    Joo näin varmaan kannattaa tehdä. Joissain geneerisissä jälkiasennusrissoissa taitaa tulla useita erilaisia puslia mukana, sieltä varmaan löytyy sopivat.

  18. #1038
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Unkka.T.Kumiankka Katso viesti
    Joo näin varmaan kannattaa tehdä. Joissain geneerisissä jälkiasennusrissoissa taitaa tulla useita erilaisia puslia mukana, sieltä varmaan löytyy sopivat.
    Taitaapi olla ettei käy muu kuin simpan rissoista ja vieläpä samaa mallia, ei ole varmaa tietoa kun en ole noita vertaillut. Pyörähuoltoliikkeest voisi saada purkuosan, nuohan eivät kulu liioin, teillä Turussa on ammattiliikkeitä...

  19. #1039
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.686
    Kyseessä uudet Sram Apex 1 hydrauliset jarrukahvat. Mikä on kahvojen normaali liikematka? Minusta ne painuvat aika lähelle tankoa...

  20. #1040
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Vanhoissa autoissa oli "pumppujarrut" kun oli ilmaa systeemissä, onkohan näissä fillarin nestejarruissa samoin?

  21. #1041
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    9
    Automaattivaihteinen Jopo. Millä periaatteella tuo siis toimii? Älyääkö se itse vaihtaa vaihdetta jossain vaiheessa, vai mikä juttu tuossa on?

  22. #1042
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Tapojeni vastaisesti kysyn nyt foorumin tietäjiltä neuvoa, ennen kuin alan isompaan hommaan. Haaste: Säädellessäni takavaihtajaa telineessä, huomasin että oikeanpuoleinen kampi osuu etuvaihtajan häkkiin kun ketju on isommalla rieskalla. Häkki on suorassa rattaan kanssa ja ohjeen mukaan 1 - 3mm rattaasta. Löysäsin vaijeria niin paljon, että häkki ei enää ota kampeen. Tulos: Ei vaihda enää kunnolla isommalle rieskalle Toisaalta: Käyttämällä vaihdevivun "trimminaksun" saa häkin siirtymään pari milliä sisään ja kammen kosketuksen loppumaan. Mutta ei kait tuon kuulu noin olla. Trimminaksu on sitä "Ketjut ristissä"-tilannetta varten. Kävi mielessä, että auttaisiko vaihtajan/häkin pieni kääntö (vaihtaja pannalla kiinni rungossa) sisään? Kokeilemallahan tuo toki selviää, mutta josko kaikkea ei tarttis kantapään kautta
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  23. #1043
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    kuopio
    Viestit
    98
    Onko kenties 3x etuvaihtaja 2x systeemissä. Saa senkin kyllä toimimaan, mutta 3x vaihtajan häkki on leveämpi.
    H ruuvillahan ton häkin liian ulos liikkumisen saa ainakin estettyä.

  24. #1044
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Säädä ensin etuvaihtajan alarajoitin niin ettei häkin sisempi aisa juuri satu ketjuun, kun ketju edessä pinimmällä rattaalla ja takana suurimmalla rattaalla, siis ketju lähimmillään runkoa. Nyt vaihdevaijerista vain löysät pois. Tässä hyvä lähtökohta, samalla tulee alarajoitin aktiivikäyttöön ja vaijerilla tarvii säätää vain isompaa ratasta. Ylärajoitin kohdilleen, vaihtajan suuntaus ja korkeus kohdilleen, niin pitäis toimia oikein. Joskus joutuu suuntaa kääntämäänkin kuten olet ajatellut.

  25. #1045
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Kävi mielessä, että auttaisiko vaihtajan/häkin pieni kääntö (vaihtaja pannalla kiinni rungossa) sisään?
    Tuota ehdottaisin, jouduin maasturissa kääntämään etuvaihtajaa vähän vinoon kun hankasi renkaaseen pienellä rattaalla. Ei ole aiheuttanut mitään ongelmia ainakaan vielä.

  26. #1046
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Säädä ensin etuvaihtajan alarajoitin niin ettei häkin sisempi aisa juuri satu ketjuun, kun ketju edessä pinimmällä rattaalla ja takana suurimmalla rattaalla, siis ketju lähimmillään runkoa. Nyt vaihdevaijerista vain löysät pois. Tässä hyvä lähtökohta, samalla tulee alarajoitin aktiivikäyttöön ja vaijerilla tarvii säätää vain isompaa ratasta. Ylärajoitin kohdilleen, vaihtajan suuntaus ja korkeus kohdilleen, niin pitäis toimia oikein. Joskus joutuu suuntaa kääntämäänkin kuten olet ajatellut.
    Tuo on tehty. Vaijeri irti ja häki haettu (ala)rajoilleen. Nyt tosiaan ongelma on yläpäässä. 2 * 9 kyseessä.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  27. #1047
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Naksuttelitko kahvan pohjille ennenkuin kiinnitit vaijerin vaihtajaan?

    Vaijerin säädöllä isolle rieskalle rupeaa nousemaan kuten kuuluisi, ylärajoitin sen verran väljälle, että kun kahvasta yrittää vielä kääntää, niin häkki hiukan liikahtaa ulos päin.

    Etuvaihtaja on niin yksinkertainen, pyörän harmittomin, tarpeellinen ja toimivinkin lisäke, että sen toiminnan ymmärtää vain yksinertaisimmat.🤗

  28. #1048
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    76
    Miten tää kampien kirisryt nyt menee? Ennen luulin että kammet kiristetään niin et kampienpäät ottaa kiinne välissä olevaan muovilevyyn. Mutta nyt kammessa lukee 12-14 Nm, ja väliin jää tilaa kahden muovilevyn verran tilaa?


  29. #1049
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    792
    Niinkuin kammessa lukee.

  30. #1050
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    614
    Se muovilevy ei liity kampien kiristämiseen mitenkään. Mutta kiristä ruuveja vuorotellen aina vähän kerrallaan.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7217
    Viimeinen viesti: Eilen, 19.30

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •