GiantElectrobikeHephaGarmin
Sivu 36 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 26 34 35 36 37 38 46 86 136 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.051 - 1.080 / 10543

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #1051
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    On mielenkiintoisa kysymys, miksi se muoviläpyskä pitää ylipäänsä olla ja miks se tappi pitää iskeä siihen kampiakselissa olevaan aukkoon. Vaikuttaa turhalta hommalta, kun kammen muovikorkkilla kuitenkin keskitys kuntoon ja näin. Onko se joku insinöörivitsi
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  2. #1052
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.156
    Eikö se ole varmistussokka, ettei kampi pääse irtoamaan JOS pultit olisivat löstyneet ja JOS päätykorkki olis pudonnut. Amerikan lakimiehia varten tehty.

    Nii ja varmistaahan se senkin, että polkimet ovat 180° kulmassa toisiinsa nähden. Helpompi polkea.

    Musta taas on mielenkiintoista, että joku tosiaan on kiristänyt pultit niin saatanan kireälle kuin Trecu on aikaisemmin luullut olevan tarve.


  3. #1053
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Nii ja varmistaahan se senkin, että polkimet ovat 180° kulmassa toisiinsa nähden. Helpompi polkea.
    Totta på totta!!! Olette nero.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  4. #1054
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Siis täh. Omia oppirahoja maksellessani onnistuin rys... siis pilaamaan vuosi sitten maantiepyörään hommaamani kampisarjan juuri sillä, että kammen kiinnitys ei pitänytkään ja kampi jäi viikko sitten kauden ekalla koepolkaisulla kirjaimellisesti kengän pohjaan... Hankin uuden kampisarjan, mutta ei siitä mitään tappia löytynyt? Kammet siis Shimanon 2x11 105. Poistin tällä kertaa "välipalat" ja sen myötä keskiön leveys pitäisi olla passeli. Muovikorkilla keskitys ja sitten kammen pultit vuorotellen tiukaten kiinni Karen neuvomalla tavalla.

    Mistä pääsenkin taas näihin ketjunmittakysymyksiin. Jos siis takapakan vaihto neljä piikkiä isompaan vaatii korkeintaan yhden lenkkiparin pidennyksen, niin jos eturatas vaihtuu 50 -> 52 niin ei varmaan tarvitse välttämättä senkään vertaa?

  5. #1055
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    76
    Pakko se on uskoa kun tuohon 14Nm tuli kiristettyä ja ajettua 40km lenkki ja kampi pysyi kiinne

  6. #1056
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.686
    Noin pienille ruuveille sekin on tosi kova momentti. Itse olen vetänyt juuri ja juuri siihen 11 Nm lujuuteen.

  7. #1057
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Naksuttelitko kahvan pohjille ennenkuin kiinnitit vaijerin vaihtajaan?

    Vaijerin säädöllä isolle rieskalle rupeaa nousemaan kuten kuuluisi, ylärajoitin sen verran väljälle, että kun kahvasta yrittää vielä kääntää, niin häkki hiukan liikahtaa ulos päin.

    Etuvaihtaja on niin yksinkertainen, pyörän harmittomin, tarpeellinen ja toimivinkin lisäke, että sen toiminnan ymmärtää vain yksinertaisimmat.珞
    No täähän tässä jyrsiikin. Naksuttelin toki kahvan "löysälle" ja kiersin kuoren säätörummun kiinni. Irrotin myös vaijerin vaihtajasta. Hain alarajan niin, että häkki ei hinkkaa ketjuun (just eikä melkein). Sen jälkeen vaijeri kiinni/päällimmäiset löysät veks. Vaihtaa isolle rieskalle todella laiskasti mutta kun sille nousee, niin kampi kihnuttaa häkin ulkoreunaan. Jossain vaiheessa tuo tuon on alkanut. En alkuunsa tuota edes huomannut, kun on ajellessa radio/poppikone korvanapeissa. Kun tuota tallissa säätelin, niin huomasin ja samalla kiinnittyi huomio häkkiin tulleeseen hankausjälkeen.

    Eli vaihtaa huonosti isolle, mutta kun vaihtaa, niin kampi jää kihnuttamaan kunnes trimmi-naksulla päästää häkkiä hieman sisempään. Ei jaksa tajuta.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  8. #1058
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    No täähän tässä jyrsiikin. Naksuttelin toki kahvan "löysälle" ja kiersin kuoren säätörummun kiinni. Irrotin myös vaijerin vaihtajasta. Hain alarajan niin, että häkki ei hinkkaa ketjuun (just eikä melkein). Sen jälkeen vaijeri kiinni/päällimmäiset löysät veks. Vaihtaa isolle rieskalle todella laiskasti mutta kun sille nousee, niin kampi kihnuttaa häkin ulkoreunaan. Jossain vaiheessa tuo tuon on alkanut. En alkuunsa tuota edes huomannut, kun on ajellessa radio/poppikone korvanapeissa. Kun tuota tallissa säätelin, niin huomasin ja samalla kiinnittyi huomio häkkiin tulleeseen hankausjälkeen.

    Eli vaihtaa huonosti isolle, mutta kun vaihtaa, niin kampi jää kihnuttamaan kunnes trimmi-naksulla päästää häkkiä hieman sisempään. Ei jaksa tajuta.
    Ja itselleni vastaten statuspäivitys: Otin siten vaihdevaijerin irti, löysäsin vaihtajan pannan ja käänsin häkkiä aavistuksen sisään. Alarajojen (edessä pieni ratas, takana isoin) uusi säätö, vaijerin kiinnitys ja LAAKISTA TOIMI. Ei tarvinnut edes vaijeria säätää. Kampi ei enää osu häkkiin, ei äännä edes ketjut ristissä (pieni ratas edessä, Pienin takana / iso edessä, isoin takana) Pienen ihmisen ilo onnistua No kuten TERU tuossa totesit: On se niin simppeli värkki, että ei siinä monimutkaista vikaa voi olla. Vaihtaja on vissiin kääntynyt aavistuksen ulos kun taannoin onnistuin saamaan ketjun solmuun häkin kanssa kun kesken tiukan mutkan polkaisin liian aikaisin taaksepäin ja eturattaan vaihto oli samalla vissiin vielä kesken. Joutui hetken virkkaamaan ketjua häkistä/solmusta...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  9. #1059
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Mukaa kuulla jos noista jappasuista oli uskoa vahvistavaa tukea, kun etuvaihtaja on noin kohdillaan, se myös pysyy säädössään ja nuo välinapsut ovat käytettävissä. Soittokello pyörässä vain tätä yksinkertaisempi!

  10. #1060
    Tuli vaihdettua fillariin 1x10:nen, mutta näyttäisin hieman ahnehtineen ketjun kanssa. Miltä vaikuttaa teidän silmään? Vaihtaa ihan suht sulavasti isoimmalle rattaalle, mutta silloin ei ketju tahdo enää ottaa kunnolla kiinni vaihtajan ylempään rattaaseen. B-ruuvia säätämällä saa ketjun nappaamaan kiinni, tosin silloin vaihtaja venähtää eteenpäin vielä entisestään.


    Kuvat löytyvät täältä: https://imgur.com/a/QuH5i8D


    Pitäisiköhän vaan kipaista hakemaan uutta ketjua ja olla hieman maltillisempi?

  11. #1061
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Jos on ylimääräinen pikaliitin niin laita kaksi linkkiä katkaistua pätkää tuohon.

  12. #1062
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kare_Eskola Katso viesti
    Jos on ylimääräinen pikaliitin niin laita kaksi linkkiä katkaistua pätkää tuohon.
    Ei ikävä kyllä löydy. Itseä kyllä sen verran vaivaa tuo vaihtajan kulma, että parempi taitaa olla hipsiä kauppaan ketjuostoksille.

  13. #1063
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Suosituksista huolimatta voi liittää palan jatkoksi, varovaisen huolellisesti hyvällä avaimella. Asettelu avaimeen niin ettei vioita sivulevä ja tarkasti tappi perille. Lopputarkastus ettei tappi ole rikkonut levyä ja sitten ajoon!

  14. #1064
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Jep, vaihdoin omaani aiemmin 46-piikkisen takarattaan ja ketjut samalla. Lyhensin uusia ketjuja aivan liikaa ja jouduin jopa kolmeen kertaan lisäämään uusia paloja (käyttämättömiä Shimanon tappeja onneksi löytyi kun käytän aina normaalisti pikaliittimiä). Vähän arvelutti että minkähänlainen ketjusta tuli, mutta on sillä nyt jotain 500-1000 km ajeltu, joista osa aikamoista suovääntöä sulamisvesien keskellä (edessä 26t, läskipyörä).

  15. #1065
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Stagertoni Katso viesti
    Ei ikävä kyllä löydy. Itseä kyllä sen verran vaivaa tuo vaihtajan kulma, että parempi taitaa olla hipsiä kauppaan ketjuostoksille.
    Jos hipsit ostoksille, ota uusista pikkupala irti ja kokeile liittää se vanhojen jatkoksi. Jos tuli hyvä, et menettänyt mitään ja sait varaketjun valmiiksi vaihtoa odottamaan.

  16. #1066
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Taisi olla ihan uudesta ketjusta kyse ja juuri siitä oli katkaistu hitusen liian pitkästi pois. Noilla olevilla ketjunosilla voi jatkaakin, edellytykset onnistumiselle on hyvät. Varaketju ei ole huono juttu sekään, nämähän ei happane.

  17. #1067
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    749
    Haittaako pintaanaarmut Syntacen kuitustongassa(580/25.4)? Otin kulahtaneita Ritcheyn lock-kahvoja pois hybridin stongasta ja unohdin että niissä ne kuusiot molemmin puolin
    niin tietysti sitten vedin/pyörittelin tiukasti niitä irti. Tekivät kivan siksak-naarmuun stongaan, toisaalta jossain hybridissä ei tule rasituksia joten varmaan ei-aivoitus?

  18. #1068
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Musta kynsilakka peittää naarmut ja antaa tunteen että korjattu on! Harmittomia pintanaarmuja, ei heikennä tankoa, näin täältä kauempaa arvelen.

  19. #1069
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    749
    Katselin myös netistä ja tosiaan ihan pintanaarmut ei kai niin pahoja. Ja taidan laittaa kaapista sramin kahvat jossa pultti kiristää klamppia eikä pureudu suoraan
    stongaan...

  20. #1070
    Kiitoksia kaikille vastauksista! Kävin hakemassa kuitenkin uuden ketjun, ja se näyttää nyt tältä, aletaankohan olla jo melko lähellä optimaalista pituutta?






  21. #1071
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Raikku Katso viesti
    Katselin myös netistä ja tosiaan ihan pintanaarmut ei kai niin pahoja.
    Rakenne on yksinkertaisesti kuvaten laminaatti. Eli ei se ainakaan räjähdä käsiin jos on hajoamassa. Sitten voi huolestua, jos tanko alkaa naksua kuorman kanssa tai jos siinä alkaa tuntua puolittaista jäykkyyseroa.

    Hiilikuitutangolle varmaan se vaarallisin vaurio on halkeama tangon päässä, josta laminointi voi lähteä pikku hiljaa erkanemaan.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  22. #1072
    Tosi tyhmä kysymys... Tuli eteen eturattaan vaihto. Käykö esim. tämä https://www.suomenurheilupyora.fi/bb...cr-31-eturatas FSA:n kompaktikampiin. Molemmat 110 millisiä ja viidellä pultilla, mutta mutta kunhan varmistelen.
    Verta, hikeä ja räkää.

  23. #1073
    Tänään noissa mojovissa tuulissa heiteltiin miestä syvillä vanteilla ku räsynukkea orpokodissa. Etuvanne 62mm Reynolds Strike slg. Jos ei halua räsynukke oloa niin varmaan täytyy vaihtaa matalempaan profiiliin. Onko nuo Reynoldsin huonot sivutuulessa ja ei varmaan heittelylle mitään mahda? Ajonautinto kaukana ku saa suoli jäykkänä polkea odottaen seuraavaa puuskaa.

  24. #1074
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shamrock Katso viesti
    Tosi tyhmä kysymys... Tuli eteen eturattaan vaihto. Käykö esim. tämä https://www.suomenurheilupyora.fi/bb...cr-31-eturatas FSA:n kompaktikampiin. Molemmat 110 millisiä ja viidellä pultilla, mutta mutta kunhan varmistelen.
    Käyhä tuo, mutta saa kampiin ihan samanmerkkisenkin jos jaksaa maailmalta tilata,

    https://www.bike-discount.de/en/buy/...ainring-568288

  25. #1075
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ZaWing Katso viesti
    Tänään noissa mojovissa tuulissa heiteltiin miestä syvillä vanteilla ku räsynukkea orpokodissa. Etuvanne 62mm Reynolds Strike slg. Jos ei halua räsynukke oloa niin varmaan täytyy vaihtaa matalempaan profiiliin. Onko nuo Reynoldsin huonot sivutuulessa ja ei varmaan heittelylle mitään mahda? Ajonautinto kaukana ku saa suoli jäykkänä polkea odottaen seuraavaa puuskaa.
    Useat kiekkovalmistajien tutkimukset on tulleet tässä sivutuuliherkkyyskysymyksessä siihen lopputulokseen, että "hankalassa" kiekossa ilmavirtaus eroaa kehän jättöreunasta (eli tuulen alapuolelta) turbulenttisesti joka aiheuttaa nykimistä tai haukkaamista tai milloin mitäkin. Läpileikkaukseltaan U-muotoinen kehä on hyvä useilla ilmavirran kohtauskulmilla ja ainakin Zipp sekä Enve taitavat molemmat olla sitä mieltä, että pullistettu U on vielä parempi.

    Jos puhe oli tästä kiekosta, tuo näyttää teoreettisesti aika keskiverrolta. Muistaakseni kapea V-muotoinen kehä on teoreettisissa "tosielämän tilanteissa" huonoin vaihtoehto.

    Tällä viikolla on tullut ajettua vaihtelevissa tuuliolosuhteissa aika-ajopyörällä jossa edessä Zipp 808 ja maantiepyörällä jossa edessä FFWD F5R. Selvästi hankalinta oli maanantaina 808:n ja aika-ajopyörän kanssa pyörivässä vastatuulessa, mutta toisaalta pyörissä painopistekin on niin erilainen ettei voi oikein vetää johtopäätöksiä.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  26. #1076
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    749
    Onko loppujen lopuksi väliä jos takana isoin ratas pienempi kuin vaihtajan "min large sprocket", kun shadow+:n kanssa taitaa väkisin tulla kun
    hybridiin jonkun 11-32 tai 34 laittaa 1x juttuun(40 tai 42 medium vaihtajien suosituksena on).

  27. #1077
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Raikku Katso viesti
    Onko loppujen lopuksi väliä jos takana isoin ratas pienempi kuin vaihtajan "min large sprocket"...
    Ei ole. Kuulostaa shimanomaiselta ylioptimoinnilta, jos nykyään ilmoitetaan takavaihtajan spekseissä pienin suositeltu isoin takaratas.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  28. #1078
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Käyhä tuo, mutta saa kampiin ihan samanmerkkisenkin jos jaksaa maailmalta tilata,

    https://www.bike-discount.de/en/buy/...ainring-568288
    Saisihan sitä, mutta kun tarve olisi saada se paikalleen mahdollisimman nopeasti. Mutta kiitos tiedosta.
    Verta, hikeä ja räkää.

  29. #1079
    Liittynyt
    03/2015
    Paikkakunta
    Tuusula
    Viestit
    260
    Bianchi 2x10 etuvaihtaja ongelma tai oikeastaan vaijerin kiinnitys, alunperin siihenhän tulee osan matkaa vaijeri avonaisena, nyt edessä oleva vaijerinkuoren pidin ja säätö otti kipeetä, ei ilman hitsausta saa kuntoon.
    Vaihtajassa on alaveto ja ajattelin jos vetäisi kuoren vaihtajalle asti, mutta siinä on ongelmani, mihin kiinnitän vaijerin, onko olemassa klamppikorvakkoa seat tubeen vaijerin kiinnitykseen tai minkä mallisen pantakiinnitteisen etuvaihtajan tuohon tilaisi? kuvissa näyttävät olevan ilman kuori korvakkoa.

  30. #1080
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Joo tarttee vaijerinkuorelle tuen johon kinkohtaa, en äkkiseltään löytänyt nettikaupasta, saattais löytyä helpoiten pyörähuoltoliikkeestä...SUP...

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •