
Alkujaan tämän lähetti
CamoN
There’s your problem right there. Vahvasti yksinkertaistaen hydraulisen jarrun voi ajatella yhdeksi järjestelmäksi, jossa on peräkkäin nestesäiliö, pääsylinteri mäntineen, letku sekä työsylinterit ja männät. Täydellisesti ilmatussa jarrussa järjestelmässä ei tietysti ole ollenkaan ilmaa. Kuitenkin koska polkupyörässä järjestelmän nestemäärä on pieni, pienikin ilmamäärä voi aiheuttaa ongelmia.
Pääsylinterin oikeaan toimintaan kuuluu, että se ottaa tarvittaessa käyttöönsä lisää nestettä nestesäiliöstä. Ja kääntäen, toivon mukaan järjestelmä on asennettu siten että järjestelmässä oleva ilma päätyy ennen pitkää säiliöön ja korvautuu nesteellä. Jos pyörän kääntää ylösalaisin, painovoima yrittää huolehtia ilman väärään paikkaan.
Miten korjataan? Kun oletetaan että järjestelmän nestemäärä on edelleen riittävä, riittää kun pumppailee sitä pääsylinteriä joka tasaa järjestelmän nestemäärän.
Oletan levyjarrujen kanssa tuuskaavien (ainakin vanhemman polven) omaavan kokemusta
automobiilien levyjarrujen kanssa puuhastelusta? Samat perusasiat pätevät edelleenkin, tosin
pienemmässä mittakaavassa. Ei sitä kotteroakaan käännetä katolleen jarruremontissa?
Fysiikan lakien mukaan vapaassa tilassa ilma nousee nesteen yläpuolelle, suljetussa systeemissä neste
painaa ilman edeltään ulos paineen lisääntyessä; tätä varten jarrusatuloissa on ilmaruuvit.
"The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-
Kirjanmerkit