Miks pitäis? Putsaat jarrucleaner:llä levyn ja käyt ajamassa jonku ison mäen alas, jossa saat jarruihin kunnolla lämpöä. Tommosia jälkiä voi tulla mm. hienkanjyvistä jarrupaloissa tjms.
Miks pitäis? Putsaat jarrucleaner:llä levyn ja käyt ajamassa jonku ison mäen alas, jossa saat jarruihin kunnolla lämpöä. Tommosia jälkiä voi tulla mm. hienkanjyvistä jarrupaloissa tjms.
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
Mulla on Shimano Deore levyjarrut ja niiden mäntä ei palaudu. Jousen uusiminen ei auttanut eli jostain muusta syystä jumittaa. Suht vähän on jarruja käytetty. Kertokaahan niitä fiksanneet missä voisi olla vika vai onks noi vaan liian halppis vehkeet.
Jos ei ole pahasti jumissa, niin auttaa, kun otat satulan ja palat irti, ja ruiskutat varovasti jotain spray-öljyä männän ympärille. Joku CRC tai ruosteenirroitin toimii hyvin. Sitten painat esim. kuusiokoloavaimella mäntää sisään pikku hiljaa eri puolilta. Paina välillä varovasti jarrukahvaa ja taas mäntää sisään. Pitäisi alkaa liikkua. Lopuksi kannattaa pyyhkiä kaikki ylimääräinen rasva satulasta pois.
Mites, jos on useammat kiekot niin onko ainoa mahdollisuus keskittää satulat aina kiekkoja vaihdettaessa? Olen nyt viikonlopun aikana yrittänyt saada jarruja toimimaan molemmilla kiekkopareilla ilman jarrujen keskittämistä kiekkoja vaihdettaessa, mutta aika toivottomalta näyttää. Jarrulevyt on molemmissa kiekoissa uudet ja saman merkkiset.
Shimmiprikkoja levyn alle siihen kiekkopariin joka rahnuttaa navanpuolen jarrupalaan kiinni.
Jatketaans samaa topikkia. Kyseessä Magura Louiset ja ongelmana palojen palautuminen jarrutuksen jälkeen. Jarrut on shimmattu kohilleen (tänks -m-) ja paloja avaamalla levykin mahtuu pyörimään oikein mukavasti... vaan kun jarruttaa niin palat jää tosi lähelle laikkoja ja pieni kihnutus alkaa...
Millä noita paloja saisi palautumaan kauemmaksi levyistä? Onko siellä joku palautusjousi, joka on väsynyt vuosien saatossa?
nimim. ärsyttävä kihnutus
- Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -
Puuh. Pitkään odottanut palojen totaallinen herkistely sai alkunsa tänään. Maguran Martat kyseessä ja takajarrun sain jo toimimaan.
Eli siis pullautin palat kokonaan ulos ja puhdistin tiivisteet sekä männät. Homma toimi seuraavalaisesti: puristele kahvasta kunnes pakan puoleinen mäntä tipahtaa irti, ruuvaa pirun isolla torx-avaimella toisenpuolen jarrusatulan ruuvi? irti (itse tein tämän avaimen m10 kuusioruuviin viilamalla kannan sopivaksi. työnnä varovasti toinen mäntä ulos. Putsaa. pakan puoleinen mäntä takaisin, toinen mäntä ja iso ruuvi. Ilmaa kunnes toimii.
Satulan ilmauksessa menikin sitten käytännössä koko ilta. Ei ole tarvinnut koskaan ilmata jarruja noin kauaa, että sai ne toimimaan kunnolla. Nyt tämä vaati ehken 10 -15 kertaa...
Huomenna sit etupää.
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
Syy epäkurantin työkalun käyttämiseen oli: Toinen mäntä oli jo pöydällä ja älysin vasta siinä vaiheessa että semmostakin työkalua olisi tarvinnut. Kaikki kaupat oli jo kiinni. Oletin myös ettei korkki olle mielettömän tiukassa isosta koostaan huolimatta.
Normaalisti siis käytän ja suosittelen oikeita ja tarkoitukseen sopivia työkalujaBilteman kuvastosta en kyllä nyt äkkiä löytänyt riittävän isoa Torx-hylsyä, mutta esim motonetistä löysin... Meisseleitä tuskin noin isona löytyy, en ole varma kuinka iso avain nyt täytyy olla, mutta isoin sakaran läpimitta on ~18.8 mm. En jaksa kaivaa standardia tjmv ja tarkistaa.
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
Tektro Auriga Pro etujarru ei jarruta enää kunnolla, ihan kuin joku olisi laittanut vaseliiani levylle. Kahva ei mene pohjaan asti, mutta silti pito on vähän huono ja jarruttaa heikosti. Putsasin nopeasti pyyhkimällä levyn, ja hioin hiomapaperilla jarrupaloja, ei auttanut.
Pitääkö vaihtaa palat, vai ilmata jarrut? Tuskin jarrujen keskittäminen auttaa, kun ei ne niin vinossa ole että hankaisivat.
Edit: voitelin jarrusylintereitä yhdessä vaiheessa ja puristelin sylinterejä vähän ulos, en kuitenkaan niin paljoa että olisi nesteitä tullut ulos. Onkohan tuo käyttämäni rasva imeytynyt pahemmin paloihin, niin ettei tuo pinnan hiominen hiomapaperilla riittänyt?
snowfake muokkasi tätä : 26.06.2010 at 20.59
Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet
Jos hyvin käy, ei tarvitse vielä ruveta opettelemaan ilmaustaVaihdoin jarrupalat edestä taakse ja toisiinpäin, nyt tuntuu etujarru jarruttavan ihan ok. Tämä tosin todettu muutamien kaljojen jälkeen, pitää varmaan tänään käydä kokeilemassa metsässä asti miten käy. Kaipa se pala on vaan hioutunut huonoksi tai saanut vähän öljyä...
Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet
Kysytäänpä kun mietityttää, uudessa pyörässäni on XT jarrut (tarkalleen sanottuna Shimano Deore XT BR-M775 one piece caliper, Hydraulic, with centerlock rotors, Rotors: 180mm Front; 160mm Rear)
Ja mietityttävä juttu on se, että takajarru tuntuu hemmetin hyvältä.. nappaa kiinni ja otetta riittää hemmetisti. MUTTA etujarru on semmoinen jojomainen, kahvaa saa painaa huomattavasti kovemmin ja jarruvoima ei irtoa yhtä napakasti kuin takajarrussa. Pyörä on ihan sisäänajo vaiheessa, pian ensihuoltoon menossa joten palojen kuluneisuus ei ole kysymyksessä. Äsken keskitin jarrut http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=126 ohjeen mukaan ja levyn sekä molempien palojen välissä näkyy piirunverran valo läpi. Männät liikkuu molemminpuolin terveen oloisesti, tasainen liike kohti levyä.. silmämääräisesti katsottuna jarrujärjestelmässä ei näytä olevan vuotoja.
Muuta en osaa tässä vaiheessa tehdä, ennen kuin olen tuotakaan käynyt koittamassa.. mutta onko kenelläkään vinkkiä tähän vai onko tässä vain puhtaasi kyse fysiikanlaeista -> jarrutettaessa painoa siirtyy eteen jolloin etujarrun 'teho' tuntuu pienemmältä kuin takajarrun joka melko helposti lukkiutuu. Myös levyt ovat eri kokoiset, jolloin etulevyn pyörintänopeus takalevyyn nähden on suurempi .. mutta kommentoikaas, minulla ei ole yhtään vertauskuvaa levyjarruista sillä nämä ovat minun ensimmäiset eikä tutuillakaan ole levyllisiä fillareita.
Ei sen noin kuuluisi toimia. Ettei olisi levyyn/jarrupaloihin päässyt öljyä tai muuta rasvaa? Levyn ja jarrupalat kannattaa kokeilla putsata tärpätillä.
Fysiikan mukaan isompi levy jarruttaa tehokkaammin ja etujarrulla on mahdollista saada suurempi 'hidastusteho' verrattuna takajarruun, koska sillä on enemmän painoa eikä lukitu niin helposti.
Pitääpä koittaa puhdistaa, en kylläkään oikein syty ajatuksesta ottaa jarrupalat irti mutta jos nuo levyt pyyhkisi esim kynsilakan poistoaineella ja jos samaa saisi menemään paloille hiukan kiekkoa pyörittämällä niin luulisi riittävän. Toinen vaihtoehto on tietty fairyvesi, kumpikohan olisi fiksumpi konsti kokeilla?
Ainakin jotkin kynsilakan poistoaineet sisältävät öljyä. Muuten noista en osaa sanoa.
Jos ottaa etukiekon irti niin kyllä siitä välistäkin pystyy paloja putsaamaan (Näin tein ekalla kertaa kun onnistuin tuhrimaan jarrulevyn ja palat öljyyn enkä uskaltanut käyttää riittävästi voimaa jarrupalojen irroituksessa). Kiekon ollessa irti eli kun jarrulevy ei ole palojen välissä, jarrua ei ilmeisesti kannata painaa.
Noniin pyöräytin levyt kynsilakan poistoaineella (sisälsi muuten jotan öljyä) ja kyllähän niistä semmonen musta moska irtosi. Palataan asiaan ellei tuo helpottanut, ja toki voisi ostaa ihan oikeaa alkomahoolia missä ei ole mitään lisäaineita seassa mutta tarve
tuota putsausta varten on niin vähäinen ettei viitsisi litran pulloa ostaa.
--tai sitten viruvalgeella
Täytyykin seuraavaksi hahmottaa pitkä alamäki lenkkireitille jotta saa jarrut laahattua kuumaksi ja katsoo muuttuuko tuntuma.
Ei auta kynsilakat eikä fairit pyöränjarruissa jos järjestelmässä o ilmaa. Ei oo pitkä aika kun kaverin melko värskit jojodeoret ilmailtiin, miten lie jojottaa nyt, en oo kyselly?
Vai vironkankeella ne jarruja lotraa, selkeesti viinan väärinkäyttöö!
Semmosta oon miettiny, että mikähän on kun heiskasen9 kuluttaa jarrupalat sillee epätasaseen, sisemmän kuluttaa ensin loppuun?
Oon koittanu sille järkee puhua, jotta kulu nyt silleen tasaseen mutta kö ei millää....se on kiliposella aina tämmöstä taistelluu näihin vehkeitten kanssa..
-Usot sie jot myö uitiin?
Joop eipä auttanut putsaus jojomaisuuteen, mitenkähän mä ton selittäisin.. etujarrun kahva menee melkein pohjaan asti ja jarruvoima menee liikeradan mukaan, kun taas takajarru ottaa voimalla kiinni jo kahvan puolivälissä ja eikä sitten mene juuri enempää.
.. jos veisi tuon huomenna ensihuoltoon ja pyytää niiltä kommenttia asiasta
Nuo mainitsemasi oireet viittaa vahvasti siihen että sun jarrujärjestelmässäsi on ilmaa. Ne ilmavaivat ei oo vaarallisia, muuta kuin hoitamattomina voi johtaa puuhun törmäämiseen tai muuhun vakavampaan.
Jos kerran viet pyöräsi ensihuoltoon, niin pyydä että asentajasetä/-täti suorittaa etujarrun ilmauksen pyörääsi.
-Usot sie jot myö uitiin?
Joo näin täytyy tehdä.. kun tuo ilmaus ei kuitenkaan onnistu näin äkkiseltään itseltä -> ei ole tuommosta letkuja eikä öljyä.
Hommana tuo ei varmastikkaan ole kummoinen juttu jos välineet löytyy.. tuleekohan ilmauksia niinkin usein eteen että kannattais omat välineet hankkia
Lukaisin pyörän mukana tulleet ohjeet, mukana myös jarrun ilmaukseen hyvin selkeä ohje.
MUTTA
Ohjeessa puhuttiin mineraali öljystä, joten voikohan tuohon järjestelmään vaihtaa tyystin auton jarrunesteen joka kestäisi pakkasta (fikellä on tarkoitus kulkea ympäri vuoden).
Jostain muistelen lukeneeni ettei saisi pistää jarrunestettä mikäli järjestelmässä on mineraaliöljy -> tiivisteet eivät kestäisi vääränlaista ainetta mutta eikös jarruneste ole juurikin sitä tiivisteystävällistä laatua?
Tuolla jotain juttua viskositeeteistä ja mineraaleista, itselläni ei ole sen kummempaa tietoa kuin edellä mainitsin: http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=469027
(eikä tuoltakaan varmaan löydy sitä viimeistä totuutta)
Pakko muuten kysyä, että oletko ehkä insinööri ?
-Usot sie jot myö uitiin?
Kirjanmerkit