FillariElectrobikeGiantHepha
Sivu 91 / 125 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 41 81 89 90 91 92 93 101 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.701 - 2.730 / 3734

Aihe: Fillareita muksuille

  1. #2701
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Huoleton Katso viesti
    Ok. Tuommosesta korkean kadenssin vaarasta en ollut ennen kuullutkaan. Miksi se on vaarallinen ja mikä on vaarallisen korkea kadenssi?
    Sitten kun jalat vispaavat niin kovaa, että koipi irtoaa polkimesta +30 vauhdista, niin sen vaaran kyllä huomaa. Ei ole kivaa nähdä tenavan tippuvan kovasta vauhdista satulalta yläputken päälle.

    Edit: näemmä 20" pyörällä tulee aika helposti +120cad 28t eturattaalla, eli ei ihme jos jalat irtoavat ilman lukkoja.

  2. #2702
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    16 km/h keskinopeus vaatiikin sitten jo 20 km/h matkanopeuden, alamäkiin (loiviinkin) huomattavasti enemmän, kun ylämäissä nopeus tippuu kuitenkin.
    20km/h kadenssi olisi noin 64.
    90 kadenssi noin 28km/h vauhdilla.
    Varmaan vaihteet loppuu joissain tilanteissa mutta mun mielestä ei ole ollenkaan rajottava tekijä etenkään maastohenkisessä pyörässä.

  3. #2703
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Huoleton Katso viesti
    20km/h kadenssi olisi noin 64.
    90 kadenssi noin 28km/h vauhdilla.
    Varmaan vaihteet loppuu joissain tilanteissa mutta mun mielestä ei ole ollenkaan rajottava tekijä etenkään maastohenkisessä pyörässä.
    Joo, mut alunperin olikin puhe 36 vaihtamisesta 32t. 30t, kuten canyonissa vaatii kyllä jo 11t taakse.

  4. #2704
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.607
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Pääsee sillä kavereille aivan kuten Jopolla tai lastesi 12,5 kilon 24" pyörälläkin pääsee. Itse ajattelen niin, että jälkikasvulle hankitaan hyvä pyörä, koska itsellekin hankitaan ja matkat ei rajoitu kyläilyyn. Vakiona Trek mielestäni ei ole hyvä. Bontragerin 550-kiekot + jarrulevyt + 7-v pakka painaa 2,9 kg. Vakiona olevat Bontragerin 1,6x26 kumit painaa n. 600 g/kpl. Siinäkin on mielestäni 150 g liikaa. Talvella tosin paino nousee, kun nastarenkaat painaa liki kilon / kpl.
    Ei Trekin Nekossa tai Dual sportissa ole 7v kappaa. Taidat sekoittaa johonkin toiseen pyörään.

  5. #2705
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Varmuudella en tiedä 2018 vuosimallin tilannetta. Itse kuitenkin viestissä #2676 linkitit pyörän, jossa ainakin valmistajan ilmoituksen mukaan on
    Rataspakka SRAM PG-730, 12-32, 7 vaihdetta, Takavaihtaja Shimano Tourney TY300, Shimano Altus EF500, 7 vaihdetta.

  6. #2706
    Liittynyt
    04/2017
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    28
    Poika pahimmoilleen 128 cm ja inseam 58 cm kokoinen. 20" alkaa olla pienehkö koko mutta 24" vaikuttaa isohkolta. Oletteko löytäneet 24" pyörää, joka ei ole liian iso tuon kokoiselle pojalle? Meillä laadukkaat pyöräkaupat ovat niin kaukana, että tarkoitus olisi tilata pojalle istuva ei-markettipyörä.

    Toki 20" voidaan hankkia täksi kesäksi, koska perästä seuraa vielä 2 pikkusiskoa, jotka voivat sitten hyödyntää pyörää tulevina kesinä.

    Hintakipuraja pyörinee 400 euron tuntumassa 24" koossa.

  7. #2707
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    422
    Nonni. Luovutettiin tytön Woom 4 -fillari kuusivuotiaalle pikkuveljelle. Siinä on joku mystinen Mezzo Microshift -grip shifteri + takavaihtaja, ja se on niin tolkuttoman jäykkä yhdistelmä että ei pikkumies saa vaihteita vaihtumaan mihinkään suuntaan. Onko tuolle mitään tehtävissä? Käykö peukkuvaihtajat suoraan tuohon tilalle? Vai pitääkö vaihtaa takavaihtajakin?

  8. #2708
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mandrake Katso viesti
    Poika pahimmoilleen 128 cm ja inseam 58 cm kokoinen. 20" alkaa olla pienehkö koko mutta 24" vaikuttaa isohkolta. Oletteko löytäneet 24" pyörää, joka ei ole liian iso tuon kokoiselle pojalle? Meillä laadukkaat pyöräkaupat ovat niin kaukana, että tarkoitus olisi tilata pojalle istuva ei-markettipyörä.

    Toki 20" voidaan hankkia täksi kesäksi, koska perästä seuraa vielä 2 pikkusiskoa, jotka voivat sitten hyödyntää pyörää tulevina kesinä.

    Hintakipuraja pyörinee 400 euron tuntumassa 24" koossa.
    Ei ihan mene budjettiin, mutta olisiko 500 euron + toimituskulut Kubikes 24S mahdollisuuksien rajoissa?

    https://www.kubikes.de/kubikes_shop/Bikes/KUbikes-24S/

    Kaipasiko muuten joku täysjäykkää 24" pyörää levyjarruilla? Kubikesilta on sellainen tullut markkinoille. Harmi, ettei 26" pyörästä tuota ainakaan vielä ole tarjolla.

    Myös ilmakeulaisena pyörän saa kilpailukykyisen painoisena.

  9. #2709
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    128cm on ainakin canyonilla täysin 24" alueella. En edes harkitsisi 20" enää.

  10. #2710
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    Ja nuo kubiket on muuten ok laitteita isolla rengastilalla, mutta ohjauskulma on jyrkkä. Minusta tuollainen keulakulma ei kuulu lasten maastopyörään. Myöskään laatu ei päätä huimaa canyoniin tai islaan verrattaessa.

  11. #2711
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Minulla ei ole kokemusta Canyonista tai Islasta, vain yhdestä Kubikesista. Sen perusteella ei laadussa ole ollut huomauttamista.

    Isla ei pyörän mittoja taida missään ilmoitella, mikä on hiukan erikoista laadukkaana pidetyssä pyörässä. Googlella löytyi jostain keskustelupalstalta tieto Beinn 20S:n kulmasta, mikä olisi sama kuin Kubikes 24L:n kulma. Myös Frogin ja Kanian / Pyron 24" pyörässä on sama asteluku, joten en pidä Kubikesia mitenkään poikkeavana tässä joukossa, eikä tuollaisen keulakulman omaavalla 24" pyörällä ole ainakaan meillä ollut minkäänlaisia vaikeuksia maastossa tai tiellä.

    Ainoa huomiota herättävä yksityiskohta oli Kubikesin kapea ohjaustanko. Siitäkään ei tullut ongelmaa, mutta tuo komponentti on helppo vaihtaa, jos sen huonoksi kokee.

  12. #2712
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    Tottakai sillä ajaa voi, mutta 71ast keula ei minusta siltikään kuulu lasten pyörään maastossa. Jyrkkä kulma ja pieni rengas ei vaan ole järkevä yhdistelmä.

  13. #2713
    Liittynyt
    04/2017
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    28
    Meillä ajo tuskin painottuu maastoon vaan enempi kavereiden kans pörräillään näitä asuinalueen asfalttiteitä. Itseäni häiritsee noissa lasten pyörissä nuo joustokeulat ja monesti voimansiirtokin on joku 3x7. Aika turhaa tollaselle 128 cm kevyelle pojalle.

    Kyllähän noita kevyitä jäykällä keulalla sais ulkomailta tilattua mutta tosiaan nuo +500 € hinnat saa närähtämään. Meillä kun ei kummiskaan rahassa kylvetä ja kolmen alle kouluikäisen perheessä pyörät on vain pieni murunen hankinnoista.

    Kun nyt sais vain varmuuden, että millä 24" pyörällä 128 cm pitkä yltää hyvin ajamaan kurkottelematta ja hinta jäis vielä kohtuu tasolle meidän mittapuulla.

  14. #2714
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Varmuudella en tiedä 2018 vuosimallin tilannetta. Itse kuitenkin viestissä #2676 linkitit pyörän, jossa ainakin valmistajan ilmoituksen mukaan on
    Rataspakka SRAM PG-730, 12-32, 7 vaihdetta, Takavaihtaja Shimano Tourney TY300, Shimano Altus EF500, 7 vaihdetta.
    Tuo SRAMin pakka on kasettipakka ja se on helppo vaihtaa tarvittaessa erilaiseen, kun valikoimaa on ja sellainen on helppo kasata myös itse halutunlaiseksi.

    Itse olen ottanut sen linjan, että en enää huoli taloon kierrepakallisia uusia pyöriä, joka mun kohdalla koituisi tuon edellä linkatun Commencalin pyörän kohdalla, joko hankinnan esteeksi tai sitten laskisin navan vaihdon lisäkuluksi.

  15. #2715
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Itse en huoli 7-vaihteista, koska tilalle ei saa 8-9-vaihteista. Tai sitten pitää laskea uusi kiekko mukaan pyörän hintaan.

  16. #2716
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Itse en huoli 7-vaihteista, koska tilalle ei saa 8-9-vaihteista. Tai sitten pitää laskea uusi kiekko mukaan pyörän hintaan.
    Saa vapaarattaan vaihdolla, jos on kasettipakka. Tosin sekin on jo arvokkaampi toimenpide.
    Toisaalta 7 riittää jo varsin pitkälle, jos on järkevä alue.

  17. #2717
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Eli käytännössä kiekon vaihto on tarvittava toimenpide.

    Välitysten puolesta 1x7 varmasti monille riittää. Meillä ajetaan samalla pyörällä maastossa ja tiellä, jolloin seiska ei ole hyvä. Ylipäätään kun 7-vaihteinen voimansiirto on vain pari kymppiä halvempi kuin 8-9, en ymmärrä villitystä 7:n käyttöön. Varsinkaan, kun siihen yleensä ympätään vielä etuvaihtaja. Tuo huomioiden kustannus on suunnillee sama eli samalla rahalla saisi paljon paremman järjestelmän, mutta ehkä massoille on helpompi myydä puoli kiloa painavampi 3x7 kuin samanhintainen 1x9.

    Paljonkohan etuvaihtajan asentamiseen ja säätämiseen menee tehtaalla aikaa? Eli paljonko se oikeasti pyörässä maksaa.

  18. #2718
    r.a.i Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mandrake Katso viesti
    Meillä ajo tuskin painottuu maastoon vaan enempi kavereiden kans pörräillään näitä asuinalueen asfalttiteitä. Itseäni häiritsee noissa lasten pyörissä nuo joustokeulat ja monesti voimansiirtokin on joku 3x7. Aika turhaa tollaselle 128 cm kevyelle pojalle.

    Kyllähän noita kevyitä jäykällä keulalla sais ulkomailta tilattua mutta tosiaan nuo +500 € hinnat saa närähtämään. Meillä kun ei kummiskaan rahassa kylvetä ja kolmen alle kouluikäisen perheessä pyörät on vain pieni murunen hankinnoista.

    Kun nyt sais vain varmuuden, että millä 24" pyörällä 128 cm pitkä yltää hyvin ajamaan kurkottelematta ja hinta jäis vielä kohtuu tasolle meidän mittapuulla.
    https://www.evanscycles.com/en-fi/ho...-bike-EV203132

    Meillä poika on nyt 131cm ja viime kesänä ajeli jo tuollaisella pyörällä. Edellinen oli Isla 20-tuumainen. Mun mielestä tuo Hoy on parempi fillari kuin Isla oli.

  19. #2719
    Liittynyt
    04/2017
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    28
    Onko kellään kokemuksia Evonin pyöristä? http://evoncycles.fi/gauzy
    Vaikuttaa suht kevyeltä ja sh 399 € mikä on vielä hyvän maun rajoissa. Pyörää saa myös Suomesta.

    Ilmeisesti osittain heikommilla palikoilla varustettu kuin mitä tuo edellä linkitetty Hoy Bonaly, joka liikkuu samassa hintakategoriassa.

  20. #2720
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    Pelkkä ohjauskulma ei muuten taida kertoa ihan kaikkea. Jos vertaa vaikkkapa tuon hoy bonallyn kuvaa kubikeen, niin noissa taitaa olla aika iso ero etujätössä. 20" kubikessa keula on käytönnössä suora ja jatkuu samassa 71ast kulmassa.
    Molemmissa näissä siis sama 71ast ohjauskulma.



  21. #2721
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    422
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Musashi Katso viesti
    Nonni. Luovutettiin tytön Woom 4 -fillari kuusivuotiaalle pikkuveljelle. Siinä on joku mystinen Mezzo Microshift -grip shifteri + takavaihtaja, ja se on niin tolkuttoman jäykkä yhdistelmä että ei pikkumies saa vaihteita vaihtumaan mihinkään suuntaan. Onko tuolle mitään tehtävissä? Käykö peukkuvaihtajat suoraan tuohon tilalle? Vai pitääkö vaihtaa takavaihtajakin?
    Tähän ei ollut kellään mitään jeesiä heittää?

  22. #2722
    Liittynyt
    04/2000
    Paikkakunta
    Vantaa, Aviapolis
    Viestit
    294
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Musashi Katso viesti
    Tähän ei ollut kellään mitään jeesiä heittää?
    Moikka,

    vähän vinkkiä ja toisaalta semisti aiheen vierestä.
    En tunne ko. vaihtajaa/vaihdevipu-yhdistelmää, mutta esim. Islan Beinn 20" -mallissa takavaihtaja (olisko ollu SRAMin versio) on aika pitkä ja sen takia tulee aika alas lähelle tien pintaa. Ei aiheuta ongelmia normiajossa asfaltilla taikka hiekkatiellä, mutta jos lapsi vaikka innostuisi johonkin kivikkoon/juurakkoon niin saattaa kyllä osua johonkin.
    Jos tuo mezzo -yhdistelmä woomissa olisi vaikka vähänkään lyhyempi niin siitä kiinni pitämisessä on etuja.
    Toki, jos vaihteita ei saa vaihdettua niin joko tyytyy kohtaloonsa ja heittää vaikka 2- tai 3-vaihteelle sen niin saattaisi toimia yksivaihteisena yleisajossa.

    No, tosiaan kun en tunne tuota yhdistelmää niin en osaa sanoa, että onko luonteeltaan jollain tapaa kauhean jäykkä.
    Yksi vaihtoehto olisi vaihtaa vaikka joku jagwire "jokapuolelta" liukastettu vaihdevaijeri siihen ja vaikka avata/putsata se grip-vaihtaja, jos siellä on jotain hiekkaa tms. välissä niin ei tietenkään auta asiaa.
    Jos siellä on muoviosia niin oman harkinnan mukaan ehkä joku sopiva suihkaus jonkinlaista silikonirasvaa voisi muuttaa sitä herkemmäksi.
    Noissa lasten grip -vaihteissa on toki yleensäkin vähän sellaista jäykkyyttä ja kun lapsilla ei ole kauheasti voimaa niin vähäisen käytön takia myös se grip -osa pysyy jäykkänä.
    Ei se noissa Islankaan fillareissa mikään jumalattoman herkkä ole, mutta sanotaan nyt, että likempänä 6-vuotiaat alkavat jo jaksaa niitä käyttää.
    4-6 vuotiailla on niin paljon kiinni siitä kuinka paljon hauista kuskilla on, että onnistuuko vaihtaminen vai ei.
    Vipumalliset sopivat toisille hyvin ja on kai niitä osa vaihtanutkin grip -vivun tilalle, mutta vipumallisissa on sitten taas se ongelma, että osa lapsista voi kokea kaiketi sormet vähän liian lyhyiksi vipumallisille vaihdevivuille ja grip -mallin etuna on se, että lapsen käden ote pysyy tiukasti ohjaintangossa vaihtaessakin.
    Toki lapset oppivat nopeasti ja kun vielä painottaa, etteivät tuijota sitä vaihdenron osoitinta vaihtaessa. :-)

    Mutta... ennenkuin alkaa vaihtamaan vaihtajaa ja vipuja niin ehkä ottaisin pienen lauantai-illan purkuoperaation, hommaat uudet liukastellut vaihdevaijerit vaikka tilalle, putsaat hyvin sekä vaihtajan ja silikoonia tms. sinne grip -vaihdevipuun (sen purku tietysti voi olla oma lukunsa).
    Ja jos vain suinkin mahdollista niin koeta löytää jostain lastenpyörä, jossa vipumalliset vaihdevivut ja kokeile lapsen kanssa tuleeko sen käytöstä mitään ennenkuin alat vaihtamaan.
    "Kypärän käyttö sallittu"

    Poison Opium cyclocross Ultegra/105
    Radon ZR Race 8.0 29
    YT Jeffsy 27 CF Pro

  23. #2723
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    10min urakka vaihtaa shimanon peukalovaihtaja. Toimii tuon microshiftin takavaihtajan kanssa yhteen, ainakin 9-spd versiossa. Microshift on tosiaan täysin käyttökelvoton lapsella, eli suotta yritittää tuota herkistellä. Shimanon liipasimia löytyy hyvin käytettynäkin, jos ei halua uutta hankkia.

  24. #2724
    Eilen tuli Ridemorelta paketti matkikseen. Kaveri tosiaan 131cm ja tosta asennosta nostettiin penkkiä ~4cm. Erittäin asiallinen fillari, laadukkaan oloinen ja säädöt kohillaan. Poitsu oppi käsijarrut ja vaihteet heti ja ei paljon märkä takapuoli ja selkä haitannu. Ihan aivastuksen pitkä on vielä ajoasento, mutta tuo korjaantuu aika pian ja ei kyllä vauhtia ja hitaitakaan käännöksiä haitannu. Kiitos niistä vinkeistä mitä täällä sain. Ongelma on vaan, että 9v tyttö ilmotti, että hän haluaa nyt kans :-\


  25. #2725
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti AnttiHar Katso viesti
    Eilen tuli Ridemorelta paketti matkikseen. Kaveri tosiaan 131cm ja tosta asennosta nostettiin penkkiä ~4cm. Erittäin asiallinen fillari, laadukkaan oloinen ja säädöt kohillaan. Poitsu oppi käsijarrut ja vaihteet heti ja ei paljon märkä takapuoli ja selkä haitannu. Ihan aivastuksen pitkä on vielä ajoasento, mutta tuo korjaantuu aika pian ja ei kyllä vauhtia ja hitaitakaan käännöksiä haitannu. Kiitos niistä vinkeistä mitä täällä sain. Ongelma on vaan, että 9v tyttö ilmotti, että hän haluaa nyt kans :-\
    Lyhempi stemmi ja spacerit sen yläpuolelle ja kovaa ajoa.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  26. #2726
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    En tunne Microshiftin osia tai niiden yhteensopivuutta muiden merkkien vaihtajiin. Mikä takavaihtaja pyörässä on eli mitkä vivut ovat vaihtoehtona?

    Shimanon gripshiftin kerran avasin ja jäykkyys johtuu todennäköisesti sen rakenteesta, ei vaijereista yms. asioista. Kahvan voitelukaan tuskin auttaa, koska kahvasta löytyy muovinystyrät, joita voi varovasti yrittää veistää matalammaksi. Itse noin tein ja ehkä aavistuksen herkemmäksi sen sain. Vastaavan tasoinen liipasinvipu tai vaikka kiertovipukaan ei paljon maksa eli isoa vahinkoa tuossa ei tule, jos homma menee pieleen.

  27. #2727
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Pelkkä ohjauskulma ei muuten taida kertoa ihan kaikkea.
    Olen samaa mieltä. Valitettavan huonosti noista mittoja ilmoitellaan. Täytyy kai kopioida kuvat powerpointtiin, skaalata ne eturenkaan mukaan saman kokoisiksi ja apuviivojen kanssa koittaa arvioida eroja. Sitten vain pitäisi osata arvioida, mikä on ja ei ole ok.

  28. #2728
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    AnttiHar:n pyörä näyttää tosiaan hyvältä. Stemmi näyttää 60-70 milliseltä, joten 1-2 cm on varaa lyhentää.

    Sääli, että lasten pyöriin on tullut selkeä aukko 24:n jälkeen. 26" pyöriä on tarjolla kovin vähän, jos kriteerinä on täysjäykkä rakenne, tilaa vähintään n. 50 mm renkaille ja levyjarrut. Edes 27,5" ei paikkaa tilannetta. Toki esim. Kona Dew on saatavilla sellaisena pienimmässä runkokoossa, mutta paino lienee silti 12 kilon luokkaa eli kaukana hyvästä lastenpyörästä.

  29. #2729
    Liittynyt
    04/2017
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    28
    Komee on tuo musta Orbea. Siitä näyttää saavan budjettiversioitakin, joten voisi sopia meille hyvin. Onko Orbea näitä kevyemmän pään merkkejä?

  30. #2730
    Tosiaan stemmiä vois vähän lyhentää. Pitääpä penkoo speksit ja käydä paikallisessa.

    Tuon disc version ilmoitettu paino on n.11kg eli ei nyt superkevyt, mutta tuntu kyllä kevyeltä ja poikakin nosteli miehekkäästi ahtaassa paikkaa pyörää. En löytäny kalavaakaa niin ei voi vahvistaa. Muoviset polkimet oli ehkä ainoat mitkä menee vaihtoon, mutta pyöriköön sen minkä kestää ja vaihtaa sitten.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •