Tossa on kaikki kohdallaan
https://www.xxl.fi/white-xc-120-lite...117362_1_style
Tossa on kaikki kohdallaan
https://www.xxl.fi/white-xc-120-lite...117362_1_style
Googleen esim. 12 inch fatbike. Kovin vähän taitaa vakavasti otettavia vaihtoehtoja löytyä. Kiinnostavaa olisikin tietää, miksi 3-vuotiaalle olisi juuri fatbike paras vaihtoehto? Itse painottaisin keveyttä, kun oletettavasti kovapohjaisilla väylillä tuon ikäisenä ajamaan opetellaan.
Ei mulla mitään järki selitystä ole. Se olis vaa ”siisti”
Ei se pienen painon korostaminen ole yhtään liioteltua. Omasta mielestäni tuo 24" canyonikin on aivan törkeän painava. 11kg. Nyt talutetaan aika monta mäkeä, mitä viime vuonna nousi helposti liki puolta kevyemmällä pyörällä. Ei vaan tajua, mikä tuossakin painaa noin penteleesti.
Jos siis oikeasti mietit jotain liki 10kg painavaa läskipyörää 3v vanhalle tenavalle, niin mieti uudelleen.
Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011
Tällainen Trekin Neko tai Dual Sport on myös aika mielenkiintoinen vaihtoehto.
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/p...colorCode=grey
Nuo lasten pyörien painot on kyllä järjettömiä. Puntaroin tytön wanhan 24" tunturin eilen, 12.5kg. Jotenkin muistikuva että edellinen pyörä joka oli 20" olisi painanut aika saman verran vaikka siinäkin oli alumiinivanteet.
Woom on kevyt mutta vannejarrut ei enää ole tätä päivää. Jopa mekaaniset levyt on paremmat.
Tuo amuliini runko näyttää kyllä kivireeltä, mutta pitäisi kyllä punnata noita osia vähän. Minusta tuollainen paino ei ole mitenkään järkevä noin pienellä pyörälle. Tosin tuohon verrattuna 11kg painava jäykkäkeula, tai 14kg painava joustukeulainen tuntuu vieläkin hurjemmalta.
Ihan hyvä aihio rakentaa kohtalainen pyörä, riisuttuna (ei lokareita yms. varusteita) on mahdollista päästä n. 10 kiloon. Vakiona tuolla ei mielestäni tee mitään. Järjettömän raskaat kiekot, kenties tehottomat jarrut (näkyy olevan erilaiset kuin kokeilemassani), 3x7 voimansiirto eli kaikki menee uusiksi. Vivutkin, joissa on vaihteet ja jarrut integroitu yhteen eli etuvaihtajan poistamisen jälkeen tekee mieli vaihtaa myös jarrukahvat.
Moikka,
https://www.xxl.fi/white-xc-260-pro-...143901_1_style
tai olisiko sittenkin islabikes beinn järkevämpi vaihtoehto ?
https://www.islabikes.co.uk/product/bikes/beinn/[/QUOTE]
Tilasin startfitness putiikista tuon Dawes Academy 26 mtb -mallin (2017 vuosimallia, ei taida kauheasti erota uudemmasta) n. 500€:lla.
Näyttäisi olevan esim. tuolla suunnilleen samaan hintaan, jos vielä varastoa jäljellä:
https://www.cyclesense.co.uk/m22b26s...Academy-26-MTB
Hyvältä vaikutti fillari äkkiseltään, polkimet ei ehkä ihan parasta antia, mutta 9/16" -kierteillä eli voipi vaihtaa parempiin ehtiessään.
Kelpo fillari ja hinta/painosuhde ihan ok etujoustoisella hydraulisilla levareilla olevalle pyörälle (~11,3 kg).
Jos ajan kanssa innostuu voi jotain osia päivittää, mutta 1x9 vaihteisto on ja deore -vaihtaja takana eli ok toimivilla perusosilla.
Voi olla, että jos alkaa isommin päivittämään niin joutuu aika kattavasti osia vaihtamaan, jos haluaa painoa merkittävästi pois, joten tällä mennään nyt ja katsotaan, jos 11v ukkeli haluaa seuraavaksi sitten parempaa kalustoa niin saa osallistua itsekin tai ainakin oppia ymmärtämään itse, että minkälainen fillari olisi parempi ja miksi.
Yst.t. Mikko
"Kypärän käyttö sallittu"
Poison Opium cyclocross Ultegra/105
Radon ZR Race 8.0 29
YT Jeffsy 27 CF Pro
Moro
Onko kellään kokemusta Commencal Ramones 24 pyöristä? https://www.commencal-store.co.uk/ra...18-c2x23877776
Näköjään 24+ on tämän kauden uutuus ja paino kohtuullinen 10.5kg, rengastusta vaihtamalla saa vielä 0.5kg pois. Levarit mekaaniset mutta pitäisi noiden kanssa pärjätä keveässä käytössä. Mitä olen muita 24 maastureita katellut niin paino tahtoo mennä yli 12kg ja menisi joustokeula jokatapauksessa vaihtoon.
Käytettyjä olen katellut mutta meinataan viedä käsistä kohtuulliset ja tytöille kelvolliset värit meinaa olla vähissä.
-aki
Ramoneshan näyttää mielenkiintoiselta. En löydä tuosta äkkiseltään muuta vikaa kun tuon vähän arveluttavan vaihteensiirron. Onko tuossa kierrepakka takana? Lisäksi 36t edessä on takapakkaan nähden aika raskas, tää on selkeästi tehty alamäkeen![]()
36 eturatas pisti myös silmään, helpollahan tuon vaihtaa. Whiten 24 XC lite toinen vaihtoehto mutta siinä oli aika matala ajoasento kun käytiin testaamassa, 130cm pitkälle hieman liian iso vielä.
Kierrepakasta ei tietoa
Eturatas on varmaan niitattu kampeen eli koko kampi menee vaihtoon.
Takana näyttää olevan kierrepakka. Siinä menis vaihtoon vähintään napa, tai helpompaa vaihtaa koko kiekko.
Ei paljon keveys hyödytä noilla välityksillä ylämäessä.
Tilasinpa nyt kuitenkin HOY Bonaly 24" kun sai hieman halvemmalla tuota viime vuoden mallia. https://www.evanscycles.com/en-fi/ho...-bike-EV203132
Meneehän tuo jossain vaiheessa kuitenkin ajoon.
SJS Cycles myy sopivia kampia, esim. nämä sopisivat varmaan suoraan: https://www.sjscycles.co.uk/cranks/1...set-mk2-black/
Ja lajiin sopivat kiekot vähän halvemmalla kuin itse pyörä: https://www.superstarcomponents.com/...ke-special.htm
Ja sitten vaan joutilas SRAMin 1x11 voimansiirto varastosta kaveriksi gripparin kanssa..![]()
Kubikella on halpoja kampia usealla eri mitalla ja rattaalla. Ovat aika kepeitä.
Ainakin bike24 myy noita crestin 24" kehiä, jos navat sattuu löytymään. On aika lähellä, että kasaan tuosta kiekot olemissa oleviin novatecin napoihin. Täytyy nyt ensin punnita canyonin orginaali kiekot.
Jaa, taitaa Ramones jäädä kauppaan. Ei ole kierrepakkojen kanssa tullut värkättyä mutta jos kammen vaihdot käytännössä pakolliset niin nostaa se hintaa jo liikaa. Hoy Bonala näyttäs järkevältä mutta ei taida värit kelvata tytölle
Nyt näyttää taas olevan Vitus twentyfouria kaupan, 208 euroa, 8-vaihteinen mutta vannejarruin. Tytär on kovin tykännyt. http://www.wiggle.co.uk/vitus-twentyfour-kids-bike/
Pääsee sillä kavereille aivan kuten Jopolla tai lastesi 12,5 kilon 24" pyörälläkin pääsee. Itse ajattelen niin, että jälkikasvulle hankitaan hyvä pyörä, koska itsellekin hankitaan ja matkat ei rajoitu kyläilyyn. Vakiona Trek mielestäni ei ole hyvä. Bontragerin 550-kiekot + jarrulevyt + 7-v pakka painaa 2,9 kg. Vakiona olevat Bontragerin 1,6x26 kumit painaa n. 600 g/kpl. Siinäkin on mielestäni 150 g liikaa. Talvella tosin paino nousee, kun nastarenkaat painaa liki kilon / kpl.
Vaikka pienet tikkaakin aikuisia nopeampaa luonnostaan, niin en silti lähtisi eturatasta vaihtamaan. Takapakka on outo 14-28t.
36 edessä 14 takana on kyllä tasaisellakin hidas välitys, jos polkijalla vähänkään parempi kunto. Tuossa loppuu molemmista päistä tasapuolisesti välitykset kesken.
Poikani ajoi ~14 kg painavalla kivireellä 6 vuotiaana pienemmän rengastien, 115 km päivässä. Ajoajan keskinopeus oli yli 16 km/h. Noilla välityksillä kadenssi olisi pyörinyt siellä 90 ja 160 välillä suurimman osan ajasta. Olis tainnu jäädä reissu kesken.![]()
Jos renkaan säde on vaikka 2015mm niin 16km/h vauhdissa kadenssi 36/14 välityksillä on noin 51
Itse en olisi huolissani välitysten loppumisesta tuossa suunnassa, vaikka maantiealamäessä varmaan loppuukin kesken.
Ok. Tuommosesta korkean kadenssin vaarasta en ollut ennen kuullutkaan. Miksi se on vaarallinen ja mikä on vaarallisen korkea kadenssi?
Eipä taida olla noin isoa sädettä lastenpyörässäReilut 4 metriä halkaisijaltaan.
No vaikka kyseessä olisi ympärysmittakin, niin silti menee metsään.
Kyse oli 24 tuumaisesta lastenpyörästäpyörästä eikö?
16 km/h keskinopeus vaatiikin sitten jo 20 km/h matkanopeuden, alamäkiin (loiviinkin) huomattavasti enemmän, kun ylämäissä nopeus tippuu kuitenkin.
Aikuisen peesissä pienempikin jaksaa pitää kohtuullista matkanopeutta, jos vaan renkaat on kunnossa. Samoin myötätuuleen.
Jos takapakkaan laittaisi vaikka 11 piikkisen, mikä on ihan tavallinen koko maastopakoissa, niin silloin voisi hieman pienentää etupäätäkin.
11-32 kasipakalla saisi jo selkeästi paremman alueen, kun alue laajenisi merkittävävästi molemmista päistä. Tuollaista pakkaa saa ihan kohtuuhintaan, edellyttäen, että sellaisen voi pyörään asentaa:
https://www.rosebikes.fi/tuote/shima...tte/aid:520182
Siksi suosisin sellaista aihiota, johon esim tuolainen pakka sopisi. Ei tulisi kalliiksi välitysten tuunaaminen, jos ne on aluksi huonot.
Tietty jos tuossa on kasettipakka, eikä kierrepakka, niin sittenhän siihen voi rakentaa oman pakan, jossa on esim 11-32 alue.
Kirjanmerkit