Järkevän oloinen specsaus sorapyörästä: http://www.gravelcyclist.com/trainin...n-gravel-bike/
Mistähän vastaavan saisi valmiina?
Järkevän oloinen specsaus sorapyörästä: http://www.gravelcyclist.com/trainin...n-gravel-bike/
Mistähän vastaavan saisi valmiina?
^ Etuvaihtajan pannan ja pullotelineiden hinnalla sais jo jonkinnäköisen Raleighin ja vielä taitais jäädä lenkkikahvirahatkin taskunpohjalle..![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Bombtrack Hook EXT-C
![]()
Onko antaa vinkkiä gg-pyörästä, johon menee maasturin kumit koossa 27,5 ( tai 29) / 2,25 , painaa alle 10 kg ja maksaa alle 2 tonnia. Itse en ole moista löytänyt, joten onko moista edes olemassa.
Ride harder - Ride a totally rigid.
Arvostelujen mukaan 50-millinen rengas on levein jonka taataan mahtuvan pyörimään eikä paino taida mennä alle kymmenen kilon kuin ilman polkimia.
Eturattaat ovat 50/34 mikä ei välttämättä ole gg-olosuhteissa kiitollisin ratkaisu kun takana on 11-32.
Näillä varauksillakin varmasti harkinnan arvoinen pyörä.
Xt spd polkimet, satula vaihdettu brooks b15, sisureina nyt michelin protekmaxit ja kalavaaka näytti 10,61kg. Eli jäänee alle 10 kunlaittaa tubeless, testaan kunhan uudet g-onet saapuu. Nuo mukana tulleet jotain elmukelmua kun meni ihan riekaleiksi kun kelveille tuli sorat, siksi protekit.
Ei ole 29 mtb renkuleita niin ei voi testata niillä, tilaa olisi enemmän kuin 27,5 renkaile joilla onzan 2.25 ibexit hinkkaa kiinni. Ehkä kannatta ostaa mtb runko ja laittaa käyrät sarvet niin mahtuu reilusti ?
2,25-tuumainen rangas ja maantiekammet taitaa olla mahdoton yhdistelmä (tai vaatii järkyttävän pitkän cs-mitan), joten sen vuoksi rengastilat tehdastekoisissa fillareissa jää pääsääntöisesti siihen 50 mm kieppeille.
Customina rahalla saa tietysti mitä vaan. Tämä tuli mieleen, mutta siinäkin on 73-millinen keskiömuhvi mtb-mittaisella keskiöakselilla ja kun lähtököhtana on 2-kiloinen teräsrunko jämyhköllä teräskeulalla, taitaa 10 kiloa jäädä haaveeksi ainakin mtb-kokoisten renkaiden kanssa punnittuna.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Olen kuitenkin nähnyt noita lapierreja ispeillä varustettuna, tosin vain kuvissa, eli en tiedä miten hyvin rengas mahtuu pyörimään.
Tuossahan oli muistaakseni se koneistettu pala chainstayssa, jolla saatiin tilaa kammen kohdalla.
Edit: Tämän ketjun sivulla 36 näytti olevankin hyvät kuvat lapierresta ispeillä.
Ei kai 29-maastureiden cs 440-450 ole järkyttävä edes gg:ssä? Ja kun cyclokrossiin ei gg ole tarkoitettu, mitä haittaa tuollaisesta mitasta edes on?
Kysymys kevyestä mallista on kyllä hankala. Nuo Salsa Fargot, Trek 920:t yms. pyörät taitaa mennä ainakin 2-3 kiloa yli rajan, samoin 650b-mallinen (jos n. 50 mm kelpuutetaan) Genesis Fugio, eikä vastaavilla kiekoilla oleva Kona Rovekaan ihan kevyt ole, vaikka alumiinisena saattaa päästä lähelle.
Pari huonoa kuvaa lapierren pohjasta päin kuvattuna.
Tässä tungin 27.5 2.25" onza ibexin tuohon paikalleen, ei oikein näy kunnolla mutta tuo ottaa uuri tuohon kapenevaan osuuteen kiinni, eli 29" ehkä jopa mahtuisi pyörimään niukasti tuossa leveässä kohdassa jos nappulat osuu tuohon leveään kohtaan.
tässä mukana tullut g-one 40-622 rengas paikallansa.
![]()
Aika harvassa 29-maasturissa käytetään maantiekampia eli luepa aikaisempi kommenttini uudestaan.
E: Muuten mitä chainstaymittoihin tulee, niin retkipyörissä on chainstaymitta yleensä 450-460 mm ja ne on ilman kuormaa aikamoisen junamaisia ajettavia. Maantiepyörät on herkän näppäriä kurvaillessa ja niissä chainstayt on tyypillisesti 410 mm molemmin puolin. Moderneissa kaksyseissäkin useimmiten pyrkimys on mahdollisimman lyhyeen. Makuasia on se, mistä kukin sitten pitää ja jotkut ajaa millä vaan mistään välittämättä.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Jep, kriteeri "Reasonably affordable" johtaa hyvin vaihteleviin lopputuloksiin. Itse poimin tuon kaverin listoista maininnat:
"Big tyre clearance." Itse ajattelin taannoin sorapyörää hankkiessani, että 35mm riittää. Ja vaikka se oikeasti riittää hyvin pitkälle, toisinaan harmittaa, kun en voi kokeilla 43mm GravelKingin SK:n taikaa.
"Decently lightweight. Not weight weenie light, but somewhere around the 18lbs / 8kg mark." Kevyt on kiva ja esim. tuo 8kg on nykyään saavutettavissa kohtuullisin kustannuksin.
"Two chainrings. Sorry single chainring / 1x crowd, I don’t like to compromise when the technology is available for super reliable front shifting. Why compromise with just one chainring and a wide ratio cassette, when I can have it all and a fantastic selection of available gears." Puolensa kummassakin systeemissä ja ajomaasto sekä -tapa vaikuttavat paljolti valintaan. Itse pärjäisin kummalla tahansa systeemillä. 1x11 soveltuu ehkä paremmen krossiin ja soran lisäksi polkua sisältävään ajoon. 2x11 antaa paremman valikoiman, jos grindaus on pääosin nopeaa soratietä ja asfalttia. Mikä on muuten syy siihen, että markkinoilla ei vielä ole 2x11 -systeemin takavaihtajaa, jonka jousi pitäisi ketjun yhtä kireällä kuin Force 1x11?
"Strength and reliability, including a mix or parts that are lightish, but very strong. No crazy wheels with proprietary spokes, but a wheelset that could be repaired by a local shop in the event of a broken spoke." Kierrekeskiö olis kiva, mutta niitä ei valitettavasti tehdä kuitupyöriin. Yleisiä standardeja harvinaisten sijaan mm. napojen osalta.
"Great handling, especially on gnarly terrain or hairy descents." Osviittaa saa geo-taulukosta, mutta oikeasti tämä selviää vasta ostopäätöksen jälkeen. Toisaalta ketterä ja toisaalta vakaa, helppo ajaa putkelta.
"Comfortable ride but with enough stiffness in the frame to route my diminutive levels of power to the drivetrain, sans loss." Mukavuudessa on pitkälti kyse ensimmäisestä kriteeristä, rengastila ratkaisee paljon.
Eikö tässä ole melko hyvin specsit kohdallaan: https://www.rosebikes.fi/bike/rose-x...i2/aid:2683607
Juu, se on Rose, eikä sillä luultavasti ole sielua, mutta noin muuten hyvän oloinen vaihtoehto.
Miten niin kierrekeskiöitä ei tehdä kuitupyöriin? Omassa On One Space Chicken runkosetissä ainakin on.
En ymmärrä maantiekampien roolia tässä. Omassa gg:ssä on Apexin kammet ja esim. Sutra LTD:ssä RaceFace Aeffect ja enemmän tielle tarkoitetussa Sutran perusmallissa (cs molemmissa 445) Deore. Ehkä jossain retkipyörissä on maantiekammetkin, mutta mikä siis oli tässä pointtina?
No sehän meni niin, että tuo kysymys, johon vastasin, liittyi tehdaskokoonpanoihin. Niissä on todennäköisempää, että maantieosasarjan kanssa käytetään maantiekampia. Poikkeuksiakin toki on, kuten itsekin mainitsit. Maantiemäisemmässä ajossa maantiekampia yleisesti preferoidaan pienemmän q-factorin vuoksi. Yleensä ajatellaan, että pienempi q-factor tehostaa pyöritystä ja on polviystävällisempi kuin suurempi sellainen. Yksilöllisiä eroja varmasti tähänkin asiaan löytyy.
Kapealla keskiömuhvilla ja lyhyellä keskiöakselilla suuren rengastilavuuden kanssa jossain vaiheessa käy niin, että chainstay alkaa rajoittamaan suurimman mahdollisen eturattaan kokoa. Tai vaihtoehtoisesti chainstay joudutaan denttaamaan molemmin puolin ja todella ohueksi, mikä taas helposti tekee chainstaystä löysän, varsinkin jos chainstaymitta on pitkä.
Alumiinistä ja teräksestä pystyy tekemään levymäisiä yoke-tyyppisiä ratkaisuja chainstayn keskiökiinnityksiin ja niillä saadaan vähän pelivaraa lisää, kuten tuon edellisen sivun esimerkkipyörän tapauksessa, mutta todennäköisesti 2,25-tuumainen rengas ei enää lumisena tai mutaisena kunnolla mahdu siinäkään pyörimään.
Kuiturungoissa yoke-tyyppiset chainstayn lähdöt on hankalampia toteuttaa ja siksi niissä joudutaan tiputtamaan vetopuolen chainstay alemmas, kuten esim. Open Up -rungossa, mutta siitä huolimatta siihenkään ei mahdu 2,25-tuumainen rengas (edes 650b-koossa), koska runko on suunniteltu maantiekammille ja luultavasti haluttu pitää ajotuntumaltaan myöskin lähempänä maantiepyörää kuin maastopyörää.
Se, että 2,25-tuumaisten renkaiden (ja levyjarrujen) kanssa päästäisiin alle 10 kilon ajopainoon melkeinpä vaatisi kuiturungon - ainakin jos budjettisyistä ei ole mahdollista käyttää kaikkein keveimpiä osia.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Voin laittaa viikonloppuna kuvan. Projekti vasta aluillaan, kiekkojen kasaus edessä kunhan osat saapuvat. WTB:n kehät tulossa ja kumeiksi 47 leveät WTB Bywayt. Väriksi valikoitui lopulta Flame grilled, vaikka aluksi olin taipumassa grafiitin ja punaisen yhdistelmään. Runkoa sai johonkin viiteen sataan puntaan ennen joulua.
![]()
Onks tää ollu jo täällä? Tekis mieli päivittää oma kalusto moiseen...
![]()
www.ibike.fi
Enpä muista, mutta olisi kohteliasta ainakin mainita mikä laite kyseessä pelkan kuvan sijaan vai oliko kyseessä mainostus?
[tilitys]Tämä sama laiskuus tuntuu näkyvän nykyisin lähes jokaisella foorumilla, laitetaan vaan copy->pastella kuva ilman tarkempaa nimeä tuotteesta saati linkkiä ko. tuotteen tietoihin. Siinä on sitten kiva koittaa tihrustella kuvasta mahdollista merkkiä ja mallia, jotta pääsee googlettelaan tarkempia tuote-/hintatietoja. [/tilitys]
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
RockMachine Anyroad https://rockmachine.us/en/2018/anyroad
Toi pitää toki nähdä livenä, mutta speksit miellyttää.
www.ibike.fi
Kirjanmerkit